Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koululla oikeus kerätä puhelimet aamulla oppilailta lokerikkoon (myös niiiltä jotka eivät puhelinta ole koulussa käyttäneet)

sallittua?
25.03.2019 |

koulussa otetiin kuudenella luokalla käytöön tapa että puhelimet kerätään kaikilta heti aamulla. Itseäni mietityttää tämä sillä löytämäni tiedon mukaan puhelinten kerääminen kaikilta on laitonta. pohjustan tietoni tähän iltalehden artikkeliin vuodelta 2016 https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016032321317275 ja tähän https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/700600-oppilas-kanteli-kannykoid… Tamperelaisen artikkeliin vuodelta 2018. onko muilla mielipiteitä/tietoa asiasta?

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkyy meuhkaaja, jollaisen kanssa me opettajat joudutaan toimimaan. Vika harvemmin on lapsessa, vaan yleensä hänen vanhemmissaan jotka eivät kiellä kullanmuruseltaan yhtään mitään ja juuri hänen lapsellaan pitää aina olla erityisoikeuksia... 

Sinä et ole mikään opettaja.

Ja jos olisit, mikset keskity työhösi, pidä työrauha niin koko tämä järjetön keskustelu on turha.

Ja mikä erivapaus se on, että nykyteknologian aikana haluaa että tavoittaa ihmisen tauolla? Onhan sinullakin kännykkä. Ja jos lapsesi ovat päivähoidossa/koulussa, sinun oletetaan olevan tavoitettavissa.

Kyllä, olen aineenopettaja. 

Sinunkaltaisesi ihmiset on se syy, miksi en aio ikinä tehdä töitä vakituisesti peruskoulussa. Onneksi opetustyötä voi tehdä muuallakin kuin koulussa. 

Kuten esim?

ohis

Kansalaistopistot, työväenopistot, yliopistot, lukiot (paljon rauhallisempia kuin peruskoulut), oppikirjasuunnittelu jne. Nämä tuli ensimmäisenä mieleen, joku muu varmaan osaa vastata vielä kattavammin. 

Koulujahan ne nuokin ovat.

Vierailija
102/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma, jos lapset kuitenkin jotain oppivat koulussa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykässä on funktiolaskin. Sillä pärjää elämässä.

Vierailija
104/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkyy meuhkaaja, jollaisen kanssa me opettajat joudutaan toimimaan. Vika harvemmin on lapsessa, vaan yleensä hänen vanhemmissaan jotka eivät kiellä kullanmuruseltaan yhtään mitään ja juuri hänen lapsellaan pitää aina olla erityisoikeuksia... 

Ja jos olisit, mikset keskity työhösi, pidä työrauha niin koko tämä järjetön keskustelu on turha.

Ja mikä erivapaus se on, että nykyteknologian aikana haluaa että tavoittaa ihmisen tauolla? Onhan sinullakin kännykkä. Ja jos lapsesi ovat päivähoidossa/koulussa, sinun oletetaan olevan tavoitettavissa.

Kyllä, olen aineenopettaja. 

Sinunkaltaisesi ihmiset on se syy, miksi en aio ikinä tehdä töitä vakituisesti peruskoulussa. Onneksi opetustyötä voi tehdä muuallakin kuin koulussa. 

Kuten esim?

ohis

Kansalaistopistot, työväenopistot, yliopistot, lukiot (paljon rauhallisempia kuin peruskoulut), oppikirjasuunnittelu jne. Nämä tuli ensimmäisenä mieleen, joku muu varmaan osaa vastata vielä kattavammin. 

Koulujahan ne nuokin ovat.

_Perus_koulussa. Kyllä sun täytyy olla aika tomppeli jos et tiedä mikä on peruskoulujen ja noiden muiden ero. 

Vierailija
105/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi pitää voida saada kiinni.

Aina voi olla kesjen päivän lääkäriä tms josta pitää muistuttaa, kyytiin voi tulla muutoksia jne.

No mene sinne koululle itse - vai jalatonko olet ? (Luulin, että vain aivoton.)

Idiootti.

Minäkö menisin tunnin päähän koululle häiritsemään oppituntia kertoaksrni että tänään en pääsekään hakemaan vaan että isänsä odottaa siellä ja siellä koulun jälkeen. Paikadsa johon ei saa pysäköidä.

Tai menisin tunnin päähän muistuttamaan oionta-ajasta...

Viestit voi lukea koulun päätteeksi ja mennä sitten sinne ikän autolle. Jos lapsi ei vielä itse ymmärrä oionta-aikojaan, niistä on syytä infota opea ja varautua hakemaan lapsi luokasta asti.

Paitsi että silloin voi olla jo kiire. Eikä se isä voi seistä laittomalla paikalla.

Miksi hakea lapsi luokasta kun se lapsi osaa mennä sinne itse? Muustutus vain varotoimi.

Miksi ei käyttää tekniikjaa kun se on? Opeta sinä oma lapsesi käyttäytymään.

Miksikö? Siksi että koulussa on tarkoitus opiskella eikä räplätä kännykkää. Käytännössä samat säännöt pitäisi olla kaikilla, eli ei oikein voi ottaa puhelinta pois vain joiltain ja antaa toisten pitää se itsellään.

Jos epäilyttää ettei Wilma viesti tavoita opettajaa, voi lapsen mukaan laittaa lapun, jossa kertoo että Marjatuulialla on oikomishoito ja voisiko ope muistuttaa että pitää lähteä klo xx. Jos tulee hirveän vaikeita muutoksia hakemisiin, voi sinne opettajan huoneeseen soittaa.

Ja jos se lapsukainen tarkistaa viestinsä heti koulupäivän päätyttyä, ja lukee viestin, että isi hakeekin paikasta y, niin miten sinne voi olla siinä vaiheessa muka liian myöhäistä mennä? Ei se koulupäivä yhtään sen aiemmin olisi kuitenkaan päättynyt ja lapsi päässyt lähtemään. Isikin voi suunnitella sen hakupaikan ja ajankohdan niin, että lapsi kerkeää sinne koulupäivän päätyttyä kunnolla menemään.

Vierailija
106/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltenopettajaystäväni kertoi, että hänen oppilaansa, jolla on kännykkä kasvanut käteen kiinni (ja jonka vanhemmat ovat sitä mieltä että kännykän tulee olla osa opetusta), ei tee koskaan läksyjään. Ei tosin seuraa tunnillakaan muuta kuin sitä kännykkää. Kun kysyy syytä, hän vastaa ettei osannut läksyä kun ei tiedä ja tunne kaikkia siinä olleita sanoja. ”Tuliko kertaakaan mieleen käyttää niitä mobiilisanakirjoja, mitä ollaan tunnillakin harjoiteltu?” ystäväni kysyy. Vastaus on aina että ”häh?!”.

Vierailija
107/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykästä on tullut riesa, ei saada kuria koulussa ei kotona. Toki on fiksuja vanhempia jotka rajoittaa ja ei oo nettiä alaikäisillä. Koulussa kaikilta joilla on kännykkä niin parkkiin koko päiväksi. Johan on markkinat kun ei saada kännyköitä haltuun. Turha urputtaa mutta kun mutsi ja faija soittaa.   

Vierailija
108/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltenopettajaystäväni kertoi, että hänen oppilaansa, jolla on kännykkä kasvanut käteen kiinni (ja jonka vanhemmat ovat sitä mieltä että kännykän tulee olla osa opetusta), ei tee koskaan läksyjään. Ei tosin seuraa tunnillakaan muuta kuin sitä kännykkää. Kun kysyy syytä, hän vastaa ettei osannut läksyä kun ei tiedä ja tunne kaikkia siinä olleita sanoja. ”Tuliko kertaakaan mieleen käyttää niitä mobiilisanakirjoja, mitä ollaan tunnillakin harjoiteltu?” ystäväni kysyy. Vastaus on aina että ”häh?!”.

kai opettaja ilmoittaa Wilmassa että nicojade taas räpläsi kännyä ja oli pihalla ku kuutamo

Vierailija
109/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimet on lupa pyytää pois. Oikeutta ei ole niitä väkisin ottaa. Oppilaalla on oikeus omaan omaisuuteensa niin kauan kuin se ei ole jokin vaarallinen esine. Koululla toki voi olla ihan hyvin sellainen sääntö, ettei puhelinta saa ollenkaan käyttää tunnilla ja että ne kerätään tunnin aluksi pois.

Ja näin yläkoulun opena voin sanoa, että ihan jokainen lapsi on valmis vannomaan kymmenen hyvän ja kauniin nimeen, ettei käytä puhelinta asiattomasti ja että hänellä siksi olisi oikeus se pitää. Oppilaat vain kokevat sen epäreiluna, jos joiltakin puhelin pyydetään pois ja toisilta ei - siitäkin huolimatta, että olisi totta, että joku ei koskaan puhelinta tunnilla räplää. Säännöt pitää olla samat kaikille. Siksi kerätään kaikilta. Se ei ole mikään syytös tai väite, että juuri sinun kiltti lapsesi käyttäisi puhelinta väärin.

Itse kerään omilla tunneillani puhelimet tunnin aluksi ihan kaikilta, ja ne saa sitten vasta hakea käyttöön, jos jotain tehtävää varten niitä tarvitsemme. Yleisesti tästä ei ole kukaan nostanut mekkalaa. Vaikeahan sitä on perustella, miksi oma puhelin ei voisi olla eturivin pulpetilla parkissa, kun sitä ei tunnin aikana kuitenkaan kovin usein käytetä. Ainakin oman valvontaluokan huoltajilta on tullut pelkästään positiivista palautetta tästä.

Oma lapseni on vasta vauva, mutta todellakin toivon, että koulussa, jonne tulevaisuudessa menee, on puhelinten suhteen tiukka linja ja ne ovat poissa tunteja häiritsemästä. Kyseessä on paitsi äärimmäisen hyödyllinen ja monikäyttöinen väline myös todella koukuttava häiriötekijä, jonka luomia kiusauksia monikaan lapsi ei pysty vastustamaan ja itse käyttöä säätelemään.

Vierailija
110/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kai opettaja ilmoittaa Wilmassa että nicojade taas räpläsi kännyä ja oli pihalla ku kuutamo

On ilmoittanut joka viikko yli vuoden ajan ja lopulta keskustellut vanhempien kanssa. Joiden mielestä mobiilioppiminen on ”tätä päivää” eikä lasta siksi saa rajoittaa. Lapsi pääsee läpi kokeista eikä ole saamassa nelosta, joten kovin paljon muuta ei voi tehdä. Joka tuntia ei voi aloittaa tapellen yhden tai kahden lapsen kanssa puhelimista, ellei rehtori uskalla tehdä kaikkia koskevia sääntöjä. Nicojade saanee siis jatkaa YouTuben parissa viihtymistään amikseen saakka ja varmaan senkin läpi. Muut oppilaat tulkitsevat tämän niin, että hekin siis voivat tehdä samoin.

Vierailija
111/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset ihmiset täällä sanoo että on ok ottaa lapsen kännykkä pois ja vielä kieltää jopa välituntisin sen käyttö? Taitaa olla sen verran vanhoja että eivät ole kasvaneet ns. tässä nykymaailmassa.

Itse olen neljäsluokkalaisen äiti, mutta sen verran nuori että itselläkin on ollut kännykkä jo 7-vuotiaasta asti, aina mukana koulussa läpi koko peruskoulun, lukion, ammattikoulun ja ammattikorkean. Kukaan ei sitä koskaan ole yrittänyt ottaa pois tunnin ajaksi, eikä sellainen olisi tullut kysymykseenkään. Ongelmaa siitä ei ole ollut, se on ollut äänettömällä tunnit kuten kuuluukin.

Mutta todellakin olen saman opettanut myös omalle lapselle. Kännykkä aina mukana, aina päällä ja niin että on tavoitettavissa kokoajan. Tunneilla tietysti äänettömällä eikä sitä huvikseen plärätä, mutta värinä oltava päällä ja puhelin niin että jos äiti soittaa niin sen pystyy havaitsemaan ja vastaamaan vaikka sitten kesken sen tunnin. Näin toimitaan aikuistenkin maailmassa. Pyydetään anteeksi ja poistutaan puhumaan tärkeä puhelu sivummalle /käytävään.

Tervetuloa nykymaailmaan.

Vierailija
112/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajahan voi antaa potkut työntekijälle, joka räplää työaikana kännyä niin paljon että työnteosta ei tule mitään. Saako lapsen erottaa koulusta samasta syystä? Jos saa, niin sittenhän asiassa ei ole ongelmaa. Häiriköt vaan erotetaan.

Vierailija
113/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiset ihmiset täällä sanoo että on ok ottaa lapsen kännykkä pois ja vielä kieltää jopa välituntisin sen käyttö? Taitaa olla sen verran vanhoja että eivät ole kasvaneet ns. tässä nykymaailmassa.

Itse olen neljäsluokkalaisen äiti, mutta sen verran nuori että itselläkin on ollut kännykkä jo 7-vuotiaasta asti, aina mukana koulussa läpi koko peruskoulun, lukion, ammattikoulun ja ammattikorkean. Kukaan ei sitä koskaan ole yrittänyt ottaa pois tunnin ajaksi, eikä sellainen olisi tullut kysymykseenkään. Ongelmaa siitä ei ole ollut, se on ollut äänettömällä tunnit kuten kuuluukin.

Mutta todellakin olen saman opettanut myös omalle lapselle. Kännykkä aina mukana, aina päällä ja niin että on tavoitettavissa kokoajan. Tunneilla tietysti äänettömällä eikä sitä huvikseen plärätä, mutta värinä oltava päällä ja puhelin niin että jos äiti soittaa niin sen pystyy havaitsemaan ja vastaamaan vaikka sitten kesken sen tunnin. Näin toimitaan aikuistenkin maailmassa. Pyydetään anteeksi ja poistutaan puhumaan tärkeä puhelu sivummalle /käytävään.

Tervetuloa rehtorin puhutteluun, jos jatkuvasti häiritset opetustani soittelemalla lapsellesi kesken oppituntien. Se EI ole mitään nykypäivää vaan menneen maailman piittaamattomuutta, jota sivistyneet ihmiset eivät harrasta. Ei aikuistenkaan maailmassa hypitä puhelimen soidessa sinne tänne vaan työt hoidetaan asiallisesti. Puhelimen muka kiireelliset viestit katsotaan kun on oikea hetki - ei kesken kokouksen tai presentaation.

Vierailija
114/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellasi on vartin tauko kerran tunnissa etukäteen ilmoitettuina aikoina. Mikä voi olla niin tärkeä asia että katsot oikudeksesi häiriköidä koko luokkaa kesken tunnin?

Työelämässäkin sinne palaveriin soittaa asiakkaat ei äidit.

Vierailija
115/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa rehtorin puhutteluun, jos jatkuvasti häiritset opetustani soittelemalla lapsellesi kesken oppituntien. Se EI ole mitään nykypäivää vaan menneen maailman piittaamattomuutta, jota sivistyneet ihmiset eivät harrasta. Ei aikuistenkaan maailmassa hypitä puhelimen soidessa sinne tänne vaan työt hoidetaan asiallisesti. Puhelimen muka kiireelliset viestit katsotaan kun on oikea hetki - ei kesken kokouksen tai presentaation.

Niin siis kertaakaan ei meillä tämän neljäsluokkalaisen kouluvuosien aikana ole tullut tilannetta että olisin joutunut hänelle soittamaan kesken tunnin, mutta pidän todellakin tiukasti kiinni siitä että jos minun tarvitsee tavoittaa lapseni hänen omasta puhelimestaan joka sitä varten hänellä on, niin minulla on siihen mahdollisuus.

Itsellänikin on puhelin mukana töissä, ihan kaikissa tärkeissäkin tilanteissa, vaikken nyt juuri muistakaan että olisi tullut tilannetta että minun olisi siihen pitänyt vastata kesken minkään tärkeän, niin ehdottomasti olen aivan joka hetki lapseni tavoitettavissa jos jotain tärkeää tulee.

Vierailija
116/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä kysellään, että eikö puhelimella häiriköiville saisi tehdä mitään? Puhelimen edelleenkin saa ottaa oppilaalta, jos oppilas häiritsee sillä opetusta. Miksi pitäisi ottaa kaikilta vain koska osa ei osaa käyttäytyä?

Oletko ikinä käynyt koulun oppitunnilla. Lähes kaikki vilkuilevat puhelintaan tunnin aikana, joten kyllä sen voi ottaa pois.

Vastikään olen istunut päivittäin itse oppitunneilla. Puhelimia kyllä näkyi päivästä toiseen niiden tiettyjen ongelmatapausten käsissä, mutta sen takia ei liene reilua rangaista kaikkia.

Minä taas en äitinä pidä reiluna sitä, että puolet opetusajasta menee häiriköiden paimentamiseen eikä opetukseen. Haluan että lapsilla on rauha oppia. Siksi minusta on parempi ettei niitä puhelimia pidetä tunnilla ollenkaan. Se että muutaman ongelmatapauksen vuoksi opetus kärsii, on rangaistus kaikkia niitä lapsia kohtaan jotka haluaisivat osallistua tuntityöhön.

Oman lapseni luokalla (alakoulu) onneksi toimii se, että puhelimet pidetään repussa. Sisareni lapsen koulussa (yläkoulu) meno on tolkutonta oppilaiden puhelimenkäytön vuoksi. Ja kuulemma puhelimia ei saa ottaa pois ennakkoon vaan vasta jos häiriöitä esiintyy. Ja näin saa oppitunnista helposti 20 minuuttia kulutettua pelkästään puhelinterroristien komentamiseen. Ja kärsivänä osapuolena on sitten sisarentyttäreni sekä muut hänen kaltaisensa oppilaat, jotka haluaisivat ja tarvitsisivat enemmän opettajan aikaa ihan siihen opetukseen.

Vierailija
117/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivsn turha juuttua tekniseen, erittäin järkevään apuvälineeseen, kun oikeasti ongelma on häiriökäyttäytyminen.

Haluan että lapsella on se kännykkä aina. Tasan koko koulupäivän ajan.

Ei se tarkoita että sitä käytetyäisiin häiritsevästi tai että se vaikuttaisi koulutuloksiin muuten kuin positiivisesti.

Vierailija
118/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisitte ihmisille vapauden huolehtia omasta oppimisestaan. Ellei kiinnosta, sitten ei opi - tai oppii jotain muuta, kännykästä. Nykyopetus ei kuitenkaan vastaa tulevaisuutta, välttämättä yhtään sen paremmin kuin kännykästä saatava oppi. Liika holhoaminen ja pakkokeinot vie lasten/nuorten mahdollisuuden itsenäistyä. 

Alakouluikäinen tai murrosiän kuohuissa vellova teini ei voi ottaa harteilleen vastuuta omasta oppimisestaan. Koulu ja opiskelu kiinnostaa eniten niitä lapsia, joiden kotona suhtaudutaan opiskeluun vakavasti, mutta jos kodin asenne on, että ihan sama, niin varmasti asenne välittyy myös lapselle. 

Elämään ja kasvuun kuuluu ihan oleellisena osana oppia ponnistelemaan saavutuksien eteen, sietämään tylsyyttä ja tekemään asioita, mitkä eivät välttämättä tunnu aina niin mukavilta. Itsenäistyminen ja oman arjen pyörittäminen on vaikeaa, jos koko lapsuuden ja nuoruuden on saanut viettää tehden vain kaikkea hauskaa.

Vierailija
119/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikouluissa jokunen vuosi sitten lukion käyneiden luokalla ei kostain syystä mennyt sitten millään kaaliin, että tunnilla ei pelata kännykällä. Monet saarnat meille pidettiin, mutta ei auttanut. Itselläni ei vielä tuolloin ollut älypuhelinta. Nyt olen AMKssa ja harvat käyttää kännykkää tunnilla. Jos joku käyttää, ei siihen puututa. Ajatellaan kai, että aikuimen vastaa itse siitä kuunteleeko ja sitä kauttaa25 oppiiko tunnilla.

Vierailija
120/188 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi pitää voida saada kiinni.

Aina voi olla kesjen päivän lääkäriä tms josta pitää muistuttaa, kyytiin voi tulla muutoksia jne.

No mene sinne koululle itse - vai jalatonko olet ? (Luulin, että vain aivoton.)

Idiootti.

Minäkö menisin tunnin päähän koululle häiritsemään oppituntia kertoaksrni että tänään en pääsekään hakemaan vaan että isänsä odottaa siellä ja siellä koulun jälkeen. Paikadsa johon ei saa pysäköidä.

Tai menisin tunnin päähän muistuttamaan oionta-ajasta...

Viestit voi lukea koulun päätteeksi ja mennä sitten sinne ikän autolle. Jos lapsi ei vielä itse ymmärrä oionta-aikojaan, niistä on syytä infota opea ja varautua hakemaan lapsi luokasta asti.

Paitsi että silloin voi olla jo kiire. Eikä se isä voi seistä laittomalla paikalla.

Miksi hakea lapsi luokasta kun se lapsi osaa mennä sinne itse? Muustutus vain varotoimi.

Miksi ei käyttää tekniikjaa kun se on? Opeta sinä oma lapsesi käyttäytymään.

Miksikö? Siksi että koulussa on tarkoitus opiskella eikä räplätä kännykkää. Käytännössä samat säännöt pitäisi olla kaikilla, eli ei oikein voi ottaa puhelinta pois vain joiltain ja antaa toisten pitää se itsellään.

Jos epäilyttää ettei Wilma viesti tavoita opettajaa, voi lapsen mukaan laittaa lapun, jossa kertoo että Marjatuulialla on oikomishoito ja voisiko ope muistuttaa että pitää lähteä klo xx. Jos tulee hirveän vaikeita muutoksia hakemisiin, voi sinne opettajan huoneeseen soittaa.

Ja jos se lapsukainen tarkistaa viestinsä heti koulupäivän päätyttyä, ja lukee viestin, että isi hakeekin paikasta y, niin miten sinne voi olla siinä vaiheessa muka liian myöhäistä mennä? Ei se koulupäivä yhtään sen aiemmin olisi kuitenkaan päättynyt ja lapsi päässyt lähtemään. Isikin voi suunnitella sen hakupaikan ja ajankohdan niin, että lapsi kerkeää sinne koulupäivän päätyttyä kunnolla menemään.

Miksi sitä muka räplätään jos sitä käytetään kuten kuuluu?

Ja kai sinä tajuat, että ei se liikenne toimi aikuisten maailmassa niin, että sitä yksittäinen autoilija vain suunnittelee, mistä ajaa ja mihin pysäköi ja miten kauan siihen menee.

Ja koulupäivä loppuu ainakin vartin myöhemmin jso sen päätteeksi pitää etsiä se kännykkänsä ja avata se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi