Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?

Vierailija
25.03.2019 |

Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.

Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).

Kommentit (831)

Vierailija
281/831 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on painoa lähtenyt 9 kg kolmessa kuukaudessa. Alkupaino oli 90 kg, eli 10 % elopainosta on lähtenyt, mikä on aika hyvin.

Syön tosi paljon vähemmän kuin aikaisemmin, mutta en saanut mitään ruokavalioneuvoja enkä ole pystynyt syömään esim. paljon kasviksia. Olen aina inhonnut ruoanlaittoa, ja koska ruoka ei tuo enää mitään nautintoa, en viitsi kokata senkään vertaan. Semminkin, kun asun yksin ja näin vähillä syömisillä osa on mennyt aina roskiin vaikka olenkin laittanut pieniä määriä.

Mä syön nyt sitten yleensä näin:

- Aamulla olo-jugurtti tai puolikas banaani + kahvi

- Lounaalla joku valmiskeitto

- Päivälliseksi pieni pala leipää, kaksi siivua kalkkunaleikkelettä, siivu juustoa

- Illalla esim. kolme luumua tai pari keksiä

Kalorimäärä on pieni, mutta eihän noista saa mitään tarpeellisia ravinteita. Kasviksia pitäisi syödä paljon, mutta en pysty puputtamaan niitä tarpeeksi. Nuo keitotkin tuntuu tosi isoilta annoksilta enkä oikein tiedä mitä tuosta enää korvaisin kasviksilla. Saan kohta jonkun keripukin, niin pakko yrittää kääntää ruokavaliota terveellisemmäksi. 

Jos joku on saanut jonkun ruokavalion niin pliis jakakaa se täällä!

Vierailija
282/831 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi, miten on jatko mennyt, jos on lopettanut lääkkeen käytön, onko paino tullut takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/831 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku saako saxendaa Virosta? Ja millä hinnalla?

Vierailija
284/831 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla maailmassa lääkitystä ei lopeteta, vaan jatketaan jollain ylläpitotasolla hamaan hautaan saakka. Ei ne hormonaaliset muutokset, mitkä ajaa syömään liikaa, katoa mihinkään sillä että paino putoaa.

Vierailija
285/831 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita 75 vuotiaita Saxenda käyttäjiä Käyttö ohjeessa ei suositella 75 vuotiaille kyseistä lääkettä..Nyt ajattelen että onkohan tämä turvallista..Olen kk käyttänyt on hieman huono olo

Vierailija
286/831 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellu33 kirjoitti:

Onko muita 75 vuotiaita Saxenda käyttäjiä Käyttö ohjeessa ei suositella 75 vuotiaille kyseistä lääkettä..Nyt ajattelen että onkohan tämä turvallista..Olen kk käyttänyt on hieman huono olo

Sä kuitenkin olet saanut reseptin lääkäriltä, eikö niin? Oletettavasti lääkäri on puhunut kanssasi, ja ottanut tämänkin seikan huomioon, arvioinut tilanteen ikäsi kannalta.

Vierailija
287/831 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kadonnut Saxendan myötä kokonaan sellainen fyysinen nälkätuska. Mulle tulee aika helposti tosi heikko olo, kylmä hiki ja vapinaa, jos en syö tarpeeksi. Ei ole diabetesta, kaikki kokeet otettiin ennen Saxendan aloitusta. Kaikilla laihdutuskuureilla mulla on ollut jumalaton päänsärky pahimmillaan kaks kuukautta. Saxendan kanssa ei ole mitään näitä oireita. Aluksi tuli ihan hirveän huono olo ja jouduin aloittamaan käytön todella hitaasti uudelleen, mutta nyt olen päässyt täyteen annokseen ja olo on tosi vähällä ruoalla ihan normaali.

Tältäkö tavallisista ihmisistä aina tuntuu? :D

Vierailija
288/831 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen nainen ja nyt Saxendan myötä olen lueskellut vähän tieteellisempiä artikkeleita laihduttamisesta, ja juutas että alkoi suututtaa, miten meitä johdetaan harhaan! Joka paikassa jauhetaan loputtomasti kalorivajeesta ja liikunnasta, mutta missään ei kerrota, että NAISTEN AINEENVAIHDUNTA ON AIVAN ERILAINEN KUIN MIESTEN, hormonit vaikuttaa painoon aivan eri tavalla ja paljon enemmän. Pelkkä kalorivaje ei naisilla välttämättä laihduta yhtään. Varsinkaan vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen on melkein mahdotonta laihduttaa, jos hormonitasapainoa ei ensin hoideta kuntoon.

Ja että keski-iässä ja sen jälkeen naiset ei laihdu aerobisella liikunnalla vaan kasvattamalla lihaksia.

Olisinpa tiennyt nämä asiat jo vuosia sitten! En enää ikinä osallistu yhteenkään miehen suunnittelemaan ruokavalio- tai treeniohjelmaan!

Vierailija
289/831 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen kiloa lähtenyt! Samalla kymmenen senttiä vyötäröltä ja lantiosta. Kaivoin kaapin perältä pieneksi jääneitä vaatteita, jotka on nyt sopivia. Jippii!

290/831 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oli tosi kiva kans ettiä kaapista niitä sit-ku-vaatteita ;D

Vierailija
291/831 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina toisinaan seurannut tätä keskustelupalstaa siitä lähtien, kun kesäkuun toisella viikolla aloitin Saxendan käytön. Tänä aikana painoni on pudonnut 8,5 kg - kärsimättömän ihmisen näkökulmasta tuo on kovin vähän, mutta tuloksen pysyvyyden kannalta tämä saattaa sittenkin olla hyvä vauhti.

Täytän seuraavaksi 60 ja ylipainoni on kertynyt viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Teini-ikäisenä puhjennut struuma leikattiin ollessani 20-vuotias ja kirurgin ennusteen mukaan tilanne meni melko nopeasti kilpirauhasen vajaatoiminnaksi -olen syönyt Thyroxinia nyt lähes 40 vuotta. Vaikka tämä hormonitoimintaan vaikuttava vaiva onkin lääkitty, saattaa sillä kuitenkin olla vaikutusta painonhallintaan.

Painonhallintaan tarjotaan usein lääkkeeksi paitsi ruokavaliota, myös liikuntaa.

Itselläni on synnynnäinen tules-vamma, joka vaikuttaa liikkumiseen etenkin nyt. Varhaislapsuudessa tehdyt leikkaukset auttoivat keski-ikään asti, mutta 40 täytettyäni tules-ongelmat lisääntyivät ja lopulta söin päivittäin kipulääkkeitä pystyäkseni käymään töissä. Kymmenen vuotta sitten tehdyt leikkaukset veivät ensin osa-aikaiselle ja nyt olen ollut muutaman vuoden kokonaan työkyvyttömyyseläkkeellä.

(Eihän aina tarvita edes synnynnäisiä vammoja, monelle tulee keski-iän myötä erilaisia tules-ongelmia, jotka vaikuttavat liikuntakykyyn. Joten se mantra 'liikunta on lääke' ei aina pidä paikkaansa...)

Itselleni paras vaihtoehto eli vesiliikunta loppui kuukausiksi koronan suljettua myös uimahallit ja kun yritin sen sijaan käydä kävelemässä, rusautin polveni. Ortopedille pääsin, kun jaksoin vaatia, mutta kyseinen nuori mies tuijotti vain halveksivasti ja totesi, että 'ylipainoisena olisi syytä lisätä liikuntaa'. Aivan, itsehän tuota en olisi tajunnutkaan... Eikä tämä tyyppi kuunnellut hetkeäkään, kun yritin taustoittaa ongelman syntyä.

Jo työelämässä ollessani olin huolissani painonnoususta ja koska liikkumisen lisääminen ei ollut mahdollista, kokeilin työterveyslääkärin ohjeistuksella Reductilia (nykyään poistunut käytöstä), ei vaikutusta. Myöhemmin kokeilin myös Mysimbaa toisen lääkärin määräämänä -Mysimba teki erittäin huonon olon ja lopetin käytön 1,5 kuukauden käytön jälkeen.

Suvussa on sekä diabetes- että verenkiertohäiriöitä, mutta avunsaaminen painonhallintaan vaati sinnikkyyttä -lopulta löytyi lääkäri, joka kirjoitti B-lausunnon lisäksi reseptin kolesterolilääkkeeseen (arvot vasta kohoamassa rajoille). Tämä siis sen jälkeen, kun painoindeksi oli valitettavasti kohonnut riittävän korkeaksi. Kela-korvattavuudelle on ymmärrettävästi vaatimuksensa, mutta kalliiksi sekin tulee, kun ongelman pitää ensin kasvaa todella isoksi (kenties korjaamattomaksi), ennen kuin siihen saa apua.

Vierailija
292/831 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettuani Saxendan huomasin sen vaikuttavan ruokahaluun heti -lääke teki myös hieman huonovointiseksi etenkin kun annostus nousi. Teinkin sitten niin, että nostin annostusta esim. 1,2:sta ensin 1,5:een (eli 1,2 + viisi naksahdusta= 1,59 kolmeksi päiväksi ja sitten nostin annostusta jälleen 5 naksahdusta 1,8:aan. Jonkin verran Saxenda aiheuttaa myös ummetusta, mutta siihenhän on lääkkeitä.

Nyt siis 13 viikon käytön jälkeen olen saavuttanut yli 5%:n painonpudotuksen -kontrollissa olen käynyt joko ravitsemusterapeutilla tai aikuisterveydenhoitajalla. Varsinaista ruokavaliota en ole kummaltakaan saanut, oma ongelmani on erityisesti ateriavälit - jostain syystä tasainen ateriarytmi on käsittämättömän vaikea asia?! 

Vielä en ole päässyt kokemaan 'sit-ku' -vaatteiden iloa, johtuu ehkä siitä, että koronan myötä vaihdoin farkut joustaviin trikooasuihin ja toi korona muutaman lisäkilonkin, mutta toivottavasti piankin voin kaivaa kaapista 'ennen koronaa' -farkut...

Palstalla oli myös keski-ikäisen naisen kommentti naisten ja miesten eroista koskien laihduttamista.

Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, voin suositella Caroline Credo Perezin 'Näkymättömät naiset' -kirjaa. Palkittu teos 'avaa uudenlaisen näkökulman naisten asemaan yhteiskunnassa ja osoittaa tilastojen avulla, miten puolet maailman väestöstä jää järjestelmällisesti huomiotta'. Iso osa lääkkeistäkin on naisille sopimattomia, ne kun on testattu miehillä (joiden hormonitoiminta eroaa naisista merkittävästi).

Jos englannin kieli sujuu, mielenkiintoinen on myös tämä amerikkalainen artikkeli:

https:// www.usnews.com/news/health-news/articles/2022-08-22/are-you-among-the-d…

Artikkelissa todetaan, että henkilöt, joille painonpudotus on vaikeampaa, ovat usein 'päärynävartaloisia' eli massaa on lantiolla, reisissä ja takamuksessa, kun taas painonpudotus on yleensä helpompaa 'omenavartaloisille' (massaa vyötäröllä).

-Ja kummatkohan ovat useimmin 'päärynöitä' vartaloltaan... Niinpä!

Hitaasti hyvää tulee, sanotaan. Toivon, että Saxendan vaikutus jatkuu ja saan vähitellen painoa alas, se on edellytys parempaan oloon ja liikkuvuuteen. Olisi hienoa, jos joskus keväällä olisin tavoitteessani. Varaudun sen jälkeenkin jatkamaan Saxendan käyttöä ainakin jonkin aikaa, jotta elimistö omaksuisi muutoksen pysyväksi.

Vierailija
293/831 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS.

Pahoittelen, että jouduin jakamaan viestini kahteen osaan -sain ilmoituksen, että viestini oli liian pitkä...

Hyvää ja tuloksekasta syksyä!

Vierailija
294/831 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä:

Huomasin, ettei antamani linkki toimi. Jos asia kuitenkin kiinnostaa, niin googlaamalla 

'Are you among the 'diet-resistant'? Workouts may be key to wight loss' pääsee lukemaan kyseisen artikkelin.

Vierailija
295/831 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bond Girl 008 kirjoitti:

Minulle tehtiin mahalaukun ohitusleikkaus v 2009. Ennen sitä kestin nälkää ja laihdutin ennen leikkausta 40 kg, koska olin liian lihava lihavuusleikkaukseen. Painoin 153 kg leikkausaamuna. Nyt painan 12 vuotta myöhemmin 137 kg. Tässä ennen koronaa painoni oli alimmillaan 117 kg.

Leikkauksen jälkeen nälänsietokykyni romahti. Sain sydämentykytyksiä nopeista hiilareista ja sokeritason romahtaessa vapinaa, joka ei mennyt ohi ilman ruisleipää.

Eilen kävin sisätautilääkärillä sekaruokarasituskokeen jälkeen, eikä minulta löytynyt reaktiivista hypoglykemiaa. Silti minulla on oireita, jotka johtuvat leikkauksesta ja muuttuneesta insuliinierityksestä. Tarkkaa syytä oireisiini en saanut.

Nyt odotan mahan alueen ultraäänitutkimukseen, jossa selvitetään, onko minulla rasvamaksa tai sappikivet. Sitten, jos ei hälyyttävää löydy, voin alkaa kokeilla Saxenda-pistoksia. Leikatuille se ei kuulemma tehoa yhtä hyvin kuin leikkaamattomille. Kokemuksieni perusteella en voi suositella mahalaukun ohitusleikkausta kenellekään.

Minulle kävi samalla tavalla. Laihduin leikkauksella yli 50kg. Kärsin kuitenkin hypoista, alimmillaan alle 2.

Ruisleivällä paransin oloani ja Ruisleipä kassissa liikuin, kun heti liikkuessa laski sokerit.

Nyt painoa tullut takaisinpäin, sokeriarvot koronan jälkeen nousi.

Saxendaa määrättiin. Pelottaa aloittaa, kun siinä sanottiin, että aiheuttaa hypoja.

No, kokeiltava on. Ei ole hyvä olo nytkään, vaikka en syömällä ole lihonut. Monenlaisia puutoksia on vitamiini korvauksesta huolimatta.

En suosittele minäkään leikkausta kellekään.

Vierailija
296/831 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lääke on Ozempic ja sitä käytetään diabetes lääkkeeksi

Ja siitä saa alennusra 65% jos ehd516ot täyttyy

Vierailija
297/831 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Ozia taas saa, toimii mulla paremmin kuin Sax.

Vierailija
298/831 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys

Vierailija
299/831 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kysyn. Voiko kukaan neuvoa saxsendan käytöstä. Voiko sen vain lopettaa täydestä annoksesta ( 3) suoraan vai vähitellen? Nyt en ole kuukauteen laihtunut yhtään vaikka pistän täyden annoksen joka aamu.!? Kiitos jo etukäteen,jos jollakin on tietoa ko. Asiasta

Vierailija
300/831 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysyn. Voiko kukaan neuvoa saxsendan käytöstä. Voiko sen vain lopettaa täydestä annoksesta ( 3) suoraan vai vähitellen? Nyt en ole kuukauteen laihtunut yhtään vaikka pistän täyden annoksen joka aamu.!? Kiitos jo etukäteen,jos jollakin on tietoa ko. Asiasta

Vähitellen. Kauanko olet käyttänyt? Vaihda Ozempiciin.