Onko koululla oikeus kerätä puhelimet aamulla oppilailta lokerikkoon (myös niiiltä jotka eivät puhelinta ole koulussa käyttäneet)
koulussa otetiin kuudenella luokalla käytöön tapa että puhelimet kerätään kaikilta heti aamulla. Itseäni mietityttää tämä sillä löytämäni tiedon mukaan puhelinten kerääminen kaikilta on laitonta. pohjustan tietoni tähän iltalehden artikkeliin vuodelta 2016 https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016032321317275 ja tähän https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/700600-oppilas-kanteli-kannykoid… Tamperelaisen artikkeliin vuodelta 2018. onko muilla mielipiteitä/tietoa asiasta?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan kummallista nykyään kaikki.
Olen hyvin käynyt lääkärit, hammaslääkärit ja koulut ilman kännyköitä, niitä, kun ei ollut.
Omien lasteni aikana on ollut kännykät, mutta silloin niitä ei ei edes otettu kouluun mukaan.
Nyt ei pärjkätäedes oppitunneilla ilman puhelinkytköksiä äityliin, jonka pitää sieltä kotoa käsin puuttua kaikkeen koulun asioihin. Voi Luoja tätä maailmanmenoa ! Tää alkaa jo tuntua ihan sairaalta ja ihmiset ei edes tajua sitä.
Meidän koulussa 90-luvulla opettajalla oli tiedossa kaikkien hamppilääkäriajat ja hän muistutti milloin pitää lähteä. Nykyään ei varmaan opettajat enää tee tuollaista.
Ei.
Eikä ne hammashoitolat ole siinä koulun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset ihmiset täällä sanoo että on ok ottaa lapsen kännykkä pois ja vielä kieltää jopa välituntisin sen käyttö? Taitaa olla sen verran vanhoja että eivät ole kasvaneet ns. tässä nykymaailmassa.
Itse olen neljäsluokkalaisen äiti, mutta sen verran nuori että itselläkin on ollut kännykkä jo 7-vuotiaasta asti, aina mukana koulussa läpi koko peruskoulun, lukion, ammattikoulun ja ammattikorkean. Kukaan ei sitä koskaan ole yrittänyt ottaa pois tunnin ajaksi, eikä sellainen olisi tullut kysymykseenkään. Ongelmaa siitä ei ole ollut, se on ollut äänettömällä tunnit kuten kuuluukin.
Mutta todellakin olen saman opettanut myös omalle lapselle. Kännykkä aina mukana, aina päällä ja niin että on tavoitettavissa kokoajan. Tunneilla tietysti äänettömällä eikä sitä huvikseen plärätä, mutta värinä oltava päällä ja puhelin niin että jos äiti soittaa niin sen pystyy havaitsemaan ja vastaamaan vaikka sitten kesken sen tunnin. Näin toimitaan aikuistenkin maailmassa. Pyydetään anteeksi ja poistutaan puhumaan tärkeä puhelu sivummalle /käytävään.
Tervetuloa nykymaailmaan.
Tervetuloa rehtorin puhutteluun, jos jatkuvasti häiritset opetustani soittelemalla lapsellesi kesken oppituntien. Se EI ole mitään nykypäivää vaan menneen maailman piittaamattomuutta, jota sivistyneet ihmiset eivät harrasta. Ei aikuistenkaan maailmassa hypitä puhelimen soidessa sinne tänne vaan työt hoidetaan asiallisesti. Puhelimen muka kiireelliset viestit katsotaan kun on oikea hetki - ei kesken kokouksen tai presentaation.
Niin siis kertaakaan ei meillä tämän neljäsluokkalaisen kouluvuosien aikana ole tullut tilannetta että olisin joutunut hänelle soittamaan kesken tunnin, mutta pidän todellakin tiukasti kiinni siitä että jos minun tarvitsee tavoittaa lapseni hänen omasta puhelimestaan joka sitä varten hänellä on, niin minulla on siihen mahdollisuus.
Itsellänikin on puhelin mukana töissä, ihan kaikissa tärkeissäkin tilanteissa, vaikken nyt juuri muistakaan että olisi tullut tilannetta että minun olisi siihen pitänyt vastata kesken minkään tärkeän, niin ehdottomasti olen aivan joka hetki lapseni tavoitettavissa jos jotain tärkeää tulee.
Sanoppas yksikin esimerkki, miksi sinun pitäisi olla yhteydessä suoraan lapseesi tuntien aikana. Jos lapsi pitää hakea kesken kaiken pois niin siitä pitää muutenkin ilmoittaa opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut lapselle viestiä kesken koulupäivän mm siitä että terkalta saikin yllättäen peruutusajan ja lapsi rokotuksen. Ilman kännyä ei olisi hoitunut.
Samaten useamman kerran viestin että sisko sairastunut, lähdetty sairaalaan. Lapsi tiennyt tulla sinne sitten itsekin. Sairaala tuon lapsen koulun vieressä.
eli lapsi sanoi opettajalle äiti käski lääkäriin ja opettaja uskoi? entä jos joku lapsi keksii jonkun valeen ja lähtee luvatta pois koulun alueelta ja sattuu jotain, ja sitten syytetään opettajaa että uskoi lasta
Lapseen saa kyllä yhteyden tarvittaessa koulun kanslian kautta, jos taivas on pudonnut.
Koululla ei kuitenkaan ole oikeutta takavarikoida oppilaiden omaisuutta. Jos puhelimenkäyttö on koulussa ongelma, pitää se ratkaista joillain toisella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut lapselle viestiä kesken koulupäivän mm siitä että terkalta saikin yllättäen peruutusajan ja lapsi rokotuksen. Ilman kännyä ei olisi hoitunut.
Samaten useamman kerran viestin että sisko sairastunut, lähdetty sairaalaan. Lapsi tiennyt tulla sinne sitten itsekin. Sairaala tuon lapsen koulun vieressä.
eli lapsi sanoi opettajalle äiti käski lääkäriin ja opettaja uskoi? entä jos joku lapsi keksii jonkun valeen ja lähtee luvatta pois koulun alueelta ja sattuu jotain, ja sitten syytetään opettajaa että uskoi lasta
Ja lapsi ei valehtele ilman kännykkää?
Tai väärennä post it -lappua?
Tai vain kännykällä varustettu lapsi voi karata?
Laitan lapselle viestin josta näkee selkeästi että tulee minulta. Ja tuetenkin myös Wilmaan tiedon.
Ei kyse ole niinkään siitä, haluaako joku lapsen olevan aina tavoitettavissa. Vaan ensisijaisesti siitä, "onko sinulla oikeus pantata asiakkaasi (oppilaan) kännykkä rutiininomaisesti".
Pitäkää parempaa vuorovaikutusta oppimistilanteissa, niin ihmiset ei "kuole tylsyyteen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Mitä haittaa siitä voisi olla? Silloin opetus on suunniteltu niin ettei puhelinta tarvita tiedonhakuun. Ajattelepa hyötyjä:
- vähemmän mahdollisuuksia lusmuiluun tunneilla —> oppiminen tehostuu
- ei salakuvaamista
- keskitytään ihmisiin ja läsnäoloon, ei laitteisiin
- ruutuaika vähenee —> silmät ja mielenterveys kiittävät
- ylimääräiset häiriötekijät vähenevät ja keskittyminen paraneeKun olit itse alakoulussa, mihin olisit siellä tarvinnut puhelinta? Jos huoltajalla on joku iso hätä minkä vuoksi lapsi on saatava kiinni kesken koulupäivän, soitto opehuoneeseen on edelleen kelpo vaihtoehto.
Mun alakoulussa oli 78 oppilasta. Ja se oli vieressä.
Lapseni koulussa on tuhat oppilasta. Eikä se ole vieressä.
Siis minkä vieressä? Teidän kodinko? Eli kaikki sinun kanssa yhtäaikaa alakoulussa olleet 78 oppilasta asui koulun vieressä ja siksi kukaan ei olisi edes tarvinnut siellä kännykkää jos sellaisia olisi ollut?
Vierailija kirjoitti:
Tää pitäs saada opetussuunnitelmaan.
Oppituntien ajaksi luurit äänettömälle ja oven pieleen johki lukittuun kaappiin.
Jos luuri ei mee kaappiin, niin nassikka ei tuu luokkaan ja kantaa sitten poissaoloistaan seuraamukset.
Kuka tekis lakialoitteen?
Tee vaikka itse kun asia ilmeisesti on sinulle tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Mitä haittaa siitä voisi olla? Silloin opetus on suunniteltu niin ettei puhelinta tarvita tiedonhakuun. Ajattelepa hyötyjä:
- vähemmän mahdollisuuksia lusmuiluun tunneilla —> oppiminen tehostuu
- ei salakuvaamista
- keskitytään ihmisiin ja läsnäoloon, ei laitteisiin
- ruutuaika vähenee —> silmät ja mielenterveys kiittävät
- ylimääräiset häiriötekijät vähenevät ja keskittyminen paraneeKun olit itse alakoulussa, mihin olisit siellä tarvinnut puhelinta? Jos huoltajalla on joku iso hätä minkä vuoksi lapsi on saatava kiinni kesken koulupäivän, soitto opehuoneeseen on edelleen kelpo vaihtoehto.
Mun alakoulussa oli 78 oppilasta. Ja se oli vieressä.
Lapseni koulussa on tuhat oppilasta. Eikä se ole vieressä.
Siis minkä vieressä? Teidän kodinko? Eli kaikki sinun kanssa yhtäaikaa alakoulussa olleet 78 oppilasta asui koulun vieressä ja siksi kukaan ei olisi edes tarvinnut siellä kännykkää jos sellaisia olisi ollut?
Niin. Ennen koulut oli pieniä ja lähellä. Nyt ne koulut on suuria ja kaukana.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi lapseni antaa. Pitäköön häiriköille kurin muulla tavoin.
Mille häiriköille? Luuletko ettå oma lapsesi ei käytä kännykkää kun opettajan silmä välttää?
En ymmärrå miksi osa vanhemmista ei halua lapsensa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiset ihmiset täällä sanoo että on ok ottaa lapsen kännykkä pois ja vielä kieltää jopa välituntisin sen käyttö? Taitaa olla sen verran vanhoja että eivät ole kasvaneet ns. tässä nykymaailmassa.
Itse olen neljäsluokkalaisen äiti, mutta sen verran nuori että itselläkin on ollut kännykkä jo 7-vuotiaasta asti, aina mukana koulussa läpi koko peruskoulun, lukion, ammattikoulun ja ammattikorkean. Kukaan ei sitä koskaan ole yrittänyt ottaa pois tunnin ajaksi, eikä sellainen olisi tullut kysymykseenkään. Ongelmaa siitä ei ole ollut, se on ollut äänettömällä tunnit kuten kuuluukin.
Mutta todellakin olen saman opettanut myös omalle lapselle. Kännykkä aina mukana, aina päällä ja niin että on tavoitettavissa kokoajan. Tunneilla tietysti äänettömällä eikä sitä huvikseen plärätä, mutta värinä oltava päällä ja puhelin niin että jos äiti soittaa niin sen pystyy havaitsemaan ja vastaamaan vaikka sitten kesken sen tunnin. Näin toimitaan aikuistenkin maailmassa. Pyydetään anteeksi ja poistutaan puhumaan tärkeä puhelu sivummalle /käytävään.
Tervetuloa nykymaailmaan.
Trollaathan sinä nyt? Ei kai kukaan opeta alakoululaiselle lapselle, että puhelimeen vastataan kesken tunnin??? En yhtään ihmettele jos opettajat haluavat kerätä puhelimet pois. Mitä niin tärkeää asiaa voi kesken päivän tulla, että neljäsluokkalaiselle pitäisi soittaa kesken oppitunnin?
En mä töissäkään voi milloin tahansa vastata puhelimeen. Tarkistan viestit ja vastaamattomat puhelut silloin tällöin kun on sopiva hetki ja soitan perään jos joku perheenjäsen on yrittänyt tavoittaa. En kuitenkaan ole kokoajan tavoitettavissa.
Miten me mahdettiin selvitä koulusta, kun ei ollut kännyköitä? En kyllä muista, et ketään olis haettu vanhempien pyynnöstä pois kesken tunnin lukionkaan aikana. Ei ollut Wilmaa, oli vain poissaolovihko. Paperisena anomus reksille esim. pidennetystä hiihto- tai joululomasta etelänreissuja varten ja aina sen sai. Mut nykyään ollaan nenä kiinni kännykässä koko ajan, kerran oikein ihmettelin alakoululaista poikaa bussissa, kun istui ilman kännykkää.
Jos häiriköt saa kännykällä hiljaiseksi niin anti olla.
Vierailija kirjoitti:
Miten me mahdettiin selvitä koulusta, kun ei ollut kännyköitä? En kyllä muista, et ketään olis haettu vanhempien pyynnöstä pois kesken tunnin lukionkaan aikana. Ei ollut Wilmaa, oli vain poissaolovihko. Paperisena anomus reksille esim. pidennetystä hiihto- tai joululomasta etelänreissuja varten ja aina sen sai. Mut nykyään ollaan nenä kiinni kännykässä koko ajan, kerran oikein ihmettelin alakoululaista poikaa bussissa, kun istui ilman kännykkää.
Minä tiedän vain yhden tapauksen, missä lapsi on haettu pois luokasta. Lähipiirissä oli tapahtunut yhtäkkinen kuolemantapaus.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ollaan koulun säännöillä, se on itsestäänselvyys.
Koulussa ollaan niillä säännöillä mitä laki sanoo, kuten kaikkialla muuallakin. Ei niitä sääntöjä tuosta vaan itse keksitä.
Nämä useat kommentit tuntuvat ulkosuomalaisen silmissä uskomattomilta. Joskus te suomalaiset heräätte että oops, ei ne oppinutkaan mitään kun me ei osattu ottaa niitä kännyköitä pois.
Tottakai lapsilla on täälläkin (Keski-Eurooppa) kännyt mutta EI vielä 1. luokalla (tai ehkä joissakin wt-perheissä) ja kun sen joskus 10-12v.saa ja sitä pidetään aina mukana niin EI TULISI MIELEENKÄÄN, että se olisi päällä kouluaikana, ei edes välitunnilla. Jos ei tätä sääntöä osaa, lähtee puhelin rehtorin huoneeseen, eikä kukaan yritä toista kertaa. Vähän selkärankaa suomalaiset, herrajestas!
Mikäli hyvin tärkeä niin voi kansliaan vanhemmat soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli hyvin tärkeä niin voi kansliaan vanhemmat soittaa.
Vakuuttavaa suomen kieltä...
Meidän koulussa 90-luvulla opettajalla oli tiedossa kaikkien hamppilääkäriajat ja hän muistutti milloin pitää lähteä. Nykyään ei varmaan opettajat enää tee tuollaista.