Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?

Vierailija
25.03.2019 |

Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.

Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).

Kommentit (831)

Vierailija
541/831 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samu kirjoitti:

Mä lähdin kelasta hakee korvattavuutta LAIHDUTUSLÄÄKKEELLE jolle on resepti ja lääkärin todistus.

Nämä sisään kelaan, myöhemmin kela kyselee sitten sokeriarvoja, painoa sun muuta siis minkä takia???

Laitoin sinne vastauksen että tämä on laihdutuslääke niin mihin ne tarvii näitä tietoja, en ymmärrä.

Eikä ne vastaa siihen mitään. No sitten tulee hylky sieltä, ei korvattavuutta. Kuukauden ootat enkä osta lääkettä sen takia niin huh huh.

No sitten laitoin valituksen kun tätä aloin ihmettelee mitä tämä nyt on, sitä sun tätä tietoa sinne ja taas

käsitellään kuukausi. Tässä välissä kävin jo ostaa saxendan ja viime viikolla tuli kelan kirje sen

verran avasin että luin että ei korvattavuutta, aha ok. 

Oisko kaikille helpompaa kun tietäisi jo vähän etukäteen olla hakematta edes.

Ei saisi nekään turhia hakemuksia sinne eikä minun tarvitse odottaa, v... mitä touhua.

Tämän lukeneet nyt tietää, kannattaako hakea korvattavuutta.

Kuin moni hakee ihan turhaan, siellä saxenda/yms hakemuksia varmaan satoja.

uttiv mikä tampio! Korvaukselle on tietyt painorajakriteerit. Sen hakemuksen tekee btw lääkäri, eikä mitään maallikko itse, joka ei tuon terävämpi ole, että tajuaisi edes lukea korvauksen myöntöperusteet.

Vierailija
542/831 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

syö vähemmän

Tai voi lopettaa syömisen kokonaan, sekin on hyvä vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/831 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijalle nro 543. Mitä teet täällä ryhmässä?

Vierailija
544/831 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samu kirjoitti:

Mä lähdin kelasta hakee korvattavuutta LAIHDUTUSLÄÄKKEELLE jolle on resepti ja lääkärin todistus.

Nämä sisään kelaan, myöhemmin kela kyselee sitten sokeriarvoja, painoa sun muuta siis minkä takia???

Laitoin sinne vastauksen että tämä on laihdutuslääke niin mihin ne tarvii näitä tietoja, en ymmärrä.

Eikä ne vastaa siihen mitään. No sitten tulee hylky sieltä, ei korvattavuutta. Kuukauden ootat enkä osta lääkettä sen takia niin huh huh.

No sitten laitoin valituksen kun tätä aloin ihmettelee mitä tämä nyt on, sitä sun tätä tietoa sinne ja taas

käsitellään kuukausi. Tässä välissä kävin jo ostaa saxendan ja viime viikolla tuli kelan kirje sen

verran avasin että luin että ei korvattavuutta, aha ok. 

Oisko kaikille helpompaa kun tietäisi jo vähän etukäteen olla hakematta edes.

Ei saisi nekään turhia hakemuksia sinne eikä minun tarvitse odottaa, v... mitä touhua.

Tämän lukeneet nyt tietää, kannattaako hakea korvattavuutta.

Kuin moni hakee ihan turhaan, siellä saxenda/yms hakemuksia varmaan satoja.

uttiv mikä tampio! Korvaukselle on tietyt painorajakriteerit. Sen hakemuksen tekee btw lääkäri, eikä mitään maallikko itse, joka ei tuon terävämpi ole, että tajuaisi edes lukea korvauksen myöntöperusteet.

Kukahan se tampio nyt on?

Edellisen kommentin kirjoittaja esiintyy besserwisserinä ja valaisee, että hakemuksen tekee muuten ihan lääkäri ja maallikko on typerä, kun ei edes lue korvauksen myöntöperusteita.

Toki ne myöntöperusteet voi lukea, mutta eipä Kela ole tullut tunnetuksi selkokielisistä perusteistaan tai lausunnoistaan eli toisille voi olla vaikeaa saada selvää eri ehtojen samanaikaisesta täyttymisestä.

Joten ennemminkin tampio on lääkäri, joka ammattilaisena ei ole osannut kertoa potilaalleen myöntöperusteita riittävän selkeästi. Jos lääkäri kirjoittaa B-lausunnon, niin oletettavasti hänen mielestään kriteerit täyttyvät - vain todellinen tampio kirjoittaa lausunnon, jonka tietää jo etukäteen tulevan hylätyksi.

Itse pidän tampioina näitä besserwissereitä, joiden pitää aina vähän väliä käydä täällä kommentoimassa alentuvaan tai ilkeään sävyyn asioita, joista heillä itsellään ei ilmeisesti ole kokemusta.

Vierailija
545/831 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tänään 0.6 mg.

Pistin tänään päivällä ennen terveellistä tonnikalasalaattia. Sitten söin karamelliä ja join Pepsi Maxia puoli litraa. Alkoi väsyttää ja menin nukkumaan klo 19.00 nyt heräsin klo 21.00 ku vaimo skitsoaa mun väsyneelle pojalle, jonka sen oli pakko raahata 100 km päähän eri kaupunkiin mummoa tapaamaan vaikka lapsi on ollu jo valmiiksi kuormittunu ja tiesin etukäteen että se väsyy tollasesta, mutta vaimolle on turha sanoa vastaan alkaa vaa korottaa ääntä lapsen kuullen ja en halua sitäkään. Neuvot on aina kritisointia tai vittuilua.

Laihduta tässä sitten. Teen kyllä oman osani lapsen kasvatuksessa, vaikka se vaikeaa onkin ku akka on kontrollifriikki, uhriutuu ja häärää takana vieressä.

No joka tapauksessa, nyt ku ne herätti ton mummolareissun jälkeen (lapsi siis 7v ja ad/hd n takia etityisherkkä ja kuormittuu helposti) niin oon vähän oksettava olo. Johtuukohan karkeista?

Vierailija
546/831 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään reseptin ja lääkäri (venäläinen ja vähän huono suomi) vetäisi tiukat ohjeet. Käski aloittaa 0,6 ja nostot viikon välein, heti jos tulee hyvä vaste niin ei nostoa vaan sillä annoksella käyttö kunnes paino ei ole laskenut 3 viikkoon, sitten nosto. Lisäksi käski pistää käsivarteen (siis käytännössä alliin vaihdellen puolta). Oon lähäri ja töissä aina pistetään mahaan tai jalkoihin. Uusi juttu toi käsivarteen pistäminen, muut kuulleet?

Se on vain yksi kohta lisää, johon saa pistää. Itse en pistäisi, ellei olisi muhkeat allit. Pistän eri puolille vatsaa ja se toimii hyvin. Useimmat pistävät vatsaan tai reiteen, mutta se käsivarsikin käy, jos siinä on mihin pistää.

Vierailija
547/831 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut päivän ateria/välipala esimerkeistä. En tiedä kuuluuko tähän ryhmään, mutta kysynpä kuitenkin. Mallipäivä?

Syön ihan samaa ruokaa kuin ennenkin, mutta pieniä annoksia, lääkkeen ansiosta hyvinkin pieni määrä tekee kylläiseksi. Käytän Saxendaa verensokerin tasaamiseksi ja sairauden aiheuttaman lihomisen korjaamiseen, ylensyönti ei ole lihomiseni takana.

Esimerkkipäivä:

Aamiainen - pieni kulhollinen puuroa ja marjoja, pellavarouhetta ja raejuustoa usein myös. Teetä tai joskus tuoremehua.

Lounas - puoli lautasellista kasviksia, puoleen kotiruokaa (esim. perunaa/pastaa/riisiä ja kastiketta, kiusausta tms uuniruokaa tai vaikka keittoa) Käytän keskivertoa pienempää lautasta, ns. aamiaislautasta. Niin kuin ne Arabian muumilautaset.

Välipala - hedelmä tai pieni leipäpala, teetä, vettä tai mehua

Päivällinen - vastaava kuin lounaskin

Iltapala - teetä ja voileipä tai hapankorppu, päällä kasviksia ja leikkele. Tai vähän rahkaa, kiisseliä tai hedelmä. Jotakin pientä kuitenkin.

Toisinaan syön suklaata pari palaa, jäätelön tai jonkun pullan tai kakkupalan, esimerkiksi jos tapaan ystävän kahvilassa. Lääke aiheuttaa tunteen, että jo pieni määrä tekee tyytyväiseksi. Alkoholia tai kahvia en käytä, janoon juon vettä. Usein juon teetä joko päivällä tai illalla, harvoin joka aterialla. Laitan ruoat itse.

Vierailija
548/831 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Sinulle nro 548.

Monta ideaa, joita aion käyttää.

Vierailija
549/831 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin taas kaikkea mahdollista ja törmäsin noiden neuloihin liittyen sellaiseen, että netistä diabeteskaupasta tai multicare- centrumista neuloja (novofine) saa huomattavasti halvemmalla kuin apteekista. Olisipa taas tsekkaillut näitä ennen äskeistä apteekkireissua.

Ja samalla taas tavasin saxenda käyttöohjetta niin siellähän on ihan selkeästi ohjeena annos max 3,0 tai hyvin siedetty korkein määrä. Kun olen vähän tuntenut "huonommuutta" kun en kestä isompaa määrää.

Nyt voin hyvällä omatunnolla käyttää vaan sen 1,2 ihan niin kauan kun tuntuu riittävän. Sitten jos teho hiipuu niin yritän nostaa annosta. Närästyksestä ja pahoinvoinnista olen päässyt eroon tällä 1, 2 annostuksella. Ja pistosajan siirto aamuun on varmaan myös parempi kuin iltapäivällä otettuna

Onko teillä muuttunut makuaisti tämän lääkkeen aloituksen jälkeen? Minä en olisi ikinä uskonut, että minun ei tee mieli pepsimaxia! Ja siis nyt tökkii niin paljon että en voi yhtään juoda sitä. Ja kun ilmestymisestään asti sitä on menny 1 5l/vrk... Ja siis maku on muuttunut pahaksi. Samoin on käynyt kahvin suhteen.

Muutoin olen miettinyt, että onhan aika pöljää, että tähän ei saa sitä korvattavuutta pelkästään lihavuus perustein. 2 tyypin diabetes on ymmärtääkseni kansantauti ja kallis yhteiskunnalle. Ylipaino lienee suurin syy? Eikö se nyt olisi järkevää tukea laihtumista ja ennaltaehkäistä diabeteksen syntyä?

Vierailija
550/831 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut päivän ateria/välipala esimerkeistä. En tiedä kuuluuko tähän ryhmään, mutta kysynpä kuitenkin. Mallipäivä?

Syön ihan samaa ruokaa kuin ennenkin, mutta pieniä annoksia, lääkkeen ansiosta hyvinkin pieni määrä tekee kylläiseksi. Käytän Saxendaa verensokerin tasaamiseksi ja sairauden aiheuttaman lihomisen korjaamiseen, ylensyönti ei ole lihomiseni takana.

Esimerkkipäivä:

Aamiainen - pieni kulhollinen puuroa ja marjoja, pellavarouhetta ja raejuustoa usein myös. Teetä tai joskus tuoremehua.

Lounas - puoli lautasellista kasviksia, puoleen kotiruokaa (esim. perunaa/pastaa/riisiä ja kastiketta, kiusausta tms uuniruokaa tai vaikka keittoa) Käytän keskivertoa pienempää lautasta, ns. aamiaislautasta. Niin kuin ne Arabian muumilautaset.

Välipala - hedelmä tai pieni leipäpala, teetä, vettä tai mehua

Päivällinen - vastaava kuin lounaskin

Iltapala - teetä ja voileipä tai hapankorppu, päällä kasviksia ja leikkele. Tai vähän rahkaa, kiisseliä tai hedelmä. Jotakin pientä kuitenkin.

Toisinaan syön suklaata pari palaa, jäätelön tai jonkun pullan tai kakkupalan, esimerkiksi jos tapaan ystävän kahvilassa. Lääke aiheuttaa tunteen, että jo pieni määrä tekee tyytyväiseksi. Alkoholia tai kahvia en käytä, janoon juon vettä. Usein juon teetä joko päivällä tai illalla, harvoin joka aterialla. Laitan ruoat itse.

Minä syön aika saman tyyppisesti. Normaalia kotiruokaa. Vähintään 5 ateriaa/pv. Lautasena usein käytän leipälautasta. Mutta tärkein itselleni on se, että syön lasten aterimilla -> koska hitaasti syömistä joudun harjoittelemaan. Minun pitää keskittyä myös siihen, että pureskelen kunnolla ja syön oikeasti suun tyhjäksi ennen kuin mätän sinne uutta...

Vierailija
551/831 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä? Paino jämähtänyt .

Ei nouse eikä varsinkaan laske. Turhauttaa. Merkitsen joka päivä syömiset Fatsecretiin ja sen mukaan pysyn raameissa. Onko muita apuvälineitä olemassa tai mitä käytätte?Muistan lääkärin sanat, kun hän minulle suositteli Saxendaa : "painonpudotus tulee olemaan erittäin vaikeaa".

Vaikea lajihan tämä on.

Itse en merkkaa syömisiäni mihinkään. En laske kaloreita. Koitan keskittyä siihen että mikään ei ole sinänsä kiellettyä, mutta kohtuus kaikessa.

Kyllähän me sinänsä osaamme valita ns järkevät vaihtoehdot. Ainakin tiedämme mitä ne on. Täysin on uskoakseni tuo, että syö tarpeeksi tiheään.

Itse uskon, etyä kun ei syö säännöllisesti tietty kalori määrä/vrk niin elimistö ei ehkä mene niin helposti säästöliekille. Ehkä.

Jumitukset varsinkin naisilla ovat normaaleja ja niistä ei pitäisi lannistua. Joka päiväiset punnitukset pahentavat harmitusta, minkä jumitukset aiheuttavat.

Ja se mitä koitan takoa itselleni, että olisin armollinen ja kohtuullinen itselleni. Kilot eivät ole tulleet kuukaudessa eikä kahdessa ja eivät myöskään siinä ajassa lähde. Armollisuutta itselleni on myös se etten ajattele ihannepainoa tai sitä paljonko pitää laihtua koska se ajatus on aika masentava. Yritän olla iloinen kaikesta mikä on lähtenyt ja vähäisestäkin olon kevenemisestä. Yritän iloita ihan pienistä muutoksista joita huomaan esim vaatteitten mahtumisessa jne.

Vierailija
552/831 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

syö vähemmän

Onko sulla lisää vi**n fiksuja ohjeita?

Vierailija
553/831 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Saxendan. Paino 105.

Vierailija
554/831 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santra kirjoitti:

Selailin taas kaikkea mahdollista ja törmäsin noiden neuloihin liittyen sellaiseen, että netistä diabeteskaupasta tai multicare- centrumista neuloja (novofine) saa huomattavasti halvemmalla kuin apteekista. Olisipa taas tsekkaillut näitä ennen äskeistä apteekkireissua.

Ja samalla taas tavasin saxenda käyttöohjetta niin siellähän on ihan selkeästi ohjeena annos max 3,0 tai hyvin siedetty korkein määrä. Kun olen vähän tuntenut "huonommuutta" kun en kestä isompaa määrää.

Nyt voin hyvällä omatunnolla käyttää vaan sen 1,2 ihan niin kauan kun tuntuu riittävän. Sitten jos teho hiipuu niin yritän nostaa annosta. Närästyksestä ja pahoinvoinnista olen päässyt eroon tällä 1, 2 annostuksella. Ja pistosajan siirto aamuun on varmaan myös parempi kuin iltapäivällä otettuna

Onko teillä muuttunut makuaisti tämän lääkkeen aloituksen jälkeen? Minä en olisi ikinä uskonut, että minun ei tee mieli pepsimaxia! Ja siis nyt tökkii niin paljon että en voi yhtään juoda sitä. Ja kun ilmestymisestään asti sitä on menny 1 5l/vrk... Ja siis maku on muuttunut pahaksi. Samoin on käynyt kahvin suhteen.

Muutoin olen miettinyt, että onhan aika pöljää, että tähän ei saa sitä korvattavuutta pelkästään lihavuus perustein. 2 tyypin diabetes on ymmärtääkseni kansantauti ja kallis yhteiskunnalle. Ylipaino lienee suurin syy? Eikö se nyt olisi järkevää tukea laihtumista ja ennaltaehkäistä diabeteksen syntyä?

Hoitotarvikejakelusta saat neulat ilmaiseksi. Googlaa oman kaupungin hoitotarvikejakelu.

Vierailija
555/831 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

syö vähemmän

Onko sulla lisää vi**n fiksuja ohjeita?

Ei kannata ahmia herkkuja, ei se saxenda niitä kaloreita polta.

Vierailija
556/831 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santra kirjoitti:

Hei, olen käyttänyt maksimissaan annosta 1.8mg (välillä 1.2), koska saxenda tuntuu toimivan minulle tuolla ihan hyvin.

3kkn aikana paino on pudonnut 5,7kg. Tämä tahti sopii itselleni ihan hyvin ja olen järkeillyt että mielummin hitaasti kuin kertarykäisyllä.

Lääkärikin kannusti jättämään siihen annokseen millä jo tulee tuloksia.

Vierailija
557/831 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Mitä neuloja käytätte?

Ekalla kerralla apteekissani oli tarjolla vain NovoFine 0,23/0,25x6mm niin en ole sen jälkeen uskaltanut muuta kokeilla, jos ei käykään kynään. Joku kertoi tilaavansa diabeteskaupasta, mutta siellä ei ollut juuri tätä neulaa.

Vierailija
558/831 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin hoitotarvikejakelusta ilmaiseksi 2x 100 kpl paketti tällaisia BD 0,25 mm 31G x 5 mm Thin Wall -neuloja. Pelkäsin jo, että sopivatkohan, kun merkki on eri kuin Saxendan ohjeissa mainittu. Mutta hyvin toimii. 👍

Vierailija
559/831 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä? Paino jämähtänyt .

Ei nouse eikä varsinkaan laske. Turhauttaa. Merkitsen joka päivä syömiset Fatsecretiin ja sen mukaan pysyn raameissa. Onko muita apuvälineitä olemassa tai mitä käytätte?Muistan lääkärin sanat, kun hän minulle suositteli Saxendaa : "painonpudotus tulee olemaan erittäin vaikeaa".

Sain itse vinkkiä, että kannattaa pienentää reilusti lääkkeen annostusta tai laittaa tauolle vähäksi aikaa, jos meinaa jumittaa painonpudotus.

Vierailija
560/831 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi