Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Mä lähdin kelasta hakee korvattavuutta LAIHDUTUSLÄÄKKEELLE jolle on resepti ja lääkärin todistus.
Nämä sisään kelaan, myöhemmin kela kyselee sitten sokeriarvoja, painoa sun muuta siis minkä takia???
Laitoin sinne vastauksen että tämä on laihdutuslääke niin mihin ne tarvii näitä tietoja, en ymmärrä.
Eikä ne vastaa siihen mitään. No sitten tulee hylky sieltä, ei korvattavuutta. Kuukauden ootat enkä osta lääkettä sen takia niin huh huh.
No sitten laitoin valituksen kun tätä aloin ihmettelee mitä tämä nyt on, sitä sun tätä tietoa sinne ja taas
käsitellään kuukausi. Tässä välissä kävin jo ostaa saxendan ja viime viikolla tuli kelan kirje sen
verran avasin että luin että ei korvattavuutta, aha ok.
Oisko kaikille helpompaa kun tietäisi jo vähän etukäteen olla hakematta edes.
Ei saisi nekään turhia hakemuksia sinne eikä minun tarvitse odottaa, v... mitä touhua.
Tämän lukeneet nyt tietää, kannattaako hakea korvattavuutta.
Kuin moni hakee ihan turhaan, siellä saxenda/yms hakemuksia varmaan satoja.
Samu kirjoitti:
Mä lähdin kelasta hakee korvattavuutta LAIHDUTUSLÄÄKKEELLE jolle on resepti ja lääkärin todistus.
Nämä sisään kelaan, myöhemmin kela kyselee sitten sokeriarvoja, painoa sun muuta siis minkä takia???
Laitoin sinne vastauksen että tämä on laihdutuslääke niin mihin ne tarvii näitä tietoja, en ymmärrä.
Eikä ne vastaa siihen mitään. No sitten tulee hylky sieltä, ei korvattavuutta. Kuukauden ootat enkä osta lääkettä sen takia niin huh huh.
No sitten laitoin valituksen kun tätä aloin ihmettelee mitä tämä nyt on, sitä sun tätä tietoa sinne ja taas
käsitellään kuukausi. Tässä välissä kävin jo ostaa saxendan ja viime viikolla tuli kelan kirje sen
verran avasin että luin että ei korvattavuutta, aha ok.
Oisko kaikille helpompaa kun tietäisi jo vähän etukäteen olla hakematta edes.
Ei saisi nekään turhia hakemuksia sinne eikä minun tarvitse odottaa, v... mitä touhua.
Tämän lukeneet nyt tietää, kannattaako hakea korvattavuutta.Kuin moni hakee ihan turhaan, siellä saxenda/yms hakemuksia varmaan satoja.
Minulle terveyskeskuksessa selitettiin, ettei Kelakorvausta saa, jollei ole sokeritautia sekä painoindeksi tarpeeksi iso. Vaikka käytän verenpainelääkettä ja kolesterolilääkitystä ja painoindeksi oli alottaessa reilusti yli 40, ei korvauksia tipu.
Tällä hetkellä olen kuitenkun laihtunut 23 kg, joten aijon jatkaa maksamista. Painonpudotus on minulle nyt niin tärkeää, liikkuminen helpottuu ja vointi kohenee vaikka muitakin terveyshaasteita on
Monet täällä kiirehtii käyttämääm maksimiannosta, jolloin piikkejä kuluu pikavauhtia. Suosittelen kuulostelemaan onko pakko nostaa lääke maksimiin, jos ruokahalu on laskenut jo pienemmälläkin annoksella.
Itse käytän n 1,5-annosta kun se kerran toimii. Tämän vähemmäksi ruokahalun ei tarvitse laskea; annoskoot ruuissa on puolittuneet, eikä herkkujakaan tee kauheesti mieli. Paino jumittaa välillä kauankin, mutta laskee sitten taas pikkuhiljaa. Pikakuureja olen aijemmin useasti kokeillut ja lihottanut itseni niillä. Nyt haluan vain syömisen normaaliksi. Selvästi kylläisyyshormonit on ehkä laihdutuskuureista menneet sekaisin, kun ei tunnista enää milloin on syönyt tarpeeksi.
Toivottavasti siihen löytyy joskus jokin parannuskeino, ellei, piikitystä täytyy jatkaa loppuelämä.
Olen kiinnostunut päivän ateria/välipala esimerkeistä. En tiedä kuuluuko tähän ryhmään, mutta kysynpä kuitenkin. Mallipäivä?
Vierailija kirjoitti:
Mamma60 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla ongelmana sydämentykytykset? Itselleni nämä ilmaantuivat n. kuukausi sitten. Annosta nostaessa pahenivat ja pistin isoimman annoksen ehkä muutaman pvän, aloin tiputtamaan takaisin pienempään. Tykytykset vaan jatkuivat ja nyt päätin romahduttaa annoksen takaisin 0,6: KAUHEA NÄLKÄ! Vajaan viikon nyt koko ajan tehnyt mieli aivan kaikkea ja katsoin juuri, että kilon näytti enemmän paino, paino oli muutenkin jumittanut kaksi viikkoa, sitä ennen tasaista tippumista helmikuun puolesta välistä. En todella tiedä mitä tehdä nyt, tykytysten takia en pystynyt kunnolla nukkumaan. Ehkä koitan seuraavalla annoksella nyt pari pvää ja katson miten tilanne kehittyy. En todellakaan halua lopettaa lääkettä, painoa tippunut vasta 5-6 kiloa ja pudotettavaa olisi ainakin 10 kiloa, että olisi vähänkään parempi ja terveellisempi olo kropassa :(
Sain myös tykytyksiä heti ekan viikon jälkeen, kun nostin annosta 0,6:sta 1,2. Sen jälkeen olen lisännyt vain muutaman "naksauksen" kerrallaan, tällä hetkellä siedän 1,2 ja 6 naksausta päälle. Saxendaa olen käyttänyt helmikuun puolivälistä lähtien, eli tosi pikkuhiljaa lisännyt annostusta. Ainoat haittavaikutukset on nyt olleet ummetus/ripuli vuoron perään, sekä välillä väsymys ja päänsärky Mieliteot on kuitenkin pysyneet pois ja ruokamäärät kohtuullisina, paino putoaa pikkuhiljaa. Ozempic sopi itselleni paremmin, ehkä palaan siihen kunhan saatavuusongelmat poistuvat.
Mitä tarkoitat 1,2 ja 6 naksautusta päälle?
Eli kynästä 1,2, ja sen jälkeen kierrän kynää niin, että se naksahtaa 6 kertaa. Nyt olen päässyt jo 1,8 asti. 😅
Onko täällä ketään, joka olisi ozempicin saatavuusongelmien vuoksi siirtynyt saxendaan? Itse ostin pari kuukautta rybelsusta, kun ozempicia ei saanut, ja se ei tehonnut ollenkaan. Päädyin ostamaan saxendaa, koska minulla oli resepti valmiina kun vaihdettiin aiemmin sax oohon. Yhtä venkslaamista lääkkeestä toiseen, mutta toiveet on korkealla. Ehdin laihtua 5kg ozempicilla ja sitä ennen 7kg saxendalla.
Mä oon nyt ollu ehkä 3 viikkoa ilman Saxendaa, lähinnä koska rahat loppui. :DD Mutta syön edelleen tosi vähän, sellainen hirveä nälkätuskahiki on pysynyt poissa ja mielitekojakaan ei juuri ole. Laihtuminen on jatkunut. Olen tosi iloinen! Erityisesti se kamala fyysinen olo mikä aikaisemmin tuli, jos ei syönyt aika paljon, on poissa. Se on ollut mun laihdutukseni kompastuskivi aina aikaisemmin. Olen nyt liikkunut enemmän ja olo on ollut parempi ja jaksavampi kuin Saxendaa käyttäessä. Luulen että se aiheutti mulle aika paljon väsymystä. Vatsassa on sellainen "ontto" olo mutta se on ihan siedettävä.
Ehkävielälaihdun kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka olisi ozempicin saatavuusongelmien vuoksi siirtynyt saxendaan? Itse ostin pari kuukautta rybelsusta, kun ozempicia ei saanut, ja se ei tehonnut ollenkaan. Päädyin ostamaan saxendaa, koska minulla oli resepti valmiina kun vaihdettiin aiemmin sax oohon. Yhtä venkslaamista lääkkeestä toiseen, mutta toiveet on korkealla. Ehdin laihtua 5kg ozempicilla ja sitä ennen 7kg saxendalla.
Minä! 4 kk Ozempicia, ja nyt käytössä Saxenda. Ozempic sopi paremmin ja oli tehokkaampi, mutta näillä mennään.
Hyvin pelaa saxenda. Suurin miinus että ei voi ryypätä sen kanssa tai tulee huono olo.
Tämän päivän iltalehdessä on maksumuurin, se plussa, takana artikkeli Viron halvemmista lääkkeistä. Siinä alkuun oli mainittu erikseen laihdutuslääkkeet.
Voisiko joku ystävällinen, joka pääsee lukemaan sen, tsekata sieltä nämä laihdutuslääkkeiden hinnat? Ja kertoa tänne.
Iltalehden plussassa luki näin:
"Suomessa saatavuusongelmissa olevia lääkkeitä, kuten diabeteslääke Ozempicia ja epilepsialääke Rivotrilia sekä Clonazepam Tablets -nimellä myytävää lääkettä. Kaikkia näkyy olevan apteekkien valikoimissa Virossa, vaikka saatavuus kannattaakin vielä varmistaa ennen hakumatkalle lähtöä."
Sain tänään reseptin ja lääkäri (venäläinen ja vähän huono suomi) vetäisi tiukat ohjeet. Käski aloittaa 0,6 ja nostot viikon välein, heti jos tulee hyvä vaste niin ei nostoa vaan sillä annoksella käyttö kunnes paino ei ole laskenut 3 viikkoon, sitten nosto. Lisäksi käski pistää käsivarteen (siis käytännössä alliin vaihdellen puolta). Oon lähäri ja töissä aina pistetään mahaan tai jalkoihin. Uusi juttu toi käsivarteen pistäminen, muut kuulleet?
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Saxendaa nyt 2 kk. Paino pudonnut hyvin hitaasti n 4 kg. Sekin kyllä hyvä.
Aluksi tippui 3 kg alle kuukaudessa sitten jämähti paikoilleen ja tuli jopa kilo takaisin. Sitten aloin syödä todella vähän, n. 1300 kcl per päivä ja paino liikkahteli alas päin.
Mutta syödä ei saa! Lääke autta minulla hillitsemään ruokahalua. Se kai on tarkoituksin. Mikään ihmelääke se ei ole niin että paino putoisi kohisten ja saisi syödä mielin määrin.
Pudotettavaa ei ole kuin 15 kg. Mutta verenpaineen, verensokerin ja rasvamaksan ( johtuu muista lääkkeistä) takia painoa on pudotettava.
Pelkään että kun joskus paino putoaa sopivaan kohtaan ja lopetan lääkkeen niin tämä kalorimäärä ei riitä minulle vaan lihon takaisin.
Nyt pitäisi opetella säännöllinen vähäenerginen ruokavalio ja sehän tässä on vaikeinta.
jatkan tästä taas...tuon kirjoitukseni jälkeen paino ei ole tippunut. Harmittaa. Niin nopsaan tippui 4 kg ja ajattelin että kesäksi tippuu hyvin 10 kg. Ei tippunut. Jämähti vaikka syön kevyesti ja pistän säänöllisesti. En voi lenkkeillä jatkuvan flunssan takia.
Neuvoja?
Pari kk on nyt (n.) käytetty Saxendaa.
Alkuun nostin viikon välein annosta ja menikin suht hyvin. Olisiko sitten 1 8 kohdalla alkaneet lievät oireet. Nostin niistä välittämättä sinne 3,0 asti ja sitten oksensinkin sitten railakkaasti useampana yönä.
Pakko oli tiputtaa annokset ja olen tiputtanut 1,2. Tälläkin tulee närästystä välillä. Eli yhtään kun syö liikaa tai liian rasvaista. Mun kerta-annokset on n. 1,5dl kokoinen kippo ruokaa. Ja vähintään 5x päivässä. Tai tuo annos 3 x päivässä ja vähintään 2 välipalaa = hedelmää.
Tällä pysyy nälkä ihan hyvin poissa.
Meinaan nyt niin, että mennään tällä kun kerta toimii.
Paino on pudonnut. En tiedä minkä verran koska en omista vaakaa. Enkä hankikaan. Vaatteista tiedän. Ja nyt on minulle sanottukin laihtumisesta.
Tämmöistä tänne :)
Onko kokemuksia ibs ja Saxenda? Entäs esim Humira ja Saxenda, voiko edes käyttää yht'aikaa?
Vierailija kirjoitti:
syö vähemmän
ai hitsi kun joku olisi antanut tämän neuvon jo ennen Saxendaa ei mitään laihdutuspistoksia olisi tarvivittu.
Pistän vuoron perään parina päivänä peräkkäin, ja molempiin käsivarsiin.
Minä pistän vuorotellen reidet vatsan ja käsivarret.Saan aina mustelman ja en halua että vain vatsa on täynnä pieni mustelmia.
Mitä pitäisi tehdä? Paino jämähtänyt .
Ei nouse eikä varsinkaan laske. Turhauttaa. Merkitsen joka päivä syömiset Fatsecretiin ja sen mukaan pysyn raameissa. Onko muita apuvälineitä olemassa tai mitä käytätte?Muistan lääkärin sanat, kun hän minulle suositteli Saxendaa : "painonpudotus tulee olemaan erittäin vaikeaa".
Kiva lukea näitä kokemuksia.
Aloitin käyttää saxendaa oisko nyt 4vk sitten sillä ohjeistuksella eka vk 1,2 jne.
Vasta 3 viikolla alkoi tulla pahointia kun piti aloittaa 2,4 annoksella, sitä ennen ei ns
kai mirään oireita. Sitten alkoi huono-olo, ripulia, vatsa siis ihan löysällä, sylkeä niin kuin
erittyy että on oksettava olo ja paikallis-oireita tulee vatsan alueella sellaista vatsa olisi ihan kova
, turvottaa. Sitten otin tauon sillä viikolla nyt ei enää tällä viikolla yhtään annosta enää.
Nyt aloitin uudestaan tänään ja tuikkasin 1,8 annoksen.
Pitää sitten pienentää vaan ilmeisesti kunnes tottuu!
Tätä ei vaan ohjeet neuvo tekemään, palasin jo siitä 2,4 annoksestakin pistin 1,8 mutta
huono-olo oli jo niin päällä että auta kuin tauottaa muutamaksi päiväksi kokonaan.
Sellainen huono niin eihän sitä pääse mihinkään ellei ole pakko mennä eikä menis silloinkaan
mielellään, yhden menonkin peruin kun ei voinu joka paikkaan mennä.
Kallis on pakkaus 5 kynää 188€ + 20€ neulat.
Mutta alkuun ei se ns tunnu koska eka kynä riittää jopa pari viikkoo.
Kun annosmäärä suurenee niin sitten kynää alkaa mennä enemmän tietysti.
Kelakorvausta ei saanut vaikka itkisi ja näkisi nälkää ja kuolemaa niin ei millään.
Lääkäri saa määrätä reseptin kun jokin kriteeri siihen riittää, ei sen kummosempaa.