Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Mitähän ihme höpöheinää sinccis on vetänyt?
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin hirvittävästi rahaa menemällä Helsingin yliopistoon ja asettumalla asumaan suvun omistusasuntoon Ullanlinnaan. Sain ilmaisen lääkärin YTHS:n kautta, dyykkasin Helsingin kantakaupungin ravintoloiden ja herkkupuotien roskiksista ilmaiset ruoat joka ikinen päivä ja välimatkat olivat tietysti niin lyhyet, että pääsin kävellen, eli säästin jopa opiskelijalipun hinnan. Olen kaunis ja perusterve, rahaa ei mennyt lääkkeisiin, putsareihin eikä meikkeihin. HYYn ja ainejärjestöni opiskelijabileissä sekä poikaystävien ja ystävien luona sain ilmaisia herkkuja ja viinaa. Tutustuin yöelämässä artisteihin, joten pääsin aina keikoille vieraslistalla ilmaiseksi. Nuori ja pirteä kun olin, kiertelin lukuisat kirpparit joka viikonloppu ja myin halvalla ostamani korut ja vintagevaatteet sekä keräilylevyt isolla voitolla eteenpäin nettihuutokaupoissa. Lisäksi poimin talteen polkupyöriä, vintagelamppuja yms. keskustan arvotalojen roskalavoilta, ja niistäkin sain kunnostamalla ja eteenpäin myymällä todella paljon rahaa. Minulla jäi aina koko opintotuki säästöön. Asp-tililleni sen tietysti panin.
Elämä on valinta...
Ei kun oikeasti, elämä ei ole valinta, Suomessa. Aivan älytöntä jonkun naiivin nuoren selittää, miten rahan säästäminen on niinku tosi helppoa hei.
Jep, kun puuttuu ne sukulaiset, joiden kämpässä loisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.
Tee hätäavuksi ruukuista ja lämpökynttilöistä lämmityslaite. Ohje Jovelan blogissa
http://jovelassa.blogspot.com/2013/11/selviytyjat-jovelassa.html
Jos on tuulista niin vuoraa ovi huovilla ja matoilla (jos ovesta vetää). Samoin jos ikkunoista vetää niin päiväpeitot verhojen tilalle.
Öö. Kyllä niitä myydään ihan kaasu ja petroli lämmittimiäkin. Jos vaikka edes yhtä huonetta lämmittää, niin pärjäilee.
Ongelma lieneekin se, että tuo tilanne on kestämätön pidemmän päälle.
Sinccis
Tiedätkö käsitteen hätäapu?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihme höpöheinää sinccis on vetänyt?
Ruohoperunaa ja kokasipulia omasta pellosta...
Varmaan se, kun olin laiminlyöty lapsi ja mulla oli esimerkiksi pankkitili vasta 20-vuotiaana. Sitä ennen asuin kotona ja vanhemmat antoivat ehkä 20e kuussa rahaa säälistä. Tuli oikeasti yllätyksenä että jo paljon nuoremmillakin on voinut olla tilit ja kortit, jopa rahaa siellä. Mistäpä olisin mitään tietänyt, kun elämästäni tehtiin tahallaan mahdollisimman karseaa ja eristettiin ulkomaailmasta ja muista ihmisistä.
Nykyään olen työkyvytön 30-vuotias nainen ja joka kuukausi saatavat tuet on kuin lottovoitto.
P*ska, pitkästyttävän surullinen elämä tämäkin, mutta eipähän tarvitse rikkinäisiä rääsyjä pitää kun voi ihan itse ostaa uusiakin. Voin huolehtia itsestäni jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se, kun olin laiminlyöty lapsi ja mulla oli esimerkiksi pankkitili vasta 20-vuotiaana. Sitä ennen asuin kotona ja vanhemmat antoivat ehkä 20e kuussa rahaa säälistä. Tuli oikeasti yllätyksenä että jo paljon nuoremmillakin on voinut olla tilit ja kortit, jopa rahaa siellä. Mistäpä olisin mitään tietänyt, kun elämästäni tehtiin tahallaan mahdollisimman karseaa ja eristettiin ulkomaailmasta ja muista ihmisistä.
Nykyään olen työkyvytön 30-vuotias nainen ja joka kuukausi saatavat tuet on kuin lottovoitto.
P*ska, pitkästyttävän surullinen elämä tämäkin, mutta eipähän tarvitse rikkinäisiä rääsyjä pitää kun voi ihan itse ostaa uusiakin. Voin huolehtia itsestäni jotenkin.
Mistäpäin olet? Voin viedä sinut ulos syömään ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.
Niin se vajaa 500 eur pitää jäädä ruoka/muuta käyttörahaa pakollisten elinkustannusten jälkeen. Olisi kiva kuulla mihin se raha menee jos ei ruokaankaan riitä. Itse en meinaa saada kuukaudessa tuhlattua.
Te ette kai hirveesti vuokraa maksele? Opiskelijana oli vuokra jopa korkeampi kuin tuet ja silloin tuli tuota riemastuttavaa köyhyyspelleilyä aika paljon harrastettua
Tuo 500e jää vuokran (ja sähkölaskun, vakuutuksen sekä terveydenhoitomaksujen) jälkeen käteen työttömällä. Jos tuolla summalla ei pysty elämään niin on aika katsoa että mihin se raha menee.
Vierailija kirjoitti:
Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.
Millä leveysasteilla oikein asut? Täällä lounais-Suomessa ei ole ainakaan tarvinnut pitää viikkoihin pattereita päällä edes, aurinko lämmittää jo sen verran ja kodinkoneiden hukkalämpö.
Pikku vinkkinä ihmisille: älkää koskaan ostako omakotitaloa jossa ei ole tulipesää. Toki muuri on aina kylmäsilta, mutta sittenkin.
Sota-aikana oli propagandaa, että +14 astetta on aivan riittävä sisälämpötila ja silkkaa haaskausta lämmittää sen enempää. Ruotsissa on laskettu että 14-16 astetta riittää siihen että rakenteet pysyy kunnossa. Tämä vinkkinä kaikille lämmityskulujen kanssa tuskaileville. Ihminen tottuu tuollaisiin lämpötiloihin noin viikossa.
Pikkareita voi tehdä kun pätkäisee sukkikset tai legginsit shortsipituisuuteen, Eikä näy ees kuluneittenkaan salihousujen alta. Niks-i pirkkaa. Helpot pestäkin. ÄLä heitä käytettyjä sukkiksia pois siis. Ihonväriset ei näy juhla-asunkaan alla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ölylämmitteisestä talosta: otin vuokralaiset (siisti keski-ikäinen pari) kesällä 2017 jäätyäni yksin. Koin vuoden helvetin, miehellä oli todennäköisesti persoonallisuushäiriö. Haukkui ja solvasi minua, kiusasi eri tavoilla, tehden mm. viisi rikosilmoitusta. Uusia vuokralaisia en uskalla ottaa. Maksan pankille vain korot tällä hetkellä. Olen yrittänyt päästä velkasaneeraukseen, mutta se ei onnistu, kun ei ole säännöllisiä tuloja. En pysty viemään esim. koiraani eläinlääkäriin, pelkään, että sen hampaat mätänevät suuhun. Pyykkikone oireilee ja netti takkuilee. Yön tunnit ovat pitkiä, kun miettii tulevaisuutta, olen 60-vuotias, kukaan ei halua minua enää töihin, eläkkeeni on minimaalinen ja asun talossa jota kukaan ei halua. Varjoissa on itseensä vetävää synkkyyttä. Pelottaa.
Missä päin asut? Mikset myy asuntoa?
Sinccis
Kirjoittaja kirjoittaa että hän asuu talossa jota kukaan ei halua. Oletettavasti syrjäkylän mörskä jollaisesta kukaan ei halua maksaa mitään. Eikä tuollaisen myynti jollain järjettömällä alihinnallakaan kannata jos sillä summalla ei saa itselleen mitään asuntoa jossa asuminen tulisi pidemmän päälle halvemmaksi.
On aika pohjatonta tyhmyyttä jos on ostanut talon jota kukaan ei jälkeesi halua, josta on vieläkin 120 000 velkaa. Eli talo on varmasti maksanut sitä enemmän.
Jos on ihan pakko päästä työttömänä korpeen asumaan, Hyrynsalmelta saa siistejä, hyväkuntoisia ja tulipesällisiä taloja 20000-50000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä leveysasteilla oikein asut? Täällä lounais-Suomessa ei ole ainakaan tarvinnut pitää viikkoihin pattereita päällä edes, aurinko lämmittää jo sen verran ja kodinkoneiden hukkalämpö.
Pikku vinkkinä ihmisille: älkää koskaan ostako omakotitaloa jossa ei ole tulipesää. Toki muuri on aina kylmäsilta, mutta sittenkin.
Sota-aikana oli propagandaa, että +14 astetta on aivan riittävä sisälämpötila ja silkkaa haaskausta lämmittää sen enempää. Ruotsissa on laskettu että 14-16 astetta riittää siihen että rakenteet pysyy kunnossa. Tämä vinkkinä kaikille lämmityskulujen kanssa tuskaileville. Ihminen tottuu tuollaisiin lämpötiloihin noin viikossa.
Mä laitoin syksyllä kokeeksi patterit 12 asteeseen. Tuli liikaa kosteutta, joten laitoin takaisin pariin kymppiin.
Itselleni tuo lämpö ei kuitenkaan olisi ollut mikään ongelma kun viihdyn kalassa ja metsälläkin ilman lämmityksiä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.
Niin se vajaa 500 eur pitää jäädä ruoka/muuta käyttörahaa pakollisten elinkustannusten jälkeen. Olisi kiva kuulla mihin se raha menee jos ei ruokaankaan riitä. Itse en meinaa saada kuukaudessa tuhlattua.
Te ette kai hirveesti vuokraa maksele? Opiskelijana oli vuokra jopa korkeampi kuin tuet ja silloin tuli tuota riemastuttavaa köyhyyspelleilyä aika paljon harrastettua
Tuo 500e jää vuokran (ja sähkölaskun, vakuutuksen sekä terveydenhoitomaksujen) jälkeen käteen työttömällä. Jos tuolla summalla ei pysty elämään niin on aika katsoa että mihin se raha menee.
Kaikki työttömät eivät asu vuokralla. Omistusasuntoon saa asumistukea lainan korkoihin. Jotka ovat tällä hetkellä erittäin alhaalla. Eikä sitäkään jos puoliso käy töissä. Vastikkeeseen ei saa.
Olisi aika älytöntä että pitäisi myydä oma kämppä, jonka lainasta on 3/4 maksettu, vain siksi että pariskunnan toinen osapuoli on työtön ja muuttaa vuokralle. Meidän ei tarvitse kituuttaa enää kuin pari vuotta ja ollaan velattomia.
Elettiin markka aikaa. Olin just saanu päivärahat. Maksoin laskut, rahaa jäi 15 mk. Sillä piti elää seuraavat 3 vk. Ostin koiralle ekaksi ruoat. Itelle lopuilla mitä jäi. Näkkäri paketista laskin montako voin pv syödä että riittää sen 3 vk. Apua en kehdannut pyytää, nolotti olla työtön ja köyhä. 😢
Ja taas ketju pilalla tuon yhden jankkaajan takia. En jaksa enää lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte, että kaikki eivät saa noita työttömyyskorvauksia, toimeentulotukia ja asumistukia?
Tai että siinä byrokratiassa voi mennä aikaa?
Itse elin pelkällä asumistuella neljä kuukautta n. 318€/kuukaudessa ja pelkkä vuokrani oli 440€.
Loput rahat keräsin pulloja ja myytäviä tavaroita. Hain tavaroita annetaan palstoilta ja myin niitä. Toimeentulotukea en saanut koska sossu katsoi nuo myymäni tavarat tuloksi.
Kaikki eivät myöskään ole mitään sossu-ammattilaisia.
Ei tarvitse olla mikään sossuammattilainen. Käynti kelassa tai soitto riittää ja asiat kyllä halutessaan selviää. Ei tietysti kenenkään oo pakko jos ei taho..
Monelle tulee ongelma siinä, että tukien maksu - joihin on siis oikeutettu - viivästyy syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua itkettää kun luen näitä. Meillä on vaalit tulossa. Miettikää tarkkaan ketä äänestää. Itse äänestän vasemmistoliittoa, sillä on nähdäkseni eniten halua parantaa vähäosaisimpien asemaa.
Halua saattaa olla, mutta taitoa ei. Historiasta ei löydy näyttöä siitä, että verotusta kiristämällä olisi köyhien asemaa parannettu. Päin vastoin, verotusta pienentämällä, yrittämistä ja omistamista helpottamalla, sekä mahdollisuuksien tarjoamisella kaikille, köyhien asema on aina parantunut voimakkaasti. Talouskasvu on avain myös köyhimpien kansanosien taloudellisen aseman parantamiseen. Se on historian todistama fakta.
Vasemmistoliitto haluaa kiristää verotuksen progressiota entisestään ja se tahtoisi verottaa myös omaisuutta. Tuollaisten toimenpiteiden ainoa pitkäaikainen vaikutus on Suomen talouden kasvumahdollisuuksien tuhoutuminen ja yleinen elintason rappeutuminen.
Tupakkavero hillitsee tupakointia. Alkoholivero hillitsee alkoholin kulutusta. Miettikääpä mitä ansiotyön verotuksen ja yrittämisen verotuksen kiristäminen hillitsee?
Vasemmistoliiton ja SDP:n äänestäminen on pahinta mitä köyhä voi itselleen tehdä.
Oletko sinä se iän ikuinen SDP-hullu? Mitä sinä teet tässä ketjussa? Kukaan ei kaipaa oikeistopropagandaasi täällä.
En ole tuo henkilö, jota tarkoitat. Itse en miellä propagandaksi sitä, että puhutaan talouspolitiikasta historian ja tilastojen mukaan faktuaalisesti. Pikemminkin tuo vasemmistopuolueiden mihinkään pohjaamaton Robin Hood -ajattelu on sitä propagandaa. Liberaali talouspolitiikka on kaikkien kannalta paras vaihtoehto ja maailma on täynnä esimerkkejä siitä, jos vain asia kiinnostaa.
Lue ensi alkuun vaikkapa Johan Norbergin 'Globaalin kapitalismin puolustus', niin saat ihan oikeaa tietoa asiasta.
P.S. Ei Suomessa edes ole oikeaa poliittista oikeistoa, joten ota ihan rauhassa.
Onpa tämä ollut silmiä avaava ketju. Olen omillani asuva opiskelija. Taloudellisesti ikävintä on varmaan se, että joudun viikon ruokaostoksia suunnitellessani (käyn kerran viikkoon kaupassa ja niillä kamoilla mennään viikko, helpottaa budjetointia) valitsemaan esim. vessapaperin ja jogurttipurkin väliltä. Pärjään oikein hyvin ilman jogurttia pari viikkoa. En oo köyhää nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruslämpö on +8 ja se riittää pitämään rakenteet terveenä. Asukkaalle se on hieman liian kylmä kyllä.
Itse olin köyhimmilläni opiskelijana kun jouduin burn outtiin ja sairastuin sen seurauksena masennukseen. Käytin 5v aikana ensin kaikki säästöni, sitten elin sairauspäivärahoilla(?) tai kelan tuilla minkä pystyin, samalla kun sinnittelin terapiassa (joka KELA:n tuista huolimatta oli kallista). Joskus sain vähän tukea vanhemmilta (silloin kun olivat hyvällä päällä) ja joskus poikaystävä osti ruokaa kotiin. Tilanteeni ei ollut niin toivoton kuin monella tässä ketjussa, mutta silloin se tuntui siltä kun opinnot olivat täysin kesken ja itse oli työkyvyttömänä masennuksen kourissa, eikä tulevaisuus tuntunut valoisalta.
Selvisin kyllä, vaikka opinkin venyttämään penniä hyvin pitkälle. Herkkuruokia olivat ruskea peruskastike perunoilla ja näkkärillä. Opin tekemään halpaa ruokaa juureksista ja kaalista. Torilta sai sulkemisaikaan välillä halvalla hedelmiä (muovipussillinen banaaneja 1e). Parsin kaikki kuluneet pikkusukat ja alushousut. Joskus harvoin kun tarvitsin vaatteita tai liinavaatteita, "shoppailin" niitä parilla eurolla kirppiksiltä (mitä kyllä teen edelleen koska pidän kirppiksistä ja kierrätyksestä). Pyörän huolsin itse, bussikorttia en hankkinut. Pari kertaa hankin halvan kirppispöydän missä myin astioita ja tavaroita pois jotta saisin vähän rahaa (jaoimme pöydän kaverin kanssa, jolloin viikkovuokra ei ollut niin paha). Aloin leikkaamaan tukkani itse, ja lopetin kaikki jumppa- ja tanssiharrastukset: kävin ulkona lenkillä sen sijaan.
Tilanteeni helpotti kun aloin parantua ja pääsin tekemään taas töitä ja jatkamaan opintojani, mutta se tunne on ikävä kun puhelinlaskut alkavat kerääntyä, eikä oikein mihinkään ole varaa. Terapian jatkaminen oli omalta kannaltani se "kallein" meno, mutta näin jälkikäteen olen itselleni kiitollinen että priorisoin oman terveyteni, ja säästin kaikessa muussa.
Miksi sinä nyt sotket työmarkkinatuen ja opiskelut keskenään?
Sinccis
Mä olen ymmärtänyt, että lakisääteinen on läkisääteinen ja jokaiselle on jäätävä tietty summa rahaa kuussa.
Sitten jos omistaa asuntoja tai kiinteistöjä, niin se onkin eri asia.