Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?

Vierailija
25.03.2019 |

Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.

Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).

Kommentit (831)

Vierailija
261/831 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt käyttänyt saxendaa reilun kuukauden, annos 2,4. Eipä ole paljoa tulosta tullut, pari kiloa max. syön todella pieniä annoksia, sipsit ja viinit jääneet pois. Näitä meni ennen paljon. Bmi 41. Kilpirauhasen vajaatoiminta, ikää 64. Aika turhauttavalta tuntuu. Odotukseni olivat tosi korkealla ja olen lukenut täällä monista onnistumisista.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ahmimisongelmaa, vaan lähinnä napostelu. Senkin olen saanut jotenkin kuriin paremmilla valinnoilla. Paino vaan ei laske. Polvet on sökönä, ja pelkkä kävely sattuu niin, että uinti on ainoa liikuntamuoto.

Jatkan nyt kuitenkin vielä muutaman kuukauden ja katsotaan miten käy. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
262/831 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Saxenda nyt 2.5kk, 2.4 annoksella. 10kg lähtenyt. Suurin muutos on ollut se, ettei tee mieli oikeastaan mitään, syön aika hillitysti, ja toisinaan kuulostelen nälkääkin maltilla, enkä ryntää syömään välittömästi. Mitkään herkut ei vedä eikä houkuta, pystyn ohittamaan jäätelöt, juustot, leivät. Palasin tänään nutrilettiin, sillä sain aloittaessa hyvän otteen, uskon sen auttavan jälleen. Pussikeittoja en pysty syömään, ovat niin järkyttävän makuisia, ihan kuin makuaisti olisi terävöitynyt entisestään. Yritän syödä pieniä määriä useammin, niin ei tule syötyä liikaa.

Tänään siirsin pistämisen aamuun, ei mene nukkuessa "hukkaan", eikä tulisi hillitöntä nälkää iltaan. Karistettavaa on vielä n. 15kg, pakollista 10kg. Kyllähän tämä sinniä vaatii, vaikka joillain tuntuu tippuvan ihan vaivatta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/831 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Saxendaa nyt 4,5 kk, annos n 2,4.

Aloitin tosi varovasti, koska lääke huimasi aluksi kovasti. Vasta kun ymmärsin mitata verenpainetta, huomasin, että laski sitä kovasti joten jätin lievän verenpainelääkityksen tauolle, enkä nostanut annosta joka viikko.

Jo ensimmäinen piikitys oli tehokas, ruokahalu hävisi eikä annoskoon pienennys ollut yhtään hankalaa. Makeat herkut jätin, kun olin selvästi niitä syönyt myös nälkään. Mitään ihmeempää en ruokavaliossani muuttanut, annoksien puolitus riitti.

Paino putosi vaaditussa 12 vk:ssa yli 6 kg ja nyt on mennyt jo 14 kg.

Sain lääkereseptin terveyskeskuslääkäriltä, kun perustelin korkealla painoindeksillä, alussa 43. Verikokeissa todettiin ettei minulla ole edes kohonneita sokeriarvoja, ja vaikka syönkin kolesterilääkkeitä ja siis aijemmin verenpainelääkettä, ei lääkärin mukaan saa Kelakorvausta, joten maksan siis tällä annoksella n 4€/pvä piikityksestä. Asia on minusta ok, vaikka kallistahan se on toisaalta säästän varmasti herkuista vähintään sen summan.

Harmittaa vain etten saanut lääkereseptiä jo vuotta aijemmin, kun asiasta puhuin toisen terveyskeskuslääkärin kanssa, ehkä muutos lääkkeen määräämisestä myös laihduttajille vuoden alusta on vaikuttanut myös lääkäreiden asenteeseen.

Vierailija
264/831 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin käytön toissapäivänä ja tänään alkoi voimakas pahoinvointi ja nyt illalla alkoi ripuli. Maha kurisee koko ajan. Pelkään että tämä jatkuu. Pitäisiköhän aloittaa varovasti eli vähemmillä määrillä?

Vierailija
265/831 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla helpottaako olo, jos otat vain puolet alotusmäärästä, ja nostat vasta kun olo on vakaampi. Itse käytin useamman viikon samaa annosta, kun pyörrytti kovasti. Pahoinvointia en kuitenkaan kokenut.

Ihan heti ei kannata lopettaa, varsinkaan jos selkeesti auttaa ruokahalun vähenemiseen.

Toivottavasti olo helpottaa!

Vierailija
266/831 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin eilen. Hoitotarvikejakelusta sain neulat, diabeteshoitaja opasti käytön. Otin ensimmäisen piikin ja söin normaalisti päivällisen parin tunnin päästä. Loppupäivänä ei sitten tehnytkään enää mieli syödä yhtään mitään, ruoka ei ällöttänyt mutta ei sen ajattelu herättänyt mitään tuntemuksia. Yritin vielä illalla väkisin ajatella kaikkia herkkuja mitkä normaalisti laukaisevat himon syödä, enkä tuntenut mitään. Vapauttavaa, ihankuin sitä hallitsisi kerrankin itseään ja syömiskäyttäytymistään. En sitten syönyt mitään.

Aamulla heräsin, ei ollut nälkä edelleenkään, mutta selvästi verensokeri alhaalla. Pari ruisleipää alas (olisin voinut sinänsä syödä mitä tahansa muutakin, mutta sitä nyt sattui olemaan) ja piikki reiteen. Ei mennyt kauaa kun alkoi närästämään ja röyhtäyttämään mikä helpotti parissa tunnissa. Eikä vieläkään ole nälkä eikä mitään tee mieli. Ruoka on menettänyt kaiken merkityksensä, se on ainoastaan polttoainetta. Henkisesti fiilis on loistava eikä fyysisestikään huono. Toivottavasti teho säilyy.

Vierailija
267/831 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt käyttänyt täydellä annoksella kuukauden, nostin annosta superhitaasti kahden kuukauden aikana. Yhteensä kolmessa kuukaudessa on lähtenyt 6 kg 90:stä. Ruokahalu on hyvin vähäinen eikä tee mitään mieli. Olen silti varmaan tavan vuoksi välillä ostanut pieniä määriä herkkuja, vaikka ne ei ole niin hyvältä maistuneetkaan. Yritän lopettaa senkin. En saanut mitään ruokavalio-ohjeita, mikä vähän huolettaa. Jos joku sai, niin voisitteko jakaa niitä tänne? 💗

Mua on kuitenkin alkanut epäilyttää lääkkeen toimintamekanismi. Jos laihtuminen perustuu vaan siihen, että syö tosi vähän pitkän aikaa, niin uusimpien tutkimusten mukaan se ymmärtääkseni johtaa siihen, että kehon metabolia muuttuu pysyvästi (tutkimukset mm. "Suurin pudottaja" -kilpailijoiden painon kehityksestä kilpailun jälkeen, oli juttua Hesarissa). Eli kun olet Saxendalla tm. laihduttanut normaalipainoon vaikka 1400 kilokalorilla päivässä, kroppasi ei enää sen enempää tarvitsekaan. Kun lopetat lääkkeen ja alat syödä normaalisti vaikka 2000 kcal/pv, laihdut entistä nopeammin ja enemmän. Sanokaa joku, että se ei mene näin! Kertokaa mitä lääkärit on teille sanoneet, en osannut itse kysyä tätä asiaa enkä saa enää aikaa tk:hon tän takia.

Mä syön nyt noin 1000 kcal päivässä, allekin, mikä on hirveän vähän. Silti olen laihtunut vain 6 kg. Jo nyt tuntuu, että jos syön vähänkin yli tuon tuhat kaloria, paino tulee heti takaisin. Olen vähän paniikissa tämän takia. En halua lopettaakaan, koska en ole varma meneekö se näin. Haluan saada tietoa asiasta, mutten pääse lääkäriltä sitä kysymään. En ole alan asiantuntija, joten randomilla googletettujen tutkimusten lukemisella en pääse puusta pitkään. Jos joku oikeasti tietää, niin kertokaa! (jos ette tiedä, älkää mutuilko)

Vierailija
268/831 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tälläsen sivuston https://www.saxendacare.com/ missä on apuja ruokavalioon jne. Noom-sovellukseen saa laitettua, että käyttää Saxendaa ja sen saa yhdistettyä äly/urheilukelloon.

Toivottavasti näistä saa enemmän käytännön apua kuin lääkäriltä, jota en edes tavannut. Sain vaan e-reseptin ilman mitään ohjeita. Piikittäminenkin neuvottiin vain apteekissa. 

Vierailija
269/831 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tunne. Sen jälkeen, kun aloin käyttää Saxendaa, on ruoka jollain tavalla menettänyt merkitystään. Oikein mikään ei maistu samalta kuin ennen. Iltaherkuttelut ovat jääneet kokonaan. Ei enää suklaata, karkkia tai jäätelöä iltaisin .

Aloitin 16.7 ja painoa tippunut 3 kg. Ilman nälkää. En voi uskoa, että onko tämä näin helppoa.

Vierailija
270/831 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli vaihto Ozempiciin eilen. Ei Saxenda toiminut. Nyt peukut pystyyn et alkaa tapahtumaan.

Vierailija
271/831 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saxenda toimi hienosti, laihduin ensimmäisen kuukauden aikana 8 kg. Vei tosiaan herkkusuulta ruokahalun.

Mutta: koko ajan joutui syömään närästyslääkkeitä, vaikka sekin oli vielä ok. Viidennen viikon aikana alkoi tulla pahoja suolisto-oireita, jopa siinä määrin, että pelkäsin suoliston tulehtuvan pahasti. Lääke tuntuu ärsyttävän koko ruuansulatuskanavaa ja ongelma vaan pahenee muutaman viikon jälkeen. En uskaltanut jatkaa käyttöä, koska tulehtunut ruuansulatuskanava ei ole leikin asia. Tosi harmi, lääke itsessään toimi hyvin. Haimatulehduksen mahdollisuuskin vaivasi, vaikka kaikissa lääkkeissä on jotain sivuvaikutuksia, mutta sekään ei ole leikin asia.

Pakko siirtyä takaisin itsekurin harjoittamiseen. Terveys on tärkeämpää.

Vierailija
272/831 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko tulee hinnaksi jos saa kelan korvauksen? lääkärini kirjoitti b-lausunnon ja sillä pitäs tulla korvaus.

Vierailija
273/831 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt käyttänyt saxendaa reilun kuukauden, annos 2,4. Eipä ole paljoa tulosta tullut, pari kiloa max. syön todella pieniä annoksia, sipsit ja viinit jääneet pois. Näitä meni ennen paljon. Bmi 41. Kilpirauhasen vajaatoiminta, ikää 64. Aika turhauttavalta tuntuu. Odotukseni olivat tosi korkealla ja olen lukenut täällä monista onnistumisista.

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ahmimisongelmaa, vaan lähinnä napostelu. Senkin olen saanut jotenkin kuriin paremmilla valinnoilla. Paino vaan ei laske. Polvet on sökönä, ja pelkkä kävely sattuu niin, että uinti on ainoa liikuntamuoto.

Jatkan nyt kuitenkin vielä muutaman kuukauden ja katsotaan miten käy. Tsemppiä kaikille!

Kerrot viestissäsi myös ongelmasi:

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään ahmimisongelmaa, vaan lähinnä napostelu. Senkin olen saanut jotenkin kuriin paremmilla valinnoilla. Paino vaan ei laske.

Et ole saanut napostelua kuriin, siksi et laihdu.

Vierailija
274/831 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, haluaisin tietää, onko kuinka monella ollut hiustenlähtöä haittavaikutuksena? Mahdollisesti aloittamassa tämän valmisteen käytön, mutta harkitsen uudestaan jos on kovinkin yleinen oire...

Vierailija
275/831 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskin vaikka oksentelua niin ei menis ruoka alas, mutta kun ei mitään. Pari päivää oli täydellä annoksella täysinäinen olo, mutta sekin ilo loppui lyhyeen. Pudotin takas 2,4 kun itse sen joutuu vielä maksamaankin.

Jos tuohon minun kommenttiini viittasit, missä kerroin tosi huonosta olosta, niin voin vaikka vannoa että et varmasti haluaisi kokea sitä mitä minä tämän lääkkeen kanssa. En vain oksennellut pari kertaa vaan olo oli kuin jyrän alle jääneellä monta päivää. Ja kun olo vähän helpotti, olin niin heikkona ja huimasi edelleen, että toipumiseen on mennyt koko pääsiäinen. Huimaus ei ole loppunut edelleenkään.

Mutta jos lääke ei kerran toimi sinulla, niin eikö olisi aika kokeilla jotain muuta? Itseä vähän harmittaa 200 euron lääke jääkaapissa, kun en voi sitä käyttää, mutta en aio kyllä kiduttaa itseäni sillä enää päivääkään.

Vierailija
276/831 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, haluaisin tietää, onko kuinka monella ollut hiustenlähtöä haittavaikutuksena? Mahdollisesti aloittamassa tämän valmisteen käytön, mutta harkitsen uudestaan jos on kovinkin yleinen oire...

Mulla lähtee paljon hiuksia. Voi johtua myös siitä, etten aikanani aloittanut hormonikorvaushoitoa, ja todennäköisimmin se on syy. Voi olla, että Sandexalla on myös osuutta asiaan. Päättelin kuitenkin, että jos saan painoa vähemmälle, se on hiustenlähtöä tärkeämpää. Siitä ei ole terveydelle samanlaista haittaa, kuin kymmenien kilojen ylipainosta.

Vierailija
277/831 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saxenda toimi hienosti, laihduin ensimmäisen kuukauden aikana 8 kg. Vei tosiaan herkkusuulta ruokahalun.

Mutta: koko ajan joutui syömään närästyslääkkeitä, vaikka sekin oli vielä ok. Viidennen viikon aikana alkoi tulla pahoja suolisto-oireita, jopa siinä määrin, että pelkäsin suoliston tulehtuvan pahasti. Lääke tuntuu ärsyttävän koko ruuansulatuskanavaa ja ongelma vaan pahenee muutaman viikon jälkeen. En uskaltanut jatkaa käyttöä, koska tulehtunut ruuansulatuskanava ei ole leikin asia. Tosi harmi, lääke itsessään toimi hyvin. Haimatulehduksen mahdollisuuskin vaivasi, vaikka kaikissa lääkkeissä on jotain sivuvaikutuksia, mutta sekään ei ole leikin asia.

Pakko siirtyä takaisin itsekurin harjoittamiseen. Terveys on tärkeämpää.

Sain Saxendan hoitajan kautta kun paastosokeri ja paino on lähtenyt nousuun. Alku lähti tosi kepeästi ruokailutottumuksia muuttamatta (ei vaan maistunut enempää). Tosin painoa lähtenyt vasta reilu viisi kiloa. Syynä paljolti siinä että hoito lähti tökkimään kun annoskokoa nostettiin 3.0ml. Pahoinvointi yltyi niin etten pystynyt syömään juuri mitään. Viikossa jäi koiralenkit pois ja puutarhapuuhatkin, niin olin vetämätön. Kun DB-hoitajakin on lomilla, niin ratkasin "tehovajeen" kahvilla ja otin käyttöön "pakkosyötön," siten että söin mahdollisimman nopeasti ettei pahoinvointi iskisi heti syödessä. Sain lisävoimia koiralenkeille ja muutenkin tekemisen meininkiä, mutta paino ei enää laskenut (ei noussutkaan). Kolmessa viikossa koko lääkitys muuttui sietämättömäksi pahoinvoinniksi, niin että sorruin takasin "laihikselle" enkä pysty juurikaan syömään (ei  vaan maistu mikään). Vatsakivut ja ripulit tehostaa siinä taustalla. Putosin takaisin outoon lamaannukseen, jossa torkun päivät eikä voimia edes arjen pieniin puuhiin (muutuin superloiseksi). Tyydyn nyt tähän toistaiseksi, koska edes lääkärin puhelinaikoja ei ole jaossa (ehkä paremmin sitten syksymmällä? Painon pudotus on yhä päätavoite (esidiabetes) vaikka vaikeimman kautta (nyt 90,7 kg)

Vierailija
278/831 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kuula että Saxenda toimii. Minullakin toimii, mutta todella hitaasti. Ja olenkin monesti yllättynyt painon pudotuksesta, vaikka olen omasta mielestäni syönyt liikaa. Hidas painonpudotus toimii minulle koska ei tarvitse niin paljon muuttaa omia tottumuksiaan. 5 kiloa on lähtenyt kesän aikana. Toki olen jättänyt sipsit ja myös huomattavasti vähentänyt muitten vaarallisten aineiden käyttöä.

Olenkin ihmetellyt että, esim. ruokaaikaan esim, klo 15-16, en pysty syömään kovin paljoa.

Mutta tätä mielihalua ei tämä vie sitten kuitenkaan illalla, halua maistaa eri makuja.

Onko kellään tällaista.?

Rakastan ruokaa ja erilaisia makuja joten tämä tuntuu joskus hyvin yksipuoliselta.

Hienoa jos jollekulle ei enää ruoka maistu, mutta eikö teidän makunystyrät kaipaa muutakuin vähän jotain

Onko tällä Saxendalla muuta vaikutusta kuin ruokahalu. Tuntuu että itselle tulee ripuli jos syö liikaa. Aikamoinen hinta muutoin.

No nyt tavoite on: lentokoneen ruokapöytä ei ota vatsaan kiinni.

Pikkuhiljaa..

Vierailija
279/831 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napostelija kirjoitti:

Hieno kuula että Saxenda toimii. Minullakin toimii, mutta todella hitaasti. Ja olenkin monesti yllättynyt painon pudotuksesta, vaikka olen omasta mielestäni syönyt liikaa. Hidas painonpudotus toimii minulle koska ei tarvitse niin paljon muuttaa omia tottumuksiaan. 5 kiloa on lähtenyt kesän aikana. Toki olen jättänyt sipsit ja myös huomattavasti vähentänyt muitten vaarallisten aineiden käyttöä.

Olenkin ihmetellyt että, esim. ruokaaikaan esim, klo 15-16, en pysty syömään kovin paljoa.

Mutta tätä mielihalua ei tämä vie sitten kuitenkaan illalla, halua maistaa eri makuja.

Onko kellään tällaista.?

Rakastan ruokaa ja erilaisia makuja joten tämä tuntuu joskus hyvin yksipuoliselta.

Hienoa jos jollekulle ei enää ruoka maistu, mutta eikö teidän makunystyrät kaipaa muutakuin vähän jotain

Onko tällä Saxendalla muuta vaikutusta kuin ruokahalu. Tuntuu että itselle tulee ripuli jos syö liikaa. Aikamoinen hinta muutoin.

No nyt tavoite on: lentokoneen ruokapöytä ei ota vatsaan kiinni.

Pikkuhiljaa..

Pistatkö lääkkeen illalla vai aamulla? Hivutin pistämisen aamuun, ja illoista on tullut helpompia. Mun makunystyräni eivät enää kaipaa juuri mitään, mutta jos kaipaa, syön mitä vaan mutta hyvin vähän, kun tuleekin tunne, että juu, kiitos riittää.

Vierailija
280/831 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikittäminen on se helpoin juttu. Ruokavalio vaikein. Paino putoo ja tulee takas ku lopettaa