Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
1021/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut kirjastosta vessapaperia. Viikon ruokabudjetti oli pitkään 5 €. Kerran tajusin, että miullahan jää just sen verran rahaa ostoksista, että saan ostettua yhden pätkiksen! Melkein itkin.

20 vuotta aikaa tuosta.

Vierailija
1022/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ottanut kirjastosta vessapaperia. Viikon ruokabudjetti oli pitkään 5 €. Kerran tajusin, että miullahan jää just sen verran rahaa ostoksista, että saan ostettua yhden pätkiksen! Melkein itkin.

20 vuotta aikaa tuosta.

Lisään vielä, että vuotta myöhemmin olin ensimmäisessä työpaikassani ja käteen jäi joka kuukausi vähän vajaa 2000 €. Tunsin itseni ihan kroisokseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran laitoin pitkävetoa 10€ panoksella....

Vierailija
1024/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tuhlasin palkkarahani ja välillä oli tiukkaa. Kerran samanhenkisen kaverin kanssa haalittiin sen verran pulloja kokoon että saimme ostettua yhden ranskanleivän. Muistan kun istuimme kaupasta tultua autoon ja ahmimme leivän siinä paikassa kuin elukat. Se maistui taivaalliselta. Se oli opettavaista aikaa. Ja korostan että tämä tlapäinen köyhyys oli itse aiheutettua. Tunnen myötätuntoa kaikkia niitä kohtaan jotka olosuhteiden pakosta näkevät nälkää ilman omaa syytään.

Vierailija
1025/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan aina pummilla metrolla leipäjohoihin.

Vierailija
1026/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa rahaa kuluu asumiskulujen jälkeen. 30 €.

Liki kaikki huonekaluni on tori.f i annetaan.

Kaikki vaatteeni sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta kirpparilta.

En ole ikinä ostanut wc-paperia, vaan pihistän sitä milloin mistäkin.

En ole kuukausiin ostanut ruokaa pl. yksittäisiä aineita kuten voi/ oliiviöljy. Muuten olen selvinnyt leipäjonon varassa.

En ole kertaakaan käynyt ulkomailla.

Minulla ei ole autoa tai korttia.

En käytä julkisia, vaan pyöräilen kesät ja talvet.

Olen pihistänyt työpaikalta mm. laastareita ja desinfektointiainetta.

Olen viivytellyt hampaan paikkausta ~5 vuotta vaikka tiedostanut reiän. Tiedän ei järkevää. Aika on varattu nyt viimein joulukuusi.

En ole ikinä maksanut elokuvista tms. kulttuurielämyksistä. Mennyt kun ilmaiseksi päässyt.

Ja minä en oikeasti edes ole kamalan köyhä, vaikka olen ollut pienituloinen ja opiskelija. Minulla on kumminkin kymmenien tuhansien osakevarallisuus Vaikka olen suhteellisen nuori 24v.

Vierailija
1027/1063 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena/ nuorena mulle ei ollut hankittu kunnon talvi aatteita. Pakkanen kiristyi koulupäivän aikana johonkin -25 - 30. Ja kotiin oli liki 5 km. Päivän loputtua menin koulun vessaan ja laitoin housujen puntit sukkien sisään ja täytin housuista tyhjän tilan paperitolloilla. Sitten paita housujen sisään ja paikalle sama käsittely. Lisäksi oli takki, lapaset ja pipo, mutta niitä en topannut.

Vierailija
1028/1063 |
21.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä paikkakunta, väärä asunto. Siinä alkusoitto hirvittävälle kurjuudelle. Kaikki menee pieleen. Kävin silmälasikaupsassa missä "tutkitiin" silmät ja sen mukaan teetettäisi minulle silmälasit. Kävin neljä kertaa kysymässä eikä kukaan tiennyt mitään. Kuitenkin sain  postissa 700 eruron laskun. Tyhjästä! Maksoin siitä 200 euroa koska tässä maassa ei lypsylehmä koskaan voita oikeudessa. Päin vastoin, maksat sekä omat että vastapelurin oikeuskulut. Ei siis ole silmälaseja on toki kymmeniä vuosia vanhat raadot, Yhä hyvät ja taatusti eri paikkunnalta ostetut. Se oli epäoikeudenmukaisuus 1. Sitten ns. terveyskeskuksessa mollattiin minua kuin pahinta rikollista erikoislääkärin määrämien lääkkeitten vuoksi. Ilman mitään selitystä lääkkeitä alettiin pientämään tarkoituksenna niitten kokonaan lopettaminen mikä minun tapauksessani tietää kuolemaa, koska aivojen talamus on tuhoutunut. En ole edes käynyt kyseisessä laitoksessa kuin yhden kerran kun eivät uusineet reseptiä ja olin valvonut 21 vuorokautta putkeen.  Minun tapauksessani se on mahdollista minkä jälkeen tulee äkkikuolema. Nyt olen kuin juutalainen "hitlerin valtakunnassa",takaa-ajettu ja kuolemaan tuomittu. Ps. tämä on nyt se ihana, viisas ja oikeamielinen valtio mihin sukunpuuni ovat sitoutuneet 1400- luvulta alkaen.  Jos en olisi muttanut tänne, ein olisi koskaan saanut tietää miten hirveitä paikkntia tässä maassa on.

Vierailija
1029/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana oli köyhää, kun tulot oli mitättömät ja asuminen pk-seudulla kallista. Siihen kun päälle piti vielä maksaa kuukausilippu julkisiin ja välillä maksaa junaliput Pohjois-Suomeen vanhempieni luokse. Sinnittelin pelkällä opintotuella. Kun sain lastenhoitokeikkoja, täytyi kerätä pulloja, että sai seutulipun. Wc-paperia ei raaskinut ostaa, jos vaihtoehtona oli se, ettei ruokaan jäänyt rahaa. Käytin wc-paperina kuun lopussa rypistettyä alueuutisia. Kämppis hiosti jatkuvasti, että mun vuoro ostaa wc-paperit ja suuttui kun pönttö meni vähän tukkoon alueuutisista. Hän kulki itse vessassa oman rullansa kanssa ja sanoi ettei tule manulle illallista. Näin toisinaan nälkää ja ostin vain välttämättömiä perustarvikkeita. Eräänä viikonloppuna minulla oli vain perunaa ja porkkanaa, joita keittelin. Join teetä päälle. Usein tein puuron jämistä sämpylöitä tai pannukakkua ja niitä pakastin. Vieraille tarjosin aina niitä pakastettuja pannukakk

No minun mielestä kämppikselläsi ei ollut mitään syytä elättää sinua. Olitte ilmeisesti vain kämppiksiä? Saattoi pitää sinua vain lokkeilijana. 

Kyllä minuakin ärsyttäisi elättää toista ihmistä ellei kyseessä olisi ollut läheinen ihminen 

Vierailija
1030/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana oli köyhää, kun tulot oli mitättömät ja asuminen pk-seudulla kallista. Siihen kun päälle piti vielä maksaa kuukausilippu julkisiin ja välillä maksaa junaliput Pohjois-Suomeen vanhempieni luokse. Sinnittelin pelkällä opintotuella. Kun sain lastenhoitokeikkoja, täytyi kerätä pulloja, että sai seutulipun. Wc-paperia ei raaskinut ostaa, jos vaihtoehtona oli se, ettei ruokaan jäänyt rahaa. Käytin wc-paperina kuun lopussa rypistettyä alueuutisia. Kämppis hiosti jatkuvasti, että mun vuoro ostaa wc-paperit ja suuttui kun pönttö meni vähän tukkoon alueuutisista. Hän kulki itse vessassa oman rullansa kanssa ja sanoi ettei tule manulle illallista. Näin toisinaan nälkää ja ostin vain välttämättömiä perustarvikkeita. Eräänä viikonloppuna minulla oli vain perunaa ja porkkanaa, joita keittelin. Join teetä päälle. Usein tein puuron jämistä sämpylöitä tai pannukakkua ja niitä pakastin. V

EErityisenvastenmielistä on viemärin tukkeutuminen sanomalehdistä. Sen tukkeuman korjaaminen nimittäin on kallista ja ikävää lystiä, vaikka lasku menisi taloyhtiölle. Suorastaan vastuutonta. 

Vierailija
1031/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa työpaikoilla toisten ruokien varasteleminen.

Vierailija
1032/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenmoiseen on joutunut taipumaan koska naisystävälläni ei ole, eikä ole ollut minkäänlaisia talouden/elämän hallintakykyjä.

Tosiasia mutta aiheuttanee alapeukkujen kaatosateen.

Vierailija
1033/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin miehestäni ja muutin omakotitalostamme vuokra-asuntoon kahden lapsemme kanssa. Omistin omakotitalosta puolet, mutta talonpuolikkaani myyminen ex-miehelle oli kesken. Minulla ei ollut varaa maksaa puolia suuressa talossa asumisesta, joten muutin vuokralle heti eron tultua.  Olin työtön, ilman säästöjä tai huonekaluja. Tilanne oli väliaikainen, mutta koska minulla ei ollut myytävää omaisuutta eikä yhtään rahaa, jouduin turvautumaan toimeentulotukeen.

En kuitenkaan saanut toimeentulotukea, sillä omistin puolet talosta jossa ex-mieheni asui. Kuulemma talonpuolikas pitäisi myydä, ennen tuen saamista.  Koitin kertoa, että yritän myydä sitä pahaillaan ja voin maksaa toimeentulotuen takaisin, heti kun saan rahaa jostain, mutta ei... 

Suureksi onneksi sain Hope-seurakunnan perhekerhossa poiketessani muutamia kuivaruoka-aineita, joita vedellä jatkamalla pärjäsimme nuo muutamat kuukaud

Tämäkin ihan älytön tarina. Rahaa olisi saanut pankista lainaamalla. Vakuudeksi käy asunnon puolikas. Jos olit työtön, olit oikeutettu myös työttömyyskorvaukseen. Lisäksi lasten isällä on elatusvelvollisuus lapsiinsa.

Vierailija
1034/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vikat päivät menkoista, lähinnä tiputteluvuotoa, olin kans risteilyllä eikä yhtään rahaa jäljellä ja olin unohtanut ottaa lisää siteitä mukaan.. joten vedin sen koko risteilyn lopun sillä samalla siteellä ja se haisi ihan hirveälle ja olen varma että muutkin huomasi. En tajua miksen vain käyttänyt vessapaperia, jotenkin kai pelkäsin että jos tuleekin yllättävä last hooray flood ja läpivuoto. 

Vierailija
1035/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä ketjussa jankataan että 400e jää toimeentulotuessa asumisen ja laskujen  jälkeen ? Jos perheessä useampi tuen saaja, summa pienenee seuraavilta per nenä.

Toimeentulotuesta voi joutua maksamaan vuokran osuutta, jos vuokra liian kallis kelalle, vesimaksun osuutta jos liian kallis kelalle jne. Muutto/nopea muutto halvempaan paikkaa ei ole aina realistista. Sähköstä voi joutua osan maksamaan itse. Voi olla lääkkeitä, joilla ei ole kelan korvattavuutta. 

Perheessä voi olla auto, hankittu parempina aikoina ja tarpeellinen työssäkäyntiin.  

Voi olla lemmikeitä.

Joo varmaan tt pärjää, jos asuu vuokralla. Omaa asuntoa ei välttämättä pysty nopeasti myymään pois 

Vierailija
1036/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa valmistuin suoraan työttömäksi. Työpaikkailmoituksia ei lehdissä ollut, lama oli hirveä. Vuokra oli 1100 markkaa, sähkölasku 200 markkaa eli meni yli puolet työttömyyskorvauksesta, ruokaan jäi sähkölaskun jälkeen 400 markkaa. Se on alle 100 euroa nykyrahassa. 

Ostin koirille tarkoitettua jauhelihaa pakastealtaasta. Ja keitin sen hernekeittoon ja söin. Monta kertaa. Varastin veskipaperit ja kahvia join vain viikonloppuna. Joskus olin pari päivää vain vesi ja maito- kuurilla. Makaronia tai perunoita  illalla että sai nukuttua....Siinä oppi kyllä kaikenlaisen nuukailun päälle. Kävin lähistön lammella fillarilla ongella että sain kalaa ja opin kyllä vanhat talonpaikat, missä kasvoi villejä marjapuskia ja omenapuita. Sienet tuli kerättyä...

Vuoden päästä sain tutun kautta töitä, sain 6000 brutto ja näppiin 4000 markkaa ja kyllä oli olo kuin rikkaalla. (Siihen aikaan pankinjohtajan palkka oli jotain yli 15000 markkaa brutto). Sen jälkeen ei onneksi ole työttömänä oltu. 

Vierailija
1037/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani käytiin veden säästämiseksi ulkovessassa, vaikka sisävessakin oli. Jugurttipurkit toimivat juomalaseina, vaikka lasejakin oli. Siitä ei kyllä mitään säästöä tullut.

Vierailija
1038/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista semmosia aikoja, 21 vuotta sitten 19 vuotiaana oli rahat viimeksi vähissä.

Vierailija
1039/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa rahat (tililtä, käteisenä, pullokuittina yhdessä) ei olekaan riittänyt maitoon tm mitä yritin ostaa ja seuraava asiakas maksanut puuttuvat sentit mulle.

Vessapaperia on haettu taloyhtiön yleisistä tiloista ja muista liikkeiden vessoista. 

Ruokana on ollut viikkoja kaurapuuro veteen tai makaroni tai ei mitään jonain päivänä. 

Pessyt käsisaippualla vartalon ja hiukset kun ei ollut muuta. Ollut ilman dödöä ja siteenä käsipyyhepaperi yleisestä vessasta useasti. 

Kun oli maskit niin jostain ilmaiseksi saatavista paikoista otin aina kaksi ja käytin myös monta kertaa kun ei ollut varaa ostaa. 

Myynyt seksiäkin valitettavasti kun oli asunto menossa alta. 

Hoitanut itse kotikonsteilla fyysisiä ja hammassairauksia kun ei ollut varaa lääkäriin. 

Ollut saikulla töistä migreenin takia kun ei ollut varaa bensaan tai bussilippuun mennä töihin. 

Monella tavalla yrittänyt lapsille järjestää elämyksiä ilman rahaa tai pienellä rahalla. Onnibus mummilaan on käsityksensä matkailusta. Vaatteet ja lelut aina annetaan palstoilta tai kirppiksiltä tai lahjoituksina. 

Käynyt äidillä kylässä joskus melkein päivittäin kun lapset sai siellä aina ruuan. 

En koskaan syö koulussa tai töissä lounasta, korkeintaan nuudelipussi ollut eväänä. Ei ole varaa. 

Pyytänyt lainaksi euroa että saan maidon tm lapsille. 

En ikinä osta vaatteita itselleni, lahjoituksina saan sukulaisilta joskus esim takin tai kengätkin synttärilahjana mistä oon kiitollinen. 

Jättänyt ostamatta lääkkeet monesti kun ei ollut varaa. 

Esittänyt että paaston tai oon jo syönyt ja vain lapset syöneet monesti kun ei ollut varaa kuin lasten ruokaan. 

Dyykannut. 

Vierailija
1040/1063 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskeluaikana töissä plokkarina useassa mestass. Lähestulkoon kaikki vaatteeni olivat niiden löytötavaralaatikoista peräisin, kun ne tyyhjennetiin aina 13 kk säilytyksen jälkeen kirpparille vietäväksi. Aika omituisissa vaatteissa hiihdin sen pari vuotta, mutta köyhän ei ole varaa valittaa.