Meille on tulossa n 2000-3000e hintainen remontti jota varten on koitettu säästää rahaa. Anoppi ei vaan ymmärrä
Miksi meillä on kasassa nyt vasta vain 1000e vaikka ollaan 3kk säästetty. Olen siis raskaana, lapsi syntyy kesällä joten olisi hyvä jos rempan saisi sitä ennen tehtyä, siitä kaikki on samaa mieltä.
Mies on matalapalkka-alalla kokoaikaisena ja itse myös matalapalkka-alalla osa-aikatyössä. Lapsia ei ole ennestään, eikä ehkä tehdäkkään enempää tämän tulevan lapsen jälkeen. Remontti on pakollinen lisäeristysremontti jotta asuntomme yläkerrasta ei karkaa kaikki lämpö harakoille. Viime talvi oli ostamassamme talossa ensimmäinen ja sähkölaskut oli kuussa 500e luokkaa. Lisäksi lainanlyhennys toiset saman verran. Vesi tulee onneksi omasta kaivosta niin siitä ei tarvitse maksaa. :) autovakuutukset joka 3.kk on yhteensä kahdesta autosta 300e, polttoaineet vie kuussa 300-400e väliltä koska työmatkat on pitkiä. Puhelinlaskut 80e kotinetillä. Lisäksi meillä on pari kissaa ja koira.
Mies saa verojen jälkeen kuussa 1400e käteen, itselle tulee 700e. Eli 2100e tuloja ja joka kk pakollisia menoja 1500e ilman ruoka yms kuluja. Ollaan saatu kuitenkin 1000e säästöön 3kk aikana vaikka on ostettu käytettynä lapselle tarvikkeitakin. Anopin mielestä olisi kuulunut saada enemmän säästöön, onko anoppi oikeassa?
Kommentit (145)
Älkää sitten eristäkö liikaa ettei homehdu koko talo. Yleinen virhe nykypäivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vielä sanoa että tässä keskustelussa kyllä suomalaisuus kukkii. Kel onni on se onnen kätketköön toimii näemmä toisinkin päin.
Itsellä hiukan vaikeaa samaistua näihin "eihän anopille voi kertoa kuin puistoreissuista, miksi ihmeessä lavertelet raha-asiasi muille"-kommentteihin. Minä puhun sekä äitini että anoppikokelaani kanssa paljon muustakin kuin puistokävelyistä, myös vaikeista asioista ja rahasta. Ei mulle tai anopilleni ole vaikea sanoa että rahat on loppu. Anoppi siis jäi yt:ssä työttömäksi ja painii rahavaikeuksien kanssa hänkin. Tuntuisi todella kummalliselta jos tavatessamme nämä elämää kohtalaisesti hallitsevat jutut pitäisi jotenkin lakaista maton alle ja pitää sisällään.
Ehkä olen oman sukuni kanssa vaan tottunut ihan erilaiseen menoon kuin av:n normi. Tuntuisi oikeastaan kiusalliselta puhua läheisten kanssa jostain pinnallisesta ja turhasta, kuten nyt siitä puistokävelystä.
Ymmärrän että kaikkien anoppien ja äitien kanssa ei voi olla näin läheinen, mutta onko tällä palstalla ollenkaan muita kuin kauhu-anoppeja?
/18
Ei kyse ole siitä millainen anoppi on vaan siitä, että perheellä pitää olla rajat. Muuten niitä ei sitten saa missään, vaan sitten sukulaiset sekaantuvat kaikkeen. Alusta asti on tärkeää vetää ne. Silloin välit pysyvätkin hyvinä, eikä rajoista tarvitse riidellä.
Juuri tätä tarkoitan. Itselleni täysin vierasta että pitäisi erikseen vetää jotkut rajat, ja varsinkin se että rajat tarkoittavat sitä ettei raha-asioista voi keskustella.
Onko kaikilla täällä siis lähipiirin ihmiset sellaisia, jotka tyyliin muuttavat omatoimisesti viereiseen taloon ja tulevat samaan työpaikkaan jos keskustelut sisältävät muutakin kuin kuvauksia kävelyreissuista?
/18
Mistä ihmeestä sinä puhut? Et ole ikinä kuullut rajoista? Ala nyt herran tähden ottaa selvää.
Juuri sitähän koitan tässä tehdä. En ole koskaan ollut tilanteessa jossa olisi ollut tarpeen vetää jotain ihmeellisiä rajoja. Haluaisin tietää näistä lisää.
Pointti on siis se, että vaikka keskustelen läheisteni kanssa (appivanhemmat mukaanlukien) myös vaikeista asioista, eivät he edelleenkään asu meillä tai hoida tilejämme. Tarkoittaako siis rajanveto yksinkertaisesti sitä että mistään ei oikein voi puhua, etteivät vaan muut ihmiset tietäisi muustakin kuin niistä kävelyretkistä? Minä puhun työkavereiden ja hyvänpäiväntuttujen kanssa tuollaisista, lähipiirin kanssa useimmiten jostain aivan muusta.
Minä en nyt oikeasti tiedä enää mistä tässä puhutaan, valaiskaa joku rajatonta.
/18
Kommunikaatio on vaikeeta.Vastuu sekä kuuntelijalla että puhujalla. Ehkäpä sinun läheiset pystyvät pitämään kertomasi asiat itsellänsä, eivätkä lörpöttele niitä koko suvulle tai kylälle. Monet kyselevät uteliaisuuttaan eivät
tukeakseen tai auttaakseen. Apn anoppi utelias ihminen,saanut tietää asioita mitä ei tarttis tietää.Minun asiani saa kyllä lörpöttää vaikka koko kylälle. Ei vähävaraisuuteni ole mikään valtionsalaisuus. Tosin sellainen toiminta ei lähipiirissäni ole tapana, vaan me ollaan kiinnostuneita toistemme asioista koska välitämme toisistamme.
Ap:n anoppi taas on suoranainen ku.sipää, eikä ymmärrä raha-asioista edes alkeita. Ts. tyhjästä on paha nyhjästä.
/18
Ja tämän sinä tiedät mistä?
Ihan tavalliselta ihmiseltä kuulostaa.
Ainoa järkevä tapa lähestyä on olla lörpöttämättä. Sitten ei tule näitä rajojen ylityksiäkään.
En minä tiedä onko tuossa nyt kyse ensisijaisesti jostain rajojen ylittämisestä. Minusta ap:n anoppi kuulostaa inhottavalta ja hiukan todellisuudesta irtaantuneelta ihmiseltä. Jos joku ihmettelisi mulle ääneen miten en saa jostain kuuden sadan kuukausittaisesta rahasta säästettyä enempää kuin tonnin kuukaudessa, en usko että olisin tekemisissä ollenkaan. Kuulostaa vähän harhaiselta.
/18
Ei se joku voisi ihmetellä mitään eli ylittää rajoja jos et itse ensin olisi ylittänyt niitä rajoja ja lörpötellyt.
Ei hän ole harhainen. Ihan tavallinen juoruilun haluinen nainen, jolla tarve pysyä poikansa elämässä päättävässä asemassa. Tyypillinen äiti.
Sen sijaan tuo on typerää että ensin lörpötät ihan itse, aiheutat tilanteen ja sitten hylkäät miehesi äidin. Kohtuutonta, kun itse mokasit.
Ei ole kohtuutonta. Minä puhun asioistani avoimesti, jos joku alkaa perseillä niin asia muuttuu. Ap:n anopista on tyypillinen ihiminen kaukana, mutta tämä vahvistaa ehkä sen että mieheni ja minun suvut ovat sitten aika erityislaatuisia.
Ja onhan aika harhaista olla sitä mieltä, että jos rahaa tulee kuukaudessa 10 e niin siitä pitäisi saada säästöön 30 e. Jos ymmärrät yhtään mitä tarkoitan.
/18
On se kohtuutonta miestäsi kohtaan. Sinulta puuttuu normaalit sosiaaliset taidot.
Ei hän ole harhainen. Asia vain ei lainkaan kuulu hänelle.
Ei ole. Mieheni olisi asiasta täysin samaa mieltä, pomminvarmasti. Jos hänen äitinsä päivittelisi, miten kaksi pienituloista eivät saa tonneja säästöön kuukaudessa, emme kummatkaan haluaisi olla tekemisissä ainakaan niin paljon kuin ennen.
Ja harhaisella tarkoitan siis edelleenkin sitä, että jos ap:n ja hänen miehensä tuloista jää pakollisten menojen jälkeen käytettäväksi 600 e/kk, on harhaista ajatella että siitä jäisi tonneja säästöön. Se on siis yksinkertaisesti täysin mahdotonta. Ja mulla oli lyhyt matikka.
/18[/
Moka olisi teidän. Miksi te siis anoppiasi rankaisisitte? Älkää lörpöttäkö tulojanne niin kukaan ei pällistele.
Anoppisi ei olisi harhainen. Hän puuttuisi vain asioihin joita hänen ei kuuluisi edes tietää.
Minun ei ainakaan tarvitse sietää elämässäni inhottavia ihmisiä. Jos joku sitten ottaa sen rankaisuna niin so be it. Minusta se on ihan luonnollista sosiaalista käyttäytymistä. Minä en mokaa jos kerron asioistani, se mokaa joka niistä vit.tuilee.
Ja viimeisen kerran, ei ap:n anoppi ainakaan ihan tässä maailmassa elä. En tiedä tosiaan huomasitko, mutta hän olettaa että säästöön jaa enemmän kuin mitä rahaa taloon tulee. Harhaistahan se vain on.
Mutta nyt en jaksa tästä enää jauhaa, meillä on sosiaalisista kuvioista aivan erilaiset näkemykset.
Ainakin se tosiaan vahvistui, että olen kiitollinen täyspäisestä lähipiiristäni.
/18
Se anoppi olisi ihan asiallinen ja normaali jos sinä olisit asiallinen ja normaali. Itse lörpöttämällä aiheuttaisit koko tilanteen.
Selvä. :D Kuin puulle puhuisi.
Jos äitini valittaisi että kuudestasadasta ei jää tonnia säästöön, veisin hänet muistisairaustestiin. Tuollainen harhaluulo ei liity asiallisuuteen mitenkään, se kertoo todellisuuden hämärtymisestä.
Ja tosiaan, minun piireissäni vaikeista asioista ja raha-asioista keskusteleminen on asiallista ja normaalia.
/18
Eipä se äitsi hourisi jos et sinä ensin ylittäisi rajoja. Itseaiheutettu ongelma, joten seuraukset kuuluu sitten sinulle.
Aivan, eli äitini yhtäkkinen, täydellinen matemaattisen ymmärryksen häviäminen johtuisi siitä, että minä kerroin hänelle remonttisäästöprojektistani? :D
Selvä tämä. Taisin jauhaa trollin kanssa.
/18
Niin johtuisi. Sinun pitäisi aikuistua. Hankkia sosiaaliset taidot ja rajat.
Sunkin kannattaa pitää kyllä rajoista tosi tarkkaa huolta, mikäli asioista puhuminen aiheuttaa suvussasi hourailua. :D
Sosiaaliset taidot mulla ok ja olen aikuinen. En tarvitse kulisseja ollakseni sitä.
/18
Sulla ei ole rajoja, ei sosiaalisia taitoja eikä paljon älyäkään. Jauhat ja jauhat tajuamatta yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vielä sanoa että tässä keskustelussa kyllä suomalaisuus kukkii. Kel onni on se onnen kätketköön toimii näemmä toisinkin päin.
Itsellä hiukan vaikeaa samaistua näihin "eihän anopille voi kertoa kuin puistoreissuista, miksi ihmeessä lavertelet raha-asiasi muille"-kommentteihin. Minä puhun sekä äitini että anoppikokelaani kanssa paljon muustakin kuin puistokävelyistä, myös vaikeista asioista ja rahasta. Ei mulle tai anopilleni ole vaikea sanoa että rahat on loppu. Anoppi siis jäi yt:ssä työttömäksi ja painii rahavaikeuksien kanssa hänkin. Tuntuisi todella kummalliselta jos tavatessamme nämä elämää kohtalaisesti hallitsevat jutut pitäisi jotenkin lakaista maton alle ja pitää sisällään.
Ehkä olen oman sukuni kanssa vaan tottunut ihan erilaiseen menoon kuin av:n normi. Tuntuisi oikeastaan kiusalliselta puhua läheisten kanssa jostain pinnallisesta ja turhasta, kuten nyt siitä puistokävelystä.
Ymmärrän että kaikkien anoppien ja äitien kanssa ei voi olla näin läheinen, mutta onko tällä palstalla ollenkaan muita kuin kauhu-anoppeja?
/18
Ei kyse ole siitä millainen anoppi on vaan siitä, että perheellä pitää olla rajat. Muuten niitä ei sitten saa missään, vaan sitten sukulaiset sekaantuvat kaikkeen. Alusta asti on tärkeää vetää ne. Silloin välit pysyvätkin hyvinä, eikä rajoista tarvitse riidellä.
Juuri tätä tarkoitan. Itselleni täysin vierasta että pitäisi erikseen vetää jotkut rajat, ja varsinkin se että rajat tarkoittavat sitä ettei raha-asioista voi keskustella.
Onko kaikilla täällä siis lähipiirin ihmiset sellaisia, jotka tyyliin muuttavat omatoimisesti viereiseen taloon ja tulevat samaan työpaikkaan jos keskustelut sisältävät muutakin kuin kuvauksia kävelyreissuista?
/18
Mistä ihmeestä sinä puhut? Et ole ikinä kuullut rajoista? Ala nyt herran tähden ottaa selvää.
Juuri sitähän koitan tässä tehdä. En ole koskaan ollut tilanteessa jossa olisi ollut tarpeen vetää jotain ihmeellisiä rajoja. Haluaisin tietää näistä lisää.
Pointti on siis se, että vaikka keskustelen läheisteni kanssa (appivanhemmat mukaanlukien) myös vaikeista asioista, eivät he edelleenkään asu meillä tai hoida tilejämme. Tarkoittaako siis rajanveto yksinkertaisesti sitä että mistään ei oikein voi puhua, etteivät vaan muut ihmiset tietäisi muustakin kuin niistä kävelyretkistä? Minä puhun työkavereiden ja hyvänpäiväntuttujen kanssa tuollaisista, lähipiirin kanssa useimmiten jostain aivan muusta.
/18
Kommunikaatio on vaikeeta.Vastuu sekä kuuntelijalla että puhujalla. Ehkäpä sinun läheiset pystyvät pitämään kertomasi asiat itsellänsä, eivätkä lörpöttele niitä koko suvulle tai kylälle. Monet kyselevät uteliaisuuttaan eivät
tukeakseen tai auttaakseen. Apn anoppi utelias ihminen,saanut tietää asioita mitä ei tarttis tietää.Minun asiani saa kyllä lörpöttää vaikka koko kylälle. Ei vähävaraisuuteni ole mikään valtionsalaisuus. Tosin sellainen toiminta ei lähipiirissäni ole tapana, vaan me ollaan kiinnostuneita toistemme asioista koska välitämme toisistamme.
Ap:n anoppi taas on suoranainen ku.sipää, eikä ymmärrä raha-asioista edes alkeita. Ts. tyhjästä on paha nyhjästä.
/18
Ja tämän sinä tiedät mistä?
Ihan tavalliselta ihmiseltä kuulostaa.
Ainoa järkevä tapa lähestyä on olla lörpöttämättä. Sitten ei tule näitä rajojen ylityksiäkään.
En minä tiedä onko tuossa nyt kyse ensisijaisesti jostain rajojen ylittämisestä. Minusta ap:n anoppi kuulostaa inhottavalta ja hiukan todellisuudesta irtaantuneelta ihmiseltä. Jos joku ihmettelisi mulle ääneen miten en saa jostain kuuden sadan kuukausittaisesta rahasta säästettyä enempää kuin tonnin kuukaudessa, en usko että olisin tekemisissä ollenkaan. Kuulostaa vähän harhaiselta.
/18
Ei se joku voisi ihmetellä mitään eli ylittää rajoja jos et itse ensin olisi ylittänyt niitä rajoja ja lörpötellyt.
Ei hän ole harhainen. Ihan tavallinen juoruilun haluinen nainen, jolla tarve pysyä poikansa elämässä päättävässä asemassa. Tyypillinen äiti.
Sen sijaan tuo on typerää että ensin lörpötät ihan itse, aiheutat tilanteen ja sitten hylkäät miehesi äidin. Kohtuutonta, kun itse mokasit.
Ei ole kohtuutonta. Minä puhun asioistani avoimesti, jos joku alkaa perseillä niin asia muuttuu. Ap:n anopista on tyypillinen ihiminen kaukana, mutta tämä vahvistaa ehkä sen että mieheni ja minun suvut ovat sitten aika erityislaatuisia.
Ja onhan aika harhaista olla sitä mieltä, että jos rahaa tulee kuukaudessa 10 e niin siitä pitäisi saada säästöön 30 e. Jos ymmärrät yhtään mitä tarkoitan.
/18
On se kohtuutonta miestäsi kohtaan. Sinulta puuttuu normaalit sosiaaliset taidot.
Ei hän ole harhainen. Asia vain ei lainkaan kuulu hänelle.
Ei ole. Mieheni olisi asiasta täysin samaa mieltä, pomminvarmasti. Jos hänen äitinsä päivittelisi, miten kaksi pienituloista eivät saa tonneja säästöön kuukaudessa, emme kummatkaan haluaisi olla tekemisissä ainakaan niin paljon kuin ennen.
Ja harhaisella tarkoitan siis edelleenkin sitä, että jos ap:n ja hänen miehensä tuloista jää pakollisten menojen jälkeen käytettäväksi 600 e/kk, on harhaista ajatella että siitä jäisi tonneja säästöön. Se on siis yksinkertaisesti täysin mahdotonta. Ja mulla oli lyhyt matikka.
/18[/
Moka olisi teidän. Miksi te siis anoppiasi rankaisisitte? Älkää lörpöttäkö tulojanne niin kukaan ei pällistele.
Anoppisi ei olisi harhainen. Hän puuttuisi vain asioihin joita hänen ei kuuluisi edes tietää.
Minun ei ainakaan tarvitse sietää elämässäni inhottavia ihmisiä. Jos joku sitten ottaa sen rankaisuna niin so be it. Minusta se on ihan luonnollista sosiaalista käyttäytymistä. Minä en mokaa jos kerron asioistani, se mokaa joka niistä vit.tuilee.
Ja viimeisen kerran, ei ap:n anoppi ainakaan ihan tässä maailmassa elä. En tiedä tosiaan huomasitko, mutta hän olettaa että säästöön jaa enemmän kuin mitä rahaa taloon tulee. Harhaistahan se vain on.
Mutta nyt en jaksa tästä enää jauhaa, meillä on sosiaalisista kuvioista aivan erilaiset näkemykset.
Ainakin se tosiaan vahvistui, että olen kiitollinen täyspäisestä lähipiiristäni.
/18
Se anoppi olisi ihan asiallinen ja normaali jos sinä olisit asiallinen ja normaali. Itse lörpöttämällä aiheuttaisit koko tilanteen.
Selvä. :D Kuin puulle puhuisi.
Jos äitini valittaisi että kuudestasadasta ei jää tonnia säästöön, veisin hänet muistisairaustestiin. Tuollainen harhaluulo ei liity asiallisuuteen mitenkään, se kertoo todellisuuden hämärtymisestä.
Ja tosiaan, minun piireissäni vaikeista asioista ja raha-asioista keskusteleminen on asiallista ja normaalia.
/18
Eipä se äitsi hourisi jos et sinä ensin ylittäisi rajoja. Itseaiheutettu ongelma, joten seuraukset kuuluu sitten sinulle.
Aivan, eli äitini yhtäkkinen, täydellinen matemaattisen ymmärryksen häviäminen johtuisi siitä, että minä kerroin hänelle remonttisäästöprojektistani? :D
Selvä tämä. Taisin jauhaa trollin kanssa.
/18
Niin johtuisi. Sinun pitäisi aikuistua. Hankkia sosiaaliset taidot ja rajat.
Sunkin kannattaa pitää kyllä rajoista tosi tarkkaa huolta, mikäli asioista puhuminen aiheuttaa suvussasi hourailua. :D
Sosiaaliset taidot mulla ok ja olen aikuinen. En tarvitse kulisseja ollakseni sitä.
/18
Sulla ei ole rajoja, ei sosiaalisia taitoja eikä paljon älyäkään. Jauhat ja jauhat tajuamatta yhtikäs mitään.
Totta puhut. Olen lapsellinen, tyhmä ja sosiaalisesti tumpelo.
Mene sinä nyt keskustelemaan jonkun läheisesi kanssa vaikka kävelylenkeistä, tai vielä parempi, mene sinne kävelylenkille. Minä voisin vaikka soittaa anopilleni ja puhua jostain aivan muusta. Onneksi.
Suku on paras.
/18
Vierailija kirjoitti:
Koira ja "pari" kissaa. Älkää vaan lisää ottako. Arvaan että kissat ainakin juoksevat pihalla vapaina, ehkä jopa leikkaamattomina. Ja jos sairastuvat tai joutuvat väkivallan uhriksi, varaa hoitoon ei ole. Eläinlääkäriin on oltava varaa jos ottaa eläimiä.
Minusta olette säästäneet tosi hyvin pienistä tuloista! Anopille asia ei kuulu.
Meillä on kaksi leikattua kissaa sisäkissoina, vaikka asutaan maalla omakotitalossa. Toinen kollikissa juuri täytti vuoden ja leikkautettiin viime kuussa. Enempää kissoja emme ole ottamassa, mutta emme silti noistakaan luovu vaikka ruokaan ja pellettiin menee rahaa. Koirakin tosiaan on, ja koiralle tehtiin oma aitaus kun muutettiin ja muuten kulkee kytkettynä.
Ap
Tehkää se remontti tosiaan syksyllä ennen kylmiä ilmoja. Ehditte säästää vielä huhti-touko-kesä-heinä-elo-syyskuussa. Kesällä säästöön tulee vielä enemmän, kun on pienemmät sähkölaskut. Nykytahdillakin saatte kasaan 6*300=1800 euroa. Peräkärryn vuokra on muutaman kympin päivässä.
Itse kerron omista asioista vain luotettaville ystävillä. Toisille kerron siis enemmän ja toisille en juuri mitään kun olen huomannut että asia lähtee kiertämään ja siitä on ikäviä seurauksia. Nyt teilläkin väkisin tästä seuraa, että anopille ei enää raha-asioista puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi anoppi tietää asioistanne? Onko mies vielä äiteen ikioma pieni poika, joka kertoo mamille kaiken vai pitääkö anopin maksaa teidän remppanne?
Kukaan ei ihmettele tai nimittele mua, vaikka mä kerron äidilleni kaiken raha-asioistakin. Miksi mies olisi mammanpoika, jos tekee saman?
Eikö miehellä saa olla läheinen suhde äitiinsä? Onko se vaan naisen oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Joku häikkää tässä AP:n tekemässä laskelmassa. En vain usko, että kaksihenkinen perhe tulisi toimeen 260e kuussa varsinkin, jos toinen on raskaana mikä yeisemmin tarkoittaa, että varsinkin ruokakuluja ja ym tulee enemmän.
Osaan tarvittaessa tehdä todella halpaa ruokaa (käytän paljon -60% ilta-alea) ja koska olen koko elämäni elänyt vähävaraisessa perheessä (vanhemmilla ei ollut juuri mitään tuloja) niin tiedän kaikki pennin venytyskeinot. Teen itse ruuan (kotiin ja eväiksi) korjaan vaatteita jos menee rikki, pesuaineena meillä on niitä 3litran nestesaippuoita (saa molemmat hiukset ja vartalot pestyä) ja halpaa hoitoainetta. Pyykinpesu siivous vessapaperit yms ostetaan tarjouksesta ja reilusti varastoon, ruokaa pakkaseen kun halvalla saa. Eli pidän silmät auki tarjouksille ja ennakoin. Ruoka ei nyt vaan voi olla ihan niin terveellistä kun se normaalisti olisi, sillä salaatista on ollut pakko luopua, mutta syödään sen edestä porkkanaraastetta (joka tulee muuten kohta korvista ulos kun ei ole ollut juuri muita vaihtoehtoja).
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, hetkinen.. hetkinen.
500e kuussa? sähkö? vai tarkoitatko, että se 3kk aikainen sähkölasku oli 500e?
Ja kyllä, joka kuu 500e pakkaskuukausina. Ennemmin silti otetaan joka kuu 500e kun 1500e/3kk.
Ap
Mulla kesti joskus parikymppisenä aikansa tajuta, että sinänsä järkevän oloisella äidilläni ole mitään käsitystä siitä, mitä eläminen maksaa. Isä kun on huolehtinut kaikesta asumisesta ja ruuasta jne. ja tämä käynyt osa-aikaisesti töissä "tienaamassa omaa rahaa". Kai sitä pienestäkin palkasta säästöön jää jotakin, jollei sitä rahaa käytetä kuin omiin vaatteisiin ja kosmetiikkaan.
En puolella sanalla käsitellyt raha-asioita tämän höntän kanssa enää sen jälkeen, kun hän intti että Helsingissä asuvana voisin ostaa oman asunnon, kun niitä saa 30 000 markalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi anoppi tietää asioistanne? Onko mies vielä äiteen ikioma pieni poika, joka kertoo mamille kaiken vai pitääkö anopin maksaa teidän remppanne?
Mies ja anoppi on läheisiä. Emme ole häneltä lainaamassa rahaa, ainoastaan peräkärryä millä saa kuljetettua rakennusmateriaalit kotiimme, mutta hän vain ihmettelee miksi emme vielä osta niitä materiaaleja, niin mies oli mennyt siinä kohtaa tarkemmin avaamaan talouttamme.
Talvi oli ensimmäinen "uudessa" kodissamme ja koska olimme muuttaneet kerrostalosta omakotitaloon joka on maalla (muuten kun sopii meille nenäpäähän) ja vaikka olimme varautuneet isompaan sähkölaskuun, niin nuo 400-500e laskut tuli yllätyksenä). Asunto siis lämpeää sähköllä, samoin vesi. Syksyllä laskut oli 300-400e luokkaa, eli saadaan kohta toivottavasti se 100e kuussa lisää säästöön. Loput on varmaan pakko vetää luottokortilla että saadaan eristykset tehtyä. Ilmanlämpöpumppukin pitäisi ostaa, mutta se ei ole vielä mahdollista.
Onneksi meidän rahatilanne paranee kun olen äityslomalla (mulla oli vuonna 2017 hyvät palkkatulot ennen yt-neuvotteluja) ja saadaan toinen auto seisontaan niin sen ja bensakulut pienenee. Olen koittanut hakea 10km päässä olevaan lähikauppaan töihin, mutta raskauteni ei auta asiaan. Ehkä äitiys loman jälkeen vanhempainvapaalla kokeilen taas.
Ja eristeremppaan ei saatu rahoja aijemmin kasaan edes kerrytettyä kun kumpaakin autoa oli pakko korjata.
Anoppi tietää suurinpiirtein rahatilanteen, mutta ajattelee niin yksioikoisesti että jos meille tulee kuussa 2100e tuloja, niistä pitäisi saada 1000e vähintään säästöön, eikä ymmärrä että meillä on lainanlyhennyksen ja sähkölaskuntakia muita menoja myös...
Ap
Nuo sähkölaskut on ihan normaaleja, eikä lisäeristysremontilla saa paljoa säästöä lämmityskuluissa. Asumismukavuutta se tosin voi parantaa kun ei vedä niin pahasti nurkissa, mutta sähköä säästynee enintään kymppejä kuussa.
Ilmalämpöpumppu lämmityslaitteeksi sen sijaan voisi olla parempi investointi.
Ei ole pakollisia kuluja teillä kaikki tuossa vaan ihan ylimääräisiäkin. Ensimmäisenä elukat adoptioon tai piikille kun ei ole varaa pitää. Kiinnostaa myös sisälämpötila teillä. Jos on 22 astetta pakkasillakin niin onhan se huomattavasti kalliimpaa kuin 17-18. Ja lämmitätte sähköllä ympäri vuoden? Ostitte okt:n, jossa ei ole tulisijaa? Kätevää.... Jos vaikka rakentaisitte myös takan ensi kesänä.
Miksi teidän pitää asua korvessa omakotitalossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/18
/18
/18
/18
Jos sinusta on ok, että muut ihmiset juttelevat vähävaraisuudestasi, niin olisiko sekin ok, että he ruotisivat sitä, mitä kaikkea oletkaan tehnyt väärin joutuessasi vähävaraiseksi? Tykkäisitkö, jos se alkaisivat antaa sinulle vinkkejä "osta kaalia ja lopeta tupakanpoltto" tai kyyläisivät kaupassa ostoskoriasi vihjaillen, että kaikenlaiseen turhaan sinäkin vähiä rahojasi laitat? Noinhan osa tekee, osalta taas saa myötätuntoa ja tsemppausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/18
/18
/18
/18
Jos sinusta on ok, että muut ihmiset juttelevat vähävaraisuudestasi, niin olisiko sekin ok, että he ruotisivat sitä, mitä kaikkea oletkaan tehnyt väärin joutuessasi vähävaraiseksi? Tykkäisitkö, jos se alkaisivat antaa sinulle vinkkejä "osta kaalia ja lopeta tupakanpoltto" tai kyyläisivät kaupassa ostoskoriasi vihjaillen, että kaikenlaiseen turhaan sinäkin vähiä rahojasi laitat? Noinhan osa tekee, osalta taas saa myötätuntoa ja tsemppausta.
Osalta saa edessäpäin tsemppausta, takana päin panettelua ja juoruilua.
Eikä sillekään mitään voi, koska itse on antanut luvan märehtiä niitä asioita joka ouolella.
Ap meillä tarkistettiin eristykset viime kesänä kun ulkopinta uusittiin. Silti meillä meni sähköön 400€/kk 150 neliön kaksikerroksisessa talossa marras-joulukuussa ennen kuin saatiin käyttöön tulisijat. Ainoa kohta mistä saattaa karkaa lämpö on pari eristämätöntä pientä ullakkotilaa. Lämpönä vesi-ilmalämpöpumppu sekä alakerrassa lisäksi sähkölämmitys kph:n lattiassa. Nyt alakerta lämpiää suurimaksi osaksi puilla. Oletteko siis aivan varmoja että tarvitsette tuon remontin? Oletteko siis ammattilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakollisia kuluja teillä kaikki tuossa vaan ihan ylimääräisiäkin. Ensimmäisenä elukat adoptioon tai piikille kun ei ole varaa pitää. Kiinnostaa myös sisälämpötila teillä. Jos on 22 astetta pakkasillakin niin onhan se huomattavasti kalliimpaa kuin 17-18. Ja lämmitätte sähköllä ympäri vuoden? Ostitte okt:n, jossa ei ole tulisijaa? Kätevää.... Jos vaikka rakentaisitte myös takan ensi kesänä.
Et paljoa tiedä rintamamiestalon rakenteesta. Talo on melko neliskanninen joka suuntaan ja keskellä on iso piippu, jossa on useimmiten neljä savuhormia ja käytössä on 2-4 tulisijaa. Ap kertoi lämmittävänsä paljon puulla.
Niille jotka ihmettelee kuinka pienituloisilla on varaa osta omakotitalo: Meidän talo maksoi 44000€ ja päälle saman verran remonttikuluja. Asutaan 20min ajomatkan päässä lähimmästä kaupungista. Kylälle jossa ruokakauppa, apteekki ja terveyskeskus matkaa 10min. Bussipysäkki lähellä joten pärjätään yhdellä autolla. Ei kaikki asu Uudellamaalla.
T:98
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ja anoppi on läheisiä. Emme ole häneltä lainaamassa rahaa, ainoastaan peräkärryä millä saa kuljetettua rakennusmateriaalit kotiimme, mutta hän vain ihmettelee miksi emme vielä osta niitä materiaaleja, niin mies oli mennyt siinä kohtaa tarkemmin avaamaan talouttamme.
Talvi oli ensimmäinen "uudessa" kodissamme ja koska olimme muuttaneet kerrostalosta omakotitaloon joka on maalla (muuten kun sopii meille nenäpäähän) ja vaikka olimme varautuneet isompaan sähkölaskuun, niin nuo 400-500e laskut tuli yllätyksenä). Asunto siis lämpeää sähköllä, samoin vesi. Syksyllä laskut oli 300-400e luokkaa, eli saadaan kohta toivottavasti se 100e kuussa lisää säästöön. Loput on varmaan pakko vetää luottokortilla että saadaan eristykset tehtyä. Ilmanlämpöpumppukin pitäisi ostaa, mutta se ei ole vielä mahdollista.
Onneksi meidän rahatilanne paranee kun olen äityslomalla (mulla oli vuonna 2017 hyvät palkkatulot ennen yt-neuvotteluja) ja saadaan toinen auto seisontaan niin sen ja bensakulut pienenee. Olen koittanut hakea 10km päässä olevaan lähikauppaan töihin, mutta raskauteni ei auta asiaan. Ehkä äitiys loman jälkeen vanhempainvapaalla kokeilen taas.
Ja eristeremppaan ei saatu rahoja aijemmin kasaan edes kerrytettyä kun kumpaakin autoa oli pakko korjata.
Anoppi tietää suurinpiirtein rahatilanteen, mutta ajattelee niin yksioikoisesti että jos meille tulee kuussa 2100e tuloja, niistä pitäisi saada 1000e vähintään säästöön, eikä ymmärrä että meillä on lainanlyhennyksen ja sähkölaskuntakia muita menoja myös...
Ap
Nuo sähkölaskut on ihan normaaleja, eikä lisäeristysremontilla saa paljoa säästöä lämmityskuluissa. Asumismukavuutta se tosin voi parantaa kun ei vedä niin pahasti nurkissa, mutta sähköä säästynee enintään kymppejä kuussa.
Ilmalämpöpumppua ei kuulemman kannata hankkia ennen kun lisäeristys on tehty, sillä nyt kaikki lämpö karkaa yläkerran nurkista pihalle. Pumppu oltaisiin varmaan jo hankittu jos eristyksiä ei olisi tarvetta tehdä. Ja eristyksillä pitäisi laskun tippua 150e kuussa pakkaskuukausina, ehkä enemmänkin mutta syksyllä laskut oli vielä 150e halvemnat kun tammikuussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä mietin samaa. Onkohan lisäeristyksen tarve lasketettu ammattilaisella? Joskus tuollaiset lisäeristyksen eivät auta asiaan käytännöllisesti katsoen kuin aavistuksen, mutta joku ilmalämpöpumppu voisikin olla parempi. Tai maalämpö. En todellakaan alkaisi suunnittelemaan noin hataralla tiedolla remonttia, vaan juoksyttaisin siellä useampaa eri ammattilaista ja teetättäisin heillä kunnon energialaskelmat seuraaville viidelle, kymmenelle ja vaikka viidelletoista vuodellekin.
En koskaan ymmärrä ihmisiä, jotka ihan tahallaan muuttavat paikkaan, josta töihin päästäkseen tarvitsee autoa tai vielä pahempaa- kahta autoa.
Vaikka ollaan asuttu nk. maaseudullakin, niin aina on työpaikka ollut lähellä. Nilsiässäkin molemmat pääsivät kävellen töihin.