Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Olen käyttänyt Saxendaa nyt 2 kk. Paino pudonnut hyvin hitaasti n 4 kg. Sekin kyllä hyvä.
Aluksi tippui 3 kg alle kuukaudessa sitten jämähti paikoilleen ja tuli jopa kilo takaisin. Sitten aloin syödä todella vähän, n. 1300 kcl per päivä ja paino liikkahteli alas päin.
Mutta syödä ei saa! Lääke autta minulla hillitsemään ruokahalua. Se kai on tarkoituksin. Mikään ihmelääke se ei ole niin että paino putoisi kohisten ja saisi syödä mielin määrin.
Pudotettavaa ei ole kuin 15 kg. Mutta verenpaineen, verensokerin ja rasvamaksan ( johtuu muista lääkkeistä) takia painoa on pudotettava.
Pelkään että kun joskus paino putoaa sopivaan kohtaan ja lopetan lääkkeen niin tämä kalorimäärä ei riitä minulle vaan lihon takaisin.
Nyt pitäisi opetella säännöllinen vähäenerginen ruokavalio ja sehän tässä on vaikeinta.
Siirinen kirjoitti:
Heips!
Aloitin Saxendan kolme ja puoli viikkoa sitten. Olen aiemmin kokeillut Ozempiciä ja se ei käynyt minulle.
Nyt aloitin hitaasti 0,6 mg kaksi viikkoa ja sitten siirryin 1,2mg. Ensi maanantaina oli tarkoitus nostaa taas.
Vähän on ollut huonoa oloa, mutta olen syönyt sika normaalisti, ehkä vähän vähemmän. Paino on ennallaan. Painonnousu pysähtyi kuitenkin.
Mutta nyt alkoi samat oireet kuin Ozempicin kanssa. Ensin maha jäi yli täyden tuntuiseksi, vaikka söin vähän. Vatsa turposi ja alkoi tosi pahan hajuiset röyhtäykset. Eli ruoka on jäänyt jumiin mahalaukkuun eikä mene eteenpäin. Olen oksentanut useamman kerran. Samalla myös ykskaks vesiripulia.
Onko kellään muulla samaa? Täytynee varmaan vaan lopettaa lääke. Masentavaa.
"Maha jäi ylitäyden tuntuiseksi" - olet syönyt liikaa. Lääke tekee täyden olon tosi vähällä ruoalla. Älä syö sitä mikä näyttää sopivalta määrältä. Syö vain sen verran, että nälkä lähtee. Älä syö väkisin enemmän.
"Ruoka jäänyt jumiin mahalaukkuun" - fysiologisesti mahdotonta. Luultavasti sinulla on vain refluksi ja koska olet syönyt liikaa, se tietenkin pahentaa oireita.
Oksentelu ja huono olo on monella lähtenyt sillä, että on lisännyt lääkeannosta todella hitaasti, myös itselläni.
Olipa kiva lukea Saxendan käyttäjien kokemuksia. Itse aloitin syyskuussa -22 painon pudottamisen Ozempicilla. Saatavuusongelmien takia vaihdettiin Saxendaan, jonka aloitin 0,6 annoksella toissaviikolla, ja viime viikon lopulla nostin 1,2. Ozempicilla ei mitään haittavaikutuksia alkupäivien lievän etovan olon jälkeen, mutta huh mitä nyt vkl:na tuli. Huimausta, täysinäinen olo vaikka en syönyt paljoa, palelua, rytmihäiriöitä ja refluksin paheneminen. Tänään en pistänyt, ja huomenna palaan siihen 0,6. Paino kyllä tippuu, syyskuun alusta 18 kg, mutta on mistä lähteä. Harmittaa vaan, kun sitä Ozempicia ei nyt saa.
Hitaammalla annoksen nostolla elimistö sopeutuu paremmin lääkkeeseen. Nostin tosi pienillä annoksilla eikä tullut sivuoireita. Nyt otan 1,8 annosta koska en voi käyttää täyttä määrää ummetuksen takia joka on ainut huono asia Saxendassa. Tosin välillä painon lasku jumii paikalleen, mutta täytyy olla kärsivällinen eikä sortua syöpöttelyyn.
Mulla vähenee silleen sykäyksittäin. Välillä on useampi viikko, että pysyy samassa, sitten lähtee taas pari kiloa. Oon kohta käyttäny vuoden ja 20 kiloa lähtenyt. Vielä pitäis 10 kiloa pudottaa. Onko muilla samaa?
Aion myös kokeilla juurikin tuota määrän lisäämistä pikkuhiljaa. 0,6 on ainakin mulle kerralla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Saxenda kuulostaa hyvältä, haluaisin ruokahalun ihan olemattomiin niin ois niin paljon helpompaa tää homma. Mysimba ei varmaan mulle sopis, sillä käytän samaa ainetta sisältävää lääkettä masennukseen.
Mutta miten teillä on varaa noihin lääkkeisiin, jos kuukausi maksaa 300e? Musta on ihan väärin, ettei tuosta saa mitään Kelakorvausta, jos ylipainoa on sairaalloisesti.
Ei kai noin kallista ole? Minä voisin halutessani saada tuon Saxenda-reseptin ja maksaa kuulemma 178 €/kk.
Mel kirjoitti:
Jääkaapissani seisoo käyttämättöminä 4 täyttä Saxenda- kynää. Olen ostanut lääkkeen KELAn hyväksynnällä 14.10.22. En voi lääkettä käyttää, olen halukas luopumaan kynistä edullisesti. Lääke on sen verran kallista, että mikäli jotakuta kiinnostaa, kannattaa käyttää tämä tilaisuus hyväksi. Asun Espoossa. Jotenkin voinemme sopia sen luovutuksesta.
Olisin kiinnostunut!
Vierailija kirjoitti:
Mel kirjoitti:
Jääkaapissani seisoo käyttämättöminä 4 täyttä Saxenda- kynää. Olen ostanut lääkkeen KELAn hyväksynnällä 14.10.22. En voi lääkettä käyttää, olen halukas luopumaan kynistä edullisesti. Lääke on sen verran kallista, että mikäli jotakuta kiinnostaa, kannattaa käyttää tämä tilaisuus hyväksi. Asun Espoossa. Jotenkin voinemme sopia sen luovutuksesta.
Olisin kiinnostunut!
Menikö jo?
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Saxendaa nyt 2 kk. Paino pudonnut hyvin hitaasti n 4 kg. Sekin kyllä hyvä.
Aluksi tippui 3 kg alle kuukaudessa sitten jämähti paikoilleen ja tuli jopa kilo takaisin. Sitten aloin syödä todella vähän, n. 1300 kcl per päivä ja paino liikkahteli alas päin.
Mutta syödä ei saa! Lääke autta minulla hillitsemään ruokahalua. Se kai on tarkoituksin. Mikään ihmelääke se ei ole niin että paino putoisi kohisten ja saisi syödä mielin määrin.
Pudotettavaa ei ole kuin 15 kg. Mutta verenpaineen, verensokerin ja rasvamaksan ( johtuu muista lääkkeistä) takia painoa on pudotettava.
Pelkään että kun joskus paino putoaa sopivaan kohtaan ja lopetan lääkkeen niin tämä kalorimäärä ei riitä minulle vaan lihon takaisin.
Nyt pitäisi opetella säännöllinen vähäenerginen ruokavalio ja sehän tässä on vaikeinta.
Itse olen laiduttanut Saxendalla n.27 kg ja ylläpidän painoa pienellä annoksella (kohta kaksi vuotta) varmaan elämäni loppuun saakka. Vanhoihin tapoihin ei tietenkään voi palata. On ihanaa kun ruoka ei määritä enää elämääni.
Nautin toki ruoasta, mutta annokset ovat pieniä eikä se harmita yhtään.
Santra kirjoitti:
Uusi tyyppi ketjuun. Pari vko sitten aloitin. Eli nyt menee 1,2 annoksella.
Otan pistoksen iltapäivällä. Enkä saanut mitään ohjetta ajankohdasta. Ainoastaan se että n. samaan aikaan päivästä. Ja kun lueskelin ohjetta niin minusta siinä oli, että n. 13 h kohdalla vaikutus tehokkain.
Omat huomiot. Nälkä kyllä hävisi heti ekasta pistoksesta.
Nyt 1,2 annoksella alkaa sitten näkymään sivuoireitakin. Kuvotusta. Närästystä. Hiton löysä maha. Nämä ymmärtääkseni ihan normisettiä? Ei sietämätöntä.
Närästys on minusta ilkeintä. Ja sen olen kytkenyt kyllä rasvaan. Eli kaiken kun karsii pois niin sitten ei närästä.
Onko muilla selkeitä kytkentöjä johonkin tiettyyn ruokaan joka aiheuttaa huonoa oloa?
Annoskoot on pienentyneet kolmasosaan. Ja kellon kanssa nyt syön että pidän rytmistä kiinni. Tämä nyt on se asia mihin toivon eniten tämän lääkkeen tuovan tukea. Koska oikotietä kevyempään oloon ei ole.
Tarkkoja kiloja en tiedä eikä tavallaan "kiinnostakaan" . Tunnen kyllä nahoissani ja vaatteissani.
Onko ketään kuka käyttää lääkettä "ylläpitohoitona"?
Väliaikatietoja.
Pari päivää sitten nostin 3 annokseen eli reilu 3vko pistoksia takana. Ja nyt on ollut jäätävimmät olot ,(olen nostanut 0,6 annoksella ja kutakin se viikko).
Närästys on ilkeetä. Kytken edelleen rasvaan. Jota en siis kestä juurikaan. Tänä aamuna oksensin, tosi kärvistely-yön jälkeen , ihan urakalla. Illalla olin syönyt puuroa n. 1dl annoksen vadelmahillolla ja illalla myöhään 1 gluteeniton fazerin voisilmäpulla. Ja uskon että siitä se kärvistely lähti. Koko yön niitä järkyttävän hajusta röyhtäilyjä kunnes aamulla oksensin. Ainakin meni nyt kaikki mieliteot voisilmäpullaan.
Edelleen nihkeä olo. Aamupalaa en saanut menemään kun semmoisen 1,25dl rasvaton jugurtti. Kahvikin jäi juomatta. Mietin mitä uskaltaisi syödä...
Joku kommentoi tuolla tästä närästyksestä, että on vaan syönyt liikaa. Osaatteko kertoa tarkemmin minkälaisilla ruokamäärillä vältytte närästykseltä? Kun mulla siis menee tällä hetkellä aamupala (kahvia, 1 leipäviipale, juustoa, vihanneksia. ) Lounas (normiruokaa 1,5 - 2dl). Välipala (kreikkalainen jugurtti 2% n. 1dl ja hedelmä) ja iltapala (yleensä puuro n. 1dl tai sitten teetä ja leipäpala). Prpsimaxia juon päivän mittaan
Minusta nuo annokset on pieniä. Onko muilla vielä pienempiä? Millaisia?
Oletteko havainneet tekeekö joku ruoka teille huonon olon? Kestättekö hiilihappojuomia? Olen miettinyt tota pepsiäkin.
Nyt en tiedä uskallanko ottaa tuota 3 annosta tänään. Luulen että otan sen 2,4 ja kuulostelen tuota oloa.
(Vaakassa en ole käynyt eli tarkkoja lukuja en tiedä. Vaatteista tunnen, että kyllä jotain on lähtenyt)
Santra kirjoitti:
Santra kirjoitti:
Uusi tyyppi ketjuun. Pari vko sitten aloitin. Eli nyt menee 1,2 annoksella.
Otan pistoksen iltapäivällä. Enkä saanut mitään ohjetta ajankohdasta. Ainoastaan se että n. samaan aikaan päivästä. Ja kun lueskelin ohjetta niin minusta siinä oli, että n. 13 h kohdalla vaikutus tehokkain.
Omat huomiot. Nälkä kyllä hävisi heti ekasta pistoksesta.
Nyt 1,2 annoksella alkaa sitten näkymään sivuoireitakin. Kuvotusta. Närästystä. Hiton löysä maha. Nämä ymmärtääkseni ihan normisettiä? Ei sietämätöntä.
Närästys on minusta ilkeintä. Ja sen olen kytkenyt kyllä rasvaan. Eli kaiken kun karsii pois niin sitten ei närästä.
Onko muilla selkeitä kytkentöjä johonkin tiettyyn ruokaan joka aiheuttaa huonoa oloa?
Annoskoot on pienentyneet kolmasosaan. Ja kellon kanssa nyt syön että pidän rytmistä kiinni. Tämä nyt on se asia mihin toivon eniten tämän lääkkeen tuovan tukea. Koska oikotietä kevyempään oloon ei ole.
Tarkkoja kiloja en tiedä eikä tavallaan "kiinnostakaan" . Tunnen kyllä nahoissani ja vaatteissani.
Onko ketään kuka käyttää lääkettä "ylläpitohoitona"?
Väliaikatietoja.
Pari päivää sitten nostin 3 annokseen eli reilu 3vko pistoksia takana. Ja nyt on ollut jäätävimmät olot ,(olen nostanut 0,6 annoksella ja kutakin se viikko).
Närästys on ilkeetä. Kytken edelleen rasvaan. Jota en siis kestä juurikaan. Tänä aamuna oksensin, tosi kärvistely-yön jälkeen , ihan urakalla. Illalla olin syönyt puuroa n. 1dl annoksen vadelmahillolla ja illalla myöhään 1 gluteeniton fazerin voisilmäpulla. Ja uskon että siitä se kärvistely lähti. Koko yön niitä järkyttävän hajusta röyhtäilyjä kunnes aamulla oksensin. Ainakin meni nyt kaikki mieliteot voisilmäpullaan.
Edelleen nihkeä olo. Aamupalaa en saanut menemään kun semmoisen 1,25dl rasvaton jugurtti. Kahvikin jäi juomatta. Mietin mitä uskaltaisi syödä...
Joku kommentoi tuolla tästä närästyksestä, että on vaan syönyt liikaa. Osaatteko kertoa tarkemmin minkälaisilla ruokamäärillä vältytte närästykseltä? Kun mulla siis menee tällä hetkellä aamupala (kahvia, 1 leipäviipale, juustoa, vihanneksia. ) Lounas (normiruokaa 1,5 - 2dl). Välipala (kreikkalainen jugurtti 2% n. 1dl ja hedelmä) ja iltapala (yleensä puuro n. 1dl tai sitten teetä ja leipäpala). Prpsimaxia juon päivän mittaan
Minusta nuo annokset on pieniä. Onko muilla vielä pienempiä? Millaisia?
Oletteko havainneet tekeekö joku ruoka teille huonon olon? Kestättekö hiilihappojuomia? Olen miettinyt tota pepsiäkin.
Nyt en tiedä uskallanko ottaa tuota 3 annosta tänään. Luulen että otan sen 2,4 ja kuulostelen tuota oloa.
(Vaakassa en ole käynyt eli tarkkoja lukuja en tiedä. Vaatteista tunnen, että kyllä jotain on lähtenyt)
Olet nostanut annosta liian nopeasti, siitä tuo johtuu. Laske annosta ihan kunnolla ja ala nostaa pari naksautusta viikossa. Se vie kauan, mutta ei siinä oikein muuta voi. Itse jouduin lopettamaan kokonaan, kun aivan järkyttävän huonon olon lisäksi (jouduin olemaan viikon saikulla) tuli hirveä huimaus. Se kesti monta viikkoa, vaikka lopetin lääkkeen käytön. Kun se loppui, aloitin uudelleen ja lisäsin annosta todella hitaasti useamman kuukauden ajalla. Nyt olen täydellä annoksella eikä ole mitään sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Olet nostanut annosta liian nopeasti, siitä tuo johtuu. Laske annosta ihan kunnolla ja ala nostaa pari naksautusta viikossa. Se vie kauan, mutta ei siinä oikein muuta voi. Itse jouduin lopettamaan kokonaan, kun aivan järkyttävän huonon olon lisäksi (jouduin olemaan viikon saikulla) tuli hirveä huimaus. Se kesti monta viikkoa, vaikka lopetin lääkkeen käytön. Kun se loppui, aloitin uudelleen ja lisäsin annosta todella hitaasti useamman kuukauden ajalla. Nyt olen täydellä annoksella eikä ole mitään sivuoireita.
Mietin kyllä tätäkin. Ohjetta olen kuitenkin sitten noudattanut.
Eilen otin sen 2,4 ja syömiset pidin tosi pienissä (n. 1dl,) annoksissa ja illalla vain hedelmää. Ei närästänyt eikä oksettanut. Eli närästykseen vaikuttaa varmaankin se syömisen määrä tosi paljon.
Tänään nyt otin taas sen 3, 0 annoksen. Ruoat pidän yhtä pienissä annoksissa. Katsotaan miten akan käy.
Jos nyt on hankaluuksia niin tiputan annosta alemmaksi.
Kuinka usein te käytte lääkärin tai hoitajan juttusilla? Katsoin tuossa, että mun resepti oli kirjoitettu 180 päivälle. Eikä mulla ole nyt mitään käsitystä, että pitääkö mun varata lääkäriaika vai miten. Vai pyydänkö vaan reseptin uusimista? Täytyy pistää varmaan viestiä menemään lääkärille.
Olen huomannut, että jalkani ovat tulleet heikoiksi ja huteriksi. Kävelen hyvin hitaasti ja huonosti. Syön normiruokia, salaatteja, kalaa, hedelmiä, kanaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Mel kirjoitti:
Olisin kiinnostunut!
Ja sitten maksat etukäteen ..
Aloitin Saxendan käytön 1.1.2023 ja nostin annostusta aivan ohjeiden mukaan. Pyrin syömään säännöllisesti noin 2 tunnin välein, enkä laske mitään kaloreita vaan syön normi ruokailuiden lisäksi hedelmiä ja valipalakeksejä sekä iltapalaksi yleensä banaani smoothien. Käytön alussa oli hieman etovaa oloa ja pienenkin ruokamäärän jälkeen oli täysi olo. Nyt olo on normaali ja olen oppinut syömään vähemmän kerralla, mutta useammin joten kroppa tekee töitä koko päivän. Nyt päivän kokonaisruokamäärä on todellisuudessa suurempi kuin ennen laihduttamisen alkua. Painoa on lähtenyt tämän aamun punnituksessa 11.6 kiloa. Pidän myös aina joskus niin sanotun herkkupäivän ja käyn vaikka pizzalla, niin mieli pysyy virkeänä eikä ole vaikuttanut painon putoamiseen. Mielestäni on tärkeää ettei yritä liikaa ja että oma fiilis pysyy hyvänä joka auttaa omaan jaksamiseen ja siten myös painon putoamiseen.
Täytyypä vielä kokeilla. Ehkä tosiaan söin liikaa. Olo oli kaamea eikä oli hellittänyt muutoin kuin oksentamalla koko maha tyhjäksi. Ainakaan ihan tavalliselta närästykseltä tuo ei tuntunut. No oli mitä oli, kokeilen vielä pienellä annoksella ja syömällä vähän. 👍🏻 Kiitos kommentista.
Mulla ei enää oikein vaikuttanut ja paino jumitti, niin jätin lääkkeen nyt ainakin toistaiseksi pois. Reilu viikko on mennyt ja paino on nyt vähän laskenut. Ruokahalu ei ole vielä hirveä. Voi olla, että pitää ottaa lääke kuitenkin vielä käyttöön.
Mä punnitsen itseni melkein joka päivä ja musta se on hyvä. Varsinkin naisella paino heittelee kierron mukaan useammalla kilolla (ainakin mulla), niin punnitsemalla usein näkee, että ollaanko menossa yleisesti ottaen ylös vai alas vai pysyykö samana. Mittaan myös strategiset kohdat silloin tällöin ja mittoihin on tullut paljon muutosta.
Huulet ihan järkyttävän ryhtyneet. Mahtaakohan saxenda aiheuttaa tällaista?
Heips!
Aloitin Saxendan kolme ja puoli viikkoa sitten. Olen aiemmin kokeillut Ozempiciä ja se ei käynyt minulle.
Nyt aloitin hitaasti 0,6 mg kaksi viikkoa ja sitten siirryin 1,2mg. Ensi maanantaina oli tarkoitus nostaa taas.
Vähän on ollut huonoa oloa, mutta olen syönyt sika normaalisti, ehkä vähän vähemmän. Paino on ennallaan. Painonnousu pysähtyi kuitenkin.
Mutta nyt alkoi samat oireet kuin Ozempicin kanssa. Ensin maha jäi yli täyden tuntuiseksi, vaikka söin vähän. Vatsa turposi ja alkoi tosi pahan hajuiset röyhtäykset. Eli ruoka on jäänyt jumiin mahalaukkuun eikä mene eteenpäin. Olen oksentanut useamman kerran. Samalla myös ykskaks vesiripulia.
Onko kellään muulla samaa? Täytynee varmaan vaan lopettaa lääke. Masentavaa.