Yllättivätkö alatiesynnytyksen vaivat sinut? (mielipidesivu Hesarissa tänään)
Tuon oli vain yksittäistapaus ja yleisesti ottaen alatiesynnytys on kuitenkin turvallisempi kuin sektio.
Kommentit (47)
Minä yllätyin monestakin asiasta, joista ei ollut puhuttu mitään synnytysvalmennuksessa tai muuallakaan.
ettei tietoa synnytyksen aiheuttamista vaivoista saa mistään.
Siinä sitten kärvistelee yksin vaivoineen ja kaikki energia menee siihen.
Ei mulla kyllä ollut myöskään mitään Hesarissa kuvattuja vaivoja. Kaksi pienikokoista lasta olen synnyttänyt eikä ole tullut kuin yksi kolmen tikin pintarepeämä ekassa synnytyksessä. Sekin parani alle viikossa.
en pysty synnytyksen jälkeen enää koskaan pidättämään kunnolla ulostetta, pieruista puhumattakaan :``(
onneksi kuitenki alateisynnytys harvemmin johtaa vaivoihin. Yksittäistapauksia on.
samoin 3kk kestänyt inkontinenssi sekä paineentunne alapäässä vauvaa nostellessa.
Toipumiseen meni kuukausia.
Toivuin ekastani henkisesti kuukausia, kipu ilman lääkitystä imukuppisynnytyksessä vei melkein tajun, ja osan muistia. Kammottava kokemus.
Toivuin ekastani henkisesti kuukausia, kipu ilman lääkitystä imukuppisynnytyksessä vei melkein tajun, ja osan muistia. Kammottava kokemus.
mutta en mä mitään vaivoja ole huomannut. Tietysti tikit ja jälkivuoto on olleet ikäviä, mutta ei ne ole koskaan mitenkään invalidisoineet.
Miksi ihmeessä ei missään ollut mainittu esim. peräpukamista? Paljon olen jälkikäteen kuullut vanhemmiltakin naisilta kipeistä pukamista jotka on jouduttu leikkaamaan. Kiva se on kun paskaaminan sattuu, on sattunut synnyttämisestä lähtien...
Olin kun kolarin jäljiltä. Aivan romuna sekä henkisesti että ruumiillisesti. En ollut kuullutkaan, että synnytyksen jälkeen voi olla TOSI kipeä : (
Sinä varmasti olisit selvinnyt hienosti.
Minä olen neljä kertaa synnyttänyt, kolme normaalia helppoa synnytystä ilman mitään puudutuksia, ja tuon yhden, joka kesti puolitoista vuorokautta, ja lapsi oli jumissa synnytyskanavassa pari tuntia. Olin siis ilman mitään kipulääkitystä, omasta valinnastani kyllä, mutta olin saanut neuvolasta valistusta, jonka mukaan mikään ei mene pieleen kunhan on vain itse aktiivinen jne.
Mutta sellaista, minä jouduin toipumaan rankasta synnytyksestä ja siihen myöhemmin parasta terapiaa todellakin olivat ne normaalit synnytykset, kun huomasin, että en ollut valittanut turhasta, ja pärjään helposti synnyksessä, kun kaikki sujuu niinkuin kuuluu.
lapsenne tekemättä?
Mitä se tieto asiaa muuttaa?
En tajunnut, että voi revetä, niin pitkälle, että haava menee häntäluun yli alaselkään. Häntäluu repi jatkuvasti haavan auki ja tuskat oli aikamoiset.
että miksi naiset eivät vaadi korjausleikkauksia, jos jää pahoja vaivoja synnytyksen jälkeen. Sentään olisi tarkoitus, että voi virtsata, ulostaa ja harrastaa seksiä normaalisti jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen. Itsekin sain yksinkertaisesti vaatimalla kosmeettisia korjausleikkauksia onnettomuuden jälkeen.
En tajunnut, että voi revetä, niin pitkälle, että haava menee häntäluun yli alaselkään. Häntäluu repi jatkuvasti haavan auki ja tuskat oli aikamoiset.
nyt lietsottu?