Löysin jotain epäilyttävää puolisoni puhelimesta ja epäilen pettämistä, miten edetä
Olemme olleet 5 vuotta parisuhteessa, mutta asumme eri paikkakunnilla. Olimme toissapäivänä ulkona yhdessä ja kun palasimme illalla kotiin, hän laittoi puhelimestaan musiikin soimaan ja meni suihkuun.
Kyysin häneltä jotain, mutta en kuullut vastausta, kun musiikki soi, joten vaimensin ääntä ja näin samalla näytöllä keskustelun hänen ja hänen ystävänsä välillä (ilmeisesti pikavastauksena tehty), jossa hänen ystävänsä oli lähettänyt hänelle puhelinnumeron ja kysynyt seuraavassa viestissä, että joko viestit. Puolisoni oli vastannut, että kyllä, vaikka onkin tyhmää.. Ja että he vasta tutustuvat, ei vielä mitään muuta.
En nyt keksi muuta kuin huonona vaihtoehtoja mitä viestit voivat tarkoittaa. Olin sen verran epätoivoinen viestin nähtyäni, että painoin viestissä annetun numeron ylös ja totesin että numero on vastakkaista sukupuolta olevalle ihmiselle, puolisoni paikkakunnalla.
Näemme seuraavan lerena vasta viikon päästä ja olen jo nyt aivan rauniona, ajatellen eri vaihtoehtoja, mutta en haluaisi nostaa kissaa pöydälle, jos kyse onkin "ei mistään" ja toisaalta en halua käydä keskustelua puhelimitse.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Etsiä todisteita ja ottaa käydä keskustelu kasvotusten ja vain odottaa siihen asti vai..?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "näin viestit vahingossa"-tarinat ovat aina mielenkiintoisia. Pitää aina lukea nämä aloitukset niin näkee millaisia uusia "vahinkoja" on keksitty.
Missä sovelluksessa näkyvät omatkin lähetetyt viestit ruudulla jos siinä on samanaikaisesti jokin musiikkisovellus päällä? Saapuneet kyllä saattavat näkyä, mutta koko keskustelu???
Niinpä. Ihan vahingossa ruudulle vilahti koko keskustelu ja aikamoinen valokuvamuisti on ap:lla, kun yhdestä vilkaisusta painoi muistiin vieraan puhelinnumeron. Suurin osa meistä ei muista kuin oman numeronsa.. Ja olen nainen, enkä hyväksy pettämistä, mutta en hyväksy myöskään toisten puhelinten urkkimista. Itse eroaisin ap:n kaltaisesta urkkijasta.
Mitäs salattavaa sieltä sinun puhelimesta sitten löytyy?
No ei yhtään mitään, mutta se ei tarkoita, että viestejäni saa lukea ilman lupaani. Onhan siellä vaikka ystävieni henkilökohtaisia juttuja ja työasioita eikä ne kuulu puolisolle. Jos ei ole luottamusta parisuhteessa, niin ei se kyttäämällä muutu miksikään.
Minulla on käytössä työpuhelin, joka ei ole käytettävissä muuhun. Oma puhelin on täysin avoin ja kerron sitäpaitsi muutenkin kaikki asiat miehelleni . Niin ystävieni kuin omanikin. Kylläpä teillä on salailtavaa. Täytyy ihmetellä millaisessa suhteessa olette kun luottamusta ei ole välillämme..
Toivottavasti olet myös kertonut ystävillesi, ettei sinuun voi luottaa, koska juoruat miehellesi kaikki heidän sinulle luottamuksella kertomat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä tätä nun puhelinta ei saa katsoa kauhea yksityisyyden loukkaus ym.mitä ihmettä te ihmiset siellä puhelimissanne sailytätte että se on niin salaista.itselläni ei ainakaan ole mitään syytä peitellä.senkus mies tutkii jos haluaa.ei ole multa pois.
Samaa ihmettelen minä. Meillä käytetään toistemme puhelimia ja läppäreitä täysin avoimesti. Kummallakaan ei ole mitään salattavaa.
Kyse onkin siitä onko annettu lupa tutkia toisen viestit. Jos tapailisit erillään asuen uutta kumppania, niin olisiko ok, että ukko lukee kaikki viestisi kysymättä lupaa? Ei kyse ole siitä onko mitään salattavaa vai ei, vaan luvan kysymisestä.
Ei minua haittaisi, sillä minulla ei ole mitään sellaista mitä kumppanini ei saisi tietää. Päinvastoin saatan jopa pyytää lukemaan saapuneen viestin ja vastaamaan siihen, jos itse olen estynyt. AP puhuu kumppanistaan puolisona ja kertoo heidän olleen jo viisi vuotta suhteessa, joten mistä repäidit ajatuksen uudesta kumppanista?
Minäkin saatan pyytää puolisoani lukemaan viestini puolestani, mutta se ei olisi ok, että ilman lupaani lueskelee viestejäni. Ja selvästi ap ei ole saanut puolisoltaan lupaa viestien lukemiseen ja asuvatkin vielä erillään, joten minusta tuo on aika tuore suhde.
Teille, jotka annatte puolison lukea viestejänne: onko teistä ok, et esim teidän lähettämiä viestejä lukee ystävänne sijasta tämän puoliso?
Toivottavasti ei ole yleistä tällainen! Kyllä minä toivon, että lähettämäni viestin lukee nimenomaan se, jolle viesti on tarkoitettu eikä tämän puoliso/äiti/sisarus/lapsi tms...
Tämä. Ja nyt vasta tajusin että mistäs minä tosiaan tiedän kuka ne viestit lukee jotka luulen ystävälleni lähettäväni. Joskus on elämässä sellaisia tilanteita ja vaikeuksia että jos saa vaivoin avauduttua niistä ystävälle, olisi kamalaa jos ystävän puoliso ne lukisikin saati vastaisi. Hyi olkoon. Sellaistahan et koskaan saa tietää mut sellaisen ystävän heittäisin myös mäkeen. Enkä anna puolison selata puhelintani tuon takia. Muuten kyllä olen avoin sen kanssa. Mut toisten yksityisasiat on yksityisasioita. Ellei toisin ole sovittu.
Ja aloittajalle. Mielestäni sillä ei ole väliä miten olet tietosi saanut. Voi riittää että aloitat keskustelun suhteen laadusta tai sanot että joku tuttu näki miehesi jonkun toisen kanssa jossain joskus. Itse sain näin kerran ex mieheni kiinni ja pystyttiin eroamaan. Ei olisi itse kertonut ja luottamusongelmia oli jatkuvasti. Koitti kääntää kaiken minun syyksi ja mulla ei meinannut olla voimaa lähteä. Pysy lujana eläkä usko puheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä tätä nun puhelinta ei saa katsoa kauhea yksityisyyden loukkaus ym.mitä ihmettä te ihmiset siellä puhelimissanne sailytätte että se on niin salaista.itselläni ei ainakaan ole mitään syytä peitellä.senkus mies tutkii jos haluaa.ei ole multa pois.
Samaa ihmettelen minä. Meillä käytetään toistemme puhelimia ja läppäreitä täysin avoimesti. Kummallakaan ei ole mitään salattavaa.
Puhelin on täynnä NDA:n alaista materiaalia ja käyttösopimus eksplisiittisesti kieltää sen luovuttamista kenellekään missään olosuhteissa. Läppäriäni saa kuka tahansa käyttää. Perheenjäsenet omilla tunnuksillaan ja vieraat vierailijatunnuksella. Sama pätee muiden perheenjäsenten laitteita, paitsi alakouluikäisten puhelimet käydään läpi aina silloin tällöin.
Ihan yksinkertaista perushygieniaa kun puhutaan tietoturvasta ja yksityisyyden suojasta.
Muistathan kertoa etukäteen lapsillesi, että puhelimet tutkitaan aina esim. perjantaisin? Lapsillakin on yksityisyyden suoja eikä lasten viestejä tai päiväkirjoja saa mennä ilman lupaa lukemaan.
T.Juristi ja äiti
En ole tuo, jolta kysyt, mutta me olemme kyllä sopineet lasten kanssa asiasta. Emme olisi muuten puhelimia voineet hankkia, ellemme olisi saaneet valtuuksia tutkia viestintää. Varsinkin heti puhelimen saatuaan lapsilla on todella omituisia käsityksiä siitä mitä viestejä voi kenellekin lähetellä. Kyllä näitä asioita täytyy voida harjoitella. Lastensuojelulaki ja lasten huoltoa koskeva laki velvoittavat huolehtimaan lapsesta ja pitämään lapsen turvass, kuten myös kansainväliset sitoumukset. Ikätaso tulee toki huomioida.
Olen siis myös avannut lapsen nimellä tulleen kirjeen, todennäköisesti sinäkin? Jos lapselle annetaan päätäntävalta sen suhteen avataanko kutsukirje lääketieteelliseen toimenpiteeseen, niin voisi hyvin todennäköisesti vastaus olla myös kielteinen. Silti minulla on vanhempana lakisääteinen velvollisuus pitää huolta, että hän saa tarvitsemansa lääketieteellisen hoidon.
Kröhöm. Pienten lasten kännykät voi tutkia, kunhan lapsille on etukäteen kerrottu, et kännykät tutkitaan. Sen sijaan ainakaan teini-ikäisen puhelinta ei noin vain mennä tutkiskelemaan, vaikka olisi etukäteen sovittu tutkimisesta. Pienten lasten kirjeet voi avata, mutta ainakaan teini-ikäisen mitään kirjeitä ei saa avata. Joka tapauksessa muistaakseni 11-vuotiaasta lukien vanhemmat eivät saa tietoa lapsen lääketieteellisistä asioista ilman lapsen lupaa (kannattaa tarkistaa tuo ikäraja).
Vain tilanteessa, jossa lapsi on esim. kadonnut, seksuaalirikoksen uhri tms. poikkeustilanteessa saa isomman lapsen viestit tutkia (ei kuitenkaan terveydenhuollon kirjeitä).
Salassa ei saa tutkia kenenkään puhelinta, ei edes pikkulapsen. Enkä ymmärrä miksi salassa tutkimiselle olisi edes muuta syytä, kuin vanhemman uteliaisuus.
No eikö tuossa lukenutkin että sovitusti? Etkö osaa lukea? Ja ikätasostakin oli puhetta...
Kiitos huolenpidosta, mutta osaan lukea. Päätin vain vääntää asian vielä rautalangasta muita lukijoita ajatellen. Uskoisin, että moniakin vanhempia kutkuttaa päästä tutkimaan lapsensa puhelinta (täällähän osa tutkii puolisonsakin puhelimen!), joten yritän valaista asiaa lain kannalta. Lisäksi voisi yrittää samaistua lapsen asemaan, kuinka nöyryyttävää lapsesta on, jos äiti lukee vaikka lapsen viestit ekalle poikakaverille tms. Tai vaikka teinin nettisekstailut, käsi ylös kuinka moni toivoisi, että vanhemmat olisi lukeneet näitä?
Lopettakaa nyt jauhamasta puhelimen urkkimisesta, ketjun aihe on pettäminen. Siinä kohtaa kun pettää, menettää myös oikeuden yksityisyyteensä ja piste, se on yksi alhaisimpia tekoja jonka voi kumppanilleen tehdä.
Ap, sinuna minä soittaisin miehelle ja puhuisin asiasta, tai menisin hänen luokseen asiasta puhumaan. Onko sinulla mahdollista mennä sinne "ylimääräistä"? Jos ei, kyllä puhelimessakin huomaat, jos mies valehtelee. Voit vaikka suoraan kysyä, kuka on X, jos nimen kerran tiedät. Tai voit kysyä, miksi tai mitä viestittelee tämän kanssa, vaikkei pitäisi. Sitten voit kertoa, että näit vahingossa keskustelun/viestit mitä sitten näitkään. Tai voit sanoa, että et ole tyhm/pikkulinnut lauloivat/sinulla on lähteesi jne.
Minulta ei heru tippaakaan sympatiaa pettäjille ja heidän yksityisyydelleen tai pähkäilyilleen, kuka on kertonut, mistä se tietää jne.
Nämä jutut pitää sitten AINA kysyä vasta livenä, koska se reaktion näkeminen ja silmät paljastaa TOTUUDEN. Viestillä / soittamalla et ikinä tule näkemään totuutta.
Se miten mies reagoi kysymykseen livenä, tulee paljastamaan kaiken alitajunnallesi. Jos saat oudon "gut feeling" selityksestänsä, tiedät totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa nyt jauhamasta puhelimen urkkimisesta, ketjun aihe on pettäminen. Siinä kohtaa kun pettää, menettää myös oikeuden yksityisyyteensä ja piste, se on yksi alhaisimpia tekoja jonka voi kumppanilleen tehdä.
Ap, sinuna minä soittaisin miehelle ja puhuisin asiasta, tai menisin hänen luokseen asiasta puhumaan. Onko sinulla mahdollista mennä sinne "ylimääräistä"? Jos ei, kyllä puhelimessakin huomaat, jos mies valehtelee. Voit vaikka suoraan kysyä, kuka on X, jos nimen kerran tiedät. Tai voit kysyä, miksi tai mitä viestittelee tämän kanssa, vaikkei pitäisi. Sitten voit kertoa, että näit vahingossa keskustelun/viestit mitä sitten näitkään. Tai voit sanoa, että et ole tyhm/pikkulinnut lauloivat/sinulla on lähteesi jne.
Minulta ei heru tippaakaan sympatiaa pettäjille ja heidän yksityisyydelleen tai pähkäilyilleen, kuka on kertonut, mistä se tietää jne.
No ei kukaan jaksa jauhaa näitä samoja aloituksia pettämisestä, sen sijaan tietosuoja on hyvinkin ajankohtainen aihe tietosuoja-asetuksen myötä;)
Ihmettelen kyllä suuresti miksi et ottanut asiaa heti esille, kun se kävi ilmi. Jos minun rakkaani jäisi kiinni jotenkin noin, niin kyllä olisin heti vaatimassa selityksiä. En halua, että minua viilataan linssiin ja haluan tietää totuuden heti. Jos sieltä tulee jotain epämääräistä selitystä, niin suhde poikki vaan. Mies haluaa toista naista ja sinä et riitä hänelle, niin haluatko olla sellaisessa suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Ap yrittää pelastaa provonsa... Sori, täällä keskustellaan nyt muista aiheista!
Ei ne kaukosuhteet kestä. Netti on pullollaan miehiä, joilla on kaukosuhde ja hakevat samaan aikaan uutta suhdetta. Se etäisyys alkaa tuntuu per###eltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se normaalissa rehellisessä suhteessa pitää olla.Miksi ihmeessä salailet asioita henkilöltä ,joka on sinulle se läheisin. Jos pitää salata ,on parempi lähteä eri teille.
Kuinka täällä edes keskustellaan selaisesta ,ettei saa nähdä toisen viestittelyjä normaalin elämän asioista.
Ihan eri asia on salassapidon alaiset virka-asiat.
Ap täällä. Puolisoni käyttää pikavastauksia lukitusnäytöllä, josta näkyy tulleet viestit joita ei ole kuitattu WAn sovelluksessa luetuiksi, vaikka niihin olisi vastattu.
Ja tiedän että viestejä ei saisi lukea, en ole koskaan edes harkinnut sellaista. Mutta nämä olivat suoraan näytöllä.
Mutta itse asiaan, 2n tosiaan pääse lähtemään käymään hänen luokseen ennenkuin muutaman päivän päästä. Asumme eri paikkakunnilla työn vuoksi (hän on yrittäjä, minulla vakivirka täällä).
Odottaminen on raastavaa. Olen pohtinut, että täräytän sen mitä näin ja pyydän sen jälkeen nähdä hänen puhelimensa viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se normaalissa rehellisessä suhteessa pitää olla.Miksi ihmeessä salailet asioita henkilöltä ,joka on sinulle se läheisin. Jos pitää salata ,on parempi lähteä eri teille.
Kuinka täällä edes keskustellaan selaisesta ,ettei saa nähdä toisen viestittelyjä normaalin elämän asioista.
Ihan eri asia on salassapidon alaiset virka-asiat.
No esimerkiksi ystävien arkaluontoiset asiat eivät kuulu puolisolle, että mua raastaa ihmiset jotka kertoo mun henkilökohtaisia juttuja puolisoilleen koska ”Eihän Sami sitä kelleen kerro!”
Mutta siis joo, mieheni tietää salasanan puhelimeeni koska soitetaan sillä musiikkia kotona, minä en tiedä miehen salasanaa eikä se ole mikään salaisuus mutta en vain ole koskaan tarvinnut joten en ole kysynyt. Kummankin läppärit ovat yhteisessä käytössä. Itse yritän kunnioittaa ystävien yksityisyyttä siten etten jätä keskustelua auki kun suljen puhelimen niin ne eivät näy jos mieheni vaihtaa puhelimesta biisiä tmv.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jutut pitää sitten AINA kysyä vasta livenä, koska se reaktion näkeminen ja silmät paljastaa TOTUUDEN. Viestillä / soittamalla et ikinä tule näkemään totuutta.
Se miten mies reagoi kysymykseen livenä, tulee paljastamaan kaiken alitajunnallesi. Jos saat oudon "gut feeling" selityksestänsä, tiedät totuuden.
:''D Minkä takia pitää AINA työntää sitä englantia suomenkielisten viestien sekaan?? Luuletteko olevanne jotenkin kamalan KHUUL? Englanti on täysin tavallinen kieli, aivan kuten kaikki muutkin maailman kielet 🤦🏼♂️ Ei todellakaan tarvitse näyttää, että katsokaas kun minä osaan vähän kieliä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas koko ketju täynnä änkkäystä siitä, saako toisen puhelinta katsoa vai ei. Eikö ketään muuta kiinnosta tuo itse asia. Eli kaveri antaa jonkin puhelinnumeron, kysyy myöhemmin, lähettikö hän viestin ja hän vastaa että juu, vaikka oli tyhmää. Tuohan voi olla ihan mitä tahansa. Vaikka jonkun kaverin puolison numero, jolle kertoi kaverin pettämisestä tai työkaverin numero, johon on valittanut jostain työjutusta tai huumediileri. Miksi ainoa selitys olisi aina pettäminen? Ettekö te käytä puhelinta mihinkään muuhun kuin panoseuran etsintään?
Koska kumppani kertoo kaverilleen myös olevansa tuntumassa tähän kyseisen numeron haltijaan ja kertoo viestittelyn hänen kanssaan olevan tyhmää? Miten nämä viestit mielestäsi sopii teoriaasi?
Helposti.
1) Epäilet kaverisi A pettävän. Kysyt toiselta kaveriltasi B tämän kaverin A puolison puhelinnumeroa ja mietit, pitäisikö kertoa epäilystä. Saat B:ltä tämän vaimon puhelinnumeron ja hän kysyy myöhemmin, laitoitko viestiä. Vastaat B:lle, että juu laitoin viestin, vaikka ehkä se oli tyhmää. Eli kadut sitä, että sekaannuit toisten asioihin, vaikka saatoit olla väärässä.
2) Olet suuttunut työkaverille A jostain työasiasta ja pyydät B:tä hänen puhelinnumeroaan, että saat sanottua hänelle suorat sanat. Laitat tiukkasanaisen viestin ja jälkeenpäin kadut, että menetit malttisi. Sanot siis kaverillesi, että oli ehkä tyhmää lähettää viesti.
3) Puhutte kavereiden kanssa, että olisi villiä istua iltaa poltellen pilveä. Kysyt kaveriltasi B diilerin numeroa ja lähetät diilerille viestin ja kysyt hintaa. Jälkeenpäin tulet katumapäälle ja toteat, että oli tyhmää edes ajatella mitään tuollaista.
Täällä taas puututaan epäolennaiseen. Kysyt vaan suoraan, että onko jotain menossa, kun näit sen kaltaisia viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Sairas puhelimen piilottelu ja "et saa koskea mun puhelimeen tai teet rikoksen" on aihe potkia toinen mäkeen. Jos ei ole salattavaa ei nillitä siitä jos toinen vaikka lainaa puhelinta oh gasp
Minulla ei ole mitään salattavaa mutta todellakin nillitän. Myös työnantajani nillittää minulle jos käy ilmi, että joku on päässyt käsiksi puhelimeni tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ystävieni minulle lähettämät viestit on tarkoitettu vain ja ainoastaan minun silmilleni. Työsuhdekännykässä on velvollisuus pitää salasanaa eikä sitä saa lainata muille.
Riittääkö vastaukseksi?
Miksi epäilyksiä ei voi ottaa puheeksi ilman puhelimen tietoja/puhelimen selailua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole salailusta edelleenkään, vaan siitä periaatteesta kunnioittaako toinen osapuoli laillisia oikeuksiani, vai tekeekö hän mitä huvittaa. Jos on tässä asiassa valmis rikkomaan muiden oikeuksia ja pitää sitä ihan hyväksyttävänä toimintana, niin missähän muissa asioissa tällainen henkilö on valmis olemaan epärehellinen ja oikeuttaa itselleen asioita, jotka eivät ole sallittuja?
Olen muutenkin lainkuuliainen ihminen, enkä voi sietää ihmisiä, jotka tekevät mitä huvittaa rikkoen muiden oikeuksia. Vastavuoroisesti kunnioitan tietysti itse muiden oikeuksia.
Jos puoliso pyytää puhelintani lainaksi, ei asiassa ole koskaan ollut ongelmaa, on saman tien saanut käyttää.
T. Se, joka aiemmin kommentoi asiaa, taisi olla ekalla sivulla
Juuri näin, kyse on kunnioituksesta ja nimenomaan luvan kysymisestä. Jos parisuhteessa on sovittu, että saa lukea toisen viestit, niin silloinhan ei ole ongelmaa kun lupa on saatu. Ap:n tapauksessa lupaa ei ollut, joten ap rikkoi kirjesalaisuutta ja ennenkaikkea puolisoiden välistä luottamusta.
Mitenkäs puolisoiden väliseen luottamukseen suhtautuu se asia, että se kumppani pettää ja pitää itsekkin sitä tyhmänä?
Ja puolisoa kyttäämälläkö se pettäminen estetään? Kyse on sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, jos ilman syytä kyttää puolison viestit ja menemiset pettämisen pelossa. Ja kyllä se puoliso pettää, jos on pettääkseen, vaikka kuinka pitäisit ohjaksia. Ja vastaavasti toiset ei petä, vaikka annettaisiin pitää yksityisyytensä.
AP ei kytännyt eikä ollut mustasukkainen ennenkuin näki pettämiseen viittaavan viestittelyn. Toki tällaiset asiat kannattaisi heti selvittää sen oman kumppanin kanssa eikä mussuttaa täällä anonyymillä palstalla. Haluaisitko sinä tietää että kumppanisi pettää sinua vai olisitko siitä mieluummin tietämätön? Tämä viestien tutkiminen tuntuu olevan hyvinkin yleinen tapa päästä asiasta selviyteen. Kumpi tekee enemmän väärin se joka pettää ja salailee vai se joka saa tästä pettämisestä näin tietää?
Vain toinen noista asioista on rikos. Ja en, en haluaisi tietää millään muulla tavalla kuin puolisolta itseltään kuulemalla, koska mitä ei tiedä, se ei voi loukata.
Takin taskut ja huoneesta löytynyt huumepussi eivät ole kirjesalaisuuden piirissä. Niitä teinin viestejä ei vaan saa lukea ja sillä selvä. Vaikka vanhempaa kuinka kiinnostaisi.