Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet työpaikkasi siivoojasta?

Vierailija
01.04.2019 |

Kts otsikko

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullinen tapaus. On ollut varmaan ihan nätti nainen nuorena, mutta potentiaalia ei sitten ollut enempään kuin toisten jälkien siivoukseen. Nyt sitten ei kukaan huoli enään.

Enään?

Vierailija
42/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei puhu mitään. Jättää roskia lojumaan välillä ympäri toimistoa

Tämä. Paitsi että roskat jää korjaamatta tehtaalla tuotannossa.  Se hyöty siivoojista on, että ei tarvi ihte kuskata roskasäkkejä isompiin astioihin. Toisaalta työympäristö olisi siistimpi jos roskat vietäisiin itse poies, nykynen siivoaminen on ala-arvoisesti tehtyä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tosi ihana ja symppis tyyppi. Ei puhuta paljoa, mutta kun puhutaan niin tulee heti paremmalle tuulelle. 

Vierailija
44/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työpaikkani siivooja. Meinasin tulla sanomaan, että pidän kyllä itsestäni ja olen tyytyväinen työni jälkeen. Tämän ketjun luettuani alkoikin hävettää, että mitähän muut minusta ajattelee. 

Suurin osa on näköjään valittanut siivoojan puhumattomuutta. Minä ainakin olen luonteeltani vähän hiljaisempi ja ujompi ihminen. Lisäksi koen olevani työpaikoilla vähän ulkopuolinen ja alempiarvoinen, koska teen eri työtä kuin muut. Osa näyttää sen aika selvästi. Sen takia en kehtaa aloittaa juttelua. Luulen, ettei ketään kiinnosta.  Puhun kyllä, jos joku muu aloittaa keskustelun. Tuntuu, että pitää olla mahdollisimman näkymätön. Koen lähinnä olevani muiden tiellä. 

Pidä vaan itsestäsi ja ole tyytyväinen työsi jälkeen. Itse olen introvertti ja työhöni keskittynyt Tunnen itseni ulkopuoliseksi, vaikka tiedän, että hyvää työtäni arvostetaan. Ostin langattomat kuulokkeet, helpotti. Kuuntelen kaikkea mielenkiintosta, päivät keveni kummasti. Hyvää jatkoa sinulle, t. kollega.

Vierailija
45/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni siis? No, olen mielestäni kohtuuhyvä siivooja, koulutus on ja kokemusta. Nyt tosin alanvaihto edessä terveyssyistä johtuen.

Vierailija
46/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkani siivooja on näkymätön, hän tulee paikalle vasta kun me muut olemme lähteneet. Haluan kiittää häntä arvokkaasta työstä. On kiva tulla siistitylle työpaikalle aamulla.

Vierailija
47/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ihan kiva. Välillä järjestää sekaisin olevaa pöytääni vaikka ei sopimukseen kuulu. Minä jätän hänelle suklaakonvehteja kiitokseksi 😅

Vierailija
48/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelias nainen jokaei kuitenkaan maailman menosta paljoa ymmärrä.

Jaa...mulla on korkeampi koulutus kuin useimmilla joiden tiloja siivoan, ja ymmärrän aika paljon maailmanmenosta. Mutta joka lähtöön on väkeä alalla kyllä.

Samoin, olen maisteri ja monet asiakkaat esim.tradenomeja. Todellakin ymmärrän maailmanmenosta ja seuraan sitä. Eikä uutislähteeni ole Seiska.

Vierailija
49/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä massiivisen suuressa veronmaksajien pakkoveron kautta rahoitetussa Yhtiössä.

Ekaksi oli omat siivoojat. Heillä siis vuosilomat, ok palkat, kohtuullinen työtahti. Sitten ne ulkoistettiin, lomat paloivat, lounasetu meni, palkat laskivat, osa pantiin pellolle ja lopuilla työtahti koveni.

Sitten julkinen työnantaja päätti säästää lisää. Siivousfirmaa vaihdetiin. Tilalle vyörytettiin vironvenäläisiä. Olivat halvempia ja heillä oli muutoin järkätty taikaseinäetuudet ja Kelat kuntoon. 

Sitten päästettiin säästää lisää. Vaihdettiin siivousfirmaa. Tilalle tuli afrikkalaisia miehiä ja naisia. Työntekijöitä rupesi v*tuttamaan kun roskiksia ei tyhjenntty, imurointeja ei tehty ja vessat siivoamatta. Nousi kova äläkkä.

Sitten siivousfirma syytti Yhtiötä, että sopimukset oli laadittu epäselvästi, siivoaminen, vessapaperirullien ja roskisten tyhjentäminen alkoi pikkuhiljaa. 

Osa työntekijöistä näki että uudet siivoajat tuli vessaan alkoivat siivota vessapönttöjä rätillä ja jatkoivat samoilla räteillä seuraavaksi lavuaareihin ja hanoihin. Joillakin alkoi tulla rasistissävytteisiä purkauksia siivoajien ammattitaidosta.

Seuraavaksi sain itse kenkää ko yhtiöstä, olin siis hoitanut Yhtiön leipäduunia enkä ollut ns avustava työntekijä. Irtisanottuja oli ehkä sata. Irtisanomisinfotilaisuudessa olin ehkä toiseksi tai kolmanneksi nuorin; olin tuolloin 51 v

Ai niin, siivoamisjälki ja kaikki siivoamiseen liittyvä heikentyi koko ajan. Siis tulokset, palveluhenki jne. 

Vierailija
50/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työpaikkani siivooja. Meinasin tulla sanomaan, että pidän kyllä itsestäni ja olen tyytyväinen työni jälkeen. Tämän ketjun luettuani alkoikin hävettää, että mitähän muut minusta ajattelee. 

Suurin osa on näköjään valittanut siivoojan puhumattomuutta. Minä ainakin olen luonteeltani vähän hiljaisempi ja ujompi ihminen. Lisäksi koen olevani työpaikoilla vähän ulkopuolinen ja alempiarvoinen, koska teen eri työtä kuin muut. Osa näyttää sen aika selvästi. Sen takia en kehtaa aloittaa juttelua. Luulen, ettei ketään kiinnosta.  Puhun kyllä, jos joku muu aloittaa keskustelun. Tuntuu, että pitää olla mahdollisimman näkymätön. Koen lähinnä olevani muiden tiellä. 

Tämähän se ristiriitaista onkin. Pitää olla puhdasta ja siistiä, mutta et saa kuitenkaan hoitaa työtäsi olematta haitaksi.

Vierailija
51/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa...mulla on korkeampi koulutus kuin useimmilla joiden tiloja siivoan, ja ymmärrän aika paljon maailmanmenosta. Mutta joka lähtöön on väkeä alalla kyllä.

Samoin, olen maisteri ja monet asiakkaat esim.tradenomeja. Todellakin ymmärrän maailmanmenosta ja seuraan sitä. Eikä uutislähteeni ole Seiska.

Jeps. Nykypäivänä monilla akateemisilla aloilla ei riitä töitä kaikille koulutetuille, kun puolelle kansasta pitää saada korkeakoulututkinto, mutta jonkun silti pitää ne suorittavatkin työt hoitaa. Siivouksessa sen sijaan töitä riittää. Tässä työssä olen myös päässyt näkemään ihan uusia puolia maailmanmenosta, kun teen sellaista kiertävämpää siivoustyötä jossa ei olla samassa paikassa koko päivää, vaan asiakkaita on paljon ja eri toimialoilla. Pääsee tutustumaan sellaisiin paikkoihin, joita en muuten olisi varmaan ikinä tullut nähneeksi!

Vierailija
52/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäkö mieltä olen työpaikkani siivoojasta?

Suoraan sanoen fiksuin tyyppi koko työpaikassa.

Vierailija
53/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen siivooja.

Vierailija
54/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa siivoojatkin alkavat olla akateemisia, koska palkkatöitä ei riitä kaikille.

Suomessa on oltava koulutus että pärjää, mutta moni on pulassa kun vuosien koulutuksella ei työllisty ammattiinsa, koska ei ole työpaikkoja tarpeeksi.

Ylikoulutetaan ihmisiä sillä oppilaitokset tarvitsevat rahaa ylläpitoonsa.

Vierailija
55/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tervehdi, ei puhu. Aivan omissa maailmoissaan. Ei vastaa tervehdykseen, menee ohi luomatta katsekontaktia.

Tämä voi johtua myös siitä, että tietynlaisissa yrityksissä kaikki tärkeät ihmiset eivät valitettavasti siivoojaa tervehdyksen vertaa arvosta. Olenpa kohdannut myös niin mulkkuja asiakkaita jotka eivät tervehdi edes silloin kun tulen heidän KOTIIN siivoamaan. Siinä voi kehittyä tiettyihin paikkoihin vuosien saatossa sellainen suojautumismekanismi, että on työssään mahdollisimman näkymätön eikä edes yritä jutella muille. Työn ulkopuolella eri roolissa olen sosiaalisesti ihan lahjakas, koska ihmiset myös tuntuvat näkevän minut täysin eri ihmisenä eri ympäristössä. Se tuntuu oikeasti yllättävän pahalta, kun siivoojana tervehdit eikä sinulle sanota mitään takaisin. Voi siis olla helpompaa antaa niiden hyvien tyyppien lähestyä halutessaan itse, keskittyä työhön ja vaikka suoraan uppoutua omiin maailmoihin, varsinkin jos on introvertti. Eikä niitä törppöjäkään ole kuin max 10% ihmisistä jos sitäkään, mutta kyllä se syö itsetuntoa jos kuvittelet meneväsi päivittäin töihin jossa sinua ei kaikkien taholta noteerata tasavertaisena ihmisenä. On myös paljon ujoja ihmisiä joiden puhumattomuus, silmiin katsomisen vaikeus jne. ei liity ammattiin mitenkään. Syitä on todella monia.

Vierailija
56/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä vaan itsestäsi ja ole tyytyväinen työsi jälkeen. Itse olen introvertti ja työhöni keskittynyt Tunnen itseni ulkopuoliseksi, vaikka tiedän, että hyvää työtäni arvostetaan. Ostin langattomat kuulokkeet, helpotti. Kuuntelen kaikkea mielenkiintosta, päivät keveni kummasti. Hyvää jatkoa sinulle, t. kollega.

Meillä ei saa pitää kuulokkeita asiakkaitten ja työturvallisuuden vuoksi.

-eri

Vierailija
57/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen siivooja.

Minä en ole siivooja, mutta silti hän on mielestäni kirkkaasti paikan fiksuimpia.

Käytökseltään ja asenteeltaan työhönsä.

Vierailija
58/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen siivooja ja mulla on neljä vakituista, päivittäistä, kohdetta. Olen tehnyt niitä jo vuosia ja koen olevani osa "kalustoa". Minulle jutellaan, ihan henkilökohtaisia asioitakin, ja työilmapiiri on rento ja mukava. Yhdessä kohteessa minua pidetään jopa kiinteistövastaavana ja minulle kerrotaan huolista, jotka eivät edes minulle kuulu, mutta hoidan ne eteenpäin kiinteistöpäällikölle. Saan aina joululahjat ja positiivista palautetta työstäni. Viihdyn hyvin ja aion näissä hommissa jatkaa edelleen.

Vierailija
59/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suoraan sanottuna halua, että siivooja pyyhkii mun työpöytää.

Aikanaan kesätöissä alalla todistin omin silmin sellaista välinpitämättömyyttä, että en vaan voi koskaan olla ihan varma. Ja nää halpafirman vaihtuvat vuokratyöntekijät ei varsinaisesti luotettavuutta lisää.

Näillä mennään. Vuoraan pöytäni papereilla, jotta siihen ei koskettaisi.

Vierailija
60/124 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps. Nykypäivänä monilla akateemisilla aloilla ei riitä töitä kaikille koulutetuille, kun puolelle kansasta pitää saada korkeakoulututkinto, mutta jonkun silti pitää ne suorittavatkin työt hoitaa. Siivouksessa sen sijaan töitä riittää. Tässä työssä olen myös päässyt näkemään ihan uusia puolia maailmanmenosta, kun teen sellaista kiertävämpää siivoustyötä jossa ei olla samassa paikassa koko päivää, vaan asiakkaita on paljon ja eri toimialoilla. Pääsee tutustumaan sellaisiin paikkoihin, joita en muuten olisi varmaan ikinä tullut nähneeksi!

Samoin. Eipä ole moni suomalainen käynyt esim. Brinkkalan talon joulurauhaparvekkeella. Olen siivonnut senkin.

Me olemme se "vain henkilökunta", joka menee sinne minne muut ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän