Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti lahjoitti minulle poismuuttaneen siskoni omaisuutta lapsena, sisko vaatii takaisin

Vierailija
06.04.2019 |

Olen keskellä absurdia perheriitaa. Olen pitänyt välimatkaa sukulaisiini sattuneesta syystä, meillä on kohteliaat mutta erittäin etäiset välit tällä hetkellä. Emme esimerkiksi ole kasvokkain tavanneet moneen vuoteen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä niin arvomaailmaltamme kuin muutenkin.

Pikkusiskoni muutti 12-vuotiaana asumaan isälleni, vanhempani olivat eronneet jo aiemmin. Minä jäin äidille, olin silloin 16-vuotias. Isä hankki siskolleni tarvittavat tavarat kotiinsa. Tullessani täysi-ikäiseksi muutin pois, ja äidin oli pakko muuttaa paljon pienempään asuntoon, ja hän antoi minulle mm. siskoni vanhoja lakanoita, peiton, lipaston ja polkupyörän (äidin ostamia). Äiti sanoi, että saat ne, ettei tarvitse heittää pois. En ymmärtänyt kysyä, oliko siskolta saatu lupa tavaroiden antamiseen vai ei. Otin ne vain äidin kehotuksesta ensimmäiseen omaan kotiini.

Olen nyt 35-vuotias, eli lahjoitustapahtumasta on kulunut 18 vuotta. Siskoni otti yhteyttä ja vaatii takaisin tavaroitaan. Minulla ei ole niitä enää, ne ovat menneet rikki ja roskiin/kierrätykseen. Polkupyörän hän vaatii minulta korvattavaksi, minulla ei ole enää sitäkään, sillä siitä oli vaihteet rikki jo silloin kun äiti minulle sen luovutti liki 20 vuotta sitten. Korjautin pyörän pari kertaa kunnes totesin, ettei siinä ole järkeä kun korjaukset alkoivat maksaa satoja euroa. Ostin uuden ja lahjoitin raadon pois. Äitini laittoi nyt viestin (ei kehtaa selvästikään soittaa) että on samaa mieltä siitä, että minun tulee korvata siskoni omaisuus hänelle. Viestit sekä siskolta että äidiltä ovat painostavia ja ahdistavia. He vihjailevat mm. rikosilmoituksesta.

Miten lasken arvon noille esineille joita minulla ei enää ole? Mitä ihmettä teen?

Kommentit (208)

Vierailija
81/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi kerää kaapeista tavaroita salaa ja lahjoittaa ne pois. Teidänkö mielestänne  ei ole tapahtunut rikosta, koska kyseessä on pääasiassa lapsen vaatteet ja lahjaksi saamat lelut sekä jotkut mieheni lahjaksi saamat tavarat. Onko omaisuus omaa vain silloin, kun sen on itse ostanut?

Eihän tuo tilanne ole mitenkään verrattavissa ap:n (kuviteltuun?) tilanteeseen, koska:

a) sisko itse jätti kamat ja muutti pois

b) ap:n äiti antoi luvan ottaa ne

c) tapauksesta on kulunut jo 18 vuotta; yleensäkin kaikenlaiset reklamaatiot tulee tehdä viipymättä tai kohtuullisessa ajassa. Sinun anoppisi kerää tavaraa salaa, joten hänelle ei ilmeisesti ole kukaan sanonut, että ota vaan?

Vierailija
82/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että tee rikosilmoitus jos haluat.Mitään ei tipu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa se yksi 90-lukuinen tavara olla hintava kun parin lakanan, jo aikaa sitten hävitetyn polkupyörän ja muun sekalaisen roinan avulla yritetään sitä karhuta? Eihän tuossa koko teatterissa muutoin ole mitään järkeä.

Vaikka eipä sillä, ei tässä koko teatterissa ole järkeä. Tavarat osti aikanaan siis äitisi, siskosi käyttöön. Siskosi jätti ne pois muuttaessaan äitisi luokse. Oliko siis tarkoitus että äitisi olisi säilönyt niitä hamaan tulevaisuuteen, vai mitä olisi tapahtunut tilanteessa kun äitisi olisi ne hävittänyt tarpeettomina? Ja kuinka sinun olisi ollut tarkoitus tietää ettet saa niitä hävittää tarpeettomina tai rikkonaisina?

Vain omia ihmettelynaiheitani, koskapa sisarellasi ja äidilläsi ei käsittääkseni mitään oikeudellisia perusteita niitä esineitä ole takaisin karhuta. Jos joku jollekulle olisikin jotain velvollinen korvaamaan, niin se olisi äitisi sisarellesi, koskapa äitisi ne esineet sinulle luovutti. Tuossakin se kaatuisi todennäköisesti siihen, että äitisi on ne esineet alunperin hankkinut, sisarellasi on ollut niihin käyttöoikeus, mutta äitisi ne esineet on omistanut.

"Retrotavara" on vain yksi mitä he tahtovat takaisin, lakanoiden varjolla sitä ei yritetä saada, pikemminkin listasivat kaiken mahdollisen joka kasvattaisi korvaussummaa. Tällainen käsitys mulle jäi. Valokuvista tms. lapsuuden muistoista siskoni ei ole kiinnostunut, ainoastaan esineistä jotka ovat joskus olleet selkeästi rahanarvoisia. Tämä vastaus myös hänelle joka pohti lapsuuden kaipuuta.

Äidin tarkoitus saattoi olla säästää esineet, muttei siihen ollut käytännössä mitään mahdollisuutta kun iso asunto muuttui yksiöksi ilman kunnollisia säilytystiloja. Ehkä hän kuvitteli, että minä säilytän niitä omassa kodissani odottaen milloin sisko ne haluaa takaisin, ja nyt se hetki sitten on 18 vuoden päästä tullut. Äiti saattoi oikeasti ajatella näin.

Vierailija
84/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Oletko jo laittanut äitisi ja siskosi numerot estoon, niin kuin useampi on jo täällä ehdottanut? Oletko jo ilmoittanut siskollesi, että äitisi LAHJOITTI tavarat sinulle? Mitä siskosi vastasi? Kehoititko siskoasi näin ollen karhuamaan rahoja äidiltäsi? Mitä siskosi vastasi? Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksiasi näihin kysymyksiin ja minulla on vielä lisää kysyttävää ja popparit valmiina.

Vierailija
85/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole äitisi lahjoituksista vastuussa vaan äitisi itse. Ja mitä siskoosi tulee, hän on sinulle kateellinen äitinne rakkaudesta.

Hoitakoon tämän äitisi ja siskosi keskenään. Sano niille, että haet lähestymiskiellon kummallekin, jos ei käninä lopu. Vaihda numero ja/tai blokkaa ne.

Vierailija
86/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Oletko jo laittanut äitisi ja siskosi numerot estoon, niin kuin useampi on jo täällä ehdottanut? Oletko jo ilmoittanut siskollesi, että äitisi LAHJOITTI tavarat sinulle? Mitä siskosi vastasi? Kehoititko siskoasi näin ollen karhuamaan rahoja äidiltäsi? Mitä siskosi vastasi? Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksiasi näihin kysymyksiin ja minulla on vielä lisää kysyttävää ja popparit valmiina.

En ole laittanut estolle, todennäköisesti teen niin ellei seuraavaakaan järkipuhe mene jakeluun. Kuten kirjoitin aiemmin, välimme ovat etäiset, emme ole yhteydessä edes viikottain. Odotan seuraavaa yhteydenottoa ja toten olevani syytön ja heidän tulee lopettaa perusteettomat vaatimuksensa, jos sisko haluaa syyllisen pään vadille (ei näillä sanoin) niin se on äitini joka otti hänen omaisuuttaan ja lahjoitti pois. En minä. Jos k akka jatkuu, estän heidät kyllä.

Vierailija
87/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei AP mitään estoja laita tai puhumatta siitä, että tekisi yhtään niinkuin täällä on jo ehdotettu, koska sehän tarkoittaisi ettei hän tänne voi oikein mitään kirjoittaa, koska ongelma on jo ratkaistu. Ei provoja voi nopeasti saada ratkaisuun.

En yhtään ihmettelisi, jos vielä ilmenisi, ettei voi laittaa estoja koska äiti on vanha ja hänen pitää välillä auttaa äitiä, vaikka äiti ja sisko ovat uhanneet rikosilmoituksella ja vaativat häneltä rahaa. 

Vierailija
88/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsin ulkopuolisten näkemyksen ja toteamuksen tilanteen mielettömyydestä. Kun olen tekemisissä siskon ja äidin kanssa, en ole tekemisissä keskimääräisten empaattisten ja järkevien ihmisen kanssa, vaan manipuloivien. Halusin selvittää ajatuksiani ja varmistua, etten todellakaan voi joutua raastupaan lakanariekaleiden ja ruosteisen pyöränraadon takia, vaikka he kuinka uhkaavat. Kiitos kommenteistanne.

Vierailija
89/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tekisi mitään, mutta jos haluat niin itse 20euron setelin ja kävelet lähimmälle kirpputorille. Käyt sieltä ostamassa vastaavat tavarat, pakkaat ne Ikea kassiin ja pyydät äitiäsi ja siskoasi ne hakemaan. Vastaavan fillarin saat varmasti ilmaiseksi FB:n halutaan lahjoittaa osastolta.

Rahaa älä anna, koska niitä pyyntöjä riittää tulevaisuudessakin.

Vierailija
90/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ongelma, ei sinun. Jätä huomioitta. Et voi joutua vastuuseen.

91/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskolla ei tosiaan ole tiettyä summaa, hän vaatii vain omaisuutensa arvoa rahana, koska itse tavaroita minulla ei enää ole. Korvaussumman määrittely lankeaa minulle.

Pyydä pankkitili ja lähetä sille 1,99.

Vierailija
92/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sanoisin, että istu alas ja puhu siskosi kanssa. Ihmisellä on aina syynsä toimia ja joku nyt risoo, koska tämmöistä keksii vuosien päästä. Tn. kokee, että sinä olet saanut jotain enemmän, sinusta on pidetty enemmän yms. Miksi muuten siskosi muutti ylipäätään isälle? Koki tulleensä hylätyksi äidin puolelta, kun äiti piti sinut samalla? No, et sinä ole niistä tapahtumista vastuussa.

Siskosi on nyt katkera äidillenne jostain ja sinä saat siitä osasi. Hänellä on joko todellisia tai keksittyjä ongelmia, jotka purkautuvat näin. Todennäköisesti kokee lapsuutensa osana nykyisiä ongelmiaan ja haluaa näyttää, miten hänestä asiat on menneet väärin.

Vierailija
93/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n logiikka "en oo provo", mutta...

"Hei AP, laita estot niin sun ei tarvitse olla heidän kanssa yhteydessä, varsinkin kun sanot heidän vain haluavan sinulle pahaa"

ap: "No emmävoi ku en mä muutenkaa oo niiden kanssa paljoo yhteydessä nii emmää sitä nyt tee"

????????

"Hei AP! Lähetä siskollesi viestiä, että tavarat antoi äitisi sinulle etkä sinä ole vastuussa siitä, mitä niille tapahtui"

ap: "no emmähalua lähettää mitään vaan odotan, että he ottavat muhun ensiksi yhteyttä... missä ei ole mitään järkeä mut uskokaa, että tää ei ole provo :)"

"Hei AP. Asia on jo vanhentunut eikä kukaan lähde sitä rikollisesti/oikeudellisesti ajamaan"

ap: "ignooraan tuon ja selitän lisää lakipykälistä millä ei ole mitään väliä"

Vierailija
94/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tekisi mitään, mutta jos haluat niin itse 20euron setelin ja kävelet lähimmälle kirpputorille. Käyt sieltä ostamassa vastaavat tavarat, pakkaat ne Ikea kassiin ja pyydät äitiäsi ja siskoasi ne hakemaan. Vastaavan fillarin saat varmasti ilmaiseksi FB:n halutaan lahjoittaa osastolta.

Rahaa älä anna, koska niitä pyyntöjä riittää tulevaisuudessakin.

Tämä on hyvä ajatus, kiitos siitä. He asuvat niin kaukana, etteivät käytännössä kuitenkaan koskaan tulisi romujaan hakemaan. Vaatimus näissä tavaroissa oli samantien, että minä toimittaisin ne siskolle matkahuollon pakettina. Mutta niitä ei tosiaan ollut enää olemassa. Kieltäydyn toimituskuluista, iso paketti maksaa monta kymppiä lähettää, lipastokin lienee melko mahdoton. Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna riittää että tarjoan heille mahdollisuuden tulla itse hakemaan tavaransa pois, ja jos tosiaan ovat tulossa (ei tule tapahtumaan) niin kasaan kirppikseltä sopivan paketin, se onnistuu varmasti päivässä.

Vierailija
95/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sanoisin, että istu alas ja puhu siskosi kanssa. Ihmisellä on aina syynsä toimia ja joku nyt risoo, koska tämmöistä keksii vuosien päästä. Tn. kokee, että sinä olet saanut jotain enemmän, sinusta on pidetty enemmän yms. Miksi muuten siskosi muutti ylipäätään isälle? Koki tulleensä hylätyksi äidin puolelta, kun äiti piti sinut samalla? No, et sinä ole niistä tapahtumista vastuussa.

Siskosi on nyt katkera äidillenne jostain ja sinä saat siitä osasi. Hänellä on joko todellisia tai keksittyjä ongelmia, jotka purkautuvat näin. Todennäköisesti kokee lapsuutensa osana nykyisiä ongelmiaan ja haluaa näyttää, miten hänestä asiat on menneet väärin.

Sen jälkeen kun sisko pyysi rahaa poikaystävän velkoihin ja loukkaantui kun en niitä maksanut, olen jotenkin kylmentynyt henkisesti häntä kohtaan. Ja tämä uhkaus yhdessä äidin kanssa... En koe enää häneen oikeen mitään yhteyttä. Emme ole tavanneetkaan moneen vuoteen. Suoraan sanottuna minua ei kiinnosta enkä halua ajaa siskon luo läpi Suomen keskustelemaan hänen vaatimuksistaan. Hän itse aloitti likaisen pelin minua vastaan yhdessä äidin kanssa. Siskolla on traumoja, varmasti lukuisia. Kuitenkin hän on aikuinen ihminen, joka on vastuussa siitä miten toisia kohtelee, hänellä ei ole ikuista oikeutta käyttäytyä kuin uhmaikäinen kakara vaikka onkin pikkusiskoni. Koen ahdistavana tällaisen aikuisen  ihmisen tapaamisen. Siitä olisi varmasti hänelle apua kun saisi puhua ja purkaa lapsuuttaan, mutta minusta ei ole terapoimaan tällä hetkellä ketään. Mielestäni se oikeus minulla myös on.

Vierailija
96/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n logiikka "en oo provo", mutta...

"Hei AP, laita estot niin sun ei tarvitse olla heidän kanssa yhteydessä, varsinkin kun sanot heidän vain haluavan sinulle pahaa"

ap: "No emmävoi ku en mä muutenkaa oo niiden kanssa paljoo yhteydessä nii emmää sitä nyt tee"

????????

"Hei AP! Lähetä siskollesi viestiä, että tavarat antoi äitisi sinulle etkä sinä ole vastuussa siitä, mitä niille tapahtui"

ap: "no emmähalua lähettää mitään vaan odotan, että he ottavat muhun ensiksi yhteyttä... missä ei ole mitään järkeä mut uskokaa, että tää ei ole provo :)"

"Hei AP. Asia on jo vanhentunut eikä kukaan lähde sitä rikollisesti/oikeudellisesti ajamaan"

ap: "ignooraan tuon ja selitän lisää lakipykälistä millä ei ole mitään väliä"

Lisää AP:n "en oo provo" logiikkaa

"Hei AP! Mikä tämä 90-luvun arvoton käyttöesine on, mikä nykyään on arvokas?"

ap: "emmää voi kertoa, koska tää aikoinaan arvoton 90-luvun esine paljastaisi mun henkilöllisyyteni, mut mää kirjotan tarkkaan missä iässä mun sisko muutti pois, milloin mä muutin pois, sen  minä ikäinen mä oon nyt, sen että siskolla on traumoja ja mitä sisko on vaatinut aikaisemmin multa, se että asutaan tosi kaukana toisistamme ja ..... " 

Vierailija
97/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listaatko 57 kysymykset joihin en vastaa. Vastaan kyllä. 90-luvun esineestä en kerro tarkemmin muuta kuin että se oli silloinen käyttöesine, sillä se voi johtaa henkilöllisyyteni paljastumiseen. Tämä tieto ei myöskään ole oleellinen asiassani.

Oliko se muumimuki?

Vierailija
98/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listaatko 57 kysymykset joihin en vastaa. Vastaan kyllä. 90-luvun esineestä en kerro tarkemmin muuta kuin että se oli silloinen käyttöesine, sillä se voi johtaa henkilöllisyyteni paljastumiseen. Tämä tieto ei myöskään ole oleellinen asiassani.

Oliko se muumimuki?

Jotain sen tyylistä joo.

ap

Vierailija
99/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi kerää kaapeista tavaroita salaa ja lahjoittaa ne pois. Teidänkö mielestänne  ei ole tapahtunut rikosta, koska kyseessä on pääasiassa lapsen vaatteet ja lahjaksi saamat lelut sekä jotkut mieheni lahjaksi saamat tavarat. Onko omaisuus omaa vain silloin, kun sen on itse ostanut?

Siis teidän omasta kodista??

Vierailija
100/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se muumimuki?

Siitä kyllä paljastuisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän