Isäni yrittää pakottaa minua hakeutumaan insinööriopintoihin
Onko kohtalotovereita? Oon siis 20-vuotias miehenalku, joka pääsi lukiosta viime keväänä. Oon aina ollut enemmänkin luova ja impulsiivinen kuin käytännönläheinen ihminen, mut faijani yrittää leipoa minusta jotain insinööriä (ehkä siksi että matikassa oon kuitenkin ollut hyvä), ja suoraan sanottuna ei kiinnostaisi yhtään hakeutua niihin opintoihin. Enemmän oon kiinnostunut kuvataiteista, maalaamisesta, kirjallisuudesta, ja hakisin mieluummin sekä yliopistolle että amkin puolelle taideopintoihin, mut harmittaa, ettei faija hyväksy näitä valintoja..
Kommentit (65)
Ihmisen aivot muokkautuvat noin 25-ikävuoteen asti. Jos haluat lähteä opiskelemaan kuvataidetta, sinun pitää tehdä se nyt! Myöhemmin on liian myöhäistä, et ehdi saamaan samanlaista luovuutta enää aikaiseksi pääsi sisälle.
Minua harmittaa, että en lähtenyt 16-vuotiaana opiskelemaan kuvataidetta, vaan vasta lukion jälkeen. Olisin jutussa paljon pitemmällä, jos olisin aloittanut nuorempana.
Myöhemmin ehdit opiskella jonkin mekaanisen ammatin vielä lisäksi, jos taiteella pärjääminen on mahdotonta.
AaltoDI/tuotantotalous, ei ihan perinteisiä inssihommia
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehti vois olla ihan oikea "insinörtähtävä" tutkinto ja ammatti jossa kuitenkin saa piirtää ja olla luova.
Kyse ei ole samasta asiasta. Kuvataiteessa opetellaan ajattelemaan irrationaalisesti. Arkkitehdin koulutus ja työ on suunnittelua ja järkeistämistä. Maailmassa on ihan muutama taiteilija-arkkitehti, jotka suunnittelevat oman mielensä mukaan rakennuksia.
Eli et voi mennä kauppaan ostamaan banaania ja ostaakin omenoita, koska molemmat hedelmiä. Eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörihommissa tarvitaan luovuutta. Insinöörit voivat tehdä lähes mitä vain.
Voi olla, mutta mulla kun ei ole kiinnostusta mihinkään koneisiin, laitteisiin tms. Ja vaikka oon hyvä matikassa, niin fysiikka ja kemia taas eivät ole ikinä innostaneet yhtään, ja oon ymmärtänyt että nämäkin on aika isoissa rooleissa inssiopinnoissa.. Mieluummin hakisin jopa kaupalliselle alalle, kuin inssiksi.
- AP
Jos et taiteita mene opiskelemaan vaan taivut ja valitset jonkin "työllistävän yleisammatin" niin voi joo olla että esim tradenomi sopisi sulle paremmin kuin inssi. Kyllä ihan oikeasti pitäisi olla teknistä kiinnostusta että sopisi inssiksi ja työllistyisi inssinä. Tradenomin opinnot taas on aika paljon yleistä sitäsuntätä, niitä voi opiskella vaikka liiketalous ja yritystoiminta ei kiinnostaisi. Ja tradenomin opinnot on usein aika helpot mikä tarkoittaa sitä että sulla olisi hyvin vapaa-aikaa tehdä muuta, sivutöitä, taiteita, mitävain.
Inssiopinnot on rasittavat. Ja ne ihmiset siellä vasta rasittavia onkin. Inssien mentaliteetti on todella ahdasmielistä, aikalailla samanlaista kuin nämä av palstan öyhöttäjät. Et kestä sitä jos sun ympärillä on 40 insinööriopiskelijaa jos olet ainoa vähän erilainen. Eikä se mentaliteetti työelämässä parane. Ne samat ahdasmieliset juntit siellä työelämässäkin on ympärillä. Aivan sairasta.
Jo insinöörin koulutuksen läpikäyminen muokkaa aivoja niin, että luovuuden osa, jota kuvataide vaatii, on tuhoutunut.
Hyvää kuvataiteilijaa sinusta ei sen jälkeen tule enää.
Jos siis enää kiinnostakaan, kun palkka on eri luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot muokkautuvat noin 25-ikävuoteen asti. Jos haluat lähteä opiskelemaan kuvataidetta, sinun pitää tehdä se nyt! Myöhemmin on liian myöhäistä, et ehdi saamaan samanlaista luovuutta enää aikaiseksi pääsi sisälle.
Minua harmittaa, että en lähtenyt 16-vuotiaana opiskelemaan kuvataidetta, vaan vasta lukion jälkeen. Olisin jutussa paljon pitemmällä, jos olisin aloittanut nuorempana.Myöhemmin ehdit opiskella jonkin mekaanisen ammatin vielä lisäksi, jos taiteella pärjääminen on mahdotonta.
Miten niin ”jos” taiteella pärjääminen on mahdotonta?
Jos yksi tuhannesta suomalaisesta taiteilijasta elättää itsensä, on sekin todella optimistinen luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta mulla kun ei ole kiinnostusta mihinkään koneisiin, laitteisiin tms. Ja vaikka oon hyvä matikassa, niin fysiikka ja kemia taas eivät ole ikinä innostaneet yhtään, ja oon ymmärtänyt että nämäkin on aika isoissa rooleissa inssiopinnoissa.. Mieluummin hakisin jopa kaupalliselle alalle, kuin inssiksi.
- AP
Jos et taiteita mene opiskelemaan vaan taivut ja valitset jonkin "työllistävän yleisammatin" niin voi joo olla että esim tradenomi sopisi sulle paremmin kuin inssi. Kyllä ihan oikeasti pitäisi olla teknistä kiinnostusta että sopisi inssiksi ja työllistyisi inssinä. Tradenomin opinnot taas on aika paljon yleistä sitäsuntätä, niitä voi opiskella vaikka liiketalous ja yritystoiminta ei kiinnostaisi. Ja tradenomin opinnot on usein aika helpot mikä tarkoittaa sitä että sulla olisi hyvin vapaa-aikaa tehdä muuta, sivutöitä, taiteita, mitävain.
Inssiopinnot on rasittavat. Ja ne ihmiset siellä vasta rasittavia onkin. Inssien mentaliteetti on todella ahdasmielistä, aikalailla samanlaista kuin nämä av palstan öyhöttäjät. Et kestä sitä jos sun ympärillä on 40 insinööriopiskelijaa jos olet ainoa vähän erilainen. Eikä se mentaliteetti työelämässä parane. Ne samat ahdasmieliset juntit siellä työelämässäkin on ympärillä. Aivan sairasta.
Joo, nyt sitten taivuin laittamaan tradenomin yheksi hakuvaihtoehdoksi (aion käydä kokeissakin siis, jos en todistuksella pääsisi). Toikaan ei kyllä faijalle kelvannut mutta menkööt. Eihän se unelmahomma ole mut uskon että niistä opinnoista selviytyisin ihan perusälyllä ja tilannetajulla.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Älä hae insinööriopintoihin. Minulla oli sama tilanne lukion jälkeen, kuin sinulla. Perheeni ajatteli tietysti parastani ja ehdotti voimakkaasti kaupallisteknistä alaa minulle. Epäonnekseni satuin vielä pääsemään insinööriopintoihin.
Jos sinulla on voimakas tunne esim. kuvataiteesta, hae sitä opiskelemaan. Ihmisen pitää seurata sydämensä ääntä. Kyllä elämä kantaa, ja löydät oman paikkasi, jos uskallat vain luottaa.
Mikään ei sotke ihmisen sisäistä ääntä niin paljon, kuin ulkopuolelta tulevat neuvot. Mutta mistä toinen voisi tietää, mikä toisen ihmisen elämän tarkoitus on? Tai mitä ihmisen pitää kokea ja käydä läpi?
Siksi koitan antaa neuvoja vähän jos ollenkaan. Niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tämä! Kuulostat siltä että saatat olla joku mun serkku tai pikkuserkku. Mun suvussa melkein kaikki on painostettu insinööreiksi. Ja ne on työllistynyt huonosti tai ei ollenkaan ja vasta paljon vanhempina ne on voinut alkaa etsiä sitä mitä ne oikeasti haluais tehdä. Typerät neuvojat (vanhemmat) sabotoi lastensa elämää, niiden takia jonkinlaista fiksua ammattia voi alkaa etsiä vasta 30 vuotiaana tai vielä myöhemmin.
Suomessa lukemattomat ihmiset ajattelee että insinööriopinnot on jonkinlainen elämän patenttiratkaisu joka sopii kaikille. Kun opiskelet insinööriksi niin saat hyvän elämän olet sitten kuka hyvänsä! Joo ei todellakaan. Samat ratkaisut ei sovi kaikille. Idioottikin sen ymmärtää mutta insinööri ei ymmärrä.
Yhden ihmisen hyvä ammatti voi olla toisen ihmisen pahin kirous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
Joo, nyt sitten taivuin laittamaan tradenomin yheksi hakuvaihtoehdoksi (aion käydä kokeissakin siis, jos en todistuksella pääsisi). Toikaan ei kyllä faijalle kelvannut mutta menkööt. Eihän se unelmahomma ole mut uskon että niistä opinnoista selviytyisin ihan perusälyllä ja tilannetajulla.
-AP
Kirjoitin tuon lainaamasi Tradenomiviestin. Toivon todella että pääset opiskelemaan jotain mitä oikeasti haluat opiskella eli taiteita tms. Tuo tradenomi on vain B suunnitelma, ja on sitten erittäin suuri kysymysmerkki että pystyykö ihminen olemaan tyytyväinen elämäänsä B suunnitelman kanssa. Mutta siis: tradenomi on huomattavasti kevyempi B suunnitelma kuin inssiopinnot.
Näin kuvataiteilijana olen tullut siihen tulokseen, että varsinaista luovaa hulluutta, jota itse olen etsinyt, löytyy enemmän ohjelmistokehityksen parista kuin kulttuurialalta. (Ei tietenkään kaikista firmoista.) Sen sijaan insinööriopinnoista sitä tuskin löytyy, vaikka alalla luovuutta tarvitaankin.
Kuvataiteen ammattiopinnoissa on se absurdi puoli, että siinä vaiheessa kun alaa on saanut opiskella vuosia ja sen todellisuus tullut tutuksi, moni lopettaa taiteen teon. Harva katuu kuitenkaan opintoja. Toteaa vaan ettei sovi alalle ja keksii jotain muuta työtä. Joillekin taideopinnot ovat todella rankka kokemus, ja alan todellisuus vielä rankempi.
Taiteilijan ammattitaitoon kuuluu säännöistä ja sovinnaisuuksista poikkeaminen ja auktoriteettien kyseenalaistaminen. Jos päätät olla hakematta taideopintoihin, koska "et saa lupaa", niin sinussa ei ollut tarvittavaa ominaisuutta alunalkaenkaan.
Olen tavannut useamman ihmisen, joita vuosienkin jälkeen vaivaa, että haave ammattitaiteilijuudesta jäi toteutumatta. Taidekouluun muuten harvoin pääsee ellei vietä ensin kansanopistovuotta taideopintojen parissa. Kilpailu on kovaa, ja kansanopistosta saa tarvittavat taidot pääsykoetöiden tekemiseen.
Humanistien todellisuus on nykyään aika karu sekin. Jos sitä ei ajattele opintojen aikana, sen kovemmin se iskee naamalle myöhemmin. Ei kannata liian lyhytnäköisesti valita opiskelupaikkaa. Kirjoittamasi pohjalta suuntautuisin kuitenkin taidealalle mieluummin kuin tradenomiksi, koska mitä järkeä opiskella jotain ilman kiinnostusta. Humanistisillä opinnoilla on myös arvoa, joten niitä kannattaa tehdä siinä sivussa avoimessa, mutta tutkinto ei ehkä kannata.
Taiteiden opiskelussa ei ole kyse siitä että "mieluummin tekee sitä mistä tykkää vaikka ei aina olisikaan hommia" - taiteita opiskelemalla sulla ei 99.9% todennäköisyydellä ole KOSKAAN hommia, siis sellaisia, josta maksettaisiin. Tai no ehkä pääset tuurilla jonnekin hanttihommiin tuuraamaan, mutta jos siis oman alan töistä puhutaan... Suomessa taiteella elättää itsensä ihan muutama henkilö, eikä heidän menestyksensä ole mitenkään koulutuksesta kiinni.
Jos siis lähdet opiskelemaan taiteita, ei siitä ole työllistymisen kannalta juuri mitään hyötyä, koska niitä töitä ei vaan ole eikä niitä vähiä saada millään koulutuksella. Sun pitää siis varautua koko elämänmittaiseen työttömyyteen ja/tai hanttihommien tekoon, taide on joka tapauksessa vain harrastus.
Insinööri on pahin wt ammatti. Insinöörit kuuluvat sirkukseen pelleiksi.
Sano faijallesi että sinua kiinnostaa tietokonepelit ja että pelifirmoissa on visual designer -osaajista ja tarinallistajista kova pula, ja että menet opiskelemaan sellaiseksi.
Arkkitehti? IT-ala ja joku taiteellinen polku siellä (jos mahdollista?)?
Jos haluat töihin, hae inssiksi. Mut jos haluat saada nuorena kauniita naisia, älä hae. Kukaan tuntemani inssi ei ole kovinkaan suosittu hameväen keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Taiteiden opiskelussa ei ole kyse siitä että "mieluummin tekee sitä mistä tykkää vaikka ei aina olisikaan hommia" - taiteita opiskelemalla sulla ei 99.9% todennäköisyydellä ole KOSKAAN hommia, siis sellaisia, josta maksettaisiin. Tai no ehkä pääset tuurilla jonnekin hanttihommiin tuuraamaan, mutta jos siis oman alan töistä puhutaan... Suomessa taiteella elättää itsensä ihan muutama henkilö, eikä heidän menestyksensä ole mitenkään koulutuksesta kiinni.
Jos siis lähdet opiskelemaan taiteita, ei siitä ole työllistymisen kannalta juuri mitään hyötyä, koska niitä töitä ei vaan ole eikä niitä vähiä saada millään koulutuksella. Sun pitää siis varautua koko elämänmittaiseen työttömyyteen ja/tai hanttihommien tekoon, taide on joka tapauksessa vain harrastus.
Paskapuhetta. Esimerkiksi näyttelijöitä tarvitaan aina, suurimmalla osalla on jossain vaiheessa ainakin joku työpaikka. Muista taidealoista en kyllä tiedä..
Katso mollin sivuilta että montako koneinsinöörin ja taidemaalarin työpaikkaa on tällä hetkellä auki ja tee sen perusteella päätös. Siitähän kannattaa lähteä että koulutuksella tienaa leipänsä.
Vierailija kirjoitti:
Katso mollin sivuilta että montako koneinsinöörin ja taidemaalarin työpaikkaa on tällä hetkellä auki ja tee sen perusteella päätös. Siitähän kannattaa lähteä että koulutuksella tienaa leipänsä.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?searchPhrase=koneinsin%C3%B6%C3%B6ri…
Koneinsinööri 171
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?searchPhrase=taidemaalari&announced=…
Taidemaalari 0
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?searchPhrase=*insin%C3%B6%C3%B6ri*&a…
*insinööri* 1227
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?searchPhrase=*taide*&announced=0&lea…
*taide* 277
Työttömänä pärjää Suomessa aivan hyvin. Mene ehdottomasti opiskelemaan taiteita, ei väliä vaikka et sen alan töitä saisikaan.
Kuka väittää, että insinöörin pitäisi olla kiinnostunut koneista? Ei tarvitse. Lue vaikka sähköä tai tuotantotaloutta.