Löysin jotain epäilyttävää puolisoni puhelimesta ja epäilen pettämistä, miten edetä
Olemme olleet 5 vuotta parisuhteessa, mutta asumme eri paikkakunnilla. Olimme toissapäivänä ulkona yhdessä ja kun palasimme illalla kotiin, hän laittoi puhelimestaan musiikin soimaan ja meni suihkuun.
Kyysin häneltä jotain, mutta en kuullut vastausta, kun musiikki soi, joten vaimensin ääntä ja näin samalla näytöllä keskustelun hänen ja hänen ystävänsä välillä (ilmeisesti pikavastauksena tehty), jossa hänen ystävänsä oli lähettänyt hänelle puhelinnumeron ja kysynyt seuraavassa viestissä, että joko viestit. Puolisoni oli vastannut, että kyllä, vaikka onkin tyhmää.. Ja että he vasta tutustuvat, ei vielä mitään muuta.
En nyt keksi muuta kuin huonona vaihtoehtoja mitä viestit voivat tarkoittaa. Olin sen verran epätoivoinen viestin nähtyäni, että painoin viestissä annetun numeron ylös ja totesin että numero on vastakkaista sukupuolta olevalle ihmiselle, puolisoni paikkakunnalla.
Näemme seuraavan lerena vasta viikon päästä ja olen jo nyt aivan rauniona, ajatellen eri vaihtoehtoja, mutta en haluaisi nostaa kissaa pöydälle, jos kyse onkin "ei mistään" ja toisaalta en halua käydä keskustelua puhelimitse.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Etsiä todisteita ja ottaa käydä keskustelu kasvotusten ja vain odottaa siihen asti vai..?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä tätä nun puhelinta ei saa katsoa kauhea yksityisyyden loukkaus ym.mitä ihmettä te ihmiset siellä puhelimissanne sailytätte että se on niin salaista.itselläni ei ainakaan ole mitään syytä peitellä.senkus mies tutkii jos haluaa.ei ole multa pois.
Kyse ei ole salailusta edelleenkään, vaan siitä periaatteesta kunnioittaako toinen osapuoli laillisia oikeuksiani, vai tekeekö hän mitä huvittaa. Jos on tässä asiassa valmis rikkomaan muiden oikeuksia ja pitää sitä ihan hyväksyttävänä toimintana, niin missähän muissa asioissa tällainen henkilö on valmis olemaan epärehellinen ja oikeuttaa itselleen asioita, jotka eivät ole sallittuja?
Olen muutenkin lainkuuliainen ihminen, enkä voi sietää ihmisiä, jotka tekevät mitä huvittaa rikkoen muiden oikeuksia. Vastavuoroisesti kunnioitan tietysti itse muiden oikeuksia.
Jos puoliso pyytää puhelintani lainaksi, ei asiassa ole koskaan ollut ongelmaa, on saman tien saanut käyttää.
T. Se, joka aiemmin kommentoi asiaa, taisi olla ekalla sivulla
Juuri näin, kyse on kunnioituksesta ja nimenomaan luvan kysymisestä. Jos parisuhteessa on sovittu, että saa lukea toisen viestit, niin silloinhan ei ole ongelmaa kun lupa on saatu. Ap:n tapauksessa lupaa ei ollut, joten ap rikkoi kirjesalaisuutta ja ennenkaikkea puolisoiden välistä luottamusta.
Mitenkäs puolisoiden väliseen luottamukseen suhtautuu se asia, että se kumppani pettää ja pitää itsekkin sitä tyhmänä?
Ja puolisoa kyttäämälläkö se pettäminen estetään? Kyse on sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, jos ilman syytä kyttää puolison viestit ja menemiset pettämisen pelossa. Ja kyllä se puoliso pettää, jos on pettääkseen, vaikka kuinka pitäisit ohjaksia. Ja vastaavasti toiset ei petä, vaikka annettaisiin pitää yksityisyytensä.
AP ei kytännyt eikä ollut mustasukkainen ennenkuin näki pettämiseen viittaavan viestittelyn. Toki tällaiset asiat kannattaisi heti selvittää sen oman kumppanin kanssa eikä mussuttaa täällä anonyymillä palstalla. Haluaisitko sinä tietää että kumppanisi pettää sinua vai olisitko siitä mieluummin tietämätön? Tämä viestien tutkiminen tuntuu olevan hyvinkin yleinen tapa päästä asiasta selviyteen. Kumpi tekee enemmän väärin se joka pettää ja salailee vai se joka saa tästä pettämisestä näin tietää?
Kumpiko tekee enemmän väärin. No asiaa voidaan lähteä tarkastelemaan vaikka Suomen lain pohjalta. Yhdessä demokraattisesti säädettyjen lakien mukaan pettäminen ei ole laitonta eikä rikos eikä siitä saa edes sakkoja. Ylinopeuden ajaminen autolla on sekin lain mukaan pahempi teko kuin pettäminen. Samoin vaikka lapsensa sähköpostin tai tekstiviestin lukeminen on laitonta ja pahempi rikos kuin pettäminen. Miehensä tai vaimonsa puhelimen lukeminen on Suomessa katsottu pahemmaksi teoksi kuin pettäinen, jota ei pidetä edes pahempana kuin plkupyörän ajamista ilman kypärää.
En hyväksy missään tapauksessa pettämistä, mutta miksi ihmeessä sen pitäisi olla rikos? Pitäisikö valehtelu ylipäätäänkin kriminalisoida ja entäs pahan puhuminen selän takana? Ja haukkuminen? Kaikki ovat huonoa käytöstä, mutta eivät rikoksia. Joka tapauksessa pettämisepäily ei oikeuta rikkomaan lakia. Vai mihin raja vedettäisiin? Saako viestejä lukea ja entäs seurantalaitteen asentaminen? Tai yllä mainittu vakoiluohjelma tietokoneeseen? Entäs salakuuntelu tai salakuvaaminen? Eikö kuitenkin olisi paras vaihtoehto ihan pysyä laillisella tiellä ja kysyä suoraan puolisolta pettääkö ja tarvittaessa pyytää lupa tutkia puhelin.
5 vuotta suhteessa, mutta ei asuta saman katon alla... Melko erikoista... Ehkei se suhde sitten olekaan niin vakaalla pohjalla... Ehkäpä siksi mies viestitteleekin muille...
Taas koko ketju täynnä änkkäystä siitä, saako toisen puhelinta katsoa vai ei. Eikö ketään muuta kiinnosta tuo itse asia. Eli kaveri antaa jonkin puhelinnumeron, kysyy myöhemmin, lähettikö hän viestin ja hän vastaa että juu, vaikka oli tyhmää. Tuohan voi olla ihan mitä tahansa. Vaikka jonkun kaverin puolison numero, jolle kertoi kaverin pettämisestä tai työkaverin numero, johon on valittanut jostain työjutusta tai huumediileri. Miksi ainoa selitys olisi aina pettäminen? Ettekö te käytä puhelinta mihinkään muuhun kuin panoseuran etsintään?
Vierailija kirjoitti:
Voi ap-raukkaa, ketään ei kiinnosta lähteekö hän poplaritakissa varjostamaan miestään, kaikki vaan vänkäävät viestisalaisuudesta😁
Voin niin kuvitella ap:n lukemassa sanomalehteä, johon on leikannut silmänreiät:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en ymmärrä tätä nun puhelinta ei saa katsoa kauhea yksityisyyden loukkaus ym.mitä ihmettä te ihmiset siellä puhelimissanne sailytätte että se on niin salaista.itselläni ei ainakaan ole mitään syytä peitellä.senkus mies tutkii jos haluaa.ei ole multa pois.
Kyse ei ole salailusta edelleenkään, vaan siitä periaatteesta kunnioittaako toinen osapuoli laillisia oikeuksiani, vai tekeekö hän mitä huvittaa. Jos on tässä asiassa valmis rikkomaan muiden oikeuksia ja pitää sitä ihan hyväksyttävänä toimintana, niin missähän muissa asioissa tällainen henkilö on valmis olemaan epärehellinen ja oikeuttaa itselleen asioita, jotka eivät ole sallittuja?
Olen muutenkin lainkuuliainen ihminen, enkä voi sietää ihmisiä, jotka tekevät mitä huvittaa rikkoen muiden oikeuksia. Vastavuoroisesti kunnioitan tietysti itse muiden oikeuksia.
Jos puoliso pyytää puhelintani lainaksi, ei asiassa ole koskaan ollut ongelmaa, on saman tien saanut käyttää.
Juuri näin, kyse on kunnioituksesta ja nimenomaan luvan kysymisestä. Jos parisuhteessa on sovittu, että saa lukea toisen viestit, niin silloinhan ei ole ongelmaa kun lupa on saatu. Ap:n tapauksessa lupaa ei ollut, joten ap rikkoi kirjesalaisuutta ja ennenkaikkea puolisoiden välistä luottamusta.
Mitenkäs puolisoiden väliseen luottamukseen suhtautuu se asia, että se kumppani pettää ja pitää itsekkin sitä tyhmänä?
Ja puolisoa kyttäämälläkö se pettäminen estetään? Kyse on sairaalloisesta mustasukkaisuudesta, jos ilman syytä kyttää puolison viestit ja menemiset pettämisen pelossa. Ja kyllä se puoliso pettää, jos on pettääkseen, vaikka kuinka pitäisit ohjaksia. Ja vastaavasti toiset ei petä, vaikka annettaisiin pitää yksityisyytensä.
AP ei kytännyt eikä ollut mustasukkainen ennenkuin näki pettämiseen viittaavan viestittelyn. Toki tällaiset asiat kannattaisi heti selvittää sen oman kumppanin kanssa eikä mussuttaa täällä anonyymillä palstalla. Haluaisitko sinä tietää että kumppanisi pettää sinua vai olisitko siitä mieluummin tietämätön? Tämä viestien tutkiminen tuntuu olevan hyvinkin yleinen tapa päästä asiasta selviyteen. Kumpi tekee enemmän väärin se joka pettää ja salailee vai se joka saa tästä pettämisestä näin tietää?
Kumpiko tekee enemmän väärin. No asiaa voidaan lähteä tarkastelemaan vaikka Suomen lain pohjalta. Yhdessä demokraattisesti säädettyjen lakien mukaan pettäminen ei ole laitonta eikä rikos eikä siitä saa edes sakkoja. Ylinopeuden ajaminen autolla on sekin lain mukaan pahempi teko kuin pettäminen. Samoin vaikka lapsensa sähköpostin tai tekstiviestin lukeminen on laitonta ja pahempi rikos kuin pettäminen. Miehensä tai vaimonsa puhelimen lukeminen on Suomessa katsottu pahemmaksi teoksi kuin pettäinen, jota ei pidetä edes pahempana kuin plkupyörän ajamista ilman kypärää.
No kumpikin on sinun mielestäsi moraalisesti oikein, pettää kumppaniaan vai päästä siitä vahingossa perille käyttäen laitetta jonka tämä petollinen kumppani on jättänyt näkyville? Moniko pettäjä haastaa petetyn oikeuteen kirjesalaisuuden rikkomisesta?
Aloittajalle vinkit: Tutki miehesi puhelimen viesteistä, ovatko tapaamassa. Kun sopivat tapaamista, menet tietysti samaan kahvilaan tms. ihan vahingossa ja oot ihan että "ai mooooooi :))" ihan kuin luulisit että he ovat työkavereita. Sitten katsot, miten he kiemurtelevat tuskissaan kun luulevat jääneensä kiinni, ja sitten helpotuksissaan, kun huomaavat, että et tajuakaan asian oikeaa laitaa.
Muista "uskoa" kaikki selitykset ja hymyillä ja vain räpsytellä silmiäsi iloisesti.
Kun pettäminen näin varmistuu, ala valmistelemaan omaa kostoasi. On se sitten täysin äkillinen kamat-pois-miehen-luota-ja-puhelinnumeronvaihto tai mitä ikinä onkaan yhdistettynä täydelliseen ignorointiin. Siinäpähän ihmettelee sitten. Mulle ainakin tuli perään "mikä sulle on tullut? mitä mä oon tehnyt?" -viestejä ties mitä kautta kuukausitolkulla. Hah hah :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puolisosi puhelin auki siten että sitä pääsee kuka vain käyttämään?? Aika riskialtista älypuhelimen ollessa kyseessä kun kuka vaan pääsee sitä lukemaan jos se vaikka hukkuu.
Toisekseen lain mukaan tuo on rikollista että lukee tekstiviestiä, sähköpostia tai yhtään mitään henkilökohtaista viestiä toisen puhelimesta. Tosin tiedän yhden mustasukkaisen miehen tapauksen kaveripiiristäni ja hyvänkin ystävän siis, jossa mies oli asentanut vakoojaohjelman tietokoneelle siis sellaisen joka ottaa kuvankaappauksia ja tallentaa jokaisen painalluksen mitä koneen näppäimistöllä käytetään. Näin sai kumppaninsa kaikki salasanat ja sähköpostit yms. käyttöönsä kun oli yhteinen tietokone yhdessä asuessa käytössä. Tosin nainen pettikin ja mies sen tiesi mutta ei ennen tätä tienny millä tasolla uusi suhde oli kun nainen vielä yhdessä asui kaverini kanssa siis kuitenkin. Mies kyllä tiesi rikkovansa lakia ja pahasti mutta mustasukkaisuus on sellainen sairaus että järki katoaa näköjään. Miespä otti opikseen eikä ole koskaan enää rakastunut ja sanoikin humalassa kerran minulle että enää ei siihen ansaan lankea kun oli kahteen kertaan saanut niin pahasti selkäänsä näissä naisasioissa ollessaan rakastunut ja molempien naistwn pettäessä ja jättäessä. Sne jälkeen on ollut sellainen pokerinaama että onpa jakanutkin kanssani nykyisen naisensa, ollaan muutamaan otteeseen ryhmäseksiäkin harrastettu kaverini ja hänen nykyisen naisen kanssa. Olen tosin kahdestaankin nainut tätä hänen naisystäväänsä kaverini tietäen asiasta ja asian olleen kaverille ihan OK ei ystävyys ole siitä kärsinyt. Anaaliinkin olen tätä kaverini naisystävää nainut ja kerran ollaan kaverini naisystävän kanssa bongattu 19-vuotias lesbo baarista mukaan kolmen kimppaan, kaverini naisystävä kun on vähän bi-henkinen. Ja nämä eivät ole mitään nelikymppisen miehen fantasioita. Itse olen ollut sinkku siis näissä sessioissa. Ja kehuin tätä 2N joista toinen lesbo ja toinen kaverini nainen +1M eli minä tälle kaverillenikin tai oikeastaan ensin tämä kaverini nainen kehui. Eikä ongelmaa. Eli mustasukkaisuudesta voi näköjään parantua yli 100%:sti. Ja kaverini oli aiemmin hyvinkin mustasukkainen nuorena. Tokaisikin minulle että päätti tuolloin n. 25-vuotiaana että mustasukkaiseksi ei enää ikinä, koskaan, ala. Koki sen tunteen niin syöväksi.
Terapiaan.
Kumpi, minä vai se kaverini? Itse käynkin terapiassa mutta ihan muista syistä. Terapia tekisi muuten yllättävän hyvää ja yllättävän monelle. Itsekin olen työskennellyt menestyvänä psykiatrinakin nuorempana jonkin aikaa sairaalapalveluihini liittyen. Nykyään olen ihan muun alan erikoislääkäri. Mielenterveyteni alko järkkyä vasta myöhemmin oman lapsen saamisen myötä kun oma lapsuuteni nosti mielessäni päätään. Muistan jo lääketieteen kandidaattina psykiatrian jaksolla kun käytiin läpi mitä psykoterapia on ja minkälainen koulutus siihen vaaditaan kun dosentti kertoi että psykoterapiakoulutus pitää sisällään myös aina psykoterapeutin oman psykoterapian. Ja kuulemma useimmat olivat sen kokeneet kohdallaan todella hyväksi kokemukseksi.
Kaverini taas voi henkisesti varsin hyvin ja miksipä hänen tulisi terapiaan hakeutua? Tosin humalassa ollessaan (mikä on hänelle todella poikkeuksellista, juo alkoholia vain noin kerran kahdessa vuodessa ja silloinkin hänen naisystävänsä sitä hänelle jossain pikkujouluissa tms. "juottaessaan", kertoi että öisin häntä ahdistaa että mitä jos hän sössii jotenkin elämänsä ja kaiken eli menettää firmansa yms. eli että pakka jotenkin vain leviääkin. Eli ehkä tässä asiassa hän voisikin tarvita terapiaa tai ainakin lääkitystä tai molempia. Muttei seksuaalisuutensa tai täydellisen mustasukattomuutensa takia.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta suhteessa, mutta ei asuta saman katon alla... Melko erikoista... Ehkei se suhde sitten olekaan niin vakaalla pohjalla... Ehkäpä siksi mies viestitteleekin muille...
Hohhoijaa. Jos kaikki eivät etene parisuhteessan saman kaavan mukaan kuin kaikki muut, ei se vielä tarkoita, että suhde olisi huono. Minulla esimerkiksi on parisuhde, jossa molemmilla omat lapset ja todellakaan ei ole mikään kiire muuttaa yhteen. Hyvin voisin jatkaa suhdