Meille on tulossa n 2000-3000e hintainen remontti jota varten on koitettu säästää rahaa. Anoppi ei vaan ymmärrä
Miksi meillä on kasassa nyt vasta vain 1000e vaikka ollaan 3kk säästetty. Olen siis raskaana, lapsi syntyy kesällä joten olisi hyvä jos rempan saisi sitä ennen tehtyä, siitä kaikki on samaa mieltä.
Mies on matalapalkka-alalla kokoaikaisena ja itse myös matalapalkka-alalla osa-aikatyössä. Lapsia ei ole ennestään, eikä ehkä tehdäkkään enempää tämän tulevan lapsen jälkeen. Remontti on pakollinen lisäeristysremontti jotta asuntomme yläkerrasta ei karkaa kaikki lämpö harakoille. Viime talvi oli ostamassamme talossa ensimmäinen ja sähkölaskut oli kuussa 500e luokkaa. Lisäksi lainanlyhennys toiset saman verran. Vesi tulee onneksi omasta kaivosta niin siitä ei tarvitse maksaa. :) autovakuutukset joka 3.kk on yhteensä kahdesta autosta 300e, polttoaineet vie kuussa 300-400e väliltä koska työmatkat on pitkiä. Puhelinlaskut 80e kotinetillä. Lisäksi meillä on pari kissaa ja koira.
Mies saa verojen jälkeen kuussa 1400e käteen, itselle tulee 700e. Eli 2100e tuloja ja joka kk pakollisia menoja 1500e ilman ruoka yms kuluja. Ollaan saatu kuitenkin 1000e säästöön 3kk aikana vaikka on ostettu käytettynä lapselle tarvikkeitakin. Anopin mielestä olisi kuulunut saada enemmän säästöön, onko anoppi oikeassa?
Kommentit (145)
Kai olette kilpailuttaneet sähkön ja vakuutukset? Molemmat kuulostavat aika korkeilta. Kannttaa myös miettiä miten korkeaa lämpötilaa talossa pitää tai huudattaako jotain pattereita turhaan täysillä. Kunhan säästätte ensin tuon lisäremontin, seuraava voisi olla ilmalämpöpumpun hankinta.
Lovebotti kirjoitti:
500 euron sähkölasku on omakotitalossa ihan normaalia. Vaikka tekisit te sen "pakollisen" 3000 euron remontin ei se sähkölasku siitä välttämättä juurikaan pienene. Parhaimmassakin tapauksessa remontti maksaa itsensä takaisin vasta 5 - 10 vuoden ajalla.
Nyt mä varsinaisesti tajuan miten järkevä ratkaisu tuo maalämpö onkaan. Mulla on 250m2 omakotitalo, ja kesäkuukausina sähkölasku on satasen luokkaa, talvella pahimmillaan 200e. Ja meillä kyllä käytetään sähköä, tosin liiketunnistimia on monissa paikoissa, eli turhaan ei pala juurikaan valoja. Mutta kolme paljon pelaavaa teiniä on, joten tietokoneita on käynnissä koko ajan monta.
Ite pistäisin tommosen summan sivuun kuukauden palkasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on oikeassa. yksistään jo "Puhelinlaskut 80e kotinetillä." kertoo että tuhlaatte rahaa turhuuksiin. 2 hengelle yli 50 euroa puhelinlaskuihin on turhaa kulutusta. Jos on vara niin ei siinä mitään, mutta jos yrittää pihistellä niin on turhia menoja. Meillä menee viestintään kuussa 80 euroa ja tässä summassa on 4 puhelinliittymää ja 1 gigabitin kiinteä laajakaista.
Todellisuudessa menee enemmän. Asut pakosti taloyhtiössä, jossa on "taloyhtiölaajakaista" ja tuo 1 gigabitin yhteys siinä lisänopeutena jollain nimellisellä hinnalla, kun taloyhtiö on ensin maksanut operaattorille yhteyksien toimittamisesta ja lisäksi maksaa joka kuukausi sopimukseen sisältyvien perusnopeuksien ja esim. kaapeli-TV palvelun ym toimittamisesta. Se tietysti sitten jyvittyy asukkaille vuokrissa/vastikkeissa, vaikka sitä ei siihen ole eriteltykään.
Jos omakotitaloon otat 1 gigabitin kiinteän laajakaistan valokuituun niin hinnat pyörii siellä 100€/kk tuntumassa. Jossain tapauksissa vielä kuidusta on erillinen ylläpitomaksu muutaman kympin jos se ei ole ns. operaattorin kuitu vaan esim. osuuskunnan kautta. Ja sen kaapelin tilaaminen maksaa itsessään jo minimissään noin 2000€ jos on saatavuusalueella, muutoin vielä huomattavasti enemmän.
Meillä on ’sinkkupäivän’ tarjouksena kaikilla 11.11€ liittymät nettiyhteydellä - 5henkeä siis 55.55€ /kk tällä hetkellä. Mies otti kiinteän nettiliittymän ’firman piikkiin’ oktaloon - se on kaikkineen 29,95€/kk ja erittäin hyvin toimii.
Pointti on se, että niitä liittymiä kannattaa kilpailuttaa (ja esim meidän etu on voimassa vuoden joten tulevana 11.11. Täytyy vaivautua vaihtamaan taas telialta dnalle takasin :)
Ihmiset ovat erilaisia. Jos joku kertoo mulle jostain ongelmastaan (esimerkiksi rahavaikeuksistaan), mä oletan automaattisesti, että henkilö haluaisi multa apua ongelmaansa. En kuitenkaan halua lähteä joka ainoassa asiassa arvailemaan, mikä kertojan mahdollinen motiivi tällä kertaa on. Sen vuoksi olenkin omille lapsilleni sanonut, että mitä ikinä multa tarvitsettekin, sanokaa se. Mulla ei ole kristallipalloa, josta näkisin, mitä te tarvitsette. Enkä myöskään ala joka päivä soittelemaan ja kysymään, tarvitsisitteko tänään uutta paistinpannua, sohvaa, pölynimuria, koiran ulkoiluttajaa, lapsenvahtia, rahaa sähkölaskuun tms. Kun esikoiseni meni naimisiin, sanoin miniällenikin silloin, että jos ja kun hän jotain minulta tarvitsee, soittaa ja sanoo suoraan. Autan kyllä, jos mulla vain on mahdollisuus auttaa. Yleensä mulla on ollut.
Jos jokin ongelma on ratkaistavissa, mun mielestä on ajanhaaskausta vatvoa ja märehtiä ongelman kanssa.