"Ei kannata lyhentää asuntolainaa ylimääräisillä lyhennyksillä"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011901305.html
Näin neuvoo Aktia pankki eli ruotsinkielisen pääoman pankki!! Järjetön neuvo. Nimenomaan kannattaa ehdottomasti pyrkiä veloista eroon, koska korkotason epävakaus kestää vielä vuosia Trumpin ja Putinin vuoksi.
Kommentit (18)
Pankit haluaa velkaorjia itselleen ja maksamaan korkeita korkoa sille. Sehän on bisnestä. Sama on järjettömän pitkien 35 vuotisten asuntolainojen markkinointi.
Aina kannattaa laina maksaa niin nopeasti kun suinkin pystyy. Velattoman elämä on helpompaa.
No, itse ajattelen että kannattaa lyhentää, jos kuitenkin jää tilille (esim. itselläni vähän parempikorkoinen säästötili) vähintään kolmen kuukauden nettopalkka.
Kaikkia säästöjään ei kannata lyhennyksiin laittaa, koska jos tuleekin jotain yllättävää menoa on esim. luottokortin korko niin korkea että se jo tekee lyhennyksen kannattamattomaksi.
Työkaveri naureskeli minulle kun nolla korko aikoina maksoin ylimääräisiä asuntolainalyhennyksiä. Nyt kun korot lähti nousuun ei minulla enää ole asuntolainaa jäljellä yhtään.
Elämäni varrella ollut asunto ja muitakin lainoja ja aina olen maksanut kuukausittain enemmän mitä on lainaehdoissa ollut.
Haluaako pankinjohtaja asiakkaistaan velattomia?
Suosittelisiko bensa- aseman omistaja kaikkia ajamaan fillarilla?
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri naureskeli minulle kun nolla korko aikoina maksoin ylimääräisiä asuntolainalyhennyksiä. Nyt kun korot lähti nousuun ei minulla enää ole asuntolainaa jäljellä yhtään.
Samaa hommaa kun kuusivuotta sitten laitoin rahastot lihoiksi ja ostin huutokaupasta rivitaloasunnon niillä rahoilla. Onhan sillä nyt arvo pudonnut, mutta tosiasiassa ei kun vuokralainen maksaa siitä joka kuukausi. Nyt olen ne vuokrarahat laittanut menemään rahastoihin, en tavoittele kuuta taivaalta enkä stressaa mistä saisin enemmän tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako pankinjohtaja asiakkaistaan velattomia?
Suosittelisiko bensa- aseman omistaja kaikkia ajamaan fillarilla?
Niinpä. Mutta aina on tyhmiä, jotka voi ottaa pankinjohtajan puheet tosissaan.
Nollakoroilla maksoin lainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Nämä naureskelijat saattoivat itse käyttää jopa lyhennysvapaita tuossa kohtaa, kun laina oli ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Nollakoroilla maksoin lainan pois.
Viime syksynä maksoin asuntolainan loput pois. Hyvään aikaan.
Sama tehtiin meillä nyt 11 vuotta velattomana.
Kaikki kehui maksuvapaitaan mutta maksavat velkojaan vieläkin.
Kukin tavallaan.
Se vähän riippuu. Puskuri kannattaa aina olla ja itse kyllä ennemmin sijoitan ne rahat, kuin lyhennän lainaa.
Kultaan oon sijoittanut jo vuodesta 2019 alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Sama tehtiin meillä nyt 11 vuotta velattomana.
Kaikki kehui maksuvapaitaan mutta maksavat velkojaan vieläkin.
Kukin tavallaan.
"minkä taakseen jättää sen edestään löytää". Pitää paikkansa monessakin asiassa.
Onneksi on kiinteä korko, niin eipä tarvitse edes miettiä.
Nelikymppisenä asuntolainan saa joka tapauksessa maksettua - myös täällä Helsingissä.
Sen jälkeen on muiden tavoitteiden aika.
Aktian pääekonomisti Lasse Corin vastaa, ettei lainaa kannata nytkään lyhentää, jos ylimääräinen lyhennyserä ei ollut harkinnassa ennen Iranin sotaa.
Kukaan, tuskin edes Trump, tietää mihin suuntaan sota jatkuu. Korkojen nousut ja laskut kuuluvat asiaan, ja sitä ollaan saatu tässä viime vuosina harjoitella.
Jos lainaa haluaa kuitenkin lyhentää suunniteltua enemmän korkojen nousun seurauksena, voi yhtä lailla odottaa vielä ja katsoa, miten korkotaso tästä eteenpäin kehittyy, Corin kertoo.
Corinin mukaan 12 kuukauden euriborin nousu on ollut poikkeuksellisen nopeaa, eikä se laske samalla tahdilla."
Tehkää päinvastoin. Pyrkikää veloista eroon.