Palkaton työkokeilu/ harjoitteli ei kuulu hyvinvointi valtioon
Kommentit (43)
Kyllä se vahvasti vaan kuuluu ! Mukavaa se on "kyykyttää" opiskelijoita ja teetättää paska hommia. Myöskään perus käytöstapoja ei tarvita.
Tämä on vahva oma kokemus nuoruudesta ja aikuisopiskelijana.
Työkokeilu on ammatillisen kuntoutuksen keino, jolla voit palata työelämään pitkän sairauspoissaolon jälkeen, selvittää sopivaa alaa tai työtä, tai harkita yrittäjäksi ryhtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on ammatillisen kuntoutuksen keino, jolla voit palata työelämään pitkän sairauspoissaolon jälkeen, selvittää sopivaa alaa tai työtä, tai harkita yrittäjäksi ryhtymistä.
Ilmaistyölle poliittinen kiertoilmaus.
Sairaanhoitajan opinnoista noin 1/3 on harjoitteluja, jotka on siis palkattomia.
Kun vuonna 2012 opiskelin agrologin opintoja, meillä oli 5 kk maatalousharjoittelu, josta saatiin edes pientä palkkaa, jotain 6 e/h opintotuen lisäksi. Parempi kuin ei mitään. Ja erikoistumisharjoitteluni palkka oli 1950 e/kk.
Mutta hoitoalahan onkin naisvaltainen joten muutosta tuskin on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vahvasti vaan kuuluu ! Mukavaa se on "kyykyttää" opiskelijoita ja teetättää paska hommia. Myöskään perus käytöstapoja ei tarvita.
Tämä on vahva oma kokemus nuoruudesta ja aikuisopiskelijana.
Mutta kun sinne työkokeiluun työnnetään nykyään jotain 55-62 vuotiaita, jotka ovat juuri olleet 30 vuotta töissä ja heidän pitää nyt lähteä kokeilemaan millaista on töissä?
Voinko käyttää potkulakia ja irtisanoa vaikka 3 henkilöä ja ottaa heidät sitten takaisin palkattomaan työkokeiluun?
T Reilu työnantaja
Mulla on ollut töissä pari työkokeilijaa. En enää suostu ottamaan mukaan raahattavaksi.
En kieltäydy jos tuollaista tarjotaan mutta lupaan aiheuttaa merkittäviä kustannuksia ja tuhoja, koko rahan edestä.
Kiitos palkattoman työharjoittelun sain kokemusta, josta oli hyötyä palkkatyön saamisessa.
Jos palkattomia harjoitteluja ei olisi olemassa monet, kuten esimerkiksi minä, eivät olisi koskaan saaneet kuitattua yliopiston pakollista harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Voinko käyttää potkulakia ja irtisanoa vaikka 3 henkilöä ja ottaa heidät sitten takaisin palkattomaan työkokeiluun?
T Reilu työnantaja
Tämä on juuri se henkilöstöpolitiikka, jota mekin olemme suunnitelleet.
Lain voimaanastumista odotellessa...
Hyvinvointivaltion ylläpitäminen maksaa enemmän kun meillä on. Lakatkaa elämästä unelmissanne.
Vierailija kirjoitti:
T Reilu työnantaja
Et voi. Entiseen työpaikkaan ei voi tulla kokeiluun. Lisäksi kokeilija ei tule tekemään töitä, hänellä tulee olla ohjaaja, jonka työtä kokeilija seuraa ja jonka ohjauksessa työtä kokeilee. Jos ei tee mitään, ei se aiheuta karenssia tms., koska kokeilijalle riittää, että saapuu paikalle eikä tee tuhoja.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan opinnoista noin 1/3 on harjoitteluja, jotka on siis palkattomia.
Kun vuonna 2012 opiskelin agrologin opintoja, meillä oli 5 kk maatalousharjoittelu, josta saatiin edes pientä palkkaa, jotain 6 e/h opintotuen lisäksi. Parempi kuin ei mitään. Ja erikoistumisharjoitteluni palkka oli 1950 e/kk.
Mutta hoitoalahan onkin naisvaltainen joten muutosta tuskin on tulossa.
Juu, itsellä myös AMK 6 kuukautta palkatonta harjoittelua ja työkkäri laittoi valmistumisen jälkeen työkokeiluun työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T Reilu työnantaja
Et voi. Entiseen työpaikkaan ei voi tulla kokeiluun. Lisäksi kokeilija ei tule tekemään töitä, hänellä tulee olla ohjaaja, jonka työtä kokeilija seuraa ja jonka ohjauksessa työtä kokeilee. Jos ei tee mitään, ei se aiheuta karenssia tms., koska kokeilijalle riittää, että saapuu paikalle eikä tee tuhoja.
Minä olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä auttamassa osastonsihteeriä ja se oli saikulla. Mulla oli puhelin, jolla soittaa toisen osaston sihteerille ja kysyä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu vääristää työmarkkinoita.
Miksi palkata ketään, kun voi ketjuttaa ilmaisia harjoittelijoita?
Aivan. Täällä on vallalla sellainen ajatus, että ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pitäisi suostua työntekoon. 

Olen vapaaehtoisesti halunnut tykokeiluun ja palkattomaan työharjoitteluun yhteensö 3 kertaa ollessani työkkärin asiakkaana.
Jokainen noista kerroista on johtanut työllistymiseeni alalla johon oli muuten vaikea päästä.
Tukiloiset vaan ulisee koska eivät halua "kyykytettäväksi" eli eivät ole valmiita tekemään mitään työllistymisensä eteen.
Asennekysymys kokeeko nuo työllistämistoimet uhkana vai mahdollisuutena. Itse näen pelkkiä mahdollisuuksia, kun paikkojen etsimisessä on mukana myös realismi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Täällä on vallalla sellainen ajatus, että ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi pitäisi suostua työntekoon.
Tulee karenssi, jos ei suostu.
Mutta onneksi
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa. Vantaalla on 13000 työtöntä."
Ei o pakko tulla. työkokeilijoista on yleensä ollut ainakin jotain harmia.