Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (826)
Hei, miten kannattaisi toimia, kun edessä on viikon reissu ulkomaille? Onko järkevämpi pitää vaan taukoa eikä edes yrittää saada neuloja ja kynää mukaan?
Onko jollain kokemusta, millä vauhdilla annos kannattaa pienentää?
Mirja kirjoitti:
Hei, miten kannattaisi toimia, kun edessä on viikon reissu ulkomaille? Onko järkevämpi pitää vaan taukoa eikä edes yrittää saada neuloja ja kynää mukaan?
Onko jollain kokemusta, millä vauhdilla annos kannattaa pienentää?
Nyt en ymmärrä, miksi harkitset taukoa ulkomaan reissun vuoksi.
Eivät diabeetikotkaan tauota lääkitystään matkan ajaksi, tosin heillä se voisi olla hengenvaarallistakin.
Totta kai voi viedä henkilökohtaiset lääkkeensä mukanaan, lähtöselvityksissä voi todentaa asian Omakannan resepteistä tai ottamalla reseprimääräykset paperisena mukaan (apteekkikin tulostaa, jos ei itsellä ole tulostinta).
Vierailija kirjoitti:
Mirja kirjoitti:
Onko jollain kokemusta, millä vauhdilla annos kannattaa pienentää?Nyt en ymmärrä, miksi harkitset taukoa ulkomaan reissun vuoksi.
Eivät diabeetikotkaan tauota lääkitystään matkan ajaksi, tosin heillä se voisi olla hengenvaarallistakin.
Totta kai voi viedä henkilökohtaiset lääkkeensä mukanaan, lähtöselvityksissä voi todentaa asian Omakannan resepteistä tai ottamalla reseprimääräykset paperisena mukaan (apteekkikin tulostaa, jos ei itsellä ole tulostinta).
Hei, tätäpä täällä juuri kyselen. :)
Onko helpompi pitää taukoa kuin selitellä lentokentällä neuloja yms, kun minulla ei ole kuitenkaan kyse sellaisesta sairaudesta, joka edellyttäisi jatkuvaa hoitoa.
Väsymys iski kun nostin annostusta, nyt 2,4. Täytyy toivoa että olo tasoittuu, kun kroppa tottuu tähän. Nälkä onneksi pysyy hyvin aisoissa.
Mirja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirja kirjoitti:
Onko jollain kokemusta, millä vauhdilla annos kannattaa pienentää?Nyt en ymmärrä, miksi harkitset taukoa ulkomaan reissun vuoksi.
Totta kai voi viedä henkilökohtaiset lääkkeensä mukanaan, lähtöselvityksissä voi todentaa asian Omakannan resepteistä tai ottamalla reseprimääräykset paperisena mukaan (apteekkikin tulostaa, jos ei itsellä ole tulostinta).Hei, tätäpä täällä juuri kyselen. :)
Onko helpompi pitää taukoa kuin selitellä lentokentällä neuloja yms, kun minulla ei ole kuitenkaan kyse sellaisesta sairaudesta, joka edellyttäisi jatkuvaa hoitoa.
Ei ole helpompaa.
Huomattavasti helpompaa on ottaa kynä + neulat mukaan kuin laskea annostus nollaan ja taas aloittaa alusta.
Ei niistä kynistä ja neuloista kysellä, etenkin jos taittelet samaan minigrip-pussiin reseptin.
Itselläni oli kynä ja neulat Italian matkalla eivätkä ne olisi vähempää voineet kiinnostaa italialaisia tullityöntekijöitä.
Onko kukaan saanut kelan maksusitoumuksella saxendaa? Onko se hyväksyttävä lääke?
Vierailija kirjoitti:
Mirja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mirja kirjoitti:
Totta kai voi viedä henkilökohtaiset lääkkeensä mukanaan, lähtöselvityksissä voi todentaa asian Omakannan resepteistä tai ottamalla reseprimääräykset paperisena mukaan (apteekkikin tulostaa, jos ei itsellä ole tulostinta).Hei, tätäpä täällä juuri kyselen. :)
Onko helpompi pitää taukoa kuin selitellä lentokentällä neuloja yms, kun minulla ei ole kuitenkaan kyse sellaisesta sairaudesta, joka edellyttäisi jatkuvaa hoitoa.Ei ole helpompaa.
Huomattavasti helpompaa on ottaa kynä + neulat mukaan kuin laskea annostus nollaan ja taas aloittaa alusta.
Ei niistä kynistä ja neuloista kysellä, etenkin jos taittelet samaan minigrip-pussiin reseptin.
Itselläni oli kynä ja neulat Italian matkalla eivätkä ne olisi vähempää voineet kiinnostaa italialaisia tullityöntekijöitä.
Kiitos tiedosta! 😊
Höpsis, ei lääkkeen lopetuksessa tarvitse annosta pienennellä, voi lopettaa ihan koska vaan, ei siitä tule mitään oireita.
En itse kyllä ottaisi mukaan ulkomaanreissulle. Lopettaisin käytön siksi aikaa ja aloittaisin pienemmällä annoksella reissun jälkeen, ettei tule sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, ei lääkkeen lopetuksessa tarvitse annosta pienennellä, voi lopettaa ihan koska vaan, ei siitä tule mitään oireita.
En itse kyllä ottaisi mukaan ulkomaanreissulle. Lopettaisin käytön siksi aikaa ja aloittaisin pienemmällä annoksella reissun jälkeen, ettei tule sivuoireita.
Lopetatko muutkin lääkkeet ulkomaanmatkan ajaksi?
Millä perusteella päätät, mitä lääkitystä ei kannata matkan aikana käyttää?
Toteat itsekin, että uudelleen aloitus voi aiheuttaa sivuoireita, samoin voi toisille tehdä 'kerrasta poikki' -lopetuskin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee annoksella 1.2-1.8 ja välillä jopa unohtuu kokonaan päiväannos. (Painoa on pudonnut 7kg reilun 4kk aikana joten tosi hyvä tahti tähän kroppaan.)
Tällä alustuksella siis pohdin sitä, että viikoksi lopettaminen ei välttämättä olisi iso asia. Uudelleen aloittaminen toisi varmasti taas huonon olon mutta ehkä siitä selvittäisiin.
Olen joskus joutunut etelän reissulla jäämään sairaalaan vatsatautiepidemian vuoksi vielä lomaviikon päätyttyä. Kaikkeen ei voi varautua, mutta tämäkin asia vaikuttaa päätöksentekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetatko muutkin lääkkeet ulkomaanmatkan ajaksi?
Millä perusteella päätät, mitä lääkitystä ei kannata matkan aikana käyttää?
Toteat itsekin, että uudelleen aloitus voi aiheuttaa sivuoireita, samoin voi toisille tehdä 'kerrasta poikki' -lopetuskin.
Tokikaan matkan ajaksi ei keskeytetä sellaista lääkitystä, joka on sairauden hoitoon tarkoitettu. Minulla ei ole sellaista sairautta, johon nyt juuri välttämättä tarvitsisin Saxendaa/laihtumista. (Vielä ainakaan 🙏🏻) Tämän vuoksi keskeyttäminen on vaihtoehto. 🤗
Onko Saxenda pahentanut kenelläkään närästys- ja refluksioireita?
Ottaako apteekki noita kyniä takas? Eivät tietysti korvaa mitään, mutta vastaa ottavatko? Mun Saxenda-taival alkaa olla päätöksessä ja koetan pitää painon kurissa ilman.
Täällä 6 viikkoa takana ja paino ei ole pudonnut. Huimaa. Olisiko stressiä liikaa. Sain korvattavuuden, mutta minulla ei toimi. Sykettä nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 6 viikkoa takana ja paino ei ole pudonnut. Huimaa. Olisiko stressiä liikaa. Sain korvattavuuden, mutta minulla ei toimi. Sykettä nostaa.
Oletko nostanut annostusta annetun ohjeen mukaan? Voi olla, että perusohjetta hitaampi annosten suurennus sopisi elimistöllesi paremmin.
Tai sitten lääke ei vain sovi.
Mutta kokeile hitaampaa nostoa ennen kuin hylkäät kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaista liikuntaa sulla päivittäin ja miten muutit ruokailuja?
Ohjeiden mukaan toimittu. Suurimpaan annokseen en ole nostanut, kun on ollut noita oireita tarpeeksi, toiseksi suurimmalla annostuksella menen ja katson kuurin loppuun, saattaa olla stressillä suuri vaikutus ettei putoa, annokset ovat pienentyneet, herkut jääneet pois. Kiitos tsemppajille !
7 kuukautta takana ja painoa on lähtenyt reilu 20kg, BMI 44 > 37, eli edelleen on matkaa mutta sairaalloisesta lihavuudesta siirrytty jo vaikeaan, jospa joskus olisi pelkästään lihava. :-D
Vaikutus tuntuu pienenevän koko ajan, ja painon lasku etenee ehkä vähän hitaammin mutta tasaisesti sahaa itseään alaspäin.
Välillä on huonoa oloa, suuta kuivaa, ja välillä huimaa. Kuitenkin koen terveyden parantuneen painonlaskun myötä niin paljon, että hyödyt ovat paljon suurempia kuin pienet sivuoireet.
Tsemppiä kaikille! Muistakaa juoda vettä, se auttaa siihen alun ummetukseen :-)
MeAnKa kirjoitti:
Ottaako apteekki noita kyniä takas? Eivät tietysti korvaa mitään, mutta vastaa ottavatko? Mun Saxenda-taival alkaa olla päätöksessä ja koetan pitää painon kurissa ilman.
Apteekki ottaa vastaan kaikki käyttämättömät/ vanhentuneet lääkkeet. (Niitähän ei saa vetää vessasta alas, kuten moni edelleenkin tekee 😕.)
Mutta jos Saxenda on sopinut itsellesi (etkä lopeta käyttöä sivuoireiden vuoksi), miksi et käyttäisi jo hankittuja kyniä itse? Saxendastahan sanotaan, että sen käyttöä voi olla syytä jatkaa pysyvästi, muuten paino lähtee jälleen nousuun.
Itse käyttäisin nuo kynät pois laskien annostusta vähitellen, jotta elimistö ehtii tottua siihenkin, ettei lääkettä enää käytä.
Mulla ei lähtenyt väsymys ja se oli yks syy miksi lopetin Saxendan käytön. Se uupumus oli ihan hirveetä, en saanut mitään aikaan. Nyt lopettamisen jälkeen olen ollut tosi energinen ja aloittanut uuden urheiluharrastuksenkin. Paino on pikkasen tippunut, mutta ei ainakaan ole noussut mikä on pääasia. Vielä pitäis pudottaa kymmenisen kiloa, saa nähdä miten käy.