Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (826)
Tiedättekö kun on comfort foodit, kuten mac and cheese. Nopeat hiilarit pitää mielialaa yllä ja kun syömiset vähenee tai jopa hiilarit vedetään minimiin niin se vaikuttaa joillain mielialaan. Itse muutun masentuneeksi ja äkkipikaisen väkivaltaiseksi jos en saa riittävästi hiilareita. Saxenda sai myös mielen normaalia matalammaksi. Tämän tyyppisillä yleensä eka känni on valtaisan voimakas kokemus, nousuhumala aina vahva ja krapulat sellaisia että aivokemia on pielessä monta päivää. Edelleen tämän tyyppiset jäävät helposti koukkuun, sekä alkoholiin että makean mässäämiseen. Siihen toivoin apua Saxendasta ja se mielihalu loppuikin mutta sivuvaikutus esti käytön.
Lopetan tämän käytön, jos mieliala alkaa olla alakuloinen ja ärsyyntynyt. Sen verran syvällä on käyty muutaman kerran, että mielenterveys on tärkein. Nyt on alkanut paino pudota, neljäs päivä menossa ja nesteitä lähtenyt noin 1 kg.
Semmoinen jatkuva "josko vielä yks leipä/pulla/suklaapala/..."-metelöinti on kyllä vaiennut päässä täysin.
Itse pystyin lopettamaan herkkujen syömisen kyllä mutta syöminen itsessään jatkuu. Jos laitan rahkaa, syön sitä kupillisen ja sitten toisen eli en osaa lopettaa. Nälkä pistää syömään lisää. Tähän haen apua lääkkeellä.
Kolmas pistos piikitetty, ei sivuvaikutuksia vielä.
Ruokahalu tosiaan on poissa kokonaan mutta väkisin pitää syödä mutta mikään ei maistu. Viinirypäleet on ainoa jotka joltakin maistuvat.
olen 167cm ja alkupaino oli ilman saxendaa hurjat 98,2kg. Ikinä elämässäni en ole painanut näin paljon, en edes silloin kun olin viimeisilläni raskaana.
omin toimin pudotin painoa ja ennen saxendaa viimeksi se oli 93,3kg. (29.6. lähtien)
Saxendaa kanssa paino oli tänään 92,4kg, nesteitä on lähtenyt eikä tuo mitään laihtumista ole mutta motivoiva alku kylläkin.
t. Sirkku
Juttelen näköjään itseni kanssa😉
Neljäs piikki pistetty, ei sivuvaikutuksia. Paino putoaa ehkä liiankin nopeasti. Päivittäiset kalorit paljon alle kulutuksen mutta kun ei vaan tee mieli syödä muutakuin viinirypäleitä. Syön kuitenkin väkisin proteiinipitoista ruokaa, mutta uppoaa huonosti.
kuinka nopeasti viekkarit teillä alkoi, hetikö vai vasta annoksen nostamisen myötä ja onko teillä käytössä muita lääkkeitä tämän hormonin lisäksi?
t. Sirkku
Viekkari on vieroitusoire.
Itsellä alkoi pahoinvointi reilu puoli vuorokautta ekasta pistoksesta ja siihen jäi se lääkitys.
Terve. Aloitin viikko sitten. Painoa on tippunut, vähän unmetusta. Kannattaa miettiä ruokavaliota ja liiku vähintään 150 min viikossa. Tsemppiä
Kuulostaa tutulta, eka känni oli mieletön kokemus, sittemmin myöhemmin oli alkoholin kanssa ongelmia.
Itsellä kanssa hieman alakuloa, vaimo kysyi, miksi minulla on koko ajan naama tonnin setelinä :D
Vieläköhän lohivoileipä käyttää Saxendaa :D
Miksi käytätte saxendaa ettekä ozempicia?
Pyysin Saxendan siksi, että sitä laitetaan joka päivä. Olen herkkä lääkkeille ja saan yleensä haittavaikutuksia. Kerran viikossa pistettävä isompi annos aiheuttaa niitä todennäköisemmin kuin pieni annos joka päivä. Laitoin puolet suositellusta aloitusannoksesta Saxendaa ja sain kammottavan pahan olon. Eli nyt joko jätän koko lääkkeen (kuka ostaisi noi pois) tai yritän vielä aloittaa yhdellä naksauksella. Kovia aineita nämä kyllä on, en tiedä onko se pahoinvointi merkki siitä ettei sellaista ainetta pitäisi itseensä laittaa.
Tiedättekö te oman proteiinintarpeenne? Tiedättekö mistä saatte riittävän määrän? Olen havahtunut siihen, etten saa ollenkaan riittävästi proteiinia ja sen myötä tulee niitä herkkujen ahmimisia. Ne määrät mitä pitäisi syödä esim. kananmunia tai lihaa on todella suuria. Tässä iässä on ehtinyt elää jo kaikki ne kaudet kun kananmunien syönti oli pahasta, lihansyönti oli pahasta, kaikki ruoka on joskus demonisoitu. Tilanne meni täysin väärin syömiseen ja puutoksiin. Siinähän lääke on vain viemässä himoa mutta oikeaa ruokaa pitäisi syödä oikea määrä.
Eilen illalla oli ulkoilmatapahtuma jossa tarjoiltiin alkoholia. Menin pyörällä jolla en ole polkenut ikuisuuksiin. Pyöräily oli haastavaa, sydän hakkasi ja hikoilutti. Vähän väliä piti pysähtyä ottamaan happea.
päästyäni paikalle, istuin kauan kerätäkseni voimia, sitten se tuli, oksennus. Oksensin kahteen kertaan. Alkoholi ei maistunut yhtään, tuli karvaisia röyhtäisyjä, joten jätin sen sitten.
kotiin veivattua sillä pyörällä, hapetti kunnolla ja heti kun sisään pääsin, ryntäsin oksentamaan ja oksensin kolme kertaa. Mietin, että mulla on todella huono kunto kun näin herkästi reagoin, tasaantumisen meni ainakin puoli tuntia.
mulla on siis kalorivajetta ja suinkin eilen pinaattikeittoa kananmunalla kun siinä on paljon proteiinia ja oksennin sen sitten pois.
tänään arvelutti pistää, pistin kuitenkin. Niellä ei oksetuta.
Sirkku
On tämä kauhea lääke. Ei voi olla ok että tulee niin kova pahoinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin Saxendan siksi, että sitä laitetaan joka päivä. Olen herkkä lääkkeille ja saan yleensä haittavaikutuksia. Kerran viikossa pistettävä isompi annos aiheuttaa niitä todennäköisemmin kuin pieni annos joka päivä. Laitoin puolet suositellusta aloitusannoksesta Saxendaa ja sain kammottavan pahan olon. Eli nyt joko jätän koko lääkkeen (kuka ostaisi noi pois) tai yritän vielä aloittaa yhdellä naksauksella. Kovia aineita nämä kyllä on, en tiedä onko se pahoinvointi merkki siitä ettei sellaista ainetta pitäisi itseensä laittaa.
Tiedättekö te oman proteiinintarpeenne? Tiedättekö mistä saatte riittävän määrän? Olen havahtunut siihen, etten saa ollenkaan riittävästi proteiinia ja sen myötä tulee niitä herkkujen ahmimisia. Ne määrät mitä pitäisi syödä esim. kananmunia tai lihaa on todella suuria. Tässä iässä on ehtinyt elää jo kaikki ne kaudet kun kananmunien syönti oli pahasta, lihansyönti oli pahasta, ka
Osta proteiinijauhetta, helposti saa puuttuvat proteiinit. Sekoita esim. Jugurttiin tai maitoon
Käyttääkö kukaan fatsecret-sovellusta? Siinä loistava apu ruuan mittaamiseen. Itse lasken ruuat ja yritän liikkua vähintään 150 min. Viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytätte saxendaa ettekä ozempicia?
Kela korvattavuus monella. Ja lisäksi jos huono olo iskee, saxendassa nopeampi aineen poistuminen elimistöstä?
Vierailija kirjoitti:
On tämä kauhea lääke. Ei voi olla ok että tulee niin kova pahoinvointi.
Mikä annos menossa? Kokeile syödä säännöllisesti pieniä annoksia, myös verensokerin voi olla alhaalla. Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Vieläköhän lohivoileipä käyttää Saxendaa :D
Niin kuka?
Mulla on nyt muutama päivä takana, ruokahalu on tosiaan lähes täysin pois.
Eilen maistoin jäätelöä, ja siinä oli joku eltaantunut sivumaku. Tänään tyssäsi salaatin syönti kesken, samoin kahvi meni viemäriin. Kuitenkin koitan syödä säännöllisesti jotain, etten ihan kuukahda helteessä jonnekin
Välillä palellut, ja vähän semmonen surullinen (!?)olo... Toivottavasti tästä saadaan vauhtia painon pudotukseen.