Mitä mieltä olet työpaikkasi siivoojasta?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Mä en suoraan sanottuna halua, että siivooja pyyhkii mun työpöytää.
Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.
Näillä mennään. Vuoraan pöytäni papereilla, jotta siihen ei koskettaisi.
Älä sitten ihmettele, kun poistat ne paperit ja alta löytyy vaikka mitä.
Vähintään pitäisi pyyhkiä kaikki mihin käsillä kosketaan. Muuten elätät bakteerien megapolista.
63 jatkaa vielä sen verran, että näiden kotisiivouksia tilaavien mulkkuus paljastuu siis siitä että muille kodissa pyöriville ihmisille osataan kyllä puhua ja tervehtiä. Miespuoliselle huoltomiehelle tms. muulle saatetaan jopa kahvit keittää ja jutella mukavia. Naissiivooja on joillekin ihmisille esim. huoltomiestä jotenkin alempi, jota ei tarvitse kohdella samalla kunnioituksella vaikka olisivat samaan aikaan samassa tilassa. Eri asia sitten, jos ihminen ei statuksesta huolimatta huomioi oikein ketään. Suurin osa asiakkaista on kuitenkin ihania ja arvostavia eikä ammattirooli vaikuta vuorovaikutukseen mitenkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.
Ja tää ei ollut mikään yleinen epäluottamuslause kaikkia siivoojia kohtaan. Valtaosa hiton ammattitaitoista ja fiksua porukkaa, mutta päältäpäin sitä ei nähnyt mitä lajia kukakin oli. Vasta, kun teki töitä yhdessä jonkun aikaa, oppi tietämään kenen jälkeen luottaa, kenen ei.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa siivoojatkin alkavat olla akateemisia, koska palkkatöitä ei riitä kaikille.
Suomessa on oltava koulutus että pärjää, mutta moni on pulassa kun vuosien koulutuksella ei työllisty ammattiinsa, koska ei ole työpaikkoja tarpeeksi.
Ylikoulutetaan ihmisiä sillä oppilaitokset tarvitsevat rahaa ylläpitoonsa.
Tytär on sekä akateeminen että siivooja. Hänellä on 2 työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään pitäisi pyyhkiä kaikki mihin käsillä kosketaan. Muuten elätät bakteerien megapolista.
No toki mä sitä itse pyyhin, omilla menetelmilläni.
Olen vain nähnyt liikaa vessarättejä samassa pesukoneessa alhaisella lämpötilalla ns. puhtaampien rättien kanssa, että pidän ihan yhtä mahdollisena, että siivoojan käynti lisää bakteerimäärää.
Meidän vakisiivooja on ihan huippu ja monesti jää juttelemaan ja on osa työyhteisöä. Hänen sijaiset ovat välillä vähän niin ja näin, mutta toki ymmärrän, että tulet ihan uutena paikkaan pariksi viikoksi ja teet eri työtä kuin muut, niin ei siinä niin vain lähennytä... Tosin olisi ihan ok vastata edes tervehdyksiin, vaikka muuten ei jutulle jäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään pitäisi pyyhkiä kaikki mihin käsillä kosketaan. Muuten elätät bakteerien megapolista.No toki mä sitä itse pyyhin, omilla menetelmilläni.
Olen vain nähnyt liikaa vessarättejä samassa pesukoneessa alhaisella lämpötilalla ns. puhtaampien rättien kanssa, että pidän ihan yhtä mahdollisena, että siivoojan käynti lisää bakteerimäärää.
Missä olet käynyt niitä katsomassa?
Meillä kunnalla pestään kaikki liinat 95 c:ssa. Nykyään ei ole vessaliinojen erillistä värikoodia tms, mutta pesuaine eroaa tehokkuudessa siitä mitä kaupoissa myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tervehdi, ei puhu. Aivan omissa maailmoissaan. Ei vastaa tervehdykseen, menee ohi luomatta katsekontaktia.
Tämä voi johtua myös siitä, että tietynlaisissa yrityksissä kaikki tärkeät ihmiset eivät valitettavasti siivoojaa tervehdyksen vertaa arvosta. Olenpa kohdannut myös niin mulkkuja asiakkaita jotka eivät tervehdi edes silloin kun tulen heidän KOTIIN siivoamaan. Siinä voi kehittyä tiettyihin paikkoihin vuosien saatossa sellainen suojautumismekanismi, että on työssään mahdollisimman näkymätön eikä edes yritä jutella muille. Työn ulkopuolella eri roolissa olen sosiaalisesti ihan lahjakas, koska ihmiset myös tuntuvat näkevän minut täysin eri ihmisenä eri ympäristössä. Se tuntuu oikeasti yllättävän pahalta, kun siivoojana tervehdit eikä sinulle sanota mitään takaisin. Voi siis olla helpompaa antaa niiden hyvien tyyppien lähestyä halutessaan itse, keskittyä työhön ja vaikka suoraan uppoutua omiin maailmoihin, varsinkin jos on introvertti. Eikä niitä törppöjäkään ole kuin max 10% ihmisistä jos sitäkään, mutta kyllä se syö itsetuntoa jos kuvittelet meneväsi päivittäin töihin jossa sinua ei kaikkien taholta noteerata tasavertaisena ihmisenä. On myös paljon ujoja ihmisiä joiden puhumattomuus, silmiin katsomisen vaikeus jne. ei liity ammattiin mitenkään. Syitä on todella monia.
Aiemmin ei siivoustyöhön vaadittu muuta kuin hyvin tehty työ. Nykyään vaatimuksena on olla sosiaalisesti ulospäinsuuntautunut ja hymyillä herkeämättä.
Meillä kun nykyään mitataan asiakastyytyväisyyskyselyn osiossa siivoojan sosiaalisia taitojakin, ei enää riitä että itse työ on hyvin tehty. Pisteet voi laskea siitä syystä, ettet nyt vain satu henkilökohtaisesti miellyttämään asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhu mitään. Jättää roskia lojumaan välillä ympäri toimistoa
Roskat kuuluu roskakoriin, ei ympäri toimistoa. Roskikset tyhjennetään, aikuisten vauvojen sotkut ei kuulu siivoojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen isohkossa talossa jossa useampia yrityksiä. Siivoojat eivät juuri puhu saati ota katsekontaktia. Eipä sitä osaa oikein silloin itsekään aloittaa mitään, toisaalta miksi vääntää väkisin jotain chitchattia. Tosin suuri osa niistä on virolaisia, joten voi olla silläkin osuutta asiaan. Vaihtuvatkin aika usein.
Aivan oikein. Siivoojien kaltaisen alaluokan ei kuulukaan yrtittää kontaktia ylempiinsä vaan olla kuin ei olisikaan.
Sinulla ei taida olla kaikki hyvin.
Olen siivooja. Kykenen ottamaan kontaktia kaikkiin.
Lapsista johtoon.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Todella hiljainen. Tervehtii kyllä, mutta ei muuta. Ei koskaan ole taukohuoneessa.
Ihan kuin minä. Tauolle menen vasta kun talo tyhjenee. Välillä hävettää kun siivoojia yleisesti pidetään sellaisina höpöttäjinä. Yllättäen silti löytyy ihmisiä jotka aina nähdessä rupeavat juttelemaan.
t. Siivooja jolla sos. tilanteiden pelko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työpaikkani siivooja. Meinasin tulla sanomaan, että pidän kyllä itsestäni ja olen tyytyväinen työni jälkeen. Tämän ketjun luettuani alkoikin hävettää, että mitähän muut minusta ajattelee.
Suurin osa on näköjään valittanut siivoojan puhumattomuutta. Minä ainakin olen luonteeltani vähän hiljaisempi ja ujompi ihminen. Lisäksi koen olevani työpaikoilla vähän ulkopuolinen ja alempiarvoinen, koska teen eri työtä kuin muut. Osa näyttää sen aika selvästi. Sen takia en kehtaa aloittaa juttelua. Luulen, ettei ketään kiinnosta. Puhun kyllä, jos joku muu aloittaa keskustelun. Tuntuu, että pitää olla mahdollisimman näkymätön. Koen lähinnä olevani muiden tiellä.
Pidä vaan itsestäsi ja ole tyytyväinen työsi jälkeen. Itse olen introvertti ja työhöni keskittynyt Tunnen itseni ulkopuoliseksi, vaikka tiedän, että hyvää työtäni arvostetaan. Ostin langattomat kuulokkeet, helpotti. Kuuntelen kaikkea mielenkiintosta, päivät keveni kummasti. Hyvää jatkoa sinulle, t. kollega.
Meillä ei saa pitää kuulokkeita asiakkaitten ja työturvallisuuden vuoksi.
-eri
Eri kollega täällä.
Mielestäni korvanapit/kuulokkeet todella epäammattimaisen kuvan. Riippuu tietenkin siivousajankohdasta. Itse siivoan toimistoja 6-14 enkä voisi kuvitellakaan "katoamista omaan maailmaan". Ei kaikkien kanssa tarvitse jutella, mutta on hyvä tervehtiä ja olla sen verran läsnä, että voi ottaa palautetta vastaan tai vastata mahdolliseen jutusteluun.
Ja tosiaan tuo turvallisuusaspekti.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi se työpöytä ylipäänsä kuuluu siivoojan putsattavaksi.
Työpiste on usein jokaisen henkilökohtainen alue, eikä ole paljon vaadittu, että jokainen siivoaisi ja puhdistaa sen itse ja siivooja hoitaa ns. yleiset/yhteiset alueet.
Teen nyt pelkkää etätyötä, mutta silloin kun olin töissä toimistolla, siivoja oli 50+ vuotias ulkomaalaistaustainen nainen. Miellyttävän ja ammattitaitoisen oloinen mutta jotenkin tarpeettoman säikyn ja nöyrän vaikutelman antoi. Annoimme kyllä hänelle paljon myönteistä palautetta, että on niin kivan siistiä etenkin aiempaan siivoojaan (ulkomaalaistaustainen nuori mies) verrattuna, mutta hän ei huonon kielitaidon takia tajunnut palautettamme. Toisinaan yllätin hänet kahvihuoneesta tyhjentämässä/täyttämässä tiskikonetta jne sellaista, joka ei kuulu siivoussopimukseen vaan oli meidän työntekijöiden omalla vastuulla. Koitin siitä hänelle selittää, että älä turhaa käytä aikaa tähän meidän sotkujen siivoamiseen, mutta ei kai mennyt oikein perille.
Paljon siivoojia olen kyllä 20 vuotisen työurani aikana nähnyt. Mieleen jääneet mm. vanhempi suomalainen rouva, jolla oli kaikennäköistä fyysistä pulmaa. Kun hän tuli siivoamaan huonettani, kävimme aina hänen tilanteensa läpi, laskettiin koska voi hakea seuraavaan kuntoremonttiin, päiviteltiin työpaikan huonoa työterveyshuoltoa ja mietittiin, josko kuitenkin osa-aikaeläke olisi taloudellisesti hänelle mahdollinen. Jotkut työkavereista lähtivät tarkoituksella tauolle kun rouva tuli siivoamaan, sillä eivät jaksaneet osallistua naisen terveyshuolien voivotteluun.
Toinen kuka jäi kovasti mieleen, oli yksi afrikkalaistaustainen keski-ikäinen mies. Hän oli hirveän hauska ja hyväntuulinen, ja lauleskeli töissä. Hän oli kaikkien kaveri ja tiesi työpaikan juorut parhaiten. Siivousjälki oli vähän niin ja näin, enemmän häntä näkyi mopin varteen nojaamassa ja juttelemassa kuin siivoomassa.
Lähes kaikilla aiemmilla työpaikoillani yhteistä on ollut se, siivouspalvelut on ulkoistettu eikä siivoojilla ole ollut asiaa muun henkilökunnan taukotiloihin viettämään taukoa. Yhdellä entisellä työpaikalla siivoojat joutuivat pitämään ruokataukonsa pienessä siivouskomerossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi se työpöytä ylipäänsä kuuluu siivoojan putsattavaksi.
Työpiste on usein jokaisen henkilökohtainen alue, eikä ole paljon vaadittu, että jokainen siivoaisi ja puhdistaa sen itse ja siivooja hoitaa ns. yleiset/yhteiset alueet.
Työpöytä on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siivooja voi sen pyyhkiä. Ei niin, että täynnä papereita tai henkilökohtaista omaisuutta ja pöydän pintaa vaan vähän pilkottaa. Mutta mielestäni jotenkin kohtuuton vaatimus olettaa, että lähtökohtaisesti jokainen siivoaa itse työpöytänsä. Ei työpaikoilla välttämättä ole sellaisia välineitä saatavilla, että oman pöydän voisi ylipäätään siivota.
Mulle työuran alussa yksi siivooja tosi napakasti sanoi, että laitapa työhuoneesi siihen kuntoon, että voin siivota työpöytäsi. Pyysi myös sulkemaan tietokoneen näytön, ettei siellä ole salassapidettävää tietoa. Ammattitaitoinen siivooja kyllä voisi käydä sanomassa jengille, että tuota työpöytää/työpistettä ei nyt pysty siivoamaan ennen kuin tavarat, paperit jne pois pinnoilta. Tai kaipa siivooja voi laittaa myös lapun asiasta asianomaisille.
En ole koskaan tavannut yhtäkään heistä, joten en mitään mieltä. Ylipäätään minusta kovin outo kysymys. Siivoojia on monenlaisia.
Terveiset useiden paikkojen siivoojille: Muistakaa pyyhkiä myös lattialistojen päältä välillä. Painakaa roskapussit auki ja ilmat pois pussin alta, jotta roskikseen oikeasti mahtuu roskia. Teette arvokasta työtä, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hiljainen. Tervehtii kyllä, mutta ei muuta. Ei koskaan ole taukohuoneessa.
Ihan kuin minä. Tauolle menen vasta kun talo tyhjenee. Välillä hävettää kun siivoojia yleisesti pidetään sellaisina höpöttäjinä. Yllättäen silti löytyy ihmisiä jotka aina nähdessä rupeavat juttelemaan.
t. Siivooja jolla sos. tilanteiden pelko
Voi ei, mä olen ehkä tällainen siivoojille höpöttelijä. Jos olen tehnyt pitkään puisevia paperitöitä, niin saatan oikein ilahtua jos siivooja tulee ja alkaa rupatella. En tarkoita olla ahdistava ja yritän lukea tilannetta, tykkääkö siivooja jutella vai ei.
Jotkut tavat arveluttavat. Nostaako siivooja samoilla siivoushanskoilla astiat tiskikoneesta kaappiin? Voisiko haisevia moppeja pestä useammin ja paremmin?
Enkä mä käyttäis kyllä langattomia siivoojana. Mun tuurilla ne ois vessanpöntössä, roskiksessa tai saavissa alta aikayksikön.