Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?

Vierailija
25.03.2019 |

Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.

Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).

Kommentit (826)

Vierailija
781/826 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö kukaan fatsecret-sovellusta? Siinä loistava apu ruuan mittaamiseen. Itse lasken ruuat ja yritän liikkua vähintään 150 min. Viikossa. 

Minä käytän, helppo seurata kalorien kulutusta yms.

Vierailija
782/826 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selaa ketjua taaksepäin. Täällä yksi raportoi syömisensä (mm lohivoileipiä), se ei oikein kaikkia kiinnostanut ja sitten hän jatkoi raportointia nimellä lohivoileipä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/826 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytätte saxendaa ettekä ozempicia?

Lääkäri määräsi tämän. Ei edes ehdottanut muita vaihtoehtoja, minulle sopii kokeilla tällä.

Perjantaina nousi hetkellisesti pulssi tosi korkealle, ja tajusin että syöminen oli jäänyt liian kevyeksi. Lisäksi helle... 

Huomenna pitäisi nostaa annosta, ja paino on nyt - 2 kg lähtenyt nesteitä. Itsellä tuntuu jo helpoimmalta olo, kun turvotus laskee.

Vierailija
784/826 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudes pistos otettu aamulla.

vaikka oksennin rajun kuntoilusuorituksen jälkeen (= sohvaperuna) niin eilen ja tänään ei ole ollut huono olo ollenkaan, ei tykytyksiä, pahoinvointia eikä ummetusta, oon ollut hissunkissun enkä liikkunut tavallista enempää yhtään tuon jälkeen

vähän jännittää kun tiistaina on ensimmäinen nosto, kuinkahan käy. Alkaako sitten tulla vieroitusoireita niinkuin monelle muulle on käynyt.

mulle ei edes ehdotettu ozempicia kun kuulemma saxenda on sopivampi

En saa Kela-korvausta, hintahan tuo on mutta oli kallista syödä itseni näin isoksi tytöksi😂

Sirkku

Vierailija
785/826 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä niitä vieroitusoireita tulee?

Vierailija
786/826 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuslääkkeillä on sivuvaikutuksia, koska ne vaikuttavat kehon toimintoihin, kuten ruuansulatukseen ja aineenvaihduntaan, jotka ovat monimutkaisia ja herkkiä järjestelmiä. Nämä lääkkeet on suunniteltu muuttamaan näitä prosesseja painonpudotuksen edistämiseksi, mutta samalla ne voivat aiheuttaa ei-toivottuja reaktioita

Vierailija
787/826 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko pistoksia, painon pudotus tänä aikana 2,4 kg.  Oon vähän hysteerikko painon takia nyt. Punnitsen itseni aamuin illoin ja siitä huomaan kuinka herkästi paino vaihtelee päivänkin aikana. Joskus saattaa olla paino noussut yhtäkkiä vaikka 500gr ja seuraavana päivänä pudotusta lähes kilo. Onko järkevää, ei kai mutta musta on nyt tullut tämmönen kilokyttä😂

Sirkku

Vierailija
788/826 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, itse aloitin eilen pistokset. Sitä ennen kokeilin rybelsus-tabletteja, mutta niistä sain kipuja joiden vuoksi ne oli vaihdettava toiseen lääkitykseen. Nyt kahden pistoksen jälkeen en ole vielä huomannut mitään suuria vaikutuksia, pieniä annoksia pyrin syömään. Mä koitan käydä kerran viikossa tai muutaman päivän välein puntarilla. Toivottavasti tämä lääkitys nyt tehoaisi, meinasin tehdä lääkenostot hitaasti ja omaa kehoa kuunnellen. 

Vierailija
789/826 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti pahoinvointi ja muut ruoansulatusvaivat ovat erittäin yleisiä liraglutidin tai muiden GLP-1-lääkkeiden aloitusvaiheessa. Lääkäri voi antaa vinkkejä oireiden lievitykseen, mutta kehon vielä totutellessa lääkkeeseen paljon ei ole tehtävissä.

Jos saat harvinaisia tai huolestuttavia sivuvaikutuksia, niistä tulee kuitenkin aina ilmoittaa lääkärille. On mahdollista, ettei Saxendan käytön jatkaminen ole kohdallasi turvallista.

Säännölliset seurantakäynnit ovat suositeltavia, jotta terveydenhoitoalan ammattilainen voi seurata hoidon edistymistä ja sitä, että lääke toimii kohdallasi toivotulla tavalla

Vierailija
790/826 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä painonpudotukseen! Minä kokeilin Saxendaa silloin uutena, joitakin vuosia sitten, ja oma kokemus oli ikävä kyllä sama kuin monella muullakin; paino putosi alkuun tasaisesti (puolisen kiloa viikossa) noin -10kg asti, sitten jumahti eikä enää pudonnut ollenkaan. Sitten tuli lääkkeelle isoja saatavuusongelmia, joten sain laskettua annostuksen taas alas ja lopetin. Nyt parin vuoden päästä paino on hiipinyt ylemmäs pikkuhiljaa, mutta pitkään se pysyi kuitenkin myös ilman lääkettä. Tavoitepudotus olisi ollut 20kg, sitä en lopulta tavoittanut. Kuitenkin näen suuren hyödyn jo siinä, että painoa putosi reilusti ja se on pysynyt melko hyvin entistä matalampana.

Näkemykseni on, että pahoinvointi tulee siitä, että syödään liian isoja annoksia tai ruokaa, joka on "huonoa", tai että lääkettä on liian suuri annos. En pystynyt käyttämään maksimiannosta ollenkaan, koska sitten oli kaiken aikaa kuvotuksen tunne. Olen pienikokoinen nainen, ylipainoa lukuunottamatta, joten lienee ihan järkeenkäyvää, etten voi käyttää samaa lääkeannosta kuin vaikka suurikokoinen mies. Joillakuilla lääke ei estä ahmimisen himoa ja näläntunnetta, ja sen lopetettua palaa jälleen samaan kuin ennen, tällöin lihomisen syy on jossakin muualla kuin suolistohormoneissa, eikä sitä silloin kannata käyttää turhaan. Luin myös, että jotkut ovat jättäneet lääkkeen välillä ottamatta voidakseen silloin syödä ja juopotella kunnolla - lienee selvää, ettei silloin lääke voi toimia. 

Omalla kohdallani lihomisen syynä ei ollut ylensyönti vaan kilpirauhassairaus, joten oli vaikea laihduttaa, kun ruokapuolessa ei ollut enää korjattavaa. Laitan terveellistä kotiruokaa ja syön paljon kasviksia, hyvin vähän herkkuja eikä lainkaan alkoholia, niin huomasin eron vain siinä, että en tuntenut nälkää, pystyin syömään ainoastaan erittäin pieniä annoksia, ja makean mieliteko meni kokonaan. Kun lääkkeen lopetti, "terve nälkä" palasi, eikä desi ruokaa enää riittänyt pitämään kylläisenä. Lääke auttoi kyllä jälkikäteenkin siihen, että entistäkin vähemmän on tehnyt herkkuja mieli. Parhaiten tämä lääke toimii elämäntapamuutoksen tukena, ja sanomattakin on selvää, että lääkkeen jälkeen sitä linjaa tulee jatkaa, tai lihoo uudestaan. 

Vaikeinta oli pistäminen. Vaihdoin ohuempaan neulaan, koska painon pudotessa jo se 6mm neula teki kipeää ja tuli mustelmia. 

Vierailija
791/826 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis viekkarit ja sivuvaikutukset on ihan eri asia. Vieroitusoireista puhuminen on tyhmyyttä.

Vierailija
792/826 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään nosti. Annoksen 1,2:n. Jännittää, nytkö ne monille tutut sivuvaikutukset.  Paino on pudonnut viikossa 2,1 kg. 

Vierailija
793/826 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käyttänyt täysin ilman haittavaikutuksia?

Vierailija
794/826 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin nyt toista kertaa. Eilen aamulla pistin yhden naksauksen. Yöllä etoi ja näin taas väkivaltaisia unia, heräsin sydän hakaten ihan paniikissa. Aiemmalla kokeilulla olin pistänyt viisi naksausta ja sama homma. Luulen että myyn nämä pois, ei sovi mulle. Jos joku haluaa Lahdessa ostaa niin laita meiliossa.

Vierailija
795/826 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan käyttänyt täysin ilman haittavaikutuksia?

Kyllä, menossa 1,8 mg:n annos, eikä ole ilmennyt minkäänlaisia haittavaikutuksia. Kahden viikon päästä on annos sitten nostettu 3,0 mg. 

Vierailija
796/826 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas pistos 1,2 annoksella. Ei sanottavammin sivuvaikutuksia, hienoista kuvotusta kylläkin havaittavissa.

Vierailija
797/826 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan teillä on mennyt että paino on alkanut laskemaan?

Vierailija
798/826 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino alkoi tippua heti ja ensimmäisen viikon jälkeen se oli laskenut reilut 2 kg, toki osa siitä on nestettä.

Vierailija
799/826 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekalla viikolla laski 5,6 kg, toisella 1,6 kg.

Vierailija
800/826 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki Saxendan käyttäjät nostaneet annoksen 3 mg:hen, vaikka ruokahalu on vähentynyt ellei peräti poistunut jo pienemmällä annoksella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän