Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
661/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä nyt puhutaan siitä, että se vaikutus on nimenomaan keväällä ja syksyllä, ei niinkään kesä tai talvi. Eihän silloin kuitenkaan ole vielä niin pimeää, että tuo tunti häiritsisi mitenkään erityisesti. En näe myöskään ongelmaa, että elokuussa on jo pimeämmät illat. Miksi ilta ei saisi pimentyä, kun puhutaan kuitenkin noin klo 20, joka selkeästi on jo ilta? Onko suomalainen tottunut yöttömään yöhön, että koko kesäajan nyt vain pitää olla valoisa, muuten ei ole enää kesä? Kyllä minä ainakin kesäajassa koen tavallaan menettäneeni sen yhden tunnin. Nytkin olin yövuorossa töissä ja pääsin nukkumaan ns. tunnin myöhemmin ja vaikka nukuin vähemmän, kuin normaalisti kello on silti yhtä paljon. Tämä häiritsee minua vielä monta päivää.

Vierailija
662/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksei illalla saisi olla pimeää. Keho alkaa valmistautua nukkumiseen kun aurinko laskee. Ja heräämiseen kun aurinko nousee. Mä en meinaa saada unta ollenkaan kesäiltaisin, kun on niin valoisaa. Talvella taas ei meinaa nytkään herätä aamuisin, kun on niin pimeää. Ja vielä pitäisi enemmän rukata siihen suuntaan, että nukkumaan mentäisiin vasta puoliltaöin ja herätään puoliltapäivin. Harmi ettei työnantaja ole samaa mieltä siitä, että tämä olisi hyvä nukkumisrytmi.

Ja jos ehdotatte ratkaisuksi keinovaloa ja pimennysverhoja, niin ihan hyvin voitte käyttää itse samoja keinoja silloin kun teidän mielestä valon määrä on väärä.

Pimeä tulee tänäänkin jo klo 19:30. Melatoniinin eritys alkaa hyvin pian pimeyden tultua, ja vaikutus tunnin sisään tästä. Jos tosiaan olet ilman mitään keinovalonlähteitä sen jälkeen ja menet nukkumaan puoli yhdeksältä, ok. Jos taas menet nukkumaan myöhemmin, sinulle ei pitäisi olla henkilökohtaisesti mikään ongelma, vaikka ulkona olisikin tunnin ajan valoisampaa.

En myöskään ihan tajua kuinka aikaisin ihmiset muka menevät nukkumaan, jos on ongelma, että olisi valoisaa vaikkapa kahdeksaan tai yhdeksäänkin. Ymmärrän toki, että kesällä valo voi unirytmiä häiritäkin.

En ainakaan itse tiedä ketään aikuista, joka säännöllisesti menisi nukkumaan yhdeksältä. Kymmenen maissa ehkä ensimmäiset.

Miksi nukkumaan pitäisi mennä heti sillä sekunnilla kun se pimeä tulee? Kyllä minusta illat saavat ihan rauhassa pimentyä ilman, että olen säntäämässä sänkyyn sillä kellon lyömällä (heh) kun se tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kesäaika vain sopii paremmin.

Vierailija
664/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käsittäny niin, että pysyvän kesäajan vaatijat ovat iltavirkkuja, jotka tykkää puuhastella myöhään iltaisin ja siksi haluavat että iltaisin on pitempään valoisaa. Ja aamulla heräävät myöhään, joten aamut saakin olla pimeitä.

Vai oonko käsittäny ihan väärin?

Olet käsittänyt väärin. Siitä yksinkertaisesta syystä, että kesäajan kannattajat saisivat täsmälleen haluamansa heräämällä nykyjärjestelmässä talviajassa aikaisemmin. Kesäajan kannattaja haluaa sekä herätä että mennä nukkumaan tuntia aikaisemmin kuin talviajan kannattaja. Tätä lähtökohtaa annetuilla vaihtoehdoilla ja määritelmillä ei voi muuttaa.

Hei oikeesti. Luovu jo siitä auringon syynäämisestä, koska kukaan ei normaalielämässä miellä asioita näin. Esim. nyt kello on 17, se ei ole 16 kenellekään. On vain yksi aika kerrallaan eikä mitään talviaikoja, kesäaikoja ja aurinkoaikoja. Aika on absoluuttinen ja sopimuksenvarainen käsite, eikä sitä voi muuttaa. Kun kello on 23, se on kello 23.

Kesäajan kannattaja haluaa usein maata aamulla klo 11 ja mennä nukkumaan vaikkapa kello 02, näin karrikoiden. Haluaako siis talviajan kannattaja herätä klo 12 (jolloin se talviajan paras valo on jo pitkälti mennyttä) ja mennä nukkumaan 03?

Hetkinen. Eikö se päivänvalo nyt ollutkaan tärkeää. Pitää päättää se ensin.

Ja joo jos aikavyöhykkeemme olisi siten, että esimerkissäsi aurinko nousee vasta kello 12 niin talviajan kannattaja iltavirkku heräisi vasta silloin. Kesäajan kannattaja olisi aamuvirkkuna herännyt pimeään jo kello 11 jotta ehtii liikkua ennen pimeän tuloa.

Tämä aikavyöhykekeskustelu on nyt sellaista että et voi poimia vain rusinoita pullasta. Talviajan kannattaja haluaa tehdä asioita myöhemmin suhteessa päivänvaloon. Se on ainut objektiivinen kiintopiste. Kello on sopimuskysymys.

Kuvaile jokin toinen kesäajankannattajan päivärytmi niin voin kertoa kuinka talviaikaa kannattava illanvirkku silloin järjestää päivärytminsä.

Ei kannata keksiä olkiukkoja kun voi kysyä.

Vierailija
665/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En niin kesästä olekaan huolissani, mutta kevät ja syksy on ankeempaa kun tulee pimeemmät illat. Se on sitten syksy, talvi ja kevät pimeitä iltoja 😣.

Ajattele, että pienet koululaiset joutuvat menemään kouluun aamulla pilkkopimeässä ja väsyneenä syksyllä. Kesäajassa vielä kymmeneltäkin on hämärää.

Pienet koululaiset joutuvat joka tapauksessa menemään keskitalvella kouluun pilkkopimeässä, olipa kumpi tahansa aika. Kesäajassa olisi kuitenkin yksi tunti enemän valoisaa aikaa ulkoilla koulun jälkeen.

Eihän kesällä ole edes koulua.

Mutta kesäajassapa on. Nyt alkoi kesäaika ja niin vaan on huomenna lapsilla koulupäivä ja yksi tunti lisää valoisaa koulun jälkeen. Ja niin eletään elo-, syys- ja lokakuussakin vielä kesäaikaa, mutta silti lapset käyvät jo koulussa. Eikö olekin kummallista?

Ja joka syksy puhutaan lasten kouluväsymyksestä ja siitä että koulujen pitäisi alkaa myöhemmin. Sitten kun siirrytään talviaikaan niin se väsymys helpottaa.

Niin mutta se voi johtua siitäkin, että pitkän kesäloman jälkeen kaikki tekeminen väsyttää, kun pitää taas tottua aikaisiin aamuherätyksiin kesäloman jälkeen, jolloin sai nukkua ja valvoa pitkään. Parin kuukauden kuluttua rytmiin alkaa tottua, eikä se enää väsytä. Ja sillä, että samoihin aikoihin tapahtuu talviaikaan siirtyminen, ei ole välttämättä tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Valoisina iltoina tulee valvottua myöhempään. Pysyvä normaaliaika helpottaa vähän tilannetta.

No ei kai valvomista sen perusteella moni harjoita, onko ulkona valoisaa vai ei. Minä toimin ainakin sen mukaan, olenko väsynyt vai en ja toisaalta pitääkö huomenna herätä aikaisin vai ei. Lapset ja nuoret menevät liian myöhään nukkumaan kesät talvet, koska roikkuvat puhelimella ja tietokoneella ym. 

Vierailija
666/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käsittäny niin, että pysyvän kesäajan vaatijat ovat iltavirkkuja, jotka tykkää puuhastella myöhään iltaisin ja siksi haluavat että iltaisin on pitempään valoisaa. Ja aamulla heräävät myöhään, joten aamut saakin olla pimeitä.

Olet käsittänyt väärin. Siitä yksinkertaisesta syystä, että kesäajan kannattajat saisivat täsmälleen haluamansa heräämällä nykyjärjestelmässä talviajassa aikaisemmin. Kesäajan kannattaja haluaa sekä herätä että mennä nukkumaan tuntia aikaisemmin kuin talviajan kannattaja. Tätä lähtökohtaa annetuilla vaihtoehdoilla ja määritelmillä ei voi muuttaa.

Hei oikeesti. Luovu jo siitä auringon syynäämisestä, koska kukaan ei normaalielämässä miellä asioita näin. Esim. nyt kello on 17, se ei ole 16 kenellekään. On vain yksi aika kerrallaan eikä mitään talviaikoja, kesäaikoja ja aurinkoaikoja. Aika on absoluuttinen ja sopimuksenvarainen käsite, eikä sitä voi muuttaa. Kun kello on 23, se on kello 23.

Kesäajan kannattaja haluaa usein maata aamulla klo 11 ja mennä nukkumaan vaikkapa kello 02, näin karrikoiden. Haluaako siis talviajan kannattaja herätä klo 12 (jolloin se talviajan paras valo on jo pitkälti mennyttä) ja mennä nukkumaan 03?

Eli kesäajan kannattajat ovat elämäntapoja hallitsemattomia, jotka vaativat yheiskuntaa mukautumaan heidän tapoihinsa, ettei tarvitse muutta omia tapoja.

Pistät vain kellon soimaan tuntia aikaisemmin, niin olet kesäajassa.

Eipäs vaan talviajan kannattajat ovat näitä elämäntapojaan hallitsemattomia omaan napaansa tuijottelijoita. Heidänhän se pitäisi saada se valoisa tunti sinne aamuun kaikkien muiden kustannuksella. Puhumattakaan siitä, että tämä lisäisi myös energiankulutusta, koska koko maa pitäisi valaista sähkövaloilla joka päivä tunnin enemän, entisestään pimenevien syysiltojen takia.

Kiitos olet harvoja rehellisiä kommentoijia.

Talviajan kannattajat ovat illanvirkkuja riekkujia jotka joutuvat erikseen perustelemaan miksi herääminen aikaisin pimeään on epämukavaa. Sen sijaan riekkuminen iltaan jopa yöhön ei ole juttu eikä mikään vaikka on -pimeää-.

Kesäajan kannattajat ajattelevat juuri toisin sosialistista ja agraarisista syistä. Aamulla herätään varhain ja virta alkaa ehtyä. Vaaditaan että ehtisi ulkoilla ennen pimeän tuloa ja sitten nukkumaan.

Talviajan kannattajalla virta lisääntyy mitä pitemmälle päivä ikääntyy. Kesäajan kannattajalla juuri toisinpäin. Aamulla virkeimmillään.

Talviajan kannattajat eivä hallitse elämäntapoja siinä mielessä missä se tarkoittaa herätyskelloa ja virkeyttä aamuisin. Tämä on juuri niin totta kuin totesit.

Valtaosa kesäajan kannattajista koettaa vängätä asiaa päinvastaiseksi. MIkä on tavattoman epäloogista.

Vierailija
667/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joo jos aikavyöhykkeemme olisi siten, että esimerkissäsi aurinko nousee vasta kello 12 niin talviajan kannattaja iltavirkku heräisi vasta silloin. Kesäajan kannattaja olisi aamuvirkkuna herännyt pimeään jo kello 11 jotta ehtii liikkua ennen pimeän tuloa.

Tämä aikavyöhykekeskustelu on nyt sellaista että et voi poimia vain rusinoita pullasta. Talviajan kannattaja haluaa tehdä asioita myöhemmin suhteessa päivänvaloon. Se on ainut objektiivinen kiintopiste. Kello on sopimuskysymys.

Kuvaile jokin toinen kesäajankannattajan päivärytmi niin voin kertoa kuinka talviaikaa kannattava illanvirkku silloin järjestää päivärytminsä.

Hmm, minkähän takia tämä, todenmukainen päivärytmi ei kelvannut? Heräsin tänään 12.30, menen nukkumaan viimeistään 03. 

Päivänvalo ei ole missään vaiheessa ollut kesäajan kannattajalle (oletuksella, että hän on valvoja) tärkeää kuin illalla, jolloin hän tarvitsee sitä näkemiseen. 

Ei, aurinko ei täälläpäin nouse kello 12. 

Enkä tiedä, mihin olkiukkoihin viittaat. En tiedä, mitä wanna-be-tiedemiehen näkemyksiä näkemyksesi ovat, mutta mielestäni varsin paljon ohi menee - etenkin, kun käytännön elämää ajatellaan. 

Aivan, kuten minäkin sanoin, niin kello on sopimus. On vain yksi. Näin ollen ei ole mitään aikaisemmin-myöhemmin-vertailuja. Jos minä ja sinä heräämme kello 7, heräämme täysin samaan aikaan molemmat. Heräämme myös samaan aikaan kuin viime viikolla. Se, onko aurinko jossain toisessa asennossa nyt tähän kyseiseen aikaan, onkin toinen asia.

Se on sitten eri asia, jos haluat puhua auringosta ja kellonajasta siihen nähden, jolloin voit tehdä vertailujasi. Mutta silloin tuskin pääset kovinkaan pitkälle asiassa, koska olet yhdellä lauseella todennut sen, että talviaika on aurinkoaika ja kesäaika on keksitty aika. Näin on, mutta asiaan ei liity mitään ongelmaa. Olemme keksineet kesäajan ja hyvä niin, koska luonto ei ihan aina osaa ennustaa nyky-yhteiskunnan tarpeita. Mielestäni sen asian jurnuttaminen, että nyt kello on 19, pitää mennä aikaisemmin nukkumaan ei johda mihinkään. Jättää vain avoimeksi sen, että aikaisemmin kuin kuka ja verrattuna mihin ja kuinka paljon aikaisemmin. Itse ajattelin mennä nukkumaan ihan samaan aikaan kuin ennenkin.  

Vierailija
668/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kesäajan kannattajat ovat elämäntapoja hallitsemattomia, jotka vaativat yheiskuntaa mukautumaan heidän tapoihinsa, ettei tarvitse muutta omia tapoja.

Eipäs vaan talviajan kannattajat ovat näitä elämäntapojaan hallitsemattomia omaan napaansa tuijottelijoita. Heidänhän se pitäisi saada se valoisa tunti sinne aamuun kaikkien muiden kustannuksella. Puhumattakaan siitä, että tämä lisäisi myös energiankulutusta, koska koko maa pitäisi valaista sähkövaloilla joka päivä tunnin enemän, entisestään pimenevien syysiltojen takia.

Talviajan kannattajat ovat illanvirkkuja riekkujia jotka joutuvat erikseen perustelemaan miksi herääminen aikaisin pimeään on epämukavaa. Sen sijaan riekkuminen iltaan jopa yöhön ei ole juttu eikä mikään vaikka on -pimeää-.

Kesäajan kannattajat ajattelevat juuri toisin sosialistista ja agraarisista syistä. Aamulla herätään varhain ja virta alkaa ehtyä. Vaaditaan että ehtisi ulkoilla ennen pimeän tuloa ja sitten nukkumaan.

Talviajan kannattajalla virta lisääntyy mitä pitemmälle päivä ikääntyy. Kesäajan kannattajalla juuri toisinpäin. Aamulla virkeimmillään.

Talviajan kannattajat eivä hallitse elämäntapoja siinä mielessä missä se tarkoittaa herätyskelloa ja virkeyttä aamuisin. Tämä on juuri niin totta kuin totesit.

Valtaosa kesäajan kannattajista koettaa vängätä asiaa päinvastaiseksi. MIkä on tavattoman epäloogista.

Spekuloidaanpa, että hurjat visiosi ovat totta. Miksi sitten mielestäsi monet talviajan kannattajat ovat vanhempia ihmisiä tai esim. maanviljelijöitä?  Vanhukset bailaavat yötä myöten? Menevät myöhään nukkumaan eivätkä jaksa herätä aamullaa?

Kun taas kesäajan kannattajat heräävät sinun mukaasi reippaina aikaisin, mutta silti haluavat unenpöpperöisinä iltaan valoa. Just, eivätköhän he sitten menisi nukkumaan silloin illalla, jos näin olisi. 

Vierailija
669/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksei illalla saisi olla pimeää. Keho alkaa valmistautua nukkumiseen kun aurinko laskee. Ja heräämiseen kun aurinko nousee. Mä en meinaa saada unta ollenkaan kesäiltaisin, kun on niin valoisaa. Talvella taas ei meinaa nytkään herätä aamuisin, kun on niin pimeää. Ja vielä pitäisi enemmän rukata siihen suuntaan, että nukkumaan mentäisiin vasta puoliltaöin ja herätään puoliltapäivin. Harmi ettei työnantaja ole samaa mieltä siitä, että tämä olisi hyvä nukkumisrytmi.

Ja jos ehdotatte ratkaisuksi keinovaloa ja pimennysverhoja, niin ihan hyvin voitte käyttää itse samoja keinoja silloin kun teidän mielestä valon määrä on väärä.

Pimeä tulee tänäänkin jo klo 19:30. Melatoniinin eritys alkaa hyvin pian pimeyden tultua, ja vaikutus tunnin sisään tästä. Jos tosiaan olet ilman mitään keinovalonlähteitä sen jälkeen ja menet nukkumaan puoli yhdeksältä, ok. Jos taas menet nukkumaan myöhemmin, sinulle ei pitäisi olla henkilökohtaisesti mikään ongelma, vaikka ulkona olisikin tunnin ajan valoisampaa.

En myöskään ihan tajua kuinka aikaisin ihmiset muka menevät nukkumaan, jos on ongelma, että olisi valoisaa vaikkapa kahdeksaan tai yhdeksäänkin. Ymmärrän toki, että kesällä valo voi unirytmiä häiritäkin.

En ainakaan itse tiedä ketään aikuista, joka säännöllisesti menisi nukkumaan yhdeksältä. Kymmenen maissa ehkä ensimmäiset.

Miksi nukkumaan pitäisi mennä heti sillä sekunnilla kun se pimeä tulee? Kyllä minusta illat saavat ihan rauhassa pimentyä ilman, että olen säntäämässä sänkyyn sillä kellon lyömällä (heh) kun se tapahtuu.

Mutta jos sä kuitenkin pimeyttä kaipaat siihen nukkumaan menemiseen, niin miksi se ei sitten riitä, että pimeä tosiaan tulisi vasta silloin, kun sinun nukkumaanmenoaikasikin? Jos siis olet hereillä, kun pimeä tulee, niin mitä se pimeä silloin sinulle sitten antaa?

Vierailija
670/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, minkähän takia tämä, todenmukainen päivärytmi ei kelvannut? Heräsin tänään 12.30, menen nukkumaan viimeistään 03. 

Päivänvalo ei ole missään vaiheessa ollut kesäajan kannattajalle (oletuksella, että hän on valvoja) tärkeää kuin illalla, jolloin hän tarvitsee sitä näkemiseen. 

Ei, aurinko ei täälläpäin nouse kello 12. 

Enkä tiedä, mihin olkiukkoihin viittaat. En tiedä, mitä wanna-be-tiedemiehen näkemyksiä näkemyksesi ovat, mutta mielestäni varsin paljon ohi menee - etenkin, kun käytännön elämää ajatellaan. 

Aivan, kuten minäkin sanoin, niin kello on sopimus. On vain yksi. Näin ollen ei ole mitään aikaisemmin-myöhemmin-vertailuja. Jos minä ja sinä heräämme kello 7, heräämme täysin samaan aikaan molemmat. Heräämme myös samaan aikaan kuin viime viikolla. Se, onko aurinko jossain toisessa asennossa nyt tähän kyseiseen aikaan, onkin toinen asia.

Se on sitten eri asia, jos haluat puhua auringosta ja kellonajasta siihen nähden, jolloin voit tehdä vertailujasi. Mutta silloin tuskin pääset kovinkaan pitkälle asiassa, koska olet yhdellä lauseella todennut sen, että talviaika on aurinkoaika ja kesäaika on keksitty aika. Näin on, mutta asiaan ei liity mitään ongelmaa. Olemme keksineet kesäajan ja hyvä niin, koska luonto ei ihan aina osaa ennustaa nyky-yhteiskunnan tarpeita. Mielestäni sen asian jurnuttaminen, että nyt kello on 19, pitää mennä aikaisemmin nukkumaan ei johda mihinkään. Jättää vain avoimeksi sen, että aikaisemmin kuin kuka ja verrattuna mihin ja kuinka paljon aikaisemmin. Itse ajattelin mennä nukkumaan ihan samaan aikaan kuin ennenkin.  

Eihän talviajan kannattajallekaan päivänvalolla ole muuta merkitystä kuin että ei herättäisi, tyypillisesti, niin aikaisin että on vielä pimeää. Toiveet ovat hyvin viattoman kuuloisia mutta et voi poimia vain rusinoita pullasta. Haluat että heräämme aikaisin suhteessa päivänvaloon jotta jotta saat iltaan valoa. Talviajan kannattajalle illan valo ei tarkoita mitään koska virkeys vain kasvaa iltaa kohden. Voit toki koettaa argumentoida, että talviajan kannattaja ei ole virkeä aamulla koska odottaa päivänvaloa eikä illalla. Mutta se ei ole kovin kestävää. Et voi poissulkea myöskään päivänvaloa parametrina koska kellonajasta suhteessa siihen juuri keskustelemme.

Heräämme huomenna kello 7. Todennäköisesti. Pienestä pakosta. Tänään nukuimme pitkään vapaapäivänä(?) koska kynnys nousta pimeään. Aurinko laskee mitä se nyt sitten on kello 20:30. Ja sinua alkaa väsyttää kun saapuu pimeys? Tai et ainakaan ulkoile. Mikä ihme saa sinut ajattelemaan että talviaikaa kannattava ei juuri tuolloin lähtisi lenkille illan pimeyteen.

Vierailija
671/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nyt totta puhutaan, niin ainakin itse nukun usein liian vähän ja olen siksi aamuntorkku. En tiedä, onko kukaan edes todistanut tieteellisesti mitään aamunvirkku-illanvirkku-teorioita, vai onko kyse loppujen lopuksi aina vain unesta, sen määrästä sekä rytmistä, johon itsensä totuttaa. Itse kyllä jo lapsenakin menin usein myöhään nukkumaan, kun taas sisarus oli ihan toisenlainen, mutta saattoihan tuo silti olla tottumiskysymys jo silloin. Varmasti myöskin joku on illantorkku, jos opettaa itsensä siihen, että on ihan ok herätä klo 05. Eihän kukaan jaksa ikuisesti valvoa. 

Nyky-yhteiskunnassa itsensä koulimisestakaan ei kuitenkaan ole kauheasti hyötyä, koska töihin ei pääse aamuyöllä. En usko, että yhteiskunta tulee enää muuttumaan siihen suuntaan, että ovea kolkutellaan työpaikalla viimeistään seiskalta. 

Vierailija
672/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sä kuitenkin pimeyttä kaipaat siihen nukkumaan menemiseen, niin miksi se ei sitten riitä, että pimeä tosiaan tulisi vasta silloin, kun sinun nukkumaanmenoaikasikin? Jos siis olet hereillä, kun pimeä tulee, niin mitä se pimeä silloin sinulle sitten antaa?

Eihän se niin mene, että se väsymys ja nukkumishalu tulee vasta siinä vaiheessa, kun se pimeä laskeutuu. Pikkuhiljaa kun ilte pimenee lähestyy se nukkumien.

Vierailija
673/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin tärkeää ulkoilla valoisassa? Epäilen vahvasti, että kuinka moni oikeasti niin tekee.

Vierailija
674/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan pitkät syysillat! Joka vuosi jää puolukkasato ihan liian pieneksi, kun illat alkavat lyhetä ja kesken parhaan loppukirin siirretään kelloja. Poimi siinä sitten pakastin täyteen puolukkaa töiden jälkeen, kun pimeä tulee neljältä.

Vierailija
675/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviajassa hukkaamme yli 200 valoisaa iltatuntia, joka mahdollistaa ulkona ilman keinovaloa harrastamisen. Lajeja ja harrasteita on on älyttömästi, mihin tuo iltaa valaiseva yksi tunti vaikuttaa.

Se mitä me teemme valolla kesäisin 03, muuhun kuin verhoilla pimentämiseen 👎

Liikuntajärjestöt ovat yrittäneet vaikuttaa liikunnan terveyshyödyillä.

Liikenteestä vastaavat liikenneturvallisuudella, koska nuo yli 200 pimeämpää tuntia aiheutta heidän laskujen mukaan n.700 onnettomuutta vuosittain.

THLn Partonen kertoo talviajan tervellisyydestä, vaikka sitä ei ole tutkittu. Mutta unohtaa täydellisesti Suomen ihmiskokeen jossa itäsuomi on reilut puolituntia lähempänä talviaikaa, kuin länsisuomi. Ja mitä nämä alueet kertovat ihmisten terveydestä ja menestyksestä. Onko se itäsuomessa paremmin ?

Vierailija
676/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spekuloidaanpa, että hurjat visiosi ovat totta. Miksi sitten mielestäsi monet talviajan kannattajat ovat vanhempia ihmisiä tai esim. maanviljelijöitä?  Vanhukset bailaavat yötä myöten? Menevät myöhään nukkumaan eivätkä jaksa herätä aamullaa?

Kun taas kesäajan kannattajat heräävät sinun mukaasi reippaina aikaisin, mutta silti haluavat unenpöpperöisinä iltaan valoa. Just, eivätköhän he sitten menisi nukkumaan silloin illalla, jos näin olisi. 

Tarkoitatko Suomessa tehtyä kyselyä. Ota huomioon, että erot häviävät tyystin kun kysytään mihin aikavyöhykkeeseen Suomen halutaan sijoittuvan. Tällöin, mikä on ehkä helpompi kansalaisten hahmottaa, UTC+2 eli talviaika on kaikkein suosituin kaikissa väestöryhmissä täysin johdonmukaisesti. Ei mitään eroa ikärakenteessa eikä muissa demografisissa taustatekijöissä.

Olen pahoillani. Tylsäksi selityksesi jää vain se mikä on objektiivisestikin oikein eli kesäajan kannattaja haluaa tehdä asioita aikaisemmin kuin talviajan kannattaja.

Vierailija
677/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HopHop, kello on kahdeksan, nyt ulos lenkille ja haravoimaan kaikki talveksi koteihinsa linnoittuneet pimeää pelkäävät suomalaiset!

Vierailija
678/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan pitkät syysillat! Joka vuosi jää puolukkasato ihan liian pieneksi, kun illat alkavat lyhetä ja kesken parhaan loppukirin siirretään kelloja. Poimi siinä sitten pakastin täyteen puolukkaa töiden jälkeen, kun pimeä tulee neljältä.

Illat ovat aina tasan yhtä pitkiä. Haluat valoisat syysillat. Hankala homma urbaanihipsterissä nykymaailmassa jossa tuo ei enää ole kovin iso juttu. Hämärät ja pimeät syysillat ovat.

Vierailija
679/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinon007 kirjoitti:

Talviajassa hukkaamme yli 200 valoisaa iltatuntia, joka mahdollistaa ulkona ilman keinovaloa harrastamisen. Lajeja ja harrasteita on on älyttömästi, mihin tuo iltaa valaiseva yksi tunti vaikuttaa.

Liikenteestä vastaavat liikenneturvallisuudella, koska nuo yli 200 pimeämpää tuntia aiheutta heidän laskujen mukaan n.700 onnettomuutta vuosittain.

THLn Partonen kertoo talviajan tervellisyydestä, vaikka sitä ei ole tutkittu. Mutta unohtaa täydellisesti Suomen ihmiskokeen jossa itäsuomi on reilut puolituntia lähempänä talviaikaa, kuin länsisuomi. Ja mitä nämä alueet kertovat ihmisten terveydestä ja menestyksestä. Onko se itäsuomessa paremmin ?

Liirum laarum ja lässyn lää. Vain idiootti niputtaa yhtään liian pimeät illat ja liian valoisat aamut.

Silloin kun aurinko nousee 03 niin illallakin on valoisaa ihan riittävän myöhään, puhutaan nimittäin eteläsuomessa vuoden pisimmiästä päivästä.

Vierailija
680/2488 |
31.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinon007 kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatus olisiko tuosta syystä itä-länsi -eroa. Mutta tuskin. Perustelu löytyy vaikkapa Ruotsista jossa Tukholma sijaitsee talviajan suuntaan. Ja toki Göteborg kesäajan. Mutta selittävä tekijä menestykselle on merenranta ja muut historialliset syyt. Sama esim. New York. Suomen suuri historiallinen kaupunki Viipuri todistaa osaltaan pohdintaasi vääräksi.

Oikea havainto on tietenkin ilta-ajan valoisuuden väheneminen. Siitähän juuri keskustelemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi