Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet työpaikkasi siivoojasta?

Vierailija
01.04.2019 |

Kts otsikko

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat olleet kivoja ja ystävällisiä. Kuormittavassa asiantuntijatyössä olevana olen joskus haaveillut itsekin ryhtyväni siivoojaksi.

Vierailija
82/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en suoraan sanottuna halua, että siivooja pyyhkii mun työpöytää.

Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.

Näillä mennään. Vuoraan pöytäni papereilla, jotta siihen ei koskettaisi.

Minä taas en ymmärrä, miksi se työpöytä ylipäänsä kuuluu siivoojan putsattavaksi.

Työpiste on usein jokaisen henkilökohtainen alue, eikä ole paljon vaadittu, että jokainen siivoaisi ja puhdistaa sen itse ja siivooja hoitaa ns. yleiset/yhteiset alueet.

Koska siivoojalla on ne oikeat aineet ja välineet, joilla hän pitää koko alueensa siisteystason sovittuna.

Muutenhan työ menee hukkaan, jos bakteerit pääsevät leviämään jostain huonosti puhdistetusta kohteesta.

Minä muuten pyyhin työpöydän myös reunan alta, se on yllättävän likainen paikka. Samoin työtuolien käsinojat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tavat arveluttavat. Nostaako siivooja samoilla siivoushanskoilla astiat tiskikoneesta kaappiin? Voisiko haisevia moppeja pestä useammin ja paremmin?

Mitä haisevia moppeja?? Mistä teidän siivoojat tulevat??

Vierailija
84/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähti juuri vuosia ollut siivooja. Ikävä tulee.

Vierailija
85/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutakin työtä tehty, siivoojana oli itsestään selvä juttu, jokin kuilu on, piti vastata vain kysyttäessä. 

Vierailija
86/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella hiljainen. Tervehtii kyllä, mutta ei muuta. Ei koskaan ole taukohuoneessa.

Ihan kuin minä. Tauolle menen vasta kun talo tyhjenee. Välillä hävettää kun siivoojia yleisesti pidetään sellaisina höpöttäjinä. Yllättäen silti löytyy ihmisiä jotka aina nähdessä rupeavat juttelemaan.

t. Siivooja jolla sos. tilanteiden pelko

Voi ei, mä olen ehkä  tällainen siivoojille höpöttelijä. Jos olen tehnyt pitkään puisevia paperitöitä, niin saatan oikein ilahtua jos siivooja tulee ja alkaa rupatella. En tarkoita olla ahdistava ja yritän lukea tilannetta, tykkääkö siivooja jutella vai ei. 

Minusta on mukavaa, jos etenkin yksin työskennellessä tai uudessa/harvoin käymässäni kohteessa puhutaan kuten muillekin ihmisille.

Vierailija
87/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallisesti siivoojia tarvitaan.

Miettikääpä esimerkiksi rakennustyömaasiivoojien usein fyysisestikin vaativia työtehtäviä, jotta rakennustyöt pystyvät etenemään sutjakkaasti.

Saati kovahermoisten rikospaikkasiivoojien rankkaa työnkuvaa.

Entä sitten sairaalojen laitoshuoltajat, joiden työssä erityisen huolellinen aseptinen työjärjestys on kaiken aa ja oo.

Tärkeää työtä tekevät.

Vierailija
88/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveiset useiden paikkojen siivoojille: Muistakaa pyyhkiä myös lattialistojen päältä välillä. Painakaa roskapussit auki ja ilmat pois pussin alta, jotta roskikseen oikeasti mahtuu roskia. Teette arvokasta työtä, kiitos!

Lattialistojen pyyhintä ei kuulu työtehtäviini. Jos haluat että ne pyyhitään, niin puhu sille henkilölle joka teillä vastaa siivous-sopimuksista. Lattialistojen pyyhinnän voi lisätä työtehtäviin, se tosin pidentää työaikaa, eli maksaa enemmän. Samalla sanon nyt teille kaikille muillekin, jotka siivouksesta valitatte, että puhukaa ensin siellä omassa yrityksessänne siivousvastaavalle, ja kysykää siltä, mitä sopimukseen kuuluu. Minulle ei lattialistat kuulu yhtään sen enempää kuin sinulle, mutta jos sinua ne ärsyttää, niin pyyhi ihmeessä ne itse. t. siivooja

Vierailija
89/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappusiivousten taso vaihtelee.

Jotkut siivoojat tekevät huolellista työtä rauhassa, toiset pälättävät maratonpuhelua samalla kun raparoiskeita lähinnä levitetään pitkin käytäviä mopilla.

Portaiden sivut täynnä raparoiskeita vetelän siivoojan jäljiltä ja haiseva moppi huuhtelematta sangossa siivouskomerossa haisemassa. Rappukaiteet pyyhkimättä räästä.

Suurin osa onneksi huolellisia.

Vierailija
90/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveiset useiden paikkojen siivoojille: Muistakaa pyyhkiä myös lattialistojen päältä välillä. Painakaa roskapussit auki ja ilmat pois pussin alta, jotta roskikseen oikeasti mahtuu roskia. Teette arvokasta työtä, kiitos!

Kiinnitän huomiota listoihin, mutta ikävä kyllä niihin ei jää tarpeeksi aikaa. Pölyt pyyhitään viikoittain pöydiltä ja ikkunalaudoilta. Muu jää enemmän perussiivouksiin.

Nurkatkin ovat haasteellisia, jos lattioilla on paljon sähköjohtoja. Ihmisten tavarat, kuten ylimääräiset kengät, keräävät roskia ja likaa. Lattioiden materiaali saattaa olla täysin väärä, mikä vaikuttaa lian kertymiseen.

Noita rummunkalvoiksi jätettyjä roskapusseja en käsitä itsekään.

Vierailija
91/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tyyppii, pidetään yleensä lounastauko yhdessä. Mukava, lievästi kehitysvammainen nainen, jonka kanssa on kiva jutella ihan arkisista asioista, kun oman alan kollegat tuppaavat olemaan erityisasiantuntijoita ihan joka asiassa ja siksi melko uuvuttavaa seuraa :) 

Niin, että piti heti siivoojan kohdalla nostaa esille lievä kehitysvammaisuus. Minä taas olen kuullut, että erityisasiantuntijat ovat usein downin syndroomaisia.

T: siivooja

Vierailija
92/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen nyt pelkkää etätyötä, mutta silloin kun olin töissä toimistolla, siivoja oli 50+ vuotias ulkomaalaistaustainen nainen. Miellyttävän ja ammattitaitoisen oloinen mutta jotenkin tarpeettoman säikyn ja nöyrän vaikutelman antoi. Annoimme kyllä hänelle paljon myönteistä palautetta, että on niin kivan siistiä etenkin aiempaan siivoojaan (ulkomaalaistaustainen nuori mies) verrattuna, mutta hän ei huonon kielitaidon takia tajunnut palautettamme. Toisinaan yllätin hänet kahvihuoneesta tyhjentämässä/täyttämässä tiskikonetta jne sellaista, joka ei kuulu siivoussopimukseen  vaan oli meidän työntekijöiden omalla vastuulla. Koitin siitä hänelle selittää, että älä turhaa käytä aikaa tähän meidän sotkujen siivoamiseen, mutta ei kai mennyt oikein perille. 

Paljon siivoojia olen kyllä 20 vuotisen työurani aikana nähnyt. Mieleen jääneet mm. vanhempi suomalainen rouva, jolla oli kaikennäköistä fyysistä pulmaa. Kun hän tuli siivoamaan huonettani, kävimme aina hänen tilanteensa läpi, laskettiin koska voi hakea seuraavaan kuntoremonttiin, päiviteltiin työpaikan huonoa työterveyshuoltoa ja mietittiin, josko kuitenkin osa-aikaeläke olisi taloudellisesti hänelle mahdollinen. Jotkut työkavereista lähtivät tarkoituksella tauolle kun rouva tuli siivoamaan, sillä eivät jaksaneet osallistua naisen terveyshuolien voivotteluun. 

Toinen kuka jäi kovasti mieleen, oli yksi afrikkalaistaustainen keski-ikäinen mies. Hän oli hirveän hauska ja hyväntuulinen, ja lauleskeli töissä. Hän oli kaikkien kaveri ja tiesi työpaikan juorut parhaiten. Siivousjälki oli vähän niin ja näin, enemmän häntä näkyi mopin varteen nojaamassa ja juttelemassa kuin siivoomassa. 

Lähes kaikilla aiemmilla työpaikoillani yhteistä on ollut se, siivouspalvelut on ulkoistettu eikä siivoojilla ole ollut asiaa muun henkilökunnan taukotiloihin viettämään taukoa. Yhdellä entisellä työpaikalla siivoojat joutuivat pitämään ruokataukonsa pienessä siivouskomerossa! 

Olin myös hämmästynyt, kun toimitilojemme yleisiä alueita siivoava siistijä istui taukonsa n. kahden neliön kokoisessa kopperossa, WC.n pytyn kannella istuen.

Otin asian puheeksi toimistomme kesken, että hän saisi mahdollisuuden pitää taukonsa meidän taukotilassamme, mutta hän oli eri firman siistijä, kun omat siistijämme ja se ei siitä syystä käynyt päinsä.

Kiva varmasti evästää pytyllä istuen. :/

Vierailija
93/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lattialistojen pyyhintä ei kuulu työtehtäviini. Jos haluat että ne pyyhitään, niin puhu sille henkilölle joka teillä vastaa siivous-sopimuksista. Lattialistojen pyyhinnän voi lisätä työtehtäviin, se tosin pidentää työaikaa, eli maksaa enemmän. Samalla sanon nyt teille kaikille muillekin, jotka siivouksesta valitatte, että puhukaa ensin siellä omassa yrityksessänne siivousvastaavalle, ja kysykää siltä, mitä sopimukseen kuuluu. Minulle ei lattialistat kuulu yhtään sen enempää kuin sinulle, mutta jos sinua ne ärsyttää, niin pyyhi ihmeessä ne itse. t. siivooja"

Puhut asiaa.

Kuulin kerran käytävältä kuinka ilmeisesti huonolla tuulella oleva k-pää naisope kopsutteli korkkarit kopisten opettajien kahvihuoneeseen ja nenä pystyssä kivahti (tervehtimättä tietenkin ) siivoojalle:

" Tuossa sohvassa on tahra. Puhdista se!".

Ve-tut-ti sen siivoojan puolesta rankasti, eihän sen open pierusohvan puhdistaminen siivoojalle kuulu? Vai kuuluuko? Ostakoon se koulun reksi ju-ko-lau-ta uuden pas-kotun sohvan tilalle!

Miksi opettajien ammattikunta on yleensä v-ee-mäisempiä siivoushenkilökuntaa kohtaan. 

Vierailija
94/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rappusiivousten taso vaihtelee.

Jotkut siivoojat tekevät huolellista työtä rauhassa, toiset pälättävät maratonpuhelua samalla kun raparoiskeita lähinnä levitetään pitkin käytäviä mopilla.

Portaiden sivut täynnä raparoiskeita vetelän siivoojan jäljiltä ja haiseva moppi huuhtelematta sangossa siivouskomerossa haisemassa. Rappukaiteet pyyhkimättä räästä.

Suurin osa onneksi huolellisia.

Teidä taloyhtiö on varmaan valinnut halvimman reppufirman, mikä markkinoilta löytyy. Ota yhteys isännöitsijään, hän siitä viimekädessä vastaa.

Vierailija
95/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaamme maks 5min aamuisin. Hän siivoaa ennen kuin asiakkaat tulee. Tervehdimme töissä ja vapaalla iloisesti. Työn jälki ok.

Vierailija
96/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin myös hämmästynyt, kun toimitilojemme yleisiä alueita siivoava siistijä istui taukonsa n. kahden neliön kokoisessa kopperossa, WC.n pytyn kannella istuen.

Otin asian puheeksi toimistomme kesken, että hän saisi mahdollisuuden pitää taukonsa meidän taukotilassamme, mutta hän oli eri firman siistijä, kun omat siistijämme ja se ei siitä syystä käynyt päinsä.

Kiva varmasti evästää pytyllä istuen. :/"

---

"Toimitilamme yleisiä alueita siivoava siistijä on eri firman siistijä kun omat siistijämme, ja tästä syystä hänelle ei anneta lupaa eikä häntä saa päästää taukotilaamme lakisääteiselle tauolleen, vaan hän nauttii eväänsä yleisten tilojen vessanpytyllä istuen."

Terveisin  k-pääfirmanne naurettava esihenkilö

Vierailija
97/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen nyt pelkkää etätyötä, mutta silloin kun olin töissä toimistolla, siivoja oli 50+ vuotias ulkomaalaistaustainen nainen. Miellyttävän ja ammattitaitoisen oloinen mutta jotenkin tarpeettoman säikyn ja nöyrän vaikutelman antoi. Annoimme kyllä hänelle paljon myönteistä palautetta, että on niin kivan siistiä etenkin aiempaan siivoojaan (ulkomaalaistaustainen nuori mies) verrattuna, mutta hän ei huonon kielitaidon takia tajunnut palautettamme. Toisinaan yllätin hänet kahvihuoneesta tyhjentämässä/täyttämässä tiskikonetta jne sellaista, joka ei kuulu siivoussopimukseen  vaan oli meidän työntekijöiden omalla vastuulla. Koitin siitä hänelle selittää, että älä turhaa käytä aikaa tähän meidän sotkujen siivoamiseen, mutta ei kai mennyt oikein perille. 

Paljon siivoojia olen kyllä 20 vuotisen työurani aikana nähnyt. Mieleen jääneet mm. vanhempi suomalainen rouva, jolla oli kaikennäköistä fyysistä pulmaa. Kun hän tuli siivoamaan huonettani, kävimme aina hänen tilanteensa läpi, laskettiin koska voi hakea seuraavaan kuntoremonttiin, päiviteltiin työpaikan huonoa työterveyshuoltoa ja mietittiin, josko kuitenkin osa-aikaeläke olisi taloudellisesti hänelle mahdollinen. Jotkut työkavereista lähtivät tarkoituksella tauolle kun rouva tuli siivoamaan, sillä eivät jaksaneet osallistua naisen terveyshuolien voivotteluun. 

Toinen kuka jäi kovasti mieleen, oli yksi afrikkalaistaustainen keski-ikäinen mies. Hän oli hirveän hauska ja hyväntuulinen, ja lauleskeli töissä. Hän oli kaikkien kaveri ja tiesi työpaikan juorut parhaiten. Siivousjälki oli vähän niin ja näin, enemmän häntä näkyi mopin varteen nojaamassa ja juttelemassa kuin siivoomassa. 

Lähes kaikilla aiemmilla työpaikoillani yhteistä on ollut se, siivouspalvelut on ulkoistettu eikä siivoojilla ole ollut asiaa muun henkilökunnan taukotiloihin viettämään taukoa. Yhdellä entisellä työpaikalla siivoojat joutuivat pitämään ruokataukonsa pienessä siivouskomerossa! 

Olin myös hämmästynyt, kun toimitilojemme yleisiä alueita siivoava siistijä istui taukonsa n. kahden neliön kokoisessa kopperossa, WC.n pytyn kannella istuen.

Kiva varmasti evästää pytyllä istuen. :/

Nuo on välillä aivan uskomattoman naurettavia juttuja. Kun itse tein siivoustyötä, niin meille sanottiin jossain välissä, että emme saisi käyttää asiakasyrityksen henkilökunnan vessoja. Saattoi olla kahdeksan tunnin työpäivä kyseisen asiakkaan tiloissa. Totesin suoraan, että minä käytän ja piste. Saa vaikka soittaa poliisin tai antaa potkut, mutta minä en tällaiseen naurettavuuteen rupea. En ruvennut, eikä siitä koskaan minulle sanomista tullutkaan.

Vierailija
98/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.

Minä taas en ymmärrä, miksi se työpöytä ylipäänsä kuuluu siivoojan putsattavaksi.

Työpiste on usein jokaisen henkilökohtainen alue, eikä ole paljon vaadittu, että jokainen siivoaisi ja puhdistaa sen itse ja siivooja hoitaa ns. yleiset/yhteiset alueet.

Työpöytä on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siivooja voi sen pyyhkiä. Ei niin, että täynnä papereita tai henkilökohtaista omaisuutta ja pöydän pintaa vaan vähän pilkottaa. Mutta mielestäni jotenkin kohtuuton vaatimus olettaa, että lähtökohtaisesti jokainen siivoaa itse työpöytänsä. Ei työpaikoilla välttämättä ole sellaisia välineitä saatavilla, että oman pöydän voisi ylipäätään siivota. 

Mulle työuran alussa yksi siivooja tosi napakasti sanoi, että laitapa työhuoneesi siihen kuntoon, että voin siivota työpöytäsi. Pyysi myös sulkemaan tietokoneen näytön, ettei siellä ole salassapidettävää tietoa. Ammattitaitoinen siivooja kyllä voisi käydä sanomassa jengille, että tuota työpöytää/työpistettä ei nyt pysty siivoamaan ennen kuin tavarat, paperit jne pois pinnoilta. Tai kaipa siivooja voi laittaa myös lapun asiasta asianomaisille. 

Se ei nyt mikään kohtuuton vaatimus ole. Ihan liinalla siivoojakin sen pyyhkii. Ei ole mikään ylitsepääsemätön este hankkia esim. kertakäyttöliinoja sitä varten. Usein niitä voi tilata firman siivousvastaavalta, ei tarvitse itse käydä ostamassa.

Kaunis ajatus, että jokainen sen pöytänsä pitää siinä kunnossa, että siivooja saa sen pyyhityksi, mutta käytännössä se ei toimi, eikä ole siivoojan tehtävä komennella asiakkaita sitä tekemään tai liimailemaan erikseen lappuja pöydille.

Vierailija
99/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tavat arveluttavat. Nostaako siivooja samoilla siivoushanskoilla astiat tiskikoneesta kaappiin? Voisiko haisevia moppeja pestä useammin ja paremmin?

Kyllä nostaa, ihan samoin kuin pestyillä käsilläkin. Ne hanskat pestään, kuten kädetkin ennen toiseen työvaiheeseen siirtymistä.

Haisevia moppeja ei meillä ole, joten tuohon en osaa vastata. Kannattaa ottaa yhteys siivouksesta vastaavaan tahoon.

Vierailija
100/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpöytä on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siivooja voi sen pyyhkiä. Ei niin, että täynnä papereita tai henkilökohtaista omaisuutta ja pöydän pintaa vaan vähän pilkottaa. Mutta mielestäni jotenkin kohtuuton vaatimus olettaa, että lähtökohtaisesti jokainen siivoaa itse työpöytänsä. Ei työpaikoilla välttämättä ole sellaisia välineitä saatavilla, että oman pöydän voisi ylipäätään siivota. 

Mulle työuran alussa yksi siivooja tosi napakasti sanoi, että laitapa työhuoneesi siihen kuntoon, että voin siivota työpöytäsi. Pyysi myös sulkemaan tietokoneen näytön, ettei siellä ole salassapidettävää tietoa. Ammattitaitoinen siivooja kyllä voisi käydä sanomassa jengille, että tuota työpöytää/työpistettä ei nyt pysty siivoamaan ennen kuin tavarat, paperit jne pois pinnoilta. Tai kaipa siivooja voi laittaa myös lapun asiasta asianomaisille. 

Se ei nyt mikään kohtuuton vaatimus ole. Ihan liinalla siivoojakin sen pyyhkii. Ei ole mikään ylitsepääsemätön este hankkia esim. kertakäyttöliinoja sitä varten. Usein niitä voi tilata firman siivousvastaavalta, ei tarvitse itse käydä ostamassa.

Kaunis ajatus, että jokainen sen pöytänsä pitää siinä kunnossa, että siivooja saa sen pyyhityksi, mutta käytännössä se ei toimi, eikä ole siivoojan tehtävä komennella asiakkaita sitä tekemään tai liimailemaan erikseen lappuja pöydille.

Se on kiva, kun on 40 toimistohuonetta siivottavana ja aikaa 2h. Tähän aikaan sisältyy myös vessat, portaat, aulatilat ja taukotilat. Kun nuo viimeksi mainitut on tehty, niin toimistoille jää aikaa vajaat puolitoista tuntia, eli noin pari minuuttia per toimisto. Siinä ajassa pitää pyyhkiä pöydät, vaihtaa roskapussit ja mopata lattia. Jos pöytä on täynnä papereita, niin voit ehkä pienessä päässäsi kuvitella pyyhkimisen suhteen, että tekemättä jää jo ihan pakon sanelemanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä