Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (826)
Käytänkin pois, mutta ehtii mennä vanhaksi kun on niin monta laatikkoa. Helpottais kun vois myydä jolkekin tarvitsijalle vähän halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
MeAnKa kirjoitti:
Ottaako apteekki noita kyniä takas? Eivät tietysti korvaa mitään, mutta vastaa ottavatko? Mun Saxenda-taival alkaa olla päätöksessä ja koetan pitää painon kurissa ilman.
Apteekki ottaa vastaan kaikki käyttämättömät/ vanhentuneet lääkkeet. (Niitähän ei saa vetää vessasta alas, kuten moni edelleenkin tekee 😕.)
Mutta jos Saxenda on sopinut itsellesi (etkä lopeta käyttöä sivuoireiden vuoksi), miksi et käyttäisi jo hankittuja kyniä itse? Saxendastahan sanotaan, että sen käyttöä voi olla syytä jatkaa pysyvästi, muuten paino lähtee jälleen nousuun.
Itse käyttäisin nuo kynät pois laskien annostusta vähitellen, jotta elimistö ehtii tottua siihenkin, ettei lääkettä enää käytä.
Aloitin Saxendan käytön n. 1,5 viikkoa sitten.. huonovointisuutta ja heikotusta on ollut lähes koko ajan (ei oksentelua).. viikon käytin ohjeen mukaan 0.6 mg ja nyt yritän korottaa annosta pikkuhiljaa 1.2 mg:aan (5, 6, 7 napsautusta kerrallaan päälle tuon 0.6 mg:n).. luulen, että tuskin pääsen tuohon 3 mg:aan. Ja jos pystyn käyttämään tätä lääkettä puoli vuotta, se on hyvä.. jatkan "terveellisellä" ruokaohjelmalla ja liikunnalla. Nyt pystyn syömään päivässä 1200-1600 kcal ja en tiedä, onko ihan terveellistä, vaikkakin monipuolisesti kaikkea. 1,5 viikossa paino on tippunut 3,5 kg.. tavoite on 12 kg pudotusta. Katsotaan kestääkö elimisto tätä Saxendaa.
Juhani55 kirjoitti:
Aloitin Saxendan käytön n. 1,5 viikkoa sitten.. huonovointisuutta ja heikotusta on ollut lähes koko ajan (ei oksentelua).. viikon käytin ohjeen mukaan 0.6 mg ja nyt yritän korottaa annosta pikkuhiljaa 1.2 mg:aan (5, 6, 7 napsautusta kerrallaan päälle tuon 0.6 mg:n).. luulen, että tuskin pääsen tuohon 3 mg:aan. Ja jos pystyn käyttämään tätä lääkettä puoli vuotta, se on hyvä.. jatkan "terveellisellä" ruokaohjelmalla ja liikunnalla. Nyt pystyn syömään päivässä 1200-1600 kcal ja en tiedä, onko ihan terveellistä, vaikkakin monipuolisesti kaikkea. 1,5 viikossa paino on tippunut 3,5 kg.. tavoite on 12 kg pudotusta. Katsotaan kestääkö elimisto tätä Saxendaa.
Sairasta!
Juhani55 kirjoitti:
Kannattaa lisätä annostusta pikkuhiljaa, just niin kuin oot tehnytkin. Mulla Saxenda käytössä helmikuusta asti, ja 1,8 annoksella menen edelleen. Isompi määrä laittaa suolen jumiin, ja tekee inhottavaa turvotusta ylävatsalle. Paino tippuu pikkuhiljaa, se on pääasia.
Lukenut alle vuorokaudessa keskusteluketjun sivulta 1-23
Täällä N35, BMI >35 ja tiistaina tuli dg. 2.tyypin diabeteksen esiaste ja eilen kolesterolilääke
Pituus 168, paino 120.
Eilen sisätautilääkäri teki B-lausunnon Kelalle ja elokuussa lomien jälkeen alkanee lääkkeen kokeilu. Olisin halunnut lääkkeen jo nyt lomalleni omakustanteisesti ja testiin, jotta mahdolliset sivuvaikutukset olisivat ennen töihin palaamista, mutta minkäs teet. Jään seuraamaan työterveysaplikaatiosta, mitä kyseinen sisätauteihin erikoistunut lääkäri toimii, heltyisikö reseptiin jo aiemmin.
Taustani: traumoja (seksuaalista, psyykkistä ja fyysistä), PCOS (munasarjojen monirakkulaisuus), uniapnea, ADHD ja uupumuksia, burnouteja, masennusta
Olen ollut tosi tyytyväinen siihen, miten minua on tuettu psyykkisten ongelmieni kanssa.
Nyt havahduin keväällä, että haluan lihavuusleikkaukseen "viimeisenä oljenkortena". Otin puheeksi työterveydessä ja pyysin sokerirasitusta, koska raskauden loppuvaiheessa 10 vuotta sitten ollut raskausdiabetes.
Olen kamppailut mielenterveysasioiden ja painon kanssa koko elämäni. Synnytyksen jälkeen 2014-2015 sain painoni vuoden PT-valmennuksella 108kg:sta melkein alle 80kg, sitten loppui vanhempainvapaa, tuli kolmen vuoden uniralli lapsen kanssa ja "normaali elämä jatkui". 2015-2016 dieettasin ravintolisien ja VHH-ruokavalion kanssa, kun paino alkoi taas kivuta lähemmäs 90kg.
2018 todettiin uniapnea, se auttoi alkuun
Sitten paino kipusikin jo lähemmäs 100 ja vuonna 2020 olin synnäriltä lähdön lukemissa, n. 110g painoa. Vuoden 2020 treenasin jälleen PTn ja elintapamuutoksen parissa, hyötyä jaksamiseen oli, mutta paino ei lähtenyt laskuun, koska jatkuva stressi ja univaje.
2021 todettiin adhd, sen lääke vei ruokahalut. Luulin taas, että vihdoin helpottaa. Arki "normalisoitui".
2022 työterveydessä kaikki arvot priimaa, (paitsi paino edelleen siellä 105-110kg), huono kolesteroli tippunut rajusti vuodesta 2019 ihannelukemiin ja työterveyshoitaja ihmetteli mistä kyse - Olin hankkinut koiran ja tullut enempi arkiliikuntaa.
2023: Nyt minua siis vain väsyttää. Väsyttää ja väsyttää. Pärjään työpäivän, jos en syö, jos syön, simahdan aamupalan / lounaan / päivällisen jälkeen. Sitten paaston päätteeksi tai stressin lauettua koko ruokavalio aivan sekaisin.
Tänään klo 7.00 söin puuron ja marjoja.
Klo 8.00 söin AB-jugurttia, sämpylän avokadolla, salaatilla, kurkulla ja paprikalla.
Olen istunut tässä 8.00-9.30 välisen ajan viestiketkun ääressä tunteessa, että meinaan koko ajan nukahtaa. Tunnen, miten kehoni ei polta juuri syötyä ruokaa ja aineenvaihduntani on aivan sekainen. Hormonit olleet sekaisin aina (PCOS), kuukautisetkaan tule kuin joskus ja jouluna ja karva kasvaa (parta, napakarvat).
Pitää peukut, että saisin lääkkeen ja että auttaisi minua. Eniten odotan, että tämä jo aiheutunut elämän aivosumu hellittäisi ja saisin jättää koko aikaisen kemistin uran "paljonko voin syödä etten nukahda" -teeman ja arkistressin ympäriltä. Käyttäisin mieluusti Wolt-, E-passiruokaetu- ja herkkurahat siihen, että jaksaisin 7-päiväisestä viikosta 5 päivää tehdä töitä 100% työajalla. Siksipä toivon Saxendaa vaikka omakustanteisesti asap.
Jotain piti vielä sanoa, mutta palaan tänne myöhemmin. Seuraavaksi viesteissä sivulle 24.
Ai niin, nyt muistin mitä mun piti kirjoittaa:
Minulla elintapamuutoksen tavoite on olla psyko-fyysis-dynaaminen ei pelkkä ulkonäöllinen tai yhteiskunnan paineiden sanelema.
Oon tehnyt tosi paljon töitä itseni ja psyykeen kanssa, että olen saanut lapsuuden ja nuoruuden traumat työstettyä sekä vertaistukiryhmissä, yksilö-, ryhmä- kuin psykoterapiassakin.
Mutta siitä jäänytkin tunne, että keho muistaa. Ylen artikkelissa oli muistista tietoa. Pelko, jännitys ja stressi laukaisevat adrenaliinituotannon ja lisämunuaiset aktivoituvat ja sitten oli insuliinituotannosta ja sokeriaineenvaihdunnasta. --> Ihminen muistaa paremmin ikävät asiat, koska niissä "kehon reaktiot mukana".
Vyöhyketerapiassa sanottiin, että aineenvaihdunnan alueet ovat reisissä / lantiolla. Keho myös suojaa niitä elimiä, joissa vaivoja keräämällä rasvaa suojaksi. Minulla paino kerääntyminen alkanut munasarjojen alueesta ja reisistä, toki kertynyt rasvaa tämän sairaalloisen painon kanssa ihan all over.
Oma tavoite 10% painosta 6kk:saa = 108kg (olisi sama kuin synnäriltä lähdettäessä 2013). Lisäksi toki toivon KELA-korvausta ja lääkkeen jatkoaikaa 2024-2025.
Jos 2024 mennessä paino alle 110, oon vieläki tyytyväisempi, mutta konkreettinen tavoite on se -20kg parissa vuodessa. Jos 2024-2025 painoni on alle 100kg, olen kyllä vieläkin tyytyväisempi. (Lupasin joskus itselleni, että jos 2-numeroinen paino toteutuu, toteutan haaveeni ja perustan oman yrityksen - Tai jatkan ainakin sen haaveilusta ja ehkä nautin vain elämästä.)
Kysymys, onko kukaan OA-vertaistukiryhmissä tai käsitellyt vaikka ACA:ssa tunnesyömistä? Ovatko auttaneet tukena?
Tietämätön kyselee, että mitä eroa on semaglutidilla ja liraglutidilla? Google ei ainakaan mulle antanut vastausta?
MeAnKa kirjoitti:
Käytänkin pois, mutta ehtii mennä vanhaksi kun on niin monta laatikkoa. Helpottais kun vois myydä jolkekin tarvitsijalle vähän halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
MeAnKa kirjoitti:
Ottaako apteekki noita kyniä takas? Eivät tietysti korvaa mitään, mutta vastaa ottavatko? Mun Saxenda-taival alkaa olla päätöksessä ja koetan pitää painon kurissa ilman.
Apteekki ottaa vastaan kaikki käyttämättömät/ vanhentuneet lääkkeet. (Niitähän ei saa vetää vessasta alas, kuten moni edelleenkin tekee 😕.)
Mutta jos Saxenda on sopinut itsellesi (etkä lopeta käyttöä sivuoireiden vuoksi), miksi et käyttäisi jo hankittuja kyniä itse? Saxendastahan sanotaan, että sen käyttöä voi olla syytä jatkaa pysyvästi, muuten paino lähtee jälleen nousuun.
Itse käyttäisin nuo kynät pois laskien annostusta vähitellen, jotta elimistö ehtii tottua siihenkin, ettei lääkettä enää käytä.
Siis miksi ihmeessä sä ostat monta laatikkoa kerralla!? Sulla on siis satojen eurojen arvosta pilaantuvaa tavaraa jääkaapissa. Haloo! Ei mitään järkeä.
Alotin saxendan tämän viikon maanantaina eli 26.6. Mulle suositeltiin hidasta nostoa, eli 0,6mg kahden viikon ajan ja sitte nosto.
En ajatellu että tää väsymys vois johtua tuosta lääkkeestä mutta kommenttien perusteella se voiski olla siitä! Rytmihäiriöitä on myös paljon, en tiedä johtuuko lääkkeestä (saan herkästi rytmihäiriöitä eri tablettilääkkeistä) vai kuukautiskierrosta.
Alkuviikko on menny hyvin, mutta nyt alko etova olo iltapalan jälkeen.
Mä pistän lääkkeen iltasin, lähinnä sen takia ku aamusin on kiire 😅
Mulla todettiin kilpparin vajaatoiminta 3kk sitte ja sekin lääkitys alotettiin nyt.
Suvussa on periytyvää sydänlihassairautta ja senkin takia haluan painoa pois.
Mulla ikää vajaa 40v joten painonpudotus on hankalampaa. Kolme lasta pitää arjen kiireisenä, ja tän vikan raskauden aikana paino nousi liki 30kg(!!) Vaikka kahden edellisen aikaan nousi 8kg.. pituutta 163 ja painoa 125 eli hurjasti liikaa.
Toivotaan että lääke auttaa ja motivoi!
Saxendan käyttöä takana nyt kuusi annosta. En halua vielä astua vaa'alle, sillä en halua liikaa keskittyä kiloihin (vaikka mietin niitä aika paljon - pakko myöntää).
Sivuoireet:
- Syljen eritys lisääntynyt, luulen että johtuu aineenvaihdunnan tehostumisesta.
- Pientä kuvottava oloa, auttaa kun juo vettä tai syö.
- Ajoittainen väsymys, varmasti alhaista verensokeria.
- Lievä ummetus oli kolme päivää, nyt jo palautunut vähän paremmaksi.
- Yksi pieni mustelma, kun piikki osunut verisuoneen.
Unettomuutta ei ole onneksi ollut tämän enempää.
Energisyys lisääntynyt, jaksanut käydä koiran kanssa vähän pidemmillä lenkeillä, uimassa pari kertaa sekä kuntosalilla. Turvotus vähentynyt, kasvoista huomaa hyvin ja muutamat housut tuntuu vähän löysemmiltä.
Ihan optimistinen olo.
Elämää vain kirjoitti:
Saxendan käyttöä takana nyt kuusi annosta. En halua vielä astua vaa'alle, sillä en halua liikaa keskittyä kiloihin (vaikka mietin niitä aika paljon - pakko myöntää).
Sivuoireet:
- Syljen eritys lisääntynyt, luulen että johtuu aineenvaihdunnan tehostumisesta.
- Pientä kuvottava oloa, auttaa kun juo vettä tai syö.
- Ajoittainen väsymys, varmasti alhaista verensokeria.
- Lievä ummetus oli kolme päivää, nyt jo palautunut vähän paremmaksi.
- Yksi pieni mustelma, kun piikki osunut verisuoneen.Unettomuutta ei ole onneksi ollut tämän enempää.
Energisyys lisääntynyt, jaksanut käydä koiran kanssa vähän pidemmillä lenkeillä, uimassa pari kertaa sekä kuntosalilla. Turvotus vähentynyt, kasvoista huomaa hyvin ja muutamat housut tuntuu vähän löysemmiltä.
Ihan optimistinen olo.[/quote
Varsinkin jos olet nainen, kannattaa punnita vaikka joka päivä. Naisilla paino vaihtelee tosi paljon kierron mukaan. Mulla +-5kg. Jos punnitset vain kerran viikossa tai vielä pahempi kuukaudessa niin et saa siitä oikeaa kuvaa. Kun punnitset joka päivä, näet sen luontaisen painon vaihtelun ja ajan mittaan näet, tuleeko laskeva käyrä.
Onko Kellään hajuaisti muuttunut, niin että rasvainen ruoka etoo? Esimerkiksi mieheni meetvurstit haisee kauhealle, jo toiseen huoneeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Elämää vain kirjoitti:
Varsinkin jos olet nainen, kannattaa punnita vaikka joka päivä. Naisilla paino vaihtelee tosi paljon kierron mukaan. Mulla +-5kg. Jos punnitset vain kerran viikossa tai vielä pahempi kuukaudessa niin et saa siitä oikeaa kuvaa. Kun punnitset joka päivä, näet sen luontaisen painon vaihtelun ja ajan mittaan näet, tuleeko laskeva käyrä.
Jep, ymmärrän pointin, mutta seuraan ennemmin kaulan, rinnanympäryksen, uuman, lantion ja reiden senttejä. Sillä uskon, että painon kanssa varmasti nesteiden poistumisen jälkeen tapahtuu luonnollisestikin pysähtymistä.
Tänään tosin kävin puolisolla vaa'alla (en itse omista), jossa mittasin myös alkulukemat ennen Saxendan aloitusta. Kahden viikon Saxendan käyttö -2kg eli nesteet ovat lähteneet liikkeelle.
Poikkeuksellista myös, että minulla alkoi kuukautiset (vaikka edellisistä "vain" 2kk), jotka normaalisti vain kerran puoleen vuoteen (PCOS). Selvästi hormonitoiminnassa tapahtuu siis jotain.
Näin kahden viikon jälkeen myös hikoiluttaa vähemmän.
Muutokset kahdessa viikossa 29.6.-12.7.23
Paino 120 kg -> 118 kg
kaula 45 cm -> 43 cm
rinta 138 cm -> 132 cm
vyötärö 120 cm -> 115 cm
lantio 138 cm -> 132 cm
reisi 71 cm -> 70 cm
Ruokavalio: normaalia kotiruokaa sekä viikonloppuna herkkuja perheen kanssa.
Liikunta: koiran kanssa lenkit aamuin illoin, kaksi kertaa käynyt salilla ja uimassa sekä viikonloppuna festareilla tanssimassa.
Miksi ihmeessä käytättte näitä laihdutuslääkkeitä kun lihavuusleikakus antaisi todennäköisemmin pysyvän tuloksen? Itse kävin lihavuusleikkauksessa Virossa 4/2022 ja nyt painan 62kg eli olen normalipainoinen. Koskaan en ole käyttänyt laihdutuslääkkeitä.
Minä olen käyttänyt Saxendaa kolme kuukautta, mutta valitettavasti joudun toteamaan, että en ole huomannut mitään vaikutusta. Ruokahalu on ennallaan. En taida hankkia enää uutta pakettia.
Noin viikko takana ja paino -1,5 kg. Ruokahalu katosi lähes kokonaan. Pitää asettaa itselle ajat jolloin syön edes vähän. Seuraavaksi nosto ja katsotaan kuinka käy. Sivuoireita ei oikeastaan ole. Pari huonosti pistettyä kertaa (taisi osua lihakseen). Vähän unettomuutta mikä voi johtua muustakin.
LEi
Kaikille ei välttämättä kyseinen leikkaus käy. On sellaisia sairauksia ja niiden lääkitykset ettei voi mennä vatsalaukkua operoimaan saatika kokonaan poistamaan. Silloin täytyy vain yrittää näillä muilla konsteilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä käytättte näitä laihdutuslääkkeitä kun lihavuusleikakus antaisi todennäköisemmin pysyvän tuloksen? Itse kävin lihavuusleikkauksessa Virossa 4/2022 ja nyt painan 62kg eli olen normalipainoinen. Koskaan en ole käyttänyt laihdutuslääkkeitä.
No herranjestas. Leikkaus on AINA se vihonviimeinen vaihtoehto! Suomessa on tosi vaikea edes päästä leikkaukseen! Kaikki keinot pitää ensin kokeilla, myös lääkitys. ja Ennen lääkityksen saamista on pitänyt kokeilla jo monta muuta vaihtoehtoa.
Miksi vastustat lääkitystä ja hengenvaarallinen leikkaus on susta parempi? Ihan nurinkurista ajattelua! Ilman muuta ensin kokeillaan lääkkeillä. Ne toimii myös niillä, jotka ei ole lähellekään tarpeeksi isoja leikkaukseen, mutta paino vaarantaa terveyden.
Leikkaus ei sovi kaikille, silläkin voi olla huomattavia vaikeita sivuvaikutuksia, sen jälkeenkin voi lihoa, jne. jne. jne.
Tämä on ketju Saxendan käyttäjille heidän kokemuksistaan. Aina pitää näköjään tulla pätemään ties millä asialla, oli aihe mikä tahansa. 🙄