Miten ylipaino vaikuttaa raskauteen?
Välillä luen täältä, kuinka jotkut huutelevat esimerkiksi joihinkin tupakointi ja raskaus ketjuihin, että pitäisi ylipainoistenkin laihduttaa ennen raskautta, kun vaarantavat lapsensa ym. ym.
Kuinka ylipaino sitten vaikuttaa raskauteen/lapseen? Neuvolassa mulle ei ole mitään mainittu, vaikka ylipainoa on reilusti (raskauden alussa 164cm/85kg, nyt rv 30 92kg). Raskauduin hyvin, verenpaineet, hemoglobiinit ovat olleet hyvät, ja sokerinrasitustesti näytti täysin normaaleja arvoja.
Vaikka syön liikaa, pyrin kuitenkin syömään sillälailla terveellisesti, että lapsi saa kaikki vitamiinit ym. Mutta mitä tää liikaa syöminen muuten ->ylipaino vaikuttaa raskauteen, mitä riskejä siitä seuraa?
Kommentit (10)
Edellisten lisäksi keskenmenon riski on suurempi. Pelkkä ylipaino lisää sikiön kokoa, vaikka sokerit olis normaalit. Ja lapsen koosta riippumatta synnytykset on hankalampia, sektioon joutumisen riski suurempi. Luin jostain että tuon epäilln johtuvan lantiossa olevasta rasvakudoksesta, jolloin lantiossa on niukemmin tilaa syntyä.
t. Reilusti ylipainoinen odottaja rv 6+5, jonka kaksi ensimmäistä raskautta on menneet ilman mitään ongelmia. Lapset tosin olleet suurehkoja 3,9 ja 4,0kg
Äidin ylipaino ei tee sikiöstä lihavaa. :) Varsinkin jos äiti syö terveellisesti raskausajan, kuten itse söin, vaikka olenkin 20 kg ylipainoinen.
Kaikilla tuo ylipaino ei edes keräänny lantioon, joten se siitäkin teoriasta. Lihava voi saada pienen vauvan ja laiha ns. suuren vauvan, joten sekin on myytti.
Olettepas te lihavat mammat kovia syyllistämään itsejänne, paha mieli puolestanne tulee. Tupakointi ja alkon käyttö raskaana ovat lihavuutta vakavampia ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 13:02"]
Edellisten lisäksi keskenmenon riski on suurempi. Pelkkä ylipaino lisää sikiön kokoa, vaikka sokerit olis normaalit. Ja lapsen koosta riippumatta synnytykset on hankalampia, sektioon joutumisen riski suurempi. Luin jostain että tuon epäilln johtuvan lantiossa olevasta rasvakudoksesta, jolloin lantiossa on niukemmin tilaa syntyä.
t. Reilusti ylipainoinen odottaja rv 6+5, jonka kaksi ensimmäistä raskautta on menneet ilman mitään ongelmia. Lapset tosin olleet suurehkoja 3,9 ja 4,0kg
[/quote]
Höpö höpö.
Lääkäri
Nelkku, eihän täällä ylipainoiset odottajat syyllistäneet itseään, kun kertoivat ylipainoisen odottajan TILASTOLLISISTA RISKEISTÄ. Tietenkään ei KAIKILLA odottajilla rasvakudos kerry lantioon, KAIKILLA ylipainoisilla odottajilla ei synny isokokoisia lapsia, KAIKILLA sektioon joutuvilla ylipainoisilla äideillä ei tule ongelmia sektiossa. Ja varmasti ei ole mikään synnytys täysin riskitön, vaikka olisi kuinka nosmaalipainoinen ja söisi superterveellisesti. Aina, kun täällä keskustellaan elintapoihin liittyvistä TILASTOLLISISTA RISKEISTÄ, tulee joku kirjoittamaan "muttakunminulla ja naapurinäidillä asia meni juuripäinvastoin, ei siis voi olla totta nuo riskit, eipidäsyyllistyä oioioi" Täällä ei siis aina osa porukasta on niin pihalla kuin lumiukko tilaston ja riskin käsitteestä, mikään muu ei merkitse, kuin omat ja naapurin kokemukset.
Vitosen "lääkäriltä" kysyisin, mikä on höpöhöpöä?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 13:02"]
Luin jostain että tuon epäilln johtuvan lantiossa olevasta rasvakudoksesta, jolloin lantiossa on niukemmin tilaa syntyä.
[/quote]
En ihmettelisi yhtään jos näin on, nimittäin ainakin koirilla, joita itse kasvatan, on ihan tunnettu fakta että ylipainoisten narttujen synnytykset on tuosta syystä vaikeampia ja johtavat useammin sektioihin. Voi olla hyvinkin samoin muillakin nisäkkäillä, myös ihmisillä.
Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Olen ollut kahdesti raskaana ja olen ylipainoinen. Raskaudet ja synnytykset menivät hyvin, ei mitään ongelmia missään arvoissa. Siitä painosta sai kuulla jatkuvasti, mutta mulle jäi epäselväksi, mitä se paino oikeastaan riskeerasi, koska raskausajan ruokavalio oli erinomainen, ja lapset voivat oikein hyvin koko raskausajan, kuten minäkin. Jälkeenpäin ajatellen oikeastaan aika hauskaa, ettei mulle selvinnyt näinkin tärkeä asia kaikesta jäkätyksestä huolimatta. Se tuntui vaan olevan sellaista tusinasyyllistämistä, että se nyt ylipäänsä on huono juttu olla ylipainoinen, vaikka mitään konkreettista riskiä se ei minun kohdallani aiheuttanut.
Ylipainon tuomista riskeistä raskaudessa mm. http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo96053&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
"Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Olen ollut kahdesti raskaana ja olen ylipainoinen. Raskaudet ja synnytykset menivät hyvin, ei mitään ongelmia missään arvoissa. Siitä painosta sai kuulla jatkuvasti, mutta mulle jäi epäselväksi, mitä se paino oikeastaan riskeerasi, koska raskausajan ruokavalio oli erinomainen, ja lapset voivat oikein hyvin koko raskausajan, kuten minäkin. Jälkeenpäin ajatellen oikeastaan aika hauskaa, ettei mulle selvinnyt näinkin tärkeä asia kaikesta jäkätyksestä huolimatta. Se tuntui vaan olevan sellaista tusinasyyllistämistä, että se nyt ylipäänsä on huono juttu olla ylipainoinen, vaikka mitään konkreettista RISKIÄ se ei minun kohdallani aiheuttanut."
8, Hienoa, että lapsesi ja sinä voitte hyvin! Tartun tuohon viimeiseen lauseeseesi, "vaikka mitään konkreettista RISKIÄ se (ylipaino) ei minun kohdallani aiheuttanut. Riski tarkoittaa, että on suurempi todennäköisyys esim. saada raskausdiabetes. Sinun 8 pitäisi sanoa mieluummin esim.: "mitään konkreettisia SEURAUKSIA ei ylipainosta omalla kohdallani aiheutunut. Ylipainosta jäkättäminen on ihan turhaa, terveydehuollossa pitäisi osata tuoda esille ylipainoon liittyvät riskit raskaudessa ja synnytyksessä sekä tarjota tukea painonhallintaan ja elintapamuutoksiin, niille, jotka tukea haluavat ottaa vastaan.
"Riski tarkoittaa, että johonkin tavoittelemisen arvoiseen asiaan liittyy myös mahdollisuus negatiivisesta lopputuloksesta. Arkikielessä riskiä käytetään synonyymina epäonnistumisen tai uhan todennäköisyydelle. Turvallisuuden näkökulmasta riski tarkoittaa onnettomuuden todennäköisyyden ja seurausten yhdistelmää. Matemaattisesti riski on kielteisen lopputuloksen todennäköisyys kerrottuna sen aiheuttamilla menetyksillä.
Sana riski tulee latinan sanasta risicare, joka merkitsee karin tai karikon kiertämistä." LÄHDE: Wikipedia
"Riski tarkoittaa, että johonkin tavoittelemisen arvoiseen asiaan liittyy myös mahdollisuus negatiivisesta lopputuloksesta. Arkikielessä riskiä käytetään synonyymina epäonnistumisen tai uhan todennäköisyydelle. Turvallisuuden näkökulmasta riski tarkoittaa onnettomuuden todennäköisyyden ja seurausten yhdistelmää. Matemaattisesti riski on kielteisen lopputuloksen todennäköisyys kerrottuna sen aiheuttamilla menetyksillä.
Sana riski tulee latinan sanasta risicare, joka merkitsee karin tai karikon kiertämistä." LÄHDE: Wikipedia
Itse reilummin ylipainoisena raskaana olleena vastaan...
Ylipaino LISÄÄ RISKIÄ (= ei siis aina, kuten huomasit) raskausdiabetekseen, verenpaineen nousuun, hepatogestoosiin. Sokereiden kautta mahdollisesti suuri vauva lisää synnytyskomplikaatioiden riskiä. Mahdollinen sektio on hankalampi, sekä sektiohaavan paraneminen hitaampaa.
Mutta eivät nämä siis joka ikiselle ylipainoiselle tule. Kuten ei itsellenikään..