Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kypsä jo kuntouttavaan työtoimintaan

Vierailija
26.01.2023 |

Minulle tapahtui joitain kuukausia sitten elämässä paljon ikäviä asioita rysäyksellä, jonka seurauksena sitten monen mutkan jälkeen päädyin painostuksen alla kuntouttavaan työtoimintaan. Nyt olen ollut paikassa siis muutaman kuukauden ja olen jo aivan kypsä. Mietin vain, onko ketään oikeasti hyötynyt kuntouttavasta? Itse koen, että tämä on jotenkin alentavaa touhua. 4h päivässä istutaan ja piirrellään tai neulotaan tai kokoonapannaan maailman löysimmällä tahdilla juttuja. Kahvilla ja tupakalla porukka ramppaa 10min välein ja ohjaajat puhuvat kuin lapselle. Jos ei joku päivä hymyilytä, joutuu puhutteluun, että mikä nyt on. Jos ei joku päivä käy syömässä, siitäkin tulee ihmettelyä, että mikä on kun ei maistu. Siis aikuisille ihmisille! Muuten ohjaajia ei vois vähempää kiinnostaa pohtia kanssani jatkosuunnitelmiani. Porukka paikassa on vähintäänkin outoa, joten juttuseuraakaan ei juuri ole, kun porukalla tuntuu olevan niin paljon ihme rajoitteita ja vaikeuksia sos. kanssakäymisen kanssa.
Onko muilla kokemuksia ja millaisia?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta en menisi. Eläisin mielummin toimeentulotuella. Tuota ei edes kannata laittaa CV:hen. Työnantajat eivät arvosta.

Vierailija
2/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas kuntouttavassa tehdään kaikenlaista. Itse ainakin olen hyötynyt ko toiminnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Voisiko tuosta soittaa työkkäriin ja antaa palautetta? Pyydä saada siirto jonnekin täyspäisille aikuisille tarkoitettuun paikkaan. Mikäli ei onnistu, voisit jälkeenpäin sanoa, että masennuit entisestään kuntouttavassa, koska kohtelu oli niin alentavaa ja siellä olo nöyryyttävä kokemus.

Miksi sinulle tuollaista ehdotettiin?

Vierailija
4/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän pääset sieltä heti pois, kun hankit itsellesi työpaikan. Ei sinua sinne aiheetta ole laitettu.

Vierailija
5/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sen takia siellä tehdään jotain suurin piirtein sinne päin koska tehdystä työstä ei makseta minkäänlaista tuntipalkkaa ja kuntouttavalla työtoiminnalla tukee jotakin puoluetta joka pystyy nyt kehumaan työllisyystilanteen parantuneen koska nyt et ole sillä työttömyys listalla vaikka oletkin työtön 

Vierailija
6/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paikka muistuttaa lähinnä puliremmiä.

Vierailija
7/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän pääset sieltä heti pois, kun hankit itsellesi työpaikan. Ei sinua sinne aiheetta ole laitettu.

Kuntouttavaanhan ei saisi laittaa työkykyisiä ihmisiä, joten jos ap on työkykyinen, on tehty virhe. Tästäkin ketjusta oppii yhden asian: vaikka kuinka ehdoteltaisiin ja jopa painostettaisiin, kuntouttavaan työtoimintaan ei pidä suostua. Jos on työkyvytön siten, että on oikeutettu sairaslomaan, täytyy vaikka sitten ketjuttaa saikkuja. Ja heti saikun jälkeen takaisin työkkärin listoille työnhakijaksi. Työpaikkaa tuskin löytyy, mutta sekin on parempi kuin kuntouttava.

Vierailija
8/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava on monelle loppusijoituspaikka. Kukaan ei palkkaa jos saa tietää että on tai on ollut kuntouttavalla. Siitä ajatellaan automaattisesti että ihmisessä on vikaa jos on ollut kuntouttavalla. Usein ne puuhailut siellä kuntouttavalla ovat aivan tyhjänpäiväistä. Lähinnä päivähoitopaikkoja aikuisille. Ei kuitenkaan niin paha orjuutus kuin työkokeilut. Ne on puhdasta riistoa, töitä ilman palkkaa.

Vierailija
9/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako mitään palkkaa

Vierailija
10/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se porukka on kuntouttavassa juuri se huonoin puoli, työnteko sinänsä on ok aina. Mieti, itse olen ollut viisi kertaa, kaksi vuotta yhteensä vuosikymmenien aikana. Riittää se sekoilu. Viimeisessä paikassa kaikki mnuut paitsi minä olivat edunvalvonnassa. Saivat ruskeassa kirjekuoressa aina pienen päivärahan, minä olin ainoa joka hallitsi omaa pankkitiliään. Yksi lensi yli käenpesän.

Vierailija
11/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se porukka on kuntouttavassa juuri se huonoin puoli, työnteko sinänsä on ok aina. Mieti, itse olen ollut viisi kertaa, kaksi vuotta yhteensä vuosikymmenien aikana. Riittää se sekoilu. Viimeisessä paikassa kaikki mnuut paitsi minä olivat edunvalvonnassa. Saivat ruskeassa kirjekuoressa aina pienen päivärahan, minä olin ainoa joka hallitsi omaa pankkitiliään. Yksi lensi yli käenpesän.

Saako kysyä, miksi olet joutunut sinne noin monta kertaa, millä perusteella siis? Tuntuu, että jos kuntouttavaan joutuu uudestaan ja uudestaan, eikö sitä voisi tulkita jo niin, että henkilö ei kuntoutunutkaan kuntouttavassa, eli ko. toiminta ei toimi hänen kohdallaan.

Vierailija
12/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko sinänsä on usein kivaa, mutta syrjäytynyt huumeita käyttävä keski-ikäisten juopporemmi ei tee seurana ihmiselle hyvää. Siinä liukuu itsekin hyvin helposti siihen elämäntapaan, saa kutsuja juomaan halpaa viinaa jonkun luo muiden kanssa, tarjotaan kadulta ostettuja nappeja. Viimeisessä paikassa missä itse olin oli porukalla hattuhyllyn päällä sellainen laatikko, missä oli bentsoja, tramalia yms. Menivät aamulla aina jonoon ja yksi jakoi muille päivän ryynit.

Vierailija
13/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko sinänsä on usein kivaa, mutta syrjäytynyt huumeita käyttävä keski-ikäisten juopporemmi ei tee seurana ihmiselle hyvää. Siinä liukuu itsekin hyvin helposti siihen elämäntapaan, saa kutsuja juomaan halpaa viinaa jonkun luo muiden kanssa, tarjotaan kadulta ostettuja nappeja. Viimeisessä paikassa missä itse olin oli porukalla hattuhyllyn päällä sellainen laatikko, missä oli bentsoja, tramalia yms. Menivät aamulla aina jonoon ja yksi jakoi muille päivän ryynit.

Ihmiselle, joka ei kyseisiä aineita käytä, nuo eivät ole mikään kiusaus tai houkutus, vaan lähinnä tuo on äärimmäisen ahdistava ja pelottava kokemus, ja sen takia kuntouttavassa voi oikeasti masentua, kun joutuu kokemaan, että yhteiskunta on työntänyt niin pohjalle kuin ihmisen vain voi työntää.

ÄLKÄÄ suostuko menemään kuntouttavaan, ja VALITTAKAA ala-arvoisista olosuhteista!!!!

Vierailija
14/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on varmasti muuttunut vastaavasta omasta kokemuksestani. Oikein innolla hain mukaan, koska käsityöihmisenä luulin että se liittyisi ihan ammattimaiseen työhön ja tavoite olisi miettiä omia mahdollisuuksia luovemmalla alalla. HAH!

Kolme ohjaajaa, joista eläkeikää lähenevällä pääohjaajalla oli vankka kokemus dementiapotilaiden työpajoista. Toinen oli alistuva, kiltti nuori nainen pääohjaajan seurakuntaharrastuksesta keksitty. Kolmas oli pätevä, tosi osaava käsityönopettaja ja onneksi hyvin itsenäinen toimija. 

Ompelimme alussa herneillä täytettyjä kangassammakoita ja solmimme ystävänauhoja. Annoin palautetta ensin pääohjaajalle ja sain muutosta sen verran, että pätevä kässämaikka kehitti haastavampia töitä. Koska muilla ohjaajilla ei muutosta tullut valitin heistä TE-toimiston yhteshenkilölle, joka tuli käymään ja asia jäi siihen. Sitten selvitin Työ- ja elinkeinoministeriöstä oikeat ihmiset ja laadin kirjelmän. Kumma kyllä heitä kiinnosti palautteeni ja minua haastateltiin lisää jatkokehitystä varten. Kuitenkaan se ei minun tilannettani muuttanut. Pääohjaaja koetti haukkua minua muille kurssilaisille ja ne mt-tapaukset menivät täysillä pääohjaajan juttuihin, joten aikani kului myös muiden huutoa kuunnellessa kun ne ystävänauhojen solminta oli heidän juttunsa. 

Kannattaa aina ottaa ensin yhteyttä koulutuspaikkaan ja haastatella ohjaajia. Kyllä sen nopeasti kuulee, mikä on homman nimi. Sitten vain toteaa, että tarvitsen ihan muuta ja perustelee miksi. Ei ne TE-toimistossa kaikki tyhmiä ole ja ymmärtävät ihmisen puhetta.

Vierailija
15/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuntouttavassa toiminnassa aamupäivällä kaivetaan kuoppa ja iltapäivällä se täytetään. Nyt talviaikaan kuoppa jää tosi pieneksi mutta se ei ole niin oleellista. Huomenna pitää aamulla etsiä uusi kuopan paikka, ohjaaja sanoi niin.

Vierailija
16/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako mitään palkkaa

Ei.

Vierailija
17/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta ei ole (tai sen ei PITÄISI olla) rangaistus työttömyydestä, vaan työkyvyttömän ihmisen kuntouttamista joko työelämään (harvoin) tai edes jonkunlaiseen lähes normaalia muistuttavaan elämään.

Jos työttömällä on arjenhallinta kunnossa ja pystyisi tekemään jotain työtä, hän ei ole työkyvytön eikä tarvitse kuntouttavaa. Ei myöskään lain mukaan.

Vierailija
18/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on varmasti muuttunut vastaavasta omasta kokemuksestani. Oikein innolla hain mukaan, koska käsityöihmisenä luulin että se liittyisi ihan ammattimaiseen työhön ja tavoite olisi miettiä omia mahdollisuuksia luovemmalla alalla. HAH!

Kolme ohjaajaa, joista eläkeikää lähenevällä pääohjaajalla oli vankka kokemus dementiapotilaiden työpajoista. Toinen oli alistuva, kiltti nuori nainen pääohjaajan seurakuntaharrastuksesta keksitty. Kolmas oli pätevä, tosi osaava käsityönopettaja ja onneksi hyvin itsenäinen toimija. 

Ompelimme alussa herneillä täytettyjä kangassammakoita ja solmimme ystävänauhoja. Annoin palautetta ensin pääohjaajalle ja sain muutosta sen verran, että pätevä kässämaikka kehitti haastavampia töitä. Koska muilla ohjaajilla ei muutosta tullut valitin heistä TE-toimiston yhteshenkilölle, joka tuli käymään ja asia jäi siihen. Sitten selvitin Työ- ja elinkeinoministeriöstä oikeat ihmiset ja laadin kirjelmän. Kumma kyllä heitä kiinnosti palautteeni ja minua haastateltiin lisää jatkokehitystä varten. Kuitenkaan se ei minun tilannettani muuttanut. Pääohjaaja koetti haukkua minua muille kurssilaisille ja ne mt-tapaukset menivät täysillä pääohjaajan juttuihin, joten aikani kului myös muiden huutoa kuunnellessa kun ne ystävänauhojen solminta oli heidän juttunsa. 

Kannattaa aina ottaa ensin yhteyttä koulutuspaikkaan ja haastatella ohjaajia. Kyllä sen nopeasti kuulee, mikä on homman nimi. Sitten vain toteaa, että tarvitsen ihan muuta ja perustelee miksi. Ei ne TE-toimistossa kaikki tyhmiä ole ja ymmärtävät ihmisen puhetta.

Jumalauta mitä sekopää tekstiä, ette te välttämättö kuntoutukseen kuulu mut ihan kilariahan toi sun meno on.

Kävikö kertaakaan mielessä ennen kun päätit alkaa uudistaan koko kuntoutusta vaan itelles että sä oot väärässä paikassa ja tää voi olla jotain muuta varten kun minä? Vai oliko sun sotahuuto enemmän mallia "minä minä minä jee jee jee!"

Vierailija
19/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta, mutta en menisi. Eläisin mielummin toimeentulotuella. Tuota ei edes kannata laittaa CV:hen. Työnantajat eivät arvosta.

Laitatko sinä CV:hen parkkisakot, käymäsi terapiat ja käyttämäsi palvelut? Kuntouttava työtoiminta on kunnan sosiaalitoimen tarjoama palvelu, se ei ole työsuhteessa tehtävää työtä.

Vierailija
20/59 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas kuntouttavassa tehdään kaikenlaista. Itse ainakin olen hyötynyt ko toiminnasta.

Ainoa tietämäni "kuntoutettava" oli pallonheittoleikissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme