Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?

Vierailija
07.04.2019 |

Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.

Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"

Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.

Kommentit (517)

Vierailija
461/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullujen puhetapa.

Vierailija
462/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Maija ,sanoo joka puhelimessa.Anteeksi mutta en tunne sinua sanoin aamulla.

Olen Mika ja myyn,,,,, kiitos ja näkemiin. Luuri korvaan .  Vaan niin ärsyttävää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla nousee heti vastakarva jos joku mulkku alkaa leikkiä tuttavaa. luulevat olevansa niin kaveria älypieruineen. olen siinä asemassa että vastaa painu vi... tai suksi vit... eivät lähesty vähään aikaan 

Vierailija
464/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla asioidessani johtajan luona hänen puhelimensa soidessa aina vastasi hei hei + etunimi. Ajattelin että tuolloin viestitti että huoneessa on muitakin kuin hän itse.

Vierailija
465/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla asioidessani johtajan luona hänen puhelimensa soidessa aina vastasi hei hei + etunimi. Ajattelin että tuolloin viestitti että huoneessa on muitakin kuin hän itse.

Se on eri asia, kun on muitakin läsnä. Täss nyt kommenttia monta sivua siitä, kun ollaan kahdenkeskisessä kanssakäymisessä. Milloin silloin on hyvä käyttää etunimeä ja milloin olla käyttämättä. Että ei tule väärää signalointia. 

Vierailija
466/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän etunimeä koska se tuntuu intiimimmältä ja haluan todella kohdata toisen. Mua yks haahka töissä kutsu aina väärällä nimellä vaikka monesti päivässä korjasin sen oikeaksi.

Mutta koeta tajuta, että kaikki eivät varmasti halua, että sinä kohtaat heidät.

Vierailija
467/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen aikaan moittiminen tapahtui niin, että sanottiin painokkaasti moitittavan nimi, joskus etu- ja sukunimi eikä muuta. Se riitti. Näennäisesti tarpeettomaan nimen käyttöön liittyy negatiivisia merkityksiä suomalaisessa kielen käytössä.

Vierailija
468/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo haloo haloo

Vierailija
469/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman rakkaan nimi on ihana lausua ääneen. Hellyyden ja kiintymyksen osoitus. 

Minulla oli tapana.

Vierailija
470/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä paranoijaa 😂

Vierailija
471/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeton etunimittely on jonkinlaista reviirille astumista, tunkeutumista. Kansatiede kertoo joistakin kansoista, jotka salasivat vastasyntyneiden nimet, isukki kuiskasi vauvan oikean nimen vain tuuleen. Pahat henget eivät silloin niin helposti päässeet lapsen kimppuun. Mutta työpaikkojen ja puhelinmyyntiterrorin pahoille lässyhengille sitä ihminen on alttiina. 

Vierailija
472/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi toi on, ku se ettei edes muista jonkun nimeä. :D tai puhuttelee VÄÄRÄLLÄ nimellä :D

esim mun työharjottelupaikoissa jotkut "viisaat" aikuiset puhutteli mua kyl nimellä, mutta siis väärällä nimellä. ja olin ollu siellä yli kuukauden, joten en todellakaan usko että kyse oli vahingosta edes....

mä ainaki tykkään jos mua puhutellaan nimellä.

Mulle yksi esimies kerran huusi HALOO, kun oli melkein vieressäni. En tajunnut, että hän puhui minulle. Ihmettelin, miksei hän sanonut nimeäni. Hän kyllä tiesi ja muisti etunimeni. Olisin reagoinut vähän nopeammin, jos olisin kuullut nimeni.

Vierailija
473/517 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Haloo, miten käyttäytyvät muuten? Jos tuo on ongelma, niin oikeasti ei ole ongelmaa.

Vierailija
474/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Haloo, miten käyttäytyvät muuten? Jos tuo on ongelma, niin oikeasti ei ole ongelmaa.

On se ongelma, kun sitä käytetään alaisten "luokitteluun". Samoin etunimen suhteeton viljely ja kaikenlaiset hyvän toivotukset. Saksassa on eri meininki ja olisi syytä tuoda Suomeen sieltä etäisyys käsitteet siitä, milloin ollaan toisen yksityisreviirillä ja milloin ei. 

Vierailija
475/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se viestittää että olet tyhmä. 

Vierailija
476/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttekin etunimellä lähinnä tilanteissa joissa yritän painottaa sanomaani tai sitouttaa kuulijaa siihen, saada hänet kokemaan että tämä koskee juuri häntä (vaikka keskustelu on kahdenkeskinen). Esim. " Miten arvioit tällä hetkellä, Maija, onko nämä odotukset realistisia?" tai "Mikä sinulle, Emma, olisi tärkeää saavuttaa tämän prosessin aikana?" tai "Mutta Mari, ei aina tarvitsekaan mennä putkeen."

Sähköpostiviestin aloitan etunimellä jos viesti menee kopiona jollekin kolmannelle osapuolelle jonka on syytä pysyä jyvällä aiheesta käydystä keskustelusta.

Käytät nimeä korostaaksesi esihenkilöasemaasi. Tulee kuva ettei sinulla ole vielä kokemuksen mukanaan tuomaa arvostusta.

Vierailija
477/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus otan piruiluna joskus ärsyttävänä joskus positiivisena. Riippuen tilanteesta ja henkilöstä.

Vierailija
478/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi olla myös sellainen haltuun ottava sävy. Niinkuin vain alemmassa asemassa olevaa voi nimitellä. Kuulepas, jonne, nyt tehdään näin.

Vierailija
479/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tietysti eri asia, jos huoneessa on monta ihmistä ja haluaa Maijalle puhua, niin tietysti mainitaan etunimi. Mutta jos se on sellaista "mitenkäs se Maijan päivä on nyt sujunut"-tyylistä alentuvaa ja alaspäin katsovaa jutustelua, niin ei se ehkä tee kovin hyvää vaikutusta, etenkään alaiseen.

Kannattaa varmaan vastata ihan vaan takaisin, että miten sen Merjan päivä on mennyt, mutta ei mitenkään v.tuillen vaan yhtä rennosti kun kysyjäkin. 

Vierailija
480/517 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman rakkaan nimi on ihana lausua ääneen. Hellyyden ja kiintymyksen osoitus. 

Minulla oli tapana.