Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Aloitin pari päivää sitten ja on melkeinpä alusta asti ollut koko ajan täysi olo. Ei pysty syömään kuin vähän kerrallaan ja näin alkuun on sitten mennyt ruokaa hukkaan, vaikka olen ottanut lautaselle puolet siitä mitä yleensä. Olen nukkunut tosi huonosti ja on vähän outo olo. Tämä menee varmaan ohi, kun kroppa tottuu. Mutta nälkä ei ole yhtään eikä tee oikein mitään mieli.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin pari päivää sitten ja on melkeinpä alusta asti ollut koko ajan täysi olo. Ei pysty syömään kuin vähän kerrallaan ja näin alkuun on sitten mennyt ruokaa hukkaan, vaikka olen ottanut lautaselle puolet siitä mitä yleensä. Olen nukkunut tosi huonosti ja on vähän outo olo. Tämä menee varmaan ohi, kun kroppa tottuu. Mutta nälkä ei ole yhtään eikä tee oikein mitään mieli.
Hyvä, älä lankea pakkosyöntiin mitä monet tällä lääkkeellä "laihduttavat" sinulle tulevat suosittelemaan. Syö kun on nälkä ja tulet laihtumaan!
Nämä 3h välein pakkosyöpöt ihmettelet kun paino ei laske. Ei tietenkään kun rasvanpolttoa ei pääse tuolla tahdilla koskaan syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, älä lankea pakkosyöntiin mitä monet tällä lääkkeellä "laihduttavat" sinulle tulevat suosittelemaan. Syö kun on nälkä ja tulet laihtumaan!
Nämä 3h välein pakkosyöpöt ihmettelet kun paino ei laske. Ei tietenkään kun rasvanpolttoa ei pääse tuolla tahdilla koskaan syntymään.
Olet varmaan oikeassa. Tuntuu vaan hullulta, kun vielä pari päivää sitten oli työpäivän jälkeen aina ihan järkyttävä nälkä ja tänään ei tehnyt mitään mieli, niin join vain kahvit ja söin pienen appelsiinin. Sen jälkeen en ole syönyt mitään, kello on yli kahdeksan, eikä ole yhtään heikko tai nälkäinen olo vieläkään. En ihmettele, jos jotkut syö silti, koska tämä tuntuu niin epätodelliselta. Kun aina toitotetaan että pitää syödä monta kertaa pieniä aterioita ja nyt ei sitten tee mitään mieli koko päivänä ja maha on tosi pienestä lounaasta täynnä vieläkin. :D
sama
136 vastaa, 13 päivää mennyt ja 3 kiloa lähtenyt. Annos ei ole vielä kun 0.9 kieppeillä. Syön hyvin mutta vähän. En halua että paino lähtee lihaksista. Proteiinia tarvitsee ja muutakin vitamiinipitoista, kuitupitoista ja terveellistä. Latasin kanssa FatSecretin ja siitä on iso apu tarkkailla mitä syö. Ilmoittaa hiilarit ja rasvat ym. Olen myös syönyt jopa yhden kebabsalaatin ja vähän lakuja molemmissa paljon kaloreita että kyllä laskeminen kannattaa. Ja jos ei söisi niin tuskin sillä verensokeri pysyy hyvänä, siitä huono olo tuleekin jos jollain rehulla kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3h välein voi syödä hyvin mutta vähän. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Kyllä se kalorimäärä vaikuttaa syöt sitten 1 tai 5 kertaa päivässä. Eli pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Moikka! Täällä menee hyvin :) Paino pudonnut vajaassa 6kk:ssa 17kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nopeammin laihduttaa sen enemmän paikat roikkuu. Jos ei ole kiire eikä kova lähtöpaino niin kilo viikossa on hyvä vauhti tai puolikin kiloa. Jos mitään ei syö tai ei syö monipuolisesti niin varmasti heikottaakin ja elämäkin on tylsää. Eikö ollutkaan tarkoitus että lääkkeen avulla opetellaan myös syömään myös oikein? 7000 kaloria miinuksella vie kilon viikossa. Se on 1000 kaloria miinuksella joka päivä. Silti voi vielä syödä hyvin. Herkkuhetki kerran viikossa ei tee pahaa kunhan syö sitten sinä päivänä muuta niukemmin.
Perun kaikki puheeni! Hehkutin tuossa ylempänä miten hyvin on alkanut, mutta huh! Se ilo loppui lyhyeen.
Neljäntenä käyttöpäivänä heräsin aivan uskomattoman huonoon oloon. Missään krapulassa tai vatsataudissa ei ole ikinä ollut niin hirveä olo! Oksentelin koko päivän enkä pystynyt tekemään mitään muuta kuin makaamaan sängyssä. Huonovointisuutta pahempaa oli kuitenkin niin voimakas huimaus, etten pystynyt kävelemään huoneesta toiseen muuten kuin seiniin nojaamalla. Jouduin ottamaan loppuviikon sairaslomaa, kun en kyennyt tekemään käytännössä mitään muuta kuin makaamaan sängyssä silmät kiinni.
Otin tuona neljäntenä päivänä vielä lääkkeen, mutta en enää sen jälkeen. Nyt on viides päivä ilman lääkettä ja olo alkaa olla lähempänä normaalia. Huonovointisuus on mennyt ja pystyn jo syömään, mutta huimausta on edelleen aika tavalla. En ole ikinä tullut ajatelleeksi, miten näinkin "pieni" oire kuin huimaus voi merkitä sitä, ettei pysty tekemään juuri mitään. Käytin lääkettä neljä päivää ja olen kärsinyt haittavaikutuksista jo sitä kauemmin. Apteekissa sanottiin, että oireet voi jatkua viikon, ennen kuin lääke poistuu elimistöstä. Toivon todella, että huimaus oikeasti lähtee! En halua tästä mitään pysyvää seuralaista typerän laihdutuslääkkeen takia.
Apteekista kerrottiin, että jos jatkaisi käyttöä, huono olo voisi jatkua viikon, mutta huimaus 3 kuukautta! Omalla kohdalla olisin työkyvytön sen aikaa, koska huimaus on todella voimakasta.
Olen tosi pettynyt. Toivoin lääkkeeltä suuria, mutta sivuvaikutusten takia oli pakko lopettaa käyttö. Kävin huimauksen takia lääkärissä ja lääkäri sanoi, että kun se on kerran tullut, se voi hyvinkin uusia ja huimaus voi jatkua monta viikkoa tai kuukausiakin kerrallaan.
Tiedän että lääke on auttanut monia, mutta tämän oman kauhukokemukseni jälkeen en voi todellakaan suositella!
Oiskin vaikka oksentelua niin ei menis ruoka alas, mutta kun ei mitään. Pari päivää oli täydellä annoksella täysinäinen olo, mutta sekin ilo loppui lyhyeen. Pudotin takas 2,4 kun itse sen joutuu vielä maksamaankin.
Vierailija kirjoitti:
Oiskin vaikka oksentelua niin ei menis ruoka alas, mutta kun ei mitään. Pari päivää oli täydellä annoksella täysinäinen olo, mutta sekin ilo loppui lyhyeen. Pudotin takas 2,4 kun itse sen joutuu vielä maksamaankin.
Jos tuohon minun kommenttiini viittasit, missä kerroin tosi huonosta olosta, niin voin vaikka vannoa että et varmasti haluaisi kokea sitä mitä minä tämän lääkkeen kanssa. En vain oksennellut pari kertaa vaan olo oli kuin jyrän alle jääneellä monta päivää. Ja kun olo vähän helpotti, olin niin heikkona ja huimasi edelleen, että toipumiseen on mennyt koko pääsiäinen. Huimaus ei ole loppunut edelleenkään.
Mutta jos lääke ei kerran toimi sinulla, niin eikö olisi aika kokeilla jotain muuta? Itseä vähän harmittaa 200 euron lääke jääkaapissa, kun en voi sitä käyttää, mutta en aio kyllä kiduttaa itseäni sillä enää päivääkään.
Vaikuttaako lääke janon tunteeseen?
Muistattehan juoda riittävästi?
Joillakin lihottaa ihan jotkut lääkkeet sen enempää syömättä.
Mulla lopetettiin ko. lääke, koska paino ei lähtenyt 3 kk putoamaan. No, ei auta kuin omin avuin taas yrittää. BMI 44.
eivainsyömällä kirjoitti:
Joillakin lihottaa ihan jotkut lääkkeet sen enempää syömättä.
Tarkoitin tällä jotain aiempaa kommenttia että kaikilla ylipaino tulee vain syömällä. Aika monet lääkkeetkin lihottaa vaikka ei olisi syönyt sen enempää ja liikkunut saman verran. Itselle kävi näin uuden biologisen migreenilääkkeen kanssa. Yks kaks lähti paino huimaan nousuun ja lääkkeen lopetin jo melkein vuosi sitten mutta paino ei tipu ns.normikeinoin... Mysimba ei sopinut koska aiheutti migreeniä, ozempic nyt testissä -> vasta 1,5vkon kokemus.... ja ehkäpä sitten seuraavaksi tämä Saxenda?
Koska lääke pitää säilyttää jääkaapissa, niin ostaisin kyllä vain apteekista. Jonkun vanhoja käytettyjä kun ostaa, niin yleensä kerkiää kuljetuksissa lämmetä ja ei ole tietoa kuinka kyniä on aiemmin säilyttänyt.
Veden juominen tosiaan ei saisi unohtua.
Ateriat (pienet) on syytä syödä ja välipalat (pienet) varsinkin jos sokeriarvot heittelee. Veren sokerin suuret heittelyt esim. lasku voivat laukaista migreenin. Samoin herkästi tulee vapinaa, tärinää ja heikotusta jos on jo insuliiniresistenssi tai kakkosdiabetes.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lopetettiin ko. lääke, koska paino ei lähtenyt 3 kk putoamaan. No, ei auta kuin omin avuin taas yrittää. BMI 44.
Siis muutitko ruokavaliota mitenkään? liikunnat ja muut kans?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuohon minun kommenttiini viittasit, missä kerroin tosi huonosta olosta, niin voin vaikka vannoa että et varmasti haluaisi kokea sitä mitä minä tämän lääkkeen kanssa. En vain oksennellut pari kertaa vaan olo oli kuin jyrän alle jääneellä monta päivää. Ja kun olo vähän helpotti, olin niin heikkona ja huimasi edelleen, että toipumiseen on mennyt koko pääsiäinen. Huimaus ei ole loppunut edelleenkään.
Mutta jos lääke ei kerran toimi sinulla, niin eikö olisi aika kokeilla jotain muuta? Itseä vähän harmittaa 200 euron lääke jääkaapissa, kun en voi sitä käyttää, mutta en aio kyllä kiduttaa itseäni sillä enää päivääkään.
Myy mulle.
Millä annostuksella olette huomanneet muutosta ruokahalussa? Itsellä nyt 1,8. Ehkä hiukan on ruokahalu vähentynyt, muttei paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Millä annostuksella olette huomanneet muutosta ruokahalussa? Itsellä nyt 1,8. Ehkä hiukan on ruokahalu vähentynyt, muttei paljoa.
3, mutta ilo oli lyhytaikainen.
Miten teillä on seuranta? Mulla ei ole mitään! En päässyt lääkäriin ollenkaan, tapasin vain sairaanhoitajan ja kävin verikokeissa. Itse pyysin Saxendaa ja hoitaja referoi tarinani lääkärille ja lääkäri kirjoitti reseptin. En saanut mitään neuvontaa mihinkään suuntaan. Ainoa opastus tuli apteekista. BMI 34, ei mitään oheissairauksia.