Miksi ilmaston puolustaminen herättää vihaa?
Kun IPCC:n raportti viime syksynä julkaistiin, päätin että on aika toimia. Ajattelin että pyrin tekemään kaikkeni, jotta planeettamme ja elämänmuotomme säilyisi myös tuleville sukupolville. Olen tehnytkin paljon: olen osallistunut mielenosoituksiin ja järjestänyt sellaisia. Olen kysellyt kansanedustajaehdokkaita ilmastokantoja. Olen keskustellut aiheesta monissa paikoissa, myös netissä. Nyt olen kuitenkin tosi surullinen ja pettynyt. Tuntuu, että suurin este eivät olekaan poliitikot tai suurten yritysten edunvalvojat vaan ihan tavalliset ihmiset. Isät, äidit, mummot ja vaarit.
Haluaisin kysyä teiltä, joita "ilmastovouhotus" ärsyttää, miksi vihaatte meitä niin paljon? Me käytämme paljon omaa aikaamme sen eteen, että Suomi ja koko maapallo säilyisi edes jossain määrin elinkelpoisena. Me joudumme myös itse luopumaan monista mukavuuksista, ja moni meistä on jo luopunut niistä - onko meitä syytä pilkata ja haukkua siitä hyvästä?
Tuntuu riittävän pahalta jo se, että niin moni vanhempi tai isovanhempi ei tunnu piittaavan riittävästi lastensa tulevaisuudesta vaatiakseen riittäviä poliittisia toimia, mutta se että vielä teette kaikkenne jotta muiden ponnistelut eivät onnistuisi on mahdotonta ymmärtää. Haluaisin keskustella asiasta, olisi kiva ymmärtää paremmin!
Kommentit (448)
Vihervassaripolitiikan vastustaminen tuntuu olevan nykyään muotia.
Koska saavutetuista eduista ei haluta luopua. Miks mun pitää antaa tikkari pois jos naapurin Jyrkiinan ei? Väliäkö hällä että se tikkari tuotetaan tehtaassa joka piut paut piittaa ympäristölaeista ja orjatyöllistää rampoja lapsia. Mut ku naapuri. Wää.
Ymmärrän tuskastumisesi.
Olen itse luopunut lihasta, maitotuotteista viime aikoina, autoilusta (joskin miehen pitää vielä autoilla työnsä takia joten ymmärrän kyllä että autohomma on haastava, mutta uskon että siihen tulee tukia, niin ettei kaikki kulut koidu kansalaisille), lentämistä olen vähentänyt minimiin ja ottanut sellaisen periaatteen että jos lentää pitää olla varaa kompensoida päästöt
Rikkaita emme ole, selvästi alle keskituloisen
t. tämän keskustelun aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ollut siitä asti kun kommunistit tappois 100+ miljoonaa ihmistä.
eihän vasemmistoliitto tai SDP aja kommunismia, ei ole koskaan ajaneet.
A) koska kieltäminen on yksinkertaisin defenssi ja
B) koska pelkurit ovat aggressiivisimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ollut siitä asti kun kommunistit tappois 100+ miljoonaa ihmistä.
eihän vasemmistoliitto tai SDP aja kommunismia, ei ole koskaan ajaneet.
Totta, mutta koskas tomppeli olisi tosiasioista piitannut tai edes erottanut niitä siitä propagandasta, jota hänen oma puoluetoimistonsa suoltaa? Kts. Fillari-gate
Vierailija kirjoitti:
Olen itse luopunut lihasta, maitotuotteista viime aikoina, autoilusta (joskin miehen pitää vielä autoilla työnsä takia joten ymmärrän kyllä että autohomma on haastava, mutta uskon että siihen tulee tukia, niin ettei kaikki kulut koidu kansalaisille), lentämistä olen vähentänyt minimiin ja ottanut sellaisen periaatteen että jos lentää pitää olla varaa kompensoida päästöt
Kannattako ydinvoimaa, päästötöntä energiaa?
Koska suomessa ilmastoasiat ovat jo nyt TODELLA hyvällä mallilla suureen maailmaan verrattuna. Mene vaikka kiinalaisille ja intialaisille paasaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen kyllä sitä mieltä että ydinvoimaa tarvitaan energiapaketissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen kyllä sitä mieltä että ydinvoimaa tarvitaan energiapaketissa
Entä mites lapsentekotalkoot Suomessa vaikka maailman suurin ympäristöongelma on ylikansoittuminen?
Arto Luukkanen puheenvuoro uusisuomi
Koska on tekopyhää samalla kun suunnitellaan tänne suomeen 5g verkkoa eli pedonverkkoa! Mitä olette tehneet estääksenne tuon tulemista suomeen?
Ap, olet selkeästi itse toiminnan ihminen ja pystynyt luopumaankin tietyistä jutuista, joiden uskot vaikuttavan ilmastonmuutokseen. Pisteet sinulle siitä.
Vastustukseen on mielestäni kolme isoa syytä:
1. Osa ihmisistä ei usko, että ihminen voi vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen joko lainkaan tai ainakaan niin, että yksittäisten ihmisten pienillä teoilla olisi todellinen vaikutus.
2. Moni touhuaa kaikkea muuta kuin "osallistuu". Mielenosoituksissa huutelu ei auta maapalloa, ellei sen lisäksi tee mitään muuta. Kun kysytään, mistä olet valmis luopumaan, vastaus on usein "en mistään". Tämä aiheuttaa turhautumista.
3. Valtioille ilmastonmuutos on pelkkää bisnestä. Päättäjillä ei ole todellisia intressejä vähentää päästöjä, riittää, että kirjoitellaan nimellisiä sopimuksia raha liikkuu suuntaan ja toiseen. Ja siitähän ei maapallo hyödy pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomessa ilmastoasiat ovat jo nyt TODELLA hyvällä mallilla suureen maailmaan verrattuna. Mene vaikka kiinalaisille ja intialaisille paasaamaan
Mä olen ymmärtänyt, että Kiina ja Intia ovat ilmaisseet aika vahvan vetoomuksen kehittyneille maille, että nämä pitäisivät omat lupauksensa. Kehittyneiden maiden pitää toimia ensin, jotta nämä jätit saataisiin toimimaan. Lisäksi ei voi odottaa että muut toimii ensin, puhutaan maksimissaan parista kymmenestä vuodesta joiden aikana nämä muutokset pitäisi toteuttaa. Missään maassa asiat eivät ole riittävän hyvällä mallilla.
Euroopassa heitetäään tonneitttain ja miljardiiien arvosta ruokaaaa menemäään ja muuuallla maaailmassa lapsia ja aikuiisia kuoleee nälkääään ja tauteiiihin.
Vierailija kirjoitti:
Koska on tekopyhää samalla kun suunnitellaan tänne suomeen 5g verkkoa eli pedonverkkoa! Mitä olette tehneet estääksenne tuon tulemista suomeen?
Tästä mulla ei ole tietoa, kerro lisää!
Ainoa poliittinen toimi, jolla suomen kokoinen maa voi oikeasti jotain vaikuttaa on asian esillä pitäminen känsainvälisesti. Tietysti esimerkillisiä toimia tarvitaan, mutta päästöjen nopean lopettamisen ja muun ihan utopistisen ajaminen ei ole kestävää tai toimivaa politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa heitetäään tonneitttain ja miljardiiien arvosta ruokaaaa menemäään ja muuuallla maaailmassa lapsia ja aikuiisia kuoleee nälkääään ja tauteiiihin.
Väestönkasvun hillitsemisen kannalta hyvä asia, jos populaatio pienenee ja luonto karsii osan pois
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska tuntuu niin väärältä, että tällaisella vakavalla, kaikkia koskettavalla asialla koitetaan rahastaa ja ohjata jotenkin ihmisten toimintaa. Mitään faktaa ei ole edes esittää koko vouhotuksen tueksi, mutta niin vain nyt pitää toimia ja kohta on myöhäistä.
Hohhoijaa. Jo 70-luvulla profetoitiin, että kohta sulaa grölanti ja muuta hienoa. Ilmasto muuttuu jatkuvasti - ihan ihmisestä riippumatta. Ympäristönsuojelu on hyvä asia, mutta tuollaiset tuulesta temmatut maailmanlopunvisiot voisi jättää ihan omaksi tiedoksi.
Jos ihminen haluaa vaikuttaa jotenkin maapallon tilaan, niin millään sähköautonäpertelyllä tai lihansyönnillä sitä ei ratkaista. Tiukka päätös, että Kiina, Intia, SAksa, Venäjä ja Yhdysvallat (sekä muut suuret päästäjät) pudottavat päästönsä kymmenesosaan nykyisestään ja ihmiset lupautuvat ostamaan vain max. 50 km säteellä tuotettuja asioita yhdistettynä yhden lapsen politiikkaan, niin johan alkaa maailma paranemaan.
Suomalaiset voivat hyvällä omallatunnolla jatkaa normaalia elämää. Täällä ollaan kuitenkin otettu koko ajan hyvin ympäristöasiat huomioon. Antaa toistenkin tehdä välillä jotain - me ollaan oma osamme tehty jo kirkkaasti.
Onhan ilmastonmuutos ja ihmisen vaikutus siihen ihan tieteellisesti todistettu tosiasia. Mitä ihmettä tarkoitat, ettei ole mitään todisteita?
Mistä sä olet itse luopunut?