Anoppi tekee minut hulluksi (Koskee esikoistani)
Anoppi tekee minut ihan hulluksi. Sain esikoiseni kolme kuukautta sitten. Lapseni on anopin ensimmäinen lapsenlapsi.
Anoppi on siis ollut lapsesta omistushaluinen heti syntymästä lähtien. Olisi halunnut tulla mukaan synnytykseenkin jotta olisi saannut vauvan heti ensimmäisenä syliin. Sain pitää miehelleni aikamoisen puhuttelun siitä, kuinka minä en halua häntä saliin. Heti seuraavana aamuna synnytyksestä hän oli tietenkin haukkana paikalla ja kävi kaikki sairaalassaolopäivät luonamme. Kun pääsimme sairaalasta pois, oli anoppi meillä ja kotiin tullessani vei haukkana vauvan sylistäninja passitti minut nukkumaan.
Olisin halunnut pesiä vauvan kanssa ihan rauhassa enkä häntä sinne hääräämään.
Ajattelin, että hän rauhottuisi ensimmäisten viikkojen jälkeen, mutta ei.
Hänen on ”saatava nähdä” lasta ainakin 3 kertaa viikossa. Videopuhelu on pakko soittaa kerran päivässä että näkee pojan eikä missaa mitään.
Hän myös kertoo katsovansa pojan kuvaa joka ilta ja pussaa hänelle hyvää yötä jne.
Se miten hän lässyttää ja puhuu pojasta esim ”Hänen virtsansa on kultaa” jne saa minut oikeasti voimaan pahoin. En jaksa häntä ollenkaan enää ja minun mielestäni touhu menee jo överiksi, mutta mieheni ei tätä ymmärrä.
Mikä neuvoksi? Onko teistä tämä ihan normaalia?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi appivanhempien pitää miniälle soitella? Eikö ole selvempää että kumpikin hoitaa omat sukulaisensa?
Kyllä minun appivanhemmat soittelevat välillä minulle, samoin minä heille. Jos anopilla/apella on asiaa minulle niin miksi heidän täytyisi hoitaa se poikansa kautta? Tai minulla asiaa heille niin miksi en itse sitä hoitaisi vaan laittaisin miehen asialle? Kyllä minusta aikuisten ihmisten täytyy osata asioita hoitaa keskenään ilman välikäsiä. Olisihan se nyt hieman huvittavaa laittaa miehelle töihin viestiä , että kysyisitkö pääsevätkö vanhempasi hakemaan poikamme harrastuksesta kun itselläni olisi jokin este, sen sijaan että soittaisin ja kysyisin itse.
Miksi sinä teetät heillä omia hommiasi?
Meinaat, että olisi ollut sopivampaa jättää esim poika harrastuksesta hakematta kuin kysyä josko appivanhemmat auttaisivat? Tässä tapauksessa oli kyse auton hajoamisesta, eli en minä huvikseni niitä omia hommiani heille teetätä :D Vastineeksi olen myös kuskaillut heitä tarvittaessa :D
Huolehdi tuota varten sieltä kimppakyytimahdollisuus. Siis vie jonkun muun lasta, jolloin se joku muu voi viedä tai tuoda sinun lapsesi.
Miksi minun pitäisi rasittaa tuollaisella asialla tuntemattomia ihmisiä jos sukulaistenkin rasittaminen kyseisellä asialla on kielletty? Meillä isovanhemmat osallistuvat lasten ja meidän elämään ihan omasta halustaan ja auttavat paljonkin vaikka sitä ei heiltä ole vaadittu. Tekevät näitä asioita ihan mielellään :)
Koska se on normaalia.
Siis on normaalia pyydellä kimppakyytejä tuntemattomilta, mutta ei ole normaalia kysyä satunaista apua isovanhemmilta? Mitä helv..?! :D
Kimppakyydit on normaali tapa kuljettaa harrastuksiin. En ole ikinä edes kuullut, että joku hälyyttäisi siihen isovanhempia.
Missäs autiolla saarella sinä elät? Ihan normaalia, jos on hyvät välit kaikkien kesken. Normaaleilla ihimisillä on.
Niin. Kaikkien kesken. Siellä harrastuksessa käyvien kesken. Kimppakyydeillä kuljetettu 15 vuotta.
