Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Mies maalta kirjoitti:
Hinta saxenda lääkkeelle 183 josta kela korvaa 40% eli laatikolle jää noin 110 kannattaa odottaa kelan päätös
Ei kaikki saa kelan korvausta, eikä odottelu auta yhtään. Jos on motivaatiota, kannattaa aloittaa heti.
Minulla on Ozempic. Toimii täydellisesti. 21 viikkoa/-21 kiloa. Olen noin puolessa välissä tavoitepainoon. Maksan ilomielin summan itse koska säästän niin paljon ruuassa. Samoin olen päässyt lopettamaan verenpainelääkityksen, siinäkin säästää. Vaatekaappi on mennyt uusiksi. On ihanaa, kun tietää ettei enää koskaan tämän jälkeen tarvitse olla ylipainoinen
Vahva suositus Saxendalle. Olen käyttänyt lääkärin ohjeen mukaan noin 7 viikkoa ja paino pudonnut 10 kg. Ruokahalu ja ahmiminen vähentynyt huikeasti. Kuukauden annos maksaa vajaa 200 euroa ja uskon, että sen saa takaisin vähemmillä ruokamenoilla. Syön silti myös silloin tällöin esimerkiksi jäätelöä ja pullaakin ja olutta menee viikossa 3-6 isoa tölkkiä. Silti paino putoaa! Syön säännöllisesti pitkin päivää mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen. Huonona puolena kyllä väsymystä ja vetämätöntä oloa. Pitää ponnistella itsensä liikkeelle. Kestän kyllä nuo negatiiviset puolet muutaman kuukauden ajan, että pääsen taas neuvolavaakalle (alle 100 kg). :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolitin painoni ilman humbuukia.
Aloin syödä oikein j a vähemmän.
Sinun ylipainosi johtui siis puhtaasti ahneudesta.
Meillä monilla muilla se on biologista, hormonaalista tai perinnöllista.
Jos lääkkeillä painon saa viimeinen putoamaan on se silloin sairaus.
Sori siitä että emme ole kaikki kuin sinä
Ihan samanlain se johtuu vain siitä että on syönyt liikaa kulutukseen nähden, ei auta tuommoiset hormooniperinnöllisyydet ja muut selitykset. Jos sun selitys ois oikea,niin miksi lihavuus on vasta nyt räjähtäny käsiin ?
Oisko jollain kokemusta lääkkeen lopettamisesta, kun paino on saatu tarpeeksi alas? Alkoiko paino nousta vai pysyikö alhaalla? Tuliko mieliteot takaisin, nousiko ruokahalu?
Olin hyvin toiveikas ryhtyessäni talvella Saxenda-hoitoihin. Minulla ei ole kohonneita sokeriarvoja, kelakorvausta en siis saanut. Ruokavalioni on viritelty jo vuosia sitten, myös ravintoterapeutin kanssa. Roskaruokia tai ahmimistaipumusta ei ole. Liikuntaa on vaikea lisätä, kun olen perinyt suvulta niin kroppani rakenteen mukana myös artroosinivelet. Altaassa olen jo vuosia käynyt kerran tai kahdesti viikossa ja entisenä aktiiviliikkujana käytän tuntini täysillä.
Alussa tapahtui rauhallista painonpudotusta viiden kilon verran. Nesteet kropasta lähtivät. Ummetuksen vuoksi oli käytettävä kuituvalmisteita. Pistoskohdat kipuilivat ja ruokailu etoi. Annokset pienenivät puolikkaiksi normaalista, kun ei maistunut. Puolikkaasta selvisi, toinen puoli meni jääkaappiin. Leipää söin neljä viipaletta päivässä, puuro kun ei mene alas.
Toki viisikin kiloa ilahdutti ja kevensi. Neljän kuukauden lääkeannokset ostin, sitten sain tarpeekseni ja hitaasti lopetin. Liki 800€ viiden kilon vuoksi?
Piikityksen lopetettuani ilmaantui karmea nälkä, yöllä herätessäkin tuntui taju lähtevän. Olin äärimmäisen pettynyt ja vihainen, niin itselleni kuin terveydenhoidolle. Olen vieläkin.
Olen ennenkin kyennyt pitämään jämptejä dieettejä ja pudottamaan painoa tehokkaasti. Jälkeenpäin paino on singahtanut entistään ylemmäs.
Olen siis entistä lihavampi, pettyneempi ja eka kerran todella inhoan itseäni! Olen kantanut itseni uljaasti, kasvattanut perheeni, tienannut elantoni ja eläkkeeni. Toki jättäisin ajokortin ajamatta jos sillä olisin säilyttänyt toimivat polvet...ehkä?
Ruuansulatuksen häiriöitä ei tunneta edelleenkään tarpeeksi. Työssäni olen tavannut lapsia ja perheitä, joiden ruokailu- tai elintavoissa ei ole mitään vikaa. Joku lapsi tai vanhempi on pulska, vaikka liikkuu tauotta, kimmoisasti kuin kumipallo ja syö samaa terveellistä ruokaa kuin sisaruksensa. On siis näiden kaikkitietävien palstahaukkojen turha tulla nirpottamaan ja opettamaan kaloriopeillaan - tiedätte just oman ahtaan sektorinne.
Kunpa olisi hoitava taho joka näkisi aineenvaihdunnan kokonaisvaltaisesti ja tutkija joka löytäisi yhteydet jonnekin perintövirran taa.
Onnea teille, jotka kuitenkin edistytte. Pitäkää siitä ja itsetunnostanne kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Oisko jollain kokemusta lääkkeen lopettamisesta, kun paino on saatu tarpeeksi alas? Alkoiko paino nousta vai pysyikö alhaalla? Tuliko mieliteot takaisin, nousiko ruokahalu?
Valitettavasti. Aivan kuten pakkauksessa sanotaan: Lääkkeen lopettamisen jälkeen paino nousee.
Ja tukka lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pihalla ton kirjoittaja.
Kerro miten sitte ennen ei ollu biologista taikka hormonaalista lihavuutta? ja miten se todetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori siitä että emme ole kaikki kuin sinäIhan pihalla ton kirjoittaja.
Kerro miten sitte ennen ei ollu biologista taikka hormonaalista lihavuutta? ja miten se todetaan?
Pihalla lienet sinäkin...
tai et ainakaan ole perehtynyt viimeisiin tutkimuksiin lihavuudesta.
Jos olisit, tietäisit, että se mikä ennen oli etu, onkin nyt ongelma. Eli aikojen alussa ja ihan vielä 1900- luvun alkupuolella suurimmalle osalle väestöä säännöllinen ja riittävä ravinto ei ollut itsestäänselvyys: luolaihmisten metsästysonni vaihteli, samoin agraariyhteiskunnassa satojen katovuodet tarkoittivat nälänhätää. Tuolloin koettelemuksista selvisivät ne, joilla oli parempi geneettinen kyky varastoida energiaa.
Nykyinen yltäkylläisyys on itseasiassa vain muutaman viimeisen vuosikymmenen ikäinen -sanotaanko, että II maailmansodan jälkeen on lähes kaikilla (siis länsimaissa) mahdollisuus poiketa koska hyvänsä ostamaan mitä hyvänsä syötävää. Myös utraprosessoitua ravintoa on ollut tarjolla vain lyhyen aikaa. Viimeiset noin 60 vuotta ovat tuoneet selvästi esille sen, että evoluution muutokset eivät tapahdu yhtä nopeasti: nyt ne, joilla on erityisen hyvä energian varastointikyky, ovatkin ylipainoisia ja kärsivät usein muistakin siihen liittyvistä ongelmista.
Ultraprosessoidun ravinnon ja esim. mikromuovien tai erilaisten lääkkeiden vaikutuksia hormoonitoimintaan on vasta viime vuosina alettu tutkia.
-Pelkän mutun perusteella ei kannattaisi huudella mitä sattuu...
olen käyttänyt saxendaa kuukauden,ruokahaluni ei hevin katoa.käytän lisänä konjac-gluockamnia ja kromia,syödä kuitenkin täytyy,sillä jos verensokeri menee liian alas alan oksentelemaan rajusti,painoa lähtenyt ehkä noin kolmekiloa,odotan että saan nostettua annosta maksimiin,että saisin tuloksia,Ylipaino sattuu.lisäski minullaon vaihdevuidet,olen väsynyt lihaksiin sattuu,kohta en pysty edeskävelemään.Tämä on nöyryyttävää,kyllä vanheneminen on kamalaa.Lähtöpainooli 87 kiloa,ehkä se nyt on jossain 83-84 kiloa, kitkunkitkun
Olen aloittamassa Saxendan, 166cm/87kg. Olen aiemmin kokenut laihduttamisen kahdellakin eri ohjelmalla, kilot ovat tulleet takaisin raskauksien ja viimeksi keliakian löytymisen myötä kun ruokavalio heitti totaalisesti häränpyllyä sen jälkeen kun ruisleipä piti poistaa elämästä.
Pelottaa lähinnä lääkkeen sivuvaikutukset ja ärsyttää joka päivä pistäminen. Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan Ozempicia koska verensokerit on vielä hyvät. Nivelrikon takia painoa olisi saatava pysyvästi alemmas ja tässä kaikessa haittaa suunnattomasti kilpirauhasen vajaatoiminta.
Olen ollut itselleni niin vihainen ja pettynyt, että lihosin takaisin Cambridgella laihdutettuani. Enää en pysty vastaavaan kitukuuriin, kaipaan terveellisempää tapaa ja Saxenda on tarkoitettu siihen tueksi. Ruuhkavuosien stressissä ison perheen työssäkäyvänä vanhempana vaan ei ole pitkiin aikoihin vielä mahdollisuutta rauhoittaa elämää niin, että sellainen zen-tyyppinen olotila viherpirtelöineen olisi näköpiirissä. Surullista, mutta totta. Liikun kyllä suht säännöllisesti ja kovaakin, mutta nyt alkaa olla taas se tilanne että tällä painolla nivelet rasittuvat enemmän kuin hyötyvät liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit, tietäisit, että se mikä ennen oli etu, onkin nyt ongelma. Eli aikojen alussa ja ihan vielä 1900- luvun alkupuolella suurimmalle osalle väestöä säännöllinen ja riittävä ravinto ei ollut itsestäänselvyys: luolaihmisten metsästysonni vaihteli, samoin agraariyhteiskunnassa satojen katovuodet tarkoittivat nälänhätää. Tuolloin koettelemuksista selvisivät ne, joilla oli parempi geneettinen kyky varastoida energiaa.
Nykyinen yltäkylläisyys on itseasiassa vain muutaman viimeisen vuosikymmenen ikäinen -sanotaanko, että II maailmansodan jälkeen on lähes kaikilla (siis länsimaissa) mahdollisuus poiketa koska hyvänsä ostamaan mitä hyvänsä syötävää. Myös utraprosessoitua ravintoa on ollut tarjolla vain lyhyen aikaa. Viimeiset noin 60 vuotta ovat tuoneet selvästi esille sen, että evoluution muutokset eivät tapahdu yhtä nopeasti: nyt ne, joilla on erityisen hyvä energian varastointikyky, ovatkin ylipainoisia ja kärsivät usein muistakin siihen liittyvistä ongelmista.
Ultraprosessoidun ravinnon ja esim. mikromuovien tai erilaisten lääkkeiden vaikutuksia hormoonitoimintaan on vasta viime vuosina alettu tutkia.
-Pelkän mutun perusteella ei kannattaisi huudella mitä sattuu...
Eli syömällä ne kilot tulee aina,oli selitys mikä hyvänsä.
Ja ne ultraprosessoidut ruuat ja muut pitää kaupasta hakea ja maksaa, ei ne ilmaiseksi tule eteen ja pakolla suuhun. Ihan itse ne valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Pelkän mutun perusteella ei kannattaisi huudella mitä sattuu...Eli syömällä ne kilot tulee aina,oli selitys mikä hyvänsä.
Ja ne ultraprosessoidut ruuat ja muut pitää kaupasta hakea ja maksaa, ei ne ilmaiseksi tule eteen ja pakolla suuhun. Ihan itse ne valitaan.
Juuri näin! Syömällä vähemmän ja laadullisesti paremmin ei tarvitse itseään piikittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Pelkän mutun perusteella ei kannattaisi huudella mitä sattuu...Eli syömällä ne kilot tulee aina,oli selitys mikä hyvänsä.
Juuri näin! Syömällä vähemmän ja laadullisesti paremmin ei tarvitse itseään piikittää!
Säälittäviä nämä Besserwisserit... ettekö todellakaan löydä mitään muuta tapaa päteä kuin käydä näsäviisastelemassa täällä?
Luulisi tuollaisen ylemmyydentunteen kanssa elämisen olevan jo itsessään riittävän palkitsevaa...
Ps. Oliko teillä synnynnäisiä vammoja tai esim. autoimmuunitauteja (joiden puhkeamiseen ei todellakaan voi itse vaikuttaa), jotka hankaloittavat painonhallintaa?
Tasankointiaaneilla on sanonta, jossa todetaan, ettei kannata tuomita toista ennen kuin on viikon kävellyt hänen mokkasiineillaan...
Ei selvästikään onnistu teiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlain se johtuu vain siitä että on syönyt liikaa kulutukseen nähden, ei auta tuommoiset hormooniperinnöllisyydet ja muut selitykset. Jos sun selitys ois oikea,niin miksi lihavuus on vasta nyt räjähtäny käsiin ?
Lue nyt edes tämmöinen asiantuntijan artikkeli - ja ymmärrä lukenasi. Emme ole samanlaisia, geeneillä on merkitystä.
https://www.terve.fi/artikkelit/reijo-laatikainen-tata-laiha-ei-tieda-l…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue nyt edes tämmöinen asiantuntijan artikkeli - ja ymmärrä lukenasi. Emme ole samanlaisia, geeneillä on merkitystä.
Mies maalta kirjoitti:
Hinta saxenda lääkkeelle 183 josta kela korvaa 40% eli laatikolle jää noin 110 kannattaa odottaa kelan päätös
Juu, olisihan se nyt ennenkuulumatonta ettäkö itse maksaisit lääkkeesi, toki yhteiskunnan ja veronmaksajien kuuluu se tehdä. Muista mässyttää kunnolla Kelan päätökseen asti, kun sitten lääkkeen aloitettuasi ei ehkä enää maistukaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terve.fi/artikkelit/reijo-laatikainen-tata-laiha-ei-tieda-l…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Laatikainen kertonut miksi 30 vuotta sitten ei ollut näin paljoa lihavia. Taas höpöhöpö ravitsemusheppu .
Näyttää että lehtiin vaan hakemalla haetaan jotain oikeutuksia että saa lihoa ja syyä lisää.
Hei, ihmettelen tätä Saxendan saamis asiaa, että itse olen käynyt muutamalla eri lääkärillä ja eivät ole alkaneet mulle sitä kirjoittaa, vaikka mulla olisi jo sairauksein ja BMI myötä ehkä oikeus Kela-korvaukseenkin. Olen tullut vain lytätyksi ja lääkärikäyntien välissä on mennyt aina vuosi tai pitkä aika, että on kehdannut uudelleen yrittää toisen lääkärin kautta (työterveydessä, yksityisellä). Sitten täällä jotkut on saanut ihan hoitajan haastattelulla sen reseptin. Näyttäähän tuota saavan netistä ilmankin tilattua, mutta mielellään olisi lääkärin seurannassa tämän aikana. Ruokavalmennukset, verikokeet, ultrat ja kaikki on käyty.
Ensi viikolla mulla on aika taas uudelle lääkärille, se on joku lihavuuteen erikoistunut, ja toivon nyt apua tähän.
Haluaisin tietää, oletteko saanut minkälaista ravinto-ohjausta lääkkeen oheen (ku siitä on maininta, että seurattava ruokaohjeita käytön aikana)?
Mietin myös, että jos tämä lääke saa aikaan sen, että syö isolla kalorivajeella eli ei paljo mitään niin eikö siinä sitten keho ala syödä lihasta ja lääkkeen jälkeinen tila tule entistä vaikeammaksi jos lihasmassa on sulanut?