Mitä mieltä olet työpaikkasi siivoojasta?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen nyt pelkkää etätyötä, mutta silloin kun olin töissä toimistolla, siivoja oli 50+ vuotias ulkomaalaistaustainen nainen. Miellyttävän ja ammattitaitoisen oloinen mutta jotenkin tarpeettoman säikyn ja nöyrän vaikutelman antoi. Annoimme kyllä hänelle paljon myönteistä palautetta, että on niin kivan siistiä etenkin aiempaan siivoojaan (ulkomaalaistaustainen nuori mies) verrattuna, mutta hän ei huonon kielitaidon takia tajunnut palautettamme. Toisinaan yllätin hänet kahvihuoneesta tyhjentämässä/täyttämässä tiskikonetta jne sellaista, joka ei kuulu siivoussopimukseen vaan oli meidän työntekijöiden omalla vastuulla. Koitin siitä hänelle selittää, että älä turhaa käytä aikaa tähän meidän sotkujen siivoamiseen, mutta ei kai mennyt oikein perille.
Paljon siivoojia olen kyllä 20 vuotisen työurani aikana nähnyt. Mieleen jääneet mm. vanhempi suomalainen rouva, jolla oli kaikennäköistä fyysistä pulmaa. Kun hän tuli siivoamaan huonettani, kävimme aina hänen tilanteensa läpi, laskettiin koska voi hakea seuraavaan kuntoremonttiin, päiviteltiin työpaikan huonoa työterveyshuoltoa ja mietittiin, josko kuitenkin osa-aikaeläke olisi taloudellisesti hänelle mahdollinen. Jotkut työkavereista lähtivät tarkoituksella tauolle kun rouva tuli siivoamaan, sillä eivät jaksaneet osallistua naisen terveyshuolien voivotteluun.
Toinen kuka jäi kovasti mieleen, oli yksi afrikkalaistaustainen keski-ikäinen mies. Hän oli hirveän hauska ja hyväntuulinen, ja lauleskeli töissä. Hän oli kaikkien kaveri ja tiesi työpaikan juorut parhaiten. Siivousjälki oli vähän niin ja näin, enemmän häntä näkyi mopin varteen nojaamassa ja juttelemassa kuin siivoomassa.
Lähes kaikilla aiemmilla työpaikoillani yhteistä on ollut se, siivouspalvelut on ulkoistettu eikä siivoojilla ole ollut asiaa muun henkilökunnan taukotiloihin viettämään taukoa. Yhdellä entisellä työpaikalla siivoojat joutuivat pitämään ruokataukonsa pienessä siivouskomerossa!
Olin myös hämmästynyt, kun toimitilojemme yleisiä alueita siivoava siistijä istui taukonsa n. kahden neliön kokoisessa kopperossa, WC.n pytyn kannella istuen.
Otin asian puheeksi toimistomme kesken, että hän saisi mahdollisuuden pitää taukonsa meidän taukotilassamme, mutta hän oli eri firman siistijä, kun omat siistijämme ja se ei siitä syystä käynyt päinsä.Kiva varmasti evästää pytyllä istuen. :/
Nuo on välillä aivan uskomattoman naurettavia juttuja. Kun itse tein siivoustyötä, niin meille sanottiin jossain välissä, että emme saisi käyttää asiakasyrityksen henkilökunnan vessoja. Saattoi olla kahdeksan tunnin työpäivä kyseisen asiakkaan tiloissa. Totesin suoraan, että minä käytän ja piste. Saa vaikka soittaa poliisin tai antaa potkut, mutta minä en tällaiseen naurettavuuteen rupea. En ruvennut, eikä siitä koskaan minulle sanomista tullutkaan.
On se kumma, miten siivooja saa pyöriä niissä vessoissa muuten, mutta jotakin pahaa hänestä erittyy kustessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en suoraan sanottuna halua, että siivooja pyyhkii mun työpöytää.
Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.
Näillä mennään. Vuoraan pöytäni papereilla, jotta siihen ei koskettaisi.
Älä sitten ihmettele, kun poistat ne paperit ja alta löytyy vaikka mitä.
Vähintään pitäisi pyyhkiä kaikki mihin käsillä kosketaan. Muuten elätät bakteerien megapolista.No toki mä sitä itse pyyhin, omilla menetelmilläni.
Olen vain nähnyt liikaa vessarättejä samassa pesukoneessa alhaisella lämpötilalla ns. puhtaampien rättien kanssa, että pidän ihan yhtä mahdollisena, että siivoojan käynti lisää bakteerimäärää.
Tää on kyllä ihan totta! Punaisella vessaliinalla pyyhitään pöydät, pussittomat roskikset purkan- ja ruuanjämineen, nenäliinoineen tyhjennetään käsin, ilman hanskojakin. Samoilla pesemätömillä käsillä tai hanskoilla pytynjynssäämisestä keittiön siivoamiseen. Ruokamarketin kaikki siivousliinat pestiin samalla koneellisella 40 asteessa ajan säästämiseksi. Tätä näin kun olin itse siivoojana. Alan firmoja on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.
Minä taas en ymmärrä, miksi se työpöytä ylipäänsä kuuluu siivoojan putsattavaksi.
Työpiste on usein jokaisen henkilökohtainen alue, eikä ole paljon vaadittu, että jokainen siivoaisi ja puhdistaa sen itse ja siivooja hoitaa ns. yleiset/yhteiset alueet.Työpöytä on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siivooja voi sen pyyhkiä. Ei niin, että täynnä papereita tai henkilökohtaista omaisuutta ja pöydän pintaa vaan vähän pilkottaa. Mutta mielestäni jotenkin kohtuuton vaatimus olettaa, että lähtökohtaisesti jokainen siivoaa itse työpöytänsä. Ei työpaikoilla välttämättä ole sellaisia välineitä saatavilla, että oman pöydän voisi ylipäätään siivota.
Mulle työuran alussa yksi siivooja tosi napakasti sanoi, että laitapa työhuoneesi siihen kuntoon, että voin siivota työpöytäsi. Pyysi myös sulkemaan tietokoneen näytön, ettei siellä ole salassapidettävää tietoa. Ammattitaitoinen siivooja kyllä voisi käydä sanomassa jengille, että tuota työpöytää/työpistettä ei nyt pysty siivoamaan ennen kuin tavarat, paperit jne pois pinnoilta. Tai kaipa siivooja voi laittaa myös lapun asiasta asianomaisille.
Se ei nyt mikään kohtuuton vaatimus ole. Ihan liinalla siivoojakin sen pyyhkii. Ei ole mikään ylitsepääsemätön este hankkia esim. kertakäyttöliinoja sitä varten. Usein niitä voi tilata firman siivousvastaavalta, ei tarvitse itse käydä ostamassa.
Kaunis ajatus, että jokainen sen pöytänsä pitää siinä kunnossa, että siivooja saa sen pyyhityksi, mutta käytännössä se ei toimi, eikä ole siivoojan tehtävä komennella asiakkaita sitä tekemään tai liimailemaan erikseen lappuja pöydille.
Se on kiva, kun on 40 toimistohuonetta siivottavana ja aikaa 2h. Tähän aikaan sisältyy myös vessat, portaat, aulatilat ja taukotilat. Kun nuo viimeksi mainitut on tehty, niin toimistoille jää aikaa vajaat puolitoista tuntia, eli noin pari minuuttia per toimisto. Siinä ajassa pitää pyyhkiä pöydät, vaihtaa roskapussit ja mopata lattia. Jos pöytä on täynnä papereita, niin voit ehkä pienessä päässäsi kuvitella pyyhkimisen suhteen, että tekemättä jää jo ihan pakon sanelemanakin.
Jep, ja minä jätän ne pyyhkimättä vaikka aikaa olisikin, jos pöytä on kuin pommin jäljiltä, eikä juuri vapaata pintaa mitä pyyhkiä.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Mun pöytää ei ole paljo pyyhkiny ja tästä oon valittanut.ei silti muutosta.
Että arvostus matala koko ammattia kohtaan
Meillä on sääntö etteivät edes saa pyyhkiä pöytiä muuta kuin silloin kun hlö on lomalla ja pöytä tyhjä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työpaikkani siivooja. Meinasin tulla sanomaan, että pidän kyllä itsestäni ja olen tyytyväinen työni jälkeen. Tämän ketjun luettuani alkoikin hävettää, että mitähän muut minusta ajattelee.
Suurin osa on näköjään valittanut siivoojan puhumattomuutta. Minä ainakin olen luonteeltani vähän hiljaisempi ja ujompi ihminen. Lisäksi koen olevani työpaikoilla vähän ulkopuolinen ja alempiarvoinen, koska teen eri työtä kuin muut. Osa näyttää sen aika selvästi. Sen takia en kehtaa aloittaa juttelua. Luulen, ettei ketään kiinnosta. Puhun kyllä, jos joku muu aloittaa keskustelun. Tuntuu, että pitää olla mahdollisimman näkymätön. Koen lähinnä olevani muiden tiellä.
Pidä vaan itsestäsi ja ole tyytyväinen työsi jälkeen. Itse olen introvertti ja työhöni keskittynyt Tunnen itseni ulkopuoliseksi, vaikka tiedän, että hyvää työtäni arvostetaan. Ostin langattomat kuulokkeet, helpotti. Kuuntelen kaikkea mielenkiintosta, päivät keveni kummasti. Hyvää jatkoa sinulle, t. kollega.
Meillä ei saa pitää kuulokkeita asiakkaitten ja työturvallisuuden vuoksi.
-eri
Eri kollega täällä.
Mielestäni korvanapit/kuulokkeet todella epäammattimaisen kuvan. Riippuu tietenkin siivousajankohdasta. Itse siivoan toimistoja 6-14 enkä voisi kuvitellakaan "katoamista omaan maailmaan". Ei kaikkien kanssa tarvitse jutella, mutta on hyvä tervehtiä ja olla sen verran läsnä, että voi ottaa palautetta vastaan tai vastata mahdolliseen jutusteluun.
Ja tosiaan tuo turvallisuusaspekti.
Kiitos palautteesta. Korvanapit eivät ole vastamelukuulokkeet, kykenen reagoimaan ympäristööni. Tervehdin kaikkia, otan kuulokkeen pois, jos jollain on asiaa, juttelen, en katoa maailmasta, olen ihan normaali ihminen. Ko. työpaikassa lähes kaikilla on kuulokkeet. En ymmärrä miksi minun siivoojana pitäisi olla ilman. Miten ne tekevät juuri siivoojasta epäammattimaisen?
Minä olen se ja ihan ok. 😂 Teen tarpeeksi hyvin, mutta en nuole paikkoja. Enkä kenekään hanuria siinä ohessa.
Joillekin on tuottanut joskus vaikeuksia se, kun hiki kirpoaa siivotessa otsalle. Eivät ole kestäneet nähdä fyysisen työn oireita, vaan ovat käskeneet pyyhkiä otsaa ennen kuin tulee "ihmisten ilmoille". Kun tiedän, mitä siivoustyö on, en muittenkaan hikikarpaloita ihmettele ja kauhistele. Antaa karpaloitten olla otsalla.Jospa joskus tajuisivat maksaa työstä tarpeeksi ja määritellä siivoustyön raskaaksi, nykyisen keskiraskaan sijaan, kun näkevät hikeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työpaikkani siivooja. Meinasin tulla sanomaan, että pidän kyllä itsestäni ja olen tyytyväinen työni jälkeen. Tämän ketjun luettuani alkoikin hävettää, että mitähän muut minusta ajattelee.
Suurin osa on näköjään valittanut siivoojan puhumattomuutta. Minä ainakin olen luonteeltani vähän hiljaisempi ja ujompi ihminen. Lisäksi koen olevani työpaikoilla vähän ulkopuolinen ja alempiarvoinen, koska teen eri työtä kuin muut. Osa näyttää sen aika selvästi. Sen takia en kehtaa aloittaa juttelua. Luulen, ettei ketään kiinnosta. Puhun kyllä, jos joku muu aloittaa keskustelun. Tuntuu, että pitää olla mahdollisimman näkymätön. Koen lähinnä olevani muiden tiellä.
Et ole alempiarvoinen kuin joku toinen. Eikä sinun kuulu olla näkymätön etkä ole kenenkään tiellä. Minusta kaikki työ on yhtä arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat olleet kivoja ja ystävällisiä. Kuormittavassa asiantuntijatyössä olevana olen joskus haaveillut itsekin ryhtyväni siivoojaksi.
Näin kävi itsellenikin. En tosin ollut asiantuntijatyössä, mutta silloinen työ uuvutti muilla tavoin ja siinä miettiessäni mitä ihmettä sitä keksisi vaihtaakseen alaa, satuin kiinnittämään huomiota siivoojamme työskentelyyn ja siitä se ajatus sitten lähti.
Nyt olen siivonnut viitisen vuotta ja päivääkään en ole katunut. Alalla on aina töitä, vaikka palkka ei ole kummoinen, mutta alituinen stressi lähti ja se on paljon se.
Mä teen kuormittavaa asiantuntijatyötä ja juuri joku aika sitten katselin lentokentän siivoojaa ja mietin, että jos palkalla tulisi pk-seudulla toimeen, voisin mäkin tehdä siivoustyötä jossain lentokentän tapaisessa paikassa.
Täytyy sanoa, että jos aikuinen ihminen ei itse saa paskaista pöytäänsä pyyhittyä, niin ongelma ei ole siistijässä, vaan sinussa itsessäsi! Yleensä täynnä papereita olevaan pöytään ei edes saakaan koskea, joten sen verran voi itsekin rättiä käyttää.
Arvostan valtavasti siistijöiden työtä, se on raskasta ja huonosti palkattua, mutta tärkeää 👍 Omalla työpaikallani kiitän heitä aina nähdessäni, ja vaihdan muutaman sanan ohimennen.
Yhdellä naissiivoojalla on kaunis pitkä hyvin tummaksi värjätty kiharatukka. Tykkään tyylistä! Se on ehkä 25v iältään. Se vähän punastelee kun tulen samaan tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä naissiivoojalla on kaunis pitkä hyvin tummaksi värjätty kiharatukka. Tykkään tyylistä! Se on ehkä 25v iältään. Se vähän punastelee kun tulen samaan tilaan.
Muistathan joskus ystävällisesti kehaista hänen upeista hiuksista,, 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä vaan itsestäsi ja ole tyytyväinen työsi jälkeen. Itse olen introvertti ja työhöni keskittynyt Tunnen itseni ulkopuoliseksi, vaikka tiedän, että hyvää työtäni arvostetaan. Ostin langattomat kuulokkeet, helpotti. Kuuntelen kaikkea mielenkiintosta, päivät keveni kummasti. Hyvää jatkoa sinulle, t. kollega.
Meillä ei saa pitää kuulokkeita asiakkaitten ja työturvallisuuden vuoksi.
-eri
Eri kollega täällä.
Mielestäni korvanapit/kuulokkeet todella epäammattimaisen kuvan. Riippuu tietenkin siivousajankohdasta. Itse siivoan toimistoja 6-14 enkä voisi kuvitellakaan "katoamista omaan maailmaan". Ei kaikkien kanssa tarvitse jutella, mutta on hyvä tervehtiä ja olla sen verran läsnä, että voi ottaa palautetta vastaan tai vastata mahdolliseen jutusteluun.
Ja tosiaan tuo turvallisuusaspekti.
Kiitos palautteesta. Korvanapit eivät ole vastamelukuulokkeet, kykenen reagoimaan ympäristööni. Tervehdin kaikkia, otan kuulokkeen pois, jos jollain on asiaa, juttelen, en katoa maailmasta, olen ihan normaali ihminen. Ko. työpaikassa lähes kaikilla on kuulokkeet. En ymmärrä miksi minun siivoojana pitäisi olla ilman. Miten ne tekevät juuri siivoojasta epäammattimaisen?
Sehän se. Meillä kuulokkeet on kielletty, koska asiakkaat ovat näin toivoneet. Asiakkaat, jotka itse istuvat kuulokkeet korvilla, pitää sitä sopimattomana, että siivoojalla on kuulokkeet. 😄
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se ja ihan ok. 😂 Teen tarpeeksi hyvin, mutta en nuole paikkoja. Enkä kenekään hanuria siinä ohessa.
Joillekin on tuottanut joskus vaikeuksia se, kun hiki kirpoaa siivotessa otsalle. Eivät ole kestäneet nähdä fyysisen työn oireita, vaan ovat käskeneet pyyhkiä otsaa ennen kuin tulee "ihmisten ilmoille". Kun tiedän, mitä siivoustyö on, en muittenkaan hikikarpaloita ihmettele ja kauhistele. Antaa karpaloitten olla otsalla.Jospa joskus tajuisivat maksaa työstä tarpeeksi ja määritellä siivoustyön raskaaksi, nykyisen keskiraskaan sijaan, kun näkevät hikeä.
Tästä tuli mieleen, miten meidän siivousfirman jokin kehityspäällikkö katseli ja siunaili kauhistellen, miten meillä siivoojilla oli kärryissä jätesäkki täynnä roskaa.
Asiakkaat eivät hänen mielestään pidä siitä näystä.
Pitäisi kai sitten olla tyhjentämättä roskiksia ja kulkea ne jätesäkit tyhjänä, että arvon asiakkaat ja kehityspäällikkö olisivat tyytyväisiä.
Mitähän kehitysideoita seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tavat arveluttavat. Nostaako siivooja samoilla siivoushanskoilla astiat tiskikoneesta kaappiin? Voisiko haisevia moppeja pestä useammin ja paremmin?
Kyllä nostaa, ihan samoin kuin pestyillä käsilläkin. Ne hanskat pestään, kuten kädetkin ennen toiseen työvaiheeseen siirtymistä.
Haisevia moppeja ei meillä ole, joten tuohon en osaa vastata. Kannattaa ottaa yhteys siivouksesta vastaavaan tahoon.
Meillä saa ja pitää jo käyttää kertakäyttöhanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi se työpöytä ylipäänsä kuuluu siivoojan putsattavaksi.
Työpiste on usein jokaisen henkilökohtainen alue, eikä ole paljon vaadittu, että jokainen siivoaisi ja puhdistaa sen itse ja siivooja hoitaa ns. yleiset/yhteiset alueet.Työpöytä on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siivooja voi sen pyyhkiä. Ei niin, että täynnä papereita tai henkilökohtaista omaisuutta ja pöydän pintaa vaan vähän pilkottaa. Mutta mielestäni jotenkin kohtuuton vaatimus olettaa, että lähtökohtaisesti jokainen siivoaa itse työpöytänsä. Ei työpaikoilla välttämättä ole sellaisia välineitä saatavilla, että oman pöydän voisi ylipäätään siivota.
Mulle työuran alussa yksi siivooja tosi napakasti sanoi, että laitapa työhuoneesi siihen kuntoon, että voin siivota työpöytäsi. Pyysi myös sulkemaan tietokoneen näytön, ettei siellä ole salassapidettävää tietoa. Ammattitaitoinen siivooja kyllä voisi käydä sanomassa jengille, että tuota työpöytää/työpistettä ei nyt pysty siivoamaan ennen kuin tavarat, paperit jne pois pinnoilta. Tai kaipa siivooja voi laittaa myös lapun asiasta asianomaisille.
Oletan, että otit opiksi tästä siivoojan kehotuksesta, ja nyt ymmärrät asian, hyvä.
Mutta siivoojan hommaan ei missään tapauksessa kuulu asiakkaan kouluttaminen ja komentelu. Jengin tulee ymmärtää ihan itse, että pintoja ei voi pyyhkiä, jos pintoja ei näy. Ja järjestää tavaransa, mikäli toivovat siivousta. Tietokone myös pitää osata käskemättäkin lukita.
Ei myöskään pyydellä/käskeä ketään toimistossa istuvaa väistämään.
Minä teen siivoustyötä yliopisto-opintojen ohessa. Menen paikalle illalla kun muut ovat jo poistuneet, olen juurikin sellainen näkymätön siivooja.
Siivojan työn laatuun voi muuten vaikuttaa itsekin. Yhdessä edellisessä kohteessani ihmiset olivat aivan sikoja. Taukohuoneessa jättivät ruoantähteitä pöydille ja heittelivät mansikan kantoja lattialle. Vaikka olisin edellisenä päivänä siivonnut vessan kunnolla niin seuraavana päivänä se jo haisi kuselta ja pöntössä oli paskaraidat ja renkaan alla kusitippoja ja karvoja. Myös lavuaari ja lattia oli aina karvoissa. Käsipapereita pitkin lattiaa jne. Puhumattakaan siitä että omia astioita ei laiteta koneeseen. Pari kahvikuppia vielä menee, mutta kun niitä on 20 ympäri toimistoa niin kyllä vähän tympäisee. Kun kaikki aika menee näihin niin kyllähän se siivousjälki on muilta osin heikko koska ei ole aikaa.
Nykyisessä kohteessani on ihanaa siivota kun toimiston väki pitää pöydät puhtaana tavaroista ja papereista niin että on helppo pyyhkiä kunnolla, laittavat roskansa roskiin ja astiat suurimmaksi osaksi koneeseen. Tässä kohteessa pystyn siivoamaan huolellisesti ja tarkasti ja tekemään välillä extra-juttujakin.
Iloisia ja mukavia nuoria, ovat nyt kesätöissä, harmi vaan, etteivät osaa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole alempiarvoinen kuin joku toinen. Eikä sinun kuulu olla näkymätön etkä ole kenenkään tiellä. Minusta kaikki työ on yhtä arvokasta.
Kiitos sinulle arvostuksesta!
Ikävä kyllä, on niitäkin asiakkuuksia, joiden tiellä todellakin tuntee olevansa.
Taukotilassa et saa töitäsi tehtyä, kun joku siihen katsoo oikeudekseen tulla juuri silloin notkumaan ja hääräilee kaikessa rauhassa omiaan.
Ovia paiskotaan nenäsi edestä, kun teet työtäsi imuroiden, WC.tä siivotessani et saa pitää meteliä pestessäsi pyttyä jne.
Yritä siinä sitten tehdä työsi kunnolla, kun arvostus on tätä luokkaa.
-eri
Näin kävi itsellenikin. En tosin ollut asiantuntijatyössä, mutta silloinen työ uuvutti muilla tavoin ja siinä miettiessäni mitä ihmettä sitä keksisi vaihtaakseen alaa, satuin kiinnittämään huomiota siivoojamme työskentelyyn ja siitä se ajatus sitten lähti.
Nyt olen siivonnut viitisen vuotta ja päivääkään en ole katunut. Alalla on aina töitä, vaikka palkka ei ole kummoinen, mutta alituinen stressi lähti ja se on paljon se.