Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vikat päivät menkoista, lähinnä tiputteluvuotoa, olin kans risteilyllä eikä yhtään rahaa jäljellä ja olin unohtanut ottaa lisää siteitä mukaan.. joten vedin sen koko risteilyn lopun sillä samalla siteellä ja se haisi ihan hirveälle ja olen varma että muutkin huomasi. En tajua miksen vain käyttänyt vessapaperia, jotenkin kai pelkäsin että jos tuleekin yllättävä last hooray flood ja läpivuoto.
Olitko liian kännissä tajutaksesi, että siellä risteilyllä kaikki maksaa? Muukin kuin siteet. Kummasti rahat loppui niihin siteisiin.
Vierailija kirjoitti:
"Olen joutunut lainaamaan töistä vessapaperia, käsipyyhkeitä, jätesäkkejä, roskapusseja, raikastussuihketta, paristoja, t-paitoja, tulostinpaperia, kalenterin, kuulokkeet, muistitikkuja, sideharsoa, kondomeja."
Lainaamaan? Varmaan palautit? Lyön vetoa, että työpaikkasi on sotealalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli vikat päivät menkoista, lähinnä tiputteluvuotoa, olin kans risteilyllä eikä yhtään rahaa jäljellä ja olin unohtanut ottaa lisää siteitä mukaan.. joten vedin sen koko risteilyn lopun sillä samalla siteellä ja se haisi ihan hirveälle ja olen varma että muutkin huomasi. En tajua miksen vain käyttänyt vessapaperia, jotenkin kai pelkäsin että jos tuleekin yllättävä last hooray flood ja läpivuoto.
Olitko liian kännissä tajutaksesi, että siellä risteilyllä kaikki maksaa? Muukin kuin siteet. Kummasti rahat loppui niihin siteisiin.
Risteily oli sovittu jo paljon aikaisemmin, mutta tulikin yllättävä rahanmeno juuri ennen matkaa, enkä sitten enää kehdannut perua niin lyhyellä varoitusajalla kun matkakumppanit kovasti oli odottanut reissua.
En käyttänyt sillä matkalla kuin joku kolme euroa kahviin, kun kaikki muutkin otti ja sitten olikin tilillä enää pari euroa. Mukana oli jemmassa iso vesipullo ja keksejä, banaaneja jne mitä löysin kotoa kaapista ja niitä säännöstelin omassa hytissä. Sanoin aina rahankäyttötilanteissa, etten halua mitään tai että söin jo toisessa paikassa jne. Kerran matkakumppani tarjosi aterian, en siis pyytänyt vaan hän ehdotti, tietämättä miten iso asia oli kyseessä. Olin kyllä varautunut jo paastoamaan.
Eli kyllä, ei kirjaimellisesti ollut varaa uusiin siteisiin, kun unohdin ottaa niitä mukaan. Häpeä saa tekemään uskomattomia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttava joka on todella tarkka kaikesta mitä syö (esim jos on päivänkään vanhaa, niin ei syö) ja hänellä ei ollut yhtään rahaa kun oli juhlimisen käyttänyt rahansa ja nälkä, mutta heitti roskiin esim jauhopaketin joka oli mennyt viikolla vanhaksi, mausteet jotka olivat kai viikon pari vanhoja, näkkäripaketin joka oli sinä päivänä mennyt vanhaksi sekä kananmunat jotka olivat edellisenä päivänä menneet vanhaksi. Kaikkea noita olisi voinut kyllä omasta mielestäni syödä. Maalaisjärkeä saa ja pitää osata käyttää.
Itselleni jäi lapsuudesta vahva trauma pilaantuneeseen ruokaan. Köyhää oli, joten välillä ruokiin käytettiin pilaantuneita ruoka-aineita, kuten juustosta leikattiin näkyvä home pois, ja kermaviilistä kaapaistiin homepinta pois ja eikun ruoan sekaan vaan. Pilaantunutta lihaakin yritettiin tarjota, hajusta tajusi heti ettei ole kunnossa, ja kieltäydyin syömästä.
Nuorena en pystynyt tuon jäljiltä syömään ruokaa, joka oli vartinkin yli eräpäivän. Nykyään ei onneksi enää noin paha ole, vaan tiedän että maitokin voi olla käyttökelpoista monta päivää parasta ennen -päiväyksen jälkeen.
Luomivärit ja muut puuterimaiset tuotteet säilyy hyvin! Voi niitä käyttää vaikka olisivatkin vanhoja. Hylsyllä ei tarvii pyllyy pyyhkiä kun huuhtaisee vedellä ja kuivaa pyyhkeellä.
Näin minä teen enkä ole edes köyhä
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Ei ole ollut vuosiin varaa vessapaperiin ja nykyään en ihan periaatteestakaan osta.
En minäkään. Törkeän hintaista
Onko kellään täällä vielä loppunut kokonaan rahat ettei ole varaa ruokaan kun se on niin kallista nykyään? Laittakaa vinkkejä mikä on halpaa ja hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään täällä vielä loppunut kokonaan rahat ettei ole varaa ruokaan kun se on niin kallista nykyään? Laittakaa vinkkejä mikä on halpaa ja hyvää ruokaa.
Ketju on täynnä surullisia tarinoita kun ei ole ollut rahaa ruokaan. Lue mitä ovat syöneet. Pahimmillaan päiväkausia syömättä, ruokaa roskiksista, koiranruokaa, lintulaudalta pähkinöitä...
Opiskeluaikoina tosiaan wc paprut pöllittiin koulusta. Mäkkäristä suolat, pippurit, ketsupit ja sinapit. Pussi vaan lähtiessä täyteen. Amk:ssa mulla oli iso rasia repussa, johon eka täysi lasti päivän ruokaa ja mukaan. Toisen lautasellisen söin.
Lapsuuteni elin alkoholistin yh äidin kanssa. En osallistunut koulun retkiin, kun ei ollut varaa eväisiin tai mihinkään ostoksiin kohteissa.
Aikuisena minulla oli pari paitaa vuosia. Näitä käytin niin työvaatteina kuin vaikka sukulaisen yo juhlissa. Ei ollut varaa muuhun.
Olen pyyhkinyt sanomalehteen.
Yhteen aikaan mulla oli avainnipussa 'avain' jolla sai ylhäältä täytettävän wc-paperitelineen auki.
Kerran satuin paikalle jossa oli ed päivänä ryypätty. Sain tyhjillä tölkeillä perunoita ja leopää.
Olen kerjännyt kadulla.
Näissä olisi kyllä mielenkiintoista tietää taustat, sekä kuukauden tulot ja menot.
Etsin kotona kaikki mahdolliset paikat löytyisikö kolikko sieltä täältä. Mulla jää joskus taskun pohjalle pikku hiluja, tai sitten tipahtaa kolikko lattialle ja laitan sen lipaston päälle. Tästä tulikin mieleen vitsi: Varas tuli huusholliin etsimään arvotavaraa ja rahaa. Kämpän omistaja siihen sanoi varkaalle että etsitään yhdessä. Kierrätän myös pullot tarkkaan. Kaupassa lasken laskimella ostokseni. En voi ylittää budjettia että jää laskuihin rahat. Pitkiin aikoihin en ole käynyt missään matkoilla. Kahviossa otan joskus oman keksini mukaan ja tilaan vain kahvin. Menen syrjäiseen pöytään syömään.
Eli viikon kahvilla ja teellä viikon. Ainoa ruoka oli jouusta jäänyt piparitaikina jos tein pipareita. Ruoka-apuunkin ois pitänyt olla bussimatkan verran rahaa.
Nuorena maksoin kaikki laskut ja huomasin ettei jäänyt yhtään rahaa ruokaan. Kävin lähikaupassa kysymässä saanko luotolla ja käyn maksamassa muutaman päivän kuluttua, he suostuivat.
Hieno tunne kun sai töitä ja pystyi elättämään itsensä myöhemmin.
Nämähän on ihan järkyttäviä. Kamalan surullisia. Ei näin saa olla asiat.
Vierailija kirjoitti:
Punnitsin kaupassa kasvikset halvempien tuotteiden mukaan. Töistä otin joskus vessapaperia tai kahvia. Söin makaronia ja kaurapuuroa joka arkipäivä, jotta sain viikonlopuksi ostettua viiniä ja jotain kivaa ruokaa.
Eli varastelet?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai lakkiaisiin voi mennä mustissa vaatteissa, niitähän voi piristää vaikka värikkäällä huivilla tai asustekorulla, tai vaikka laittaa kirkkaan väriset korkkarit jalkaan.
Aivan. Vaikka värikkäät korvikset, hiuspanta, pinni tms.Noita voi löytää mm.fiksuruuasta tai matsmartistakin.
Join sokerivettä missä suolaa kun ei ollu ruokaa. Kävin kylässä ja sain kahvia ja jos lykästi niin jotain sen kans, onneksi oli laaja tuttavapiiri. En heille tilannettani kehdannu kertoa. Hoidin naapureiden lapsia niin sain samalla syödä kun laitoin heillä ruokaa.
Ai jaa. Ei ole ollut vuosiin varaa vessapaperiin ja nykyään en ihan periaatteestakaan osta.