Aivan naurettava ajatuskin tuo appivanhempien hätäapuhälyttäminen. Jösses. Miten avutonta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen kiitollinen täyspäisestä suvustani. Onko oikeasti näin pimeitä vanhempia?
Täällähän kirjoittelee mielenterveyspotilaat ja sen huomaa. Ei oikeasti ole noin sairasta suhtautumista lähisukuun. Niinkuin sekin, joka ei tunnusta lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Sairasta porukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi appivanhempien pitää miniälle soitella? Eikö ole selvempää että kumpikin hoitaa omat sukulaisensa?
Kyllä minun appivanhemmat soittelevat välillä minulle, samoin minä heille. Jos anopilla/apella on asiaa minulle niin miksi heidän täytyisi hoitaa se poikansa kautta? Tai minulla asiaa heille niin miksi en itse sitä hoitaisi vaan laittaisin miehen asialle? Kyllä minusta aikuisten ihmisten täytyy osata asioita hoitaa keskenään ilman välikäsiä. Olisihan se nyt hieman huvittavaa laittaa miehelle töihin viestiä , että kysyisitkö pääsevätkö vanhempasi hakemaan poikamme harrastuksesta kun itselläni olisi jokin este, sen sijaan että soittaisin ja kysyisin itse.
Meinaat, että olisi ollut sopivampaa jättää esim poika harrastuksesta hakematta kuin kysyä josko appivanhemmat auttaisivat? Tässä tapauksessa oli kyse auton hajoamisesta, eli en minä huvikseni niitä omia hommiani heille teetätä :D Vastineeksi olen myös kuskaillut heitä tarvittaessa :D
Huolehdi tuota varten sieltä kimppakyytimahdollisuus. Siis vie jonkun muun lasta, jolloin se joku muu voi viedä tai tuoda sinun lapsesi.
Miksi minun pitäisi rasittaa tuollaisella asialla tuntemattomia ihmisiä jos sukulaistenkin rasittaminen kyseisellä asialla on kielletty? Meillä isovanhemmat osallistuvat lasten ja meidän elämään ihan omasta halustaan ja auttavat paljonkin vaikka sitä ei heiltä ole vaadittu. Tekevät näitä asioita ihan mielellään :)
Koska se on normaalia.
Siis on normaalia pyydellä kimppakyytejä tuntemattomilta, mutta ei ole normaalia kysyä satunaista apua isovanhemmilta? Mitä helv..?! :D
Kimppakyydit on normaali tapa kuljettaa harrastuksiin. En ole ikinä edes kuullut, että joku hälyyttäisi siihen isovanhempia.
Missäs autiolla saarella sinä elät? Ihan normaalia, jos on hyvät välit kaikkien kesken. Normaaleilla ihimisillä on.
Niin. Kaikkien kesken. Siellä harrastuksessa käyvien kesken. Kimppakyydeillä kuljetettu 15 vuotta.
Aivan naurettava ajatuskin tuo appivanhempien hätäapuhälyttäminen. Jösses. Miten avutonta.
Ihan tavallista, että isovanhemmatkin osallistuu lasten harrastuksiin ja kuljetuksiin ja jopa enot, sedät ja täditkin. Kaikkia variaatioita on nähty. Jopa naapuri on joskus ollut kuskaamassa. Itseasiassa erään työkaverikin kerran kuskas muksuja, kun suunta oli sama.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on normaalia.
Ihan tavallista, että isovanhemmatkin osallistuu lasten harrastuksiin ja kuljetuksiin ja jopa enot, sedät ja täditkin. Kaikkia variaatioita on nähty. Jopa naapuri on joskus ollut kuskaamassa. Itseasiassa erään työkaverikin kerran kuskas muksuja, kun suunta oli sama.
Ohis
No ei ole. Naurettavaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin anopin pöydän ääreen istumaan ja kertoisin millaisilla pelisäännöillä jatkossa mennään. Sikäli mikäli uudet rajat eivät anoppia miellyttäisi niin ohjaisin ulko-ovelle ja opastaisin jatkossa pysyttelemään sen toisella puolella, tarvittaessa sieltä löytyisi tilaa myös pojallensa jos kokisi asiat äitinsä kanssa samalla tavalla.
Kertaalleen ollaan tämä keskustelu oman anopin kanssa käyty ja kohta 10 vuoteen ei ole ollut tarvetta uusinnalle, välit ovat hyvät ja asialliset sekä molemmat tietoisia omasta paikastaan sekä rajoista niin lasten kuin muunkin suhteen.
Jos jommalla kummalla jotain sanottavaa on, sen voi sanoa ihan suoraan ja kasvotusten, sillä molemmat olemme aikuisia ja kestämme sen kyllä.Meillä tehtiin samoin. Sen jälkeen on ollut asialliset välit, mutta miniä jaksaa edelleen 10 vuoden jälkeen valittaa, että olen epätasa-arvoinen lastenlasten suhteen, koska hoidan vain tyttären lapsia. Tiedän oman paikkani ja omat rajani eikä ole minun ongelmani, että tyttären suhteen paikka ja rajat ovat erilaiset.
Olet huono äiti ja huono isoäiti. Setvi asia poikasi kanssa. Opettele käyttäytymään.
Miniä on kertonut minulle pelisäännöt, olen ne hyväksynyt. Tyttären kanssa on käyty pelisäännöt yhdessä läpi. Ei ole minun ongelmani, että miniän pelisäännöt on alunperin olleet erilaiset kuin tyttären enkä minä ryhdy miniältä vaatimaan mitään, ettei tuo ryhdy reittiä ovelle esittämään. Hän itse ilmoitti, miten tulee toimia ja minä tottelen. Jos jälkikäteen huomasi, että samalla menetti mahdollisuuden saada lastenhoitoapua, niin asiaa ei enää korjata.
Isovanhemmat viettävät lastenlastensa kanssa aikaa omasta halustaan, jos siis heistä välittävät. Parempi onkin että pysyttelet poissa, koska sinulle aika merkitsee vain lastenhoitoapua vanhemmille.
Monien selvitysten mukaan isovanhemmat eivät halua olla pelkkä lastenhoitoapu silloin, kun lastenlasten vanhemmat apua vaativat. Isovanhemmat haluaisivat viettää lastenlasten kanssa aikaa silloin, kun se sopii heille itselleenkin.
Eihän tuossa siitä ollut kyse.
Hyvin olet jaksanut taas ap peukuttaa heti kärkeen parisataa peukkua. Niin se on päivän työt tehty, alkaa olemaan jo palkinnon paikka.
Onpa surullinen ketju.
Vaikkakin Ap:n porvoolaisanoppi on aika painajaianen, niin järkyttävää lukea, kuinka paljon on vihaa ja närää anoppeja kohtaa. (varmaan toisinkin päin) Jospa jengi vaan osais keskustella ja sopia asioista, eikä voida näin pahoin, miten tämä ketju on osoittanut.
Anoppi ei saisi soittaa miniälle? Aivan kamalaa luettavaa. Tietenkin saa ja pitääkin. Rakastakaa toisianne ja voikaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
"Yhyy minulla on mies ja lapsi ja perhe mutta anoppi rassaa yhyy olen niin uhri lohduttakaa ja kannustakaa yhyy".
V TTU mikä idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on normaalia.
Ohis
Ehkä teille ihmisistä erkaantuneille ikäville ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullinen ketju.
Vaikkakin Ap:n porvoolaisanoppi on aika painajaianen, niin järkyttävää lukea, kuinka paljon on vihaa ja närää anoppeja kohtaa. (varmaan toisinkin päin) Jospa jengi vaan osais keskustella ja sopia asioista, eikä voida näin pahoin, miten tämä ketju on osoittanut.
Anoppi ei saisi soittaa miniälle? Aivan kamalaa luettavaa. Tietenkin saa ja pitääkin. Rakastakaa toisianne ja voikaa paremmin.
Miksi sen pitää miniälle soittaa? Miksei voi soittaa pojalleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullinen ketju.
Niinkin yksinkertainen juttu, että hänellä on miniälle asiaa eikä niinkään pojalleen? Oho. Sellaista se suorakommunikointi on, ei tarvi välikäsiä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa surullinen ketju.
Niinkin yksinkertainen juttu, että hänellä on miniälle asiaa eikä niinkään pojalleen? Oho. Sellaista se suorakommunikointi on, ei tarvi välikäsiä.
ohis
Mitä asiaa sillä voi miniälle olla? Poikansa hoitaa yhteydenpidon omaan sukuunsa. Turha siinä on häiriköidä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla yleinen sääntö tuntuu olevan, että isä ja sisarukset saavat kulkea vapaasti myös vierailuaikojen ulkopuolella. Muut vieraat kavereista lähtien ovat tervetulleita vierailutunnin aikana. Perhehuoneissa säännöt ovat joissain sairaaloissa vielä löysemmät.
Osastollahan voi joutua olemaan pitkäänkin (itse olin vauvan kanssa viikon), jolloin vierailut ovat kyllä tervetulleita ja tuntuisi hassulta, että isä saisi tutustua vauvansa vain lyhyiden vierailutuntien ajan.
Eiköhän se isä ehdi tutustua siihen vauvaan sitten kotonakin. Voi teitä nyky mammoja...
Onhan siinä aikamoinen ristiriita, että kannustetaan osallistuvaan ja läsnäolevaan isyyteen, mutta lapsen ensi päivinä/viikkoina sairaalassa isä asetetaan samaan riviin kilpailemaan lyhyestä vierailutunnista serkkujen ja kumminkaimojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on normaalia.
Ohis
No nyt saat lisää nauramista.
Mieheni oli töissä, minä lähdin iltaseminaariin 300 km päähän (lue: nauttimaan raikkaita virvoitusjuomia). Teinin piti päästä asemalle HARRASTUSreissun takia. Kuka vei? Työkaverini poika. Hohhohhoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on normaalia.
Ohis
No nyt saat lisää nauramista.
Mieheni oli töissä, minä lähdin iltaseminaariin 300 km päähän (lue: nauttimaan raikkaita virvoitusjuomia). Teinin piti päästä asemalle HARRASTUSreissun takia. Kuka vei? Työkaverini poika. Hohhohhoo.
Eri asia kuin keski-ikäisen hätyytellä vanhempiaan hätiin.
Meillä on kolme lasta emmekä olisi pärjänneet ilman anoppeja ja appeja. Maailman parhaat lastenhoitajat, kuskaajat ja auttajat. Anoppini on ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustan todennäköisesti samaa ikäluokkaa kuin anoppisi ja toivotan sinulle voimia hänen kanssaan. Onnea pienestä perheenjäsenestänne.
Olemme rupsahtaneita, tarkoituksemme menettäneitä vanhuuden ja keski-iän välillä seilaavia ns itsenäisiä naisia. Saatamme olla ulkoisesti hyvin hoidettuja, harrastaa monipuolisesti, vihjata muille mahtavasta seksielämästä ukkorahjuksen kanssa, mutta auta armias kun Facebookissa eka kavereista julkaisee (usein luvatta) ekan lapsenlapsensa kuvan: hehkutusta mummouden autuudesta riittää. Kaikki otetaan irti, miten oma lapsi on saanut aikaiseksi joko synnyttämällä tai siittämällä. Ja pieni lapsi esineellisestään, alennetaan objektiksi, jossa mummous näyttelee tärkeintä roolia. Siinä menossa ei todellakaan mietitä vasta synnyttäneen äidin voimia saati ymmärrettäisiin, ettei lapsen perheeseen lampsita kuin ostarille koska vain itseään huvittaa.
Sekaisuus mummouden onnesta ei ole hyvä selitys. Tarkoitukseton vouhkaaminen ja päteminen muiden silmissä, että on onnellinen mummo, sokeuttaa kenties jo muutenkin kehnolla itsetunnolla varustetun anoppi paran. Ja jos appikaan ei ole saatavilla saati osaisi käyttää järkeään on soppa valmis. Faceen on pakko saada kuvamatsua heijastelemaan mummoutta muutenkin. Ettei jää ainakaan viimeiseksi kavereista, joilla ei ole lapsenlapsia.
Miehesi velvollisuus on heittää anoppi pihalle. Sano se selkokielellä miehellesi. Sinä lepäät nyt ja keräät voimia, opettelet olemaan äiti ja kutsut kyllä anopin paikalle apua tarvitessasi. Toivotaan, että tulee myös kahden vuoden kuluttua.
Läheisriippuvuus on kamala asia ja anoppisi käytös viittaa myös siihen. TUntuu hirveältä ajatella, millainen sukuhelvetti onkin söpöjen vauvakuvien takana.
Vanhin lapsenlapseni on 5v ikäinen, seuraavat 3v ja 8kk ikäisiä. En puhu heistä koskaan kavereille tai töissä, monikaan ei tiedä, että olen isoäiti (vaikka olen jo 55v täyttänyt). Lapsenlapset ovat vanhempiensa, eivät minun, joten tässä omassa elämässäni heitä ei oikeastaan edes ole. En hehkuta mummoutta ja siksi joskus tulee hauskoja tilanteita, kun olen samaan aikaan pojan perheen kanssa samassa tilaisuudessa enkä mitenkään reagoi lapsenlapsiini. Etenkin miniän äidin mielestä on outoa, että en ryntäile halaamaan ja suukottamaan enkä ota kuvia hassunhauskoista tilanteista.
Miksi? Miksi et halua kertoa, että olet mummo? Miksi et juttele lapsenlapsillesi? Miksi et halua , että sinulla on lapsenlapsia? Oletko tunne-elämältäsi ihan vakaa ja normaali? Nämä kertomasi asiat kuulostavat hirveiltä. Ei tarvitse olla tunkeileva mummo, mutta ei mummoutta tarvitse hävetä tai piilottaakaan. Olen surullinen kaikkien teidän puolesta.
Miksi minun tulisi retostella isoäitiydellä, kun tuossa edellä viestissä nimenomaan sanottiin, että ei ole mitään syytä villiintyä siitä, että omat lapset lisääntyvät. Elämässäni on paljon muutakin kuin lastenlapset, en minä muutenkaan ymmärrä, miksi ottaisin kontolleni muiden tekosia.
Mutta miksi häpeät sitä? Normaaliin työyhteisöjutteluun kuuluu kertoa kuulumisiaan ja mummoksi tuleminen on kuulumisia. Vai onko adoptioasia se kipeä juttu? Siksikö et koe tunneyhteyttä poikaasi ja hänen lapsiinsa? Et ole äiti etkä isoäiti, niinkö? Voiko adoptiolapsen hylätä näin. Eikö hän tavitsisi henkistä tukea vanhemmuuteen ja lapsenlapset tunnetta kuuluvansa sukuun?
Äidin pitää olla ensisijaisesti nainen, vasta sitten äiti. Miksi ihmeessä sitten isoäidin pitää olla nimenomaan isoäiti eikä pätevä kirjanpitäjä, hyvä ystävä, loistava kokki tai täydellinen vaimo? Kamalan ahtaaseen muottiin kolmekymppiset äidit laittavat kuusikymppisiä naisia vain siksi, että on saatu lapsia.
Ei äitiys eikä isoäiteys saa tarkoittaa sitä, että naisen pitää unohtaa itsensä ja oma elämänsä. Eikä etenkään sen tuoreen äidin pidä vaatia muilta naisilta yhtään enempää kuin mihin itse kykenee!
Vierailija kirjoitti:
Missä sairaalassa ei ole rajattu vierailuaikaa? Porvoossa?
Jo suljetulla kättärillä ei mitenkään erityisesti vahdittu ainakaan perhehuoneessa vierailevien viipymisaikoja. Eikä kyllä naikkarin potilashotellissakaan kukaan olisi huomannut vaikka huoneessa olisi ollut koko suku yöpymässä.
Nämä siis Helsingissä ei Porvoossa. Porvoossa ei kai edes hoideta synnytyksiä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edustan todennäköisesti samaa ikäluokkaa kuin anoppisi ja toivotan sinulle voimia hänen kanssaan. Onnea pienestä perheenjäsenestänne.
Olemme rupsahtaneita, tarkoituksemme menettäneitä vanhuuden ja keski-iän välillä seilaavia ns itsenäisiä naisia. Saatamme olla ulkoisesti hyvin hoidettuja, harrastaa monipuolisesti, vihjata muille mahtavasta seksielämästä ukkorahjuksen kanssa, mutta auta armias kun Facebookissa eka kavereista julkaisee (usein luvatta) ekan lapsenlapsensa kuvan: hehkutusta mummouden autuudesta riittää. Kaikki otetaan irti, miten oma lapsi on saanut aikaiseksi joko synnyttämällä tai siittämällä. Ja pieni lapsi esineellisestään, alennetaan objektiksi, jossa mummous näyttelee tärkeintä roolia. Siinä menossa ei todellakaan mietitä vasta synnyttäneen äidin voimia saati ymmärrettäisiin, ettei lapsen perheeseen lampsita kuin ostarille koska vain itseään huvittaa.
Sekaisuus mummouden onnesta ei ole hyvä selitys. Tarkoitukseton vouhkaaminen ja päteminen muiden silmissä, että on onnellinen mummo, sokeuttaa kenties jo muutenkin kehnolla itsetunnolla varustetun anoppi paran. Ja jos appikaan ei ole saatavilla saati osaisi käyttää järkeään on soppa valmis. Faceen on pakko saada kuvamatsua heijastelemaan mummoutta muutenkin. Ettei jää ainakaan viimeiseksi kavereista, joilla ei ole lapsenlapsia.
Miehesi velvollisuus on heittää anoppi pihalle. Sano se selkokielellä miehellesi. Sinä lepäät nyt ja keräät voimia, opettelet olemaan äiti ja kutsut kyllä anopin paikalle apua tarvitessasi. Toivotaan, että tulee myös kahden vuoden kuluttua.
Läheisriippuvuus on kamala asia ja anoppisi käytös viittaa myös siihen. TUntuu hirveältä ajatella, millainen sukuhelvetti onkin söpöjen vauvakuvien takana.
Vanhin lapsenlapseni on 5v ikäinen, seuraavat 3v ja 8kk ikäisiä. En puhu heistä koskaan kavereille tai töissä, monikaan ei tiedä, että olen isoäiti (vaikka olen jo 55v täyttänyt). Lapsenlapset ovat vanhempiensa, eivät minun, joten tässä omassa elämässäni heitä ei oikeastaan edes ole. En hehkuta mummoutta ja siksi joskus tulee hauskoja tilanteita, kun olen samaan aikaan pojan perheen kanssa samassa tilaisuudessa enkä mitenkään reagoi lapsenlapsiini. Etenkin miniän äidin mielestä on outoa, että en ryntäile halaamaan ja suukottamaan enkä ota kuvia hassunhauskoista tilanteista.
Miksi? Miksi et halua kertoa, että olet mummo? Miksi et juttele lapsenlapsillesi? Miksi et halua , että sinulla on lapsenlapsia? Oletko tunne-elämältäsi ihan vakaa ja normaali? Nämä kertomasi asiat kuulostavat hirveiltä. Ei tarvitse olla tunkeileva mummo, mutta ei mummoutta tarvitse hävetä tai piilottaakaan. Olen surullinen kaikkien teidän puolesta.
Miksi minun tulisi retostella isoäitiydellä, kun tuossa edellä viestissä nimenomaan sanottiin, että ei ole mitään syytä villiintyä siitä, että omat lapset lisääntyvät. Elämässäni on paljon muutakin kuin lastenlapset, en minä muutenkaan ymmärrä, miksi ottaisin kontolleni muiden tekosia.
Mutta miksi häpeät sitä? Normaaliin työyhteisöjutteluun kuuluu kertoa kuulumisiaan ja mummoksi tuleminen on kuulumisia. Vai onko adoptioasia se kipeä juttu? Siksikö et koe tunneyhteyttä poikaasi ja hänen lapsiinsa? Et ole äiti etkä isoäiti, niinkö? Voiko adoptiolapsen hylätä näin. Eikö hän tavitsisi henkistä tukea vanhemmuuteen ja lapsenlapset tunnetta kuuluvansa sukuun?
Äidin pitää olla ensisijaisesti nainen, vasta sitten äiti. Miksi ihmeessä sitten isoäidin pitää olla nimenomaan isoäiti eikä pätevä kirjanpitäjä, hyvä ystävä, loistava kokki tai täydellinen vaimo? Kamalan ahtaaseen muottiin kolmekymppiset äidit laittavat kuusikymppisiä naisia vain siksi, että on saatu lapsia.
Ei äitiys eikä isoäiteys saa tarkoittaa sitä, että naisen pitää unohtaa itsensä ja oma elämänsä. Eikä etenkään sen tuoreen äidin pidä vaatia muilta naisilta yhtään enempää kuin mihin itse kykenee!
Missään ei ole tuollaista vaadittu. Sinä hourit.
Kyllä olen kiitollinen täyspäisestä suvustani. Onko oikeasti näin pimeitä vanhempia?