Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille on tulossa n 2000-3000e hintainen remontti jota varten on koitettu säästää rahaa. Anoppi ei vaan ymmärrä

Vierailija
08.04.2019 |

Miksi meillä on kasassa nyt vasta vain 1000e vaikka ollaan 3kk säästetty. Olen siis raskaana, lapsi syntyy kesällä joten olisi hyvä jos rempan saisi sitä ennen tehtyä, siitä kaikki on samaa mieltä.

Mies on matalapalkka-alalla kokoaikaisena ja itse myös matalapalkka-alalla osa-aikatyössä. Lapsia ei ole ennestään, eikä ehkä tehdäkkään enempää tämän tulevan lapsen jälkeen. Remontti on pakollinen lisäeristysremontti jotta asuntomme yläkerrasta ei karkaa kaikki lämpö harakoille. Viime talvi oli ostamassamme talossa ensimmäinen ja sähkölaskut oli kuussa 500e luokkaa. Lisäksi lainanlyhennys toiset saman verran. Vesi tulee onneksi omasta kaivosta niin siitä ei tarvitse maksaa. :) autovakuutukset joka 3.kk on yhteensä kahdesta autosta 300e, polttoaineet vie kuussa 300-400e väliltä koska työmatkat on pitkiä. Puhelinlaskut 80e kotinetillä. Lisäksi meillä on pari kissaa ja koira.

Mies saa verojen jälkeen kuussa 1400e käteen, itselle tulee 700e. Eli 2100e tuloja ja joka kk pakollisia menoja 1500e ilman ruoka yms kuluja. Ollaan saatu kuitenkin 1000e säästöön 3kk aikana vaikka on ostettu käytettynä lapselle tarvikkeitakin. Anopin mielestä olisi kuulunut saada enemmän säästöön, onko anoppi oikeassa?

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi anoppi tietää asioistanne? Onko mies vielä äiteen ikioma pieni poika, joka kertoo mamille kaiken vai pitääkö anopin maksaa teidän remppanne?

Mies ja anoppi on läheisiä. Emme ole häneltä lainaamassa rahaa, ainoastaan peräkärryä millä saa kuljetettua rakennusmateriaalit kotiimme, mutta hän vain ihmettelee miksi emme vielä osta niitä materiaaleja, niin mies oli mennyt siinä kohtaa tarkemmin avaamaan talouttamme.

Talvi oli ensimmäinen "uudessa" kodissamme ja koska olimme muuttaneet kerrostalosta omakotitaloon joka on maalla (muuten kun sopii meille nenäpäähän) ja vaikka olimme varautuneet isompaan sähkölaskuun, niin nuo 400-500e laskut tuli yllätyksenä). Asunto siis lämpeää sähköllä, samoin vesi. Syksyllä laskut oli 300-400e luokkaa, eli saadaan kohta toivottavasti se 100e kuussa lisää säästöön. Loput on varmaan pakko vetää luottokortilla että saadaan eristykset tehtyä. Ilmanlämpöpumppukin pitäisi ostaa, mutta se ei ole vielä mahdollista.

Onneksi meidän rahatilanne paranee kun olen äityslomalla (mulla oli vuonna 2017 hyvät palkkatulot ennen yt-neuvotteluja) ja saadaan toinen auto seisontaan niin sen ja bensakulut pienenee. Olen koittanut hakea 10km päässä olevaan lähikauppaan töihin, mutta raskauteni ei auta asiaan. Ehkä äitiys loman jälkeen vanhempainvapaalla kokeilen taas.

Ja eristeremppaan ei saatu rahoja aijemmin kasaan edes kerrytettyä kun kumpaakin autoa oli pakko korjata.

Anoppi tietää suurinpiirtein rahatilanteen, mutta ajattelee niin yksioikoisesti että jos meille tulee kuussa 2100e tuloja, niistä pitäisi saada 1000e vähintään säästöön, eikä ymmärrä että meillä on lainanlyhennyksen ja sähkölaskuntakia muita menoja myös...

Ap

Nuo sähkölaskut on ihan normaaleja, eikä lisäeristysremontilla saa paljoa säästöä lämmityskuluissa. Asumismukavuutta se tosin voi parantaa kun ei vedä niin pahasti nurkissa, mutta sähköä säästynee enintään kymppejä kuussa.

Ilmalämpöpumppu lämmityslaitteeksi sen sijaan voisi olla parempi investointi.

Ilmalämpöpumppua ei kuulemman kannata hankkia ennen kun lisäeristys on tehty, sillä nyt kaikki lämpö karkaa yläkerran nurkista pihalle. Pumppu oltaisiin varmaan jo hankittu jos eristyksiä ei olisi tarvetta tehdä. Ja eristyksillä pitäisi laskun tippua 150e kuussa pakkaskuukausina, ehkä enemmänkin mutta syksyllä laskut oli vielä 150e halvemnat kun tammikuussa.

Ap

Minkä seulan olette menneet hankkimaa...? Varmasti halvalla saitte ja myyjä nauraa partaansa...

Vierailija
102/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap meillä tarkistettiin eristykset viime kesänä kun ulkopinta uusittiin. Silti meillä meni sähköön 400€/kk 150 neliön kaksikerroksisessa talossa marras-joulukuussa ennen kuin saatiin käyttöön tulisijat. Ainoa kohta mistä saattaa karkaa lämpö on pari eristämätöntä pientä ullakkotilaa. Lämpönä vesi-ilmalämpöpumppu sekä alakerrassa lisäksi sähkölämmitys kph:n lattiassa. Nyt alakerta lämpiää suurimaksi osaksi puilla. Oletteko siis aivan varmoja että tarvitsette tuon remontin? Oletteko siis ammattilaisia?

Minä en nyt ammattilainen ole ja mies on vain kätevä käsistään, mutta mitattiin lämpömittarilla niin talvella lattianrajassa ja nurkissa oli 2 astella lämpöä, vaikka seinämittarin mukaan oli 21 astetta. Ulkoa kun katseli pakkasella taloa, yhdestä nurkasta tuli oikein lämpösäteilyä. Eli kyllä täytyy eristää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ymmärrä ihmisiä, jotka ihan tahallaan muuttavat paikkaan, josta töihin päästäkseen tarvitsee autoa tai vielä pahempaa- kahta autoa.

Vaikka ollaan asuttu nk. maaseudullakin, niin aina on työpaikka ollut lähellä. Nilsiässäkin molemmat pääsivät kävellen töihin.

Ei kannata tuudittautua siihen, että se työpaikka pysyy aina samalla paikalla. Työpaikatkin voivat muuttaa viereisestä korttelista hankalien yhteyksien päähän.

Vierailija
104/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vielä sanoa että tässä keskustelussa kyllä suomalaisuus kukkii. Kel onni on se onnen kätketköön toimii näemmä toisinkin päin.

Itsellä hiukan vaikeaa samaistua näihin "eihän anopille voi kertoa kuin puistoreissuista, miksi ihmeessä lavertelet raha-asiasi muille"-kommentteihin. Minä puhun sekä äitini että anoppikokelaani kanssa paljon muustakin kuin puistokävelyistä, myös vaikeista asioista ja rahasta. Ei mulle tai anopilleni ole vaikea sanoa että rahat on loppu. Anoppi siis jäi yt:ssä työttömäksi ja painii rahavaikeuksien kanssa hänkin. Tuntuisi todella kummalliselta jos tavatessamme nämä elämää kohtalaisesti hallitsevat jutut pitäisi jotenkin lakaista maton alle ja pitää sisällään.

Ehkä olen oman sukuni kanssa vaan tottunut ihan erilaiseen menoon kuin av:n normi. Tuntuisi oikeastaan kiusalliselta puhua läheisten kanssa jostain pinnallisesta ja turhasta, kuten nyt siitä puistokävelystä.

Ymmärrän että kaikkien anoppien ja äitien kanssa ei voi olla näin läheinen, mutta onko tällä palstalla ollenkaan muita kuin kauhu-anoppeja?

/18

Ei kyse ole siitä millainen anoppi on vaan siitä, että perheellä pitää olla rajat. Muuten niitä ei sitten saa missään, vaan sitten sukulaiset sekaantuvat kaikkeen. Alusta asti on tärkeää vetää ne. Silloin välit pysyvätkin hyvinä, eikä rajoista tarvitse riidellä.

Juuri tätä tarkoitan. Itselleni täysin vierasta että pitäisi erikseen vetää jotkut rajat, ja varsinkin se että rajat tarkoittavat sitä ettei raha-asioista voi keskustella.

Onko kaikilla täällä siis lähipiirin ihmiset sellaisia, jotka tyyliin muuttavat omatoimisesti viereiseen taloon ja tulevat samaan työpaikkaan jos keskustelut sisältävät muutakin kuin kuvauksia kävelyreissuista?

/18

Mistä ihmeestä sinä puhut? Et ole ikinä kuullut rajoista? Ala nyt herran tähden ottaa selvää.

Juuri sitähän koitan tässä tehdä. En ole koskaan ollut tilanteessa jossa olisi ollut tarpeen vetää jotain ihmeellisiä rajoja. Haluaisin tietää näistä lisää.

Pointti on siis se, että vaikka keskustelen läheisteni kanssa (appivanhemmat mukaanlukien) myös vaikeista asioista, eivät he edelleenkään asu meillä tai hoida tilejämme. Tarkoittaako siis rajanveto yksinkertaisesti sitä että mistään ei oikein voi puhua, etteivät vaan muut ihmiset tietäisi muustakin kuin niistä kävelyretkistä? Minä puhun työkavereiden ja hyvänpäiväntuttujen kanssa tuollaisista, lähipiirin kanssa useimmiten jostain aivan muusta.

Minä en nyt oikeasti tiedä enää mistä tässä puhutaan, valaiskaa joku rajatonta.

/18

Kommunikaatio on vaikeeta.Vastuu sekä kuuntelijalla että puhujalla. Ehkäpä sinun läheiset pystyvät pitämään kertomasi asiat itsellänsä, eivätkä lörpöttele niitä koko suvulle tai kylälle. Monet kyselevät uteliaisuuttaan eivät

tukeakseen tai auttaakseen. Apn anoppi utelias ihminen,saanut tietää asioita mitä ei tarttis tietää.

Minun asiani saa kyllä lörpöttää vaikka koko kylälle. Ei vähävaraisuuteni ole mikään valtionsalaisuus. Tosin sellainen toiminta ei lähipiirissäni ole tapana, vaan me ollaan kiinnostuneita toistemme asioista koska välitämme toisistamme.

Ap:n anoppi taas on suoranainen ku.sipää, eikä ymmärrä raha-asioista edes alkeita. Ts. tyhjästä on paha nyhjästä.

/18

Jos sinusta on ok, että muut ihmiset juttelevat vähävaraisuudestasi, niin olisiko sekin ok, että he ruotisivat sitä, mitä kaikkea oletkaan tehnyt väärin joutuessasi vähävaraiseksi? Tykkäisitkö, jos se alkaisivat antaa sinulle vinkkejä "osta kaalia ja lopeta tupakanpoltto" tai kyyläisivät kaupassa ostoskoriasi vihjaillen, että kaikenlaiseen turhaan sinäkin vähiä rahojasi laitat? Noinhan osa tekee, osalta taas saa myötätuntoa ja tsemppausta.

On ihan ok. Jos säästövinkit eivät kiinnosta tai ole mielestäni mahdollisia, sanon sen. Vähennän yhteydenpitoa niihin jotka sitten vielä jatkavat, se on sitten jo päsmäröintiä.

/18

Vierailija
105/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei estä hakemasta asumistukea jo nyt. Sitä saa myös omistusasuntoon.

Vierailija
106/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää tuomita pienituloinen siitä, ettei tienaa kuin vuorineuvos, etenkin jos itse makaa sohvalla somettamassa ja antaa muiden elättää itsensä.

Anoppi on mitä on, älä kuuntele sen narinoita. Käytä vaikka kuulokkeita, ellei se osaa olla arvostelematta.

Vierailija
107/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei estä hakemasta asumistukea jo nyt. Sitä saa myös omistusasuntoon.

Meillä on ennen veroja liikaa tuloja. Ollaan kyllä rajoilla, mutta liikaa niin nyt kahdestaan ei saada. Lisäksi olen koittanut hakea soviteltua päivärahaa, mutta jälleen olen siinä rajoilla tuntien kanssa. Jos minulla olisi vaikka 10h kuussa vähemmän tunteja, saisin sen 10 tunnin edestä sovellettua päivärahaa, eli olen niillä rajoilla senkin suhteen.

Kun asuttiin kerrostalossa, rahaa jäi hyvin säästöön tätä talolainaa varten. Harmittaa vaan että nuo sähkölaskut on olleet noin isot ja polttoainekustannuksetkin tuli osittain yllätyksenä (ollaan toinen auto seuraavaksi vaihtamassa pienikulutuksisempaan kunhan eristeet saadaan säästetyksi).

Ap

Vierailija
108/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on väärässä. Teidän ei kuulu saada säästöön sen enempää tai vähempää kuin teille itsellenne sopii.

Omasta mielestäni teidän säästötahti on oikein hyvä, ette varmastikaan elä tuhlailevasti.

Perheen ulkopuolisilla ihmisillä tulee aina olemaan mielipiteitä ja luuloja teidän elämästä, kun vauva syntyy niitä tulee olemaan vielä enemmän, älä anna niiden häiritä.

Esimerkiksi oma anoppini on ihmetellyt kun meidän lapsilla on usemmat sukat, se on kuulemma tuhlausta koska yöllä voi pestä nyrkkipyykillä päivällä käytetyt vaatteet ja kuivattaa patterilla seuraavaa päivää varten. Tavallaanhan hän on oikeassa, mutta ei meillä ole aikomustakaan alkaa kituuttelemaan vain kituuttelemisen takia.

(Hän myös ilmeisesti kuvittelee ettei meillä koskaan tehdä itse ruokaa, mutta se ei ehkä kuulu tähän asiaan.)

Ei olla anopille juurikaan raha-asioista puhuttu ja jostain syystä hän kuvittelee, että olemme todella köyhiä ja minä haluan elää yli varojemme. Eihän me mitään rikkaita olla mutta joka kuussa saadaan suunnilleen koko kotihoidontuki säästöön koska miehellä on ihan ok tulot.

Vierailija
109/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon kaikella rakkaudella itse samanlaisessa tilanteessa olleena että tyhmintä on pienituloisen muuttaa maalle. Mulla oli 3 henkinen perhe, suunnilleen samanlaiset tulot, pieni vanha talo jossa asuttiin. Yksi auto jota remppailtiin. Talon remonttiin laitoin paljon rahaa ja jouduin sen myymään tappiolla. Auton remppaan meni paljon rahaa, samoin bensaan koska kauppa oli kaukana eikä linja-autot kulkeneet. Ei kannata muuttaa maalle, se tulee kalliiksi. Ennemmin kannattaa ostaa joku pikku talo jonkun pikkukylän keskustasta.

Vierailija
110/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette ota lainaa

Vierailija
111/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon kaikella rakkaudella itse samanlaisessa tilanteessa olleena että tyhmintä on pienituloisen muuttaa maalle. Mulla oli 3 henkinen perhe, suunnilleen samanlaiset tulot, pieni vanha talo jossa asuttiin. Yksi auto jota remppailtiin. Talon remonttiin laitoin paljon rahaa ja jouduin sen myymään tappiolla. Auton remppaan meni paljon rahaa, samoin bensaan koska kauppa oli kaukana eikä linja-autot kulkeneet. Ei kannata muuttaa maalle, se tulee kalliiksi. Ennemmin kannattaa ostaa joku pikku talo jonkun pikkukylän keskustasta.

Miksi piditte autoa jota sai koko ajan rempata? Ja vielä bensa-autoa ku välimatkatki pitkiä? Valintoja...

Vierailija
112/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi piditte autoa jota sai koko ajan rempata? Ja vielä bensa-autoa ku välimatkatki pitkiä? Valintoja...

Ei ollut varaa ostaa mitään uutta autoa.

Vierailija
113/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla sadallakin saa hyvän auton kun osaa ostaa...

Vierailija
114/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla sadallakin saa hyvän auton kun osaa ostaa...

Juu mutta kuluja oli muutenkin paljon. Talon remontointi, yksityistien tiemaksut, lämmitys, bensat. Kyllä niitä kuluja vaan on enemmän kun maalla asuu.

Vierailija
115/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeassa. yksistään jo "Puhelinlaskut 80e kotinetillä." kertoo että tuhlaatte rahaa turhuuksiin. 2 hengelle yli 50 euroa puhelinlaskuihin on turhaa kulutusta. Jos on vara niin ei siinä mitään, mutta jos yrittää pihistellä niin on turhia menoja.  Meillä menee viestintään kuussa 80 euroa ja tässä summassa on 4 puhelinliittymää ja 1 gigabitin kiinteä laajakaista.

Vierailija
116/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi anoppi tietää asioistanne? Onko mies vielä äiteen ikioma pieni poika, joka kertoo mamille kaiken vai pitääkö anopin maksaa teidän remppanne?

Mies ja anoppi on läheisiä. Emme ole häneltä lainaamassa rahaa, ainoastaan peräkärryä millä saa kuljetettua rakennusmateriaalit kotiimme, mutta hän vain ihmettelee miksi emme vielä osta niitä materiaaleja, niin mies oli mennyt siinä kohtaa tarkemmin avaamaan talouttamme.

Talvi oli ensimmäinen "uudessa" kodissamme ja koska olimme muuttaneet kerrostalosta omakotitaloon joka on maalla (muuten kun sopii meille nenäpäähän) ja vaikka olimme varautuneet isompaan sähkölaskuun, niin nuo 400-500e laskut tuli yllätyksenä). Asunto siis lämpeää sähköllä, samoin vesi. Syksyllä laskut oli 300-400e luokkaa, eli saadaan kohta toivottavasti se 100e kuussa lisää säästöön. Loput on varmaan pakko vetää luottokortilla että saadaan eristykset tehtyä. Ilmanlämpöpumppukin pitäisi ostaa, mutta se ei ole vielä mahdollista.

Onneksi meidän rahatilanne paranee kun olen äityslomalla (mulla oli vuonna 2017 hyvät palkkatulot ennen yt-neuvotteluja) ja saadaan toinen auto seisontaan niin sen ja bensakulut pienenee. Olen koittanut hakea 10km päässä olevaan lähikauppaan töihin, mutta raskauteni ei auta asiaan. Ehkä äitiys loman jälkeen vanhempainvapaalla kokeilen taas.

Ja eristeremppaan ei saatu rahoja aijemmin kasaan edes kerrytettyä kun kumpaakin autoa oli pakko korjata.

Anoppi tietää suurinpiirtein rahatilanteen, mutta ajattelee niin yksioikoisesti että jos meille tulee kuussa 2100e tuloja, niistä pitäisi saada 1000e vähintään säästöön, eikä ymmärrä että meillä on lainanlyhennyksen ja sähkölaskuntakia muita menoja myös...

Ap

Nuo sähkölaskut on ihan normaaleja, eikä lisäeristysremontilla saa paljoa säästöä lämmityskuluissa. Asumismukavuutta se tosin voi parantaa kun ei vedä niin pahasti nurkissa, mutta sähköä säästynee enintään kymppejä kuussa.

Ilmalämpöpumppua ei kuulemman kannata hankkia ennen kun lisäeristys on tehty, sillä nyt kaikki lämpö karkaa yläkerran nurkista pihalle. Pumppu oltaisiin varmaan jo hankittu jos eristyksiä ei olisi tarvetta tehdä. Ja eristyksillä pitäisi laskun tippua 150e kuussa pakkaskuukausina, ehkä enemmänkin mutta syksyllä laskut oli vielä 150e halvemnat kun tammikuussa.

Ap

Aika optimistinen on mielestäni 150 € säästötavoite lisäeristyksellä. Realistisempi on mielestäni noin 50 €/kk eli noin 10% vuotuisesta sähkölaskusta. 

Ilmalämpöpumppu toki kannattaa heti, sillä vähentäähän se välittömästi lämmityssähkön kulutusta, vaikka harakoille osa menisikin.

Vierailija
117/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota lainaa

Tarvittaessa otamme loppurahan kerryttämiseen luottokortilta lainaa. Tätä emme kyllä mielellämme tekisi, sillä meidän tulot on kuitenkin samankokoiset joka kuu, (vaikka hetkellisesti tilanne jopa paranee äitiysloman ja auton seisontaan laiton takia). Jouduimme muuttaessamme turvautumaan luottokorttiin kun teimme koiralle aitauksen ja saimme kyllä sen maksettua, mutta emme saaneet sinä aikana rahaa säästöön ja onneksi ei tullut yllättäviä kuluja (autot pysyi ehjinä) sinä aikana kun oli luottokorttilainaa.

Jos käytämme turhan helposti luottokorttia, sitten koko talous ainakin romahtaa. Minä ja mies haetaan toisia töitä kokoajan (vaikka palkka pysyisi samana niin jos työmatka edes lyhenisi sillä nyt minulla on 60km suuntaansa ja miehellä 120km) niin silloinkin jäisi enemmän rahaa käteen ja aikaa perheelle.

Ap

Vierailija
118/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Aika optimistinen on mielestäni 150 € säästötavoite lisäeristyksellä. Realistisempi on mielestäni noin 50 €/kk eli noin 10% vuotuisesta sähkölaskusta. 

Ilmalämpöpumppu toki kannattaa heti, sillä vähentäähän se välittömästi lämmityssähkön kulutusta, vaikka harakoille osa menisikin.

Pumppuseinäkin mihin se pumppu tulee, täytyy eristää, eli ei kannata ostaa pumppua ennen kun on eristykset tehty edes siihen seinään.

Ap

Vierailija
119/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta ihmetyttää miten mammat ajattelee että kaikki muutkin elää ja haluaa elää samalla tavalla kuin itse. Jos itse haluat pitää sukulaiset ja sen anopin etäällä ja jutella pelkästään puistokävelyistä ja säästä, niin kiva juttu. Mutta miksi ihmeessä pitää paheksua niitä, jotka haluaa jutella muistakin asioista? Jos jollekin miniälle anoppi on läheinen ja hänen kanssaan voidaan puhua vaikka raha-asioista, miten se on sinulta pois? Miksi se on automaattisesti maailman pahin asia? Antakaa ihmisten elää niin kuin heille sopii.

Eri asia, jos toinen puolisoista jatkuvasti kertoo perheen henkilökohtaisista asioista omalle äidilleen vaikka puoliso ei sitä haluaisi. Mutta aina se ei ole niin. Jollekin suku, ml. Anoppi pidetään etäällä ja jutellaan small talkia, joillekin suku ja se anoppi myös ovat läheisiä ja heidän kanssaan keskustellaan vakavemmistakin asioista.

Vierailija
120/145 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap olet vetänyt talouden liian tiukille. Onko teillä paljon asuntolainaa? Työmatkat pitkät, ne kuluttaa bensaa ja täytyy pahimmillaan pitää kahta autoa. Talon remonttiin menee rahaa, onko tiemaksuja? Sitten kaikki vakuutukset, lämmityskulut yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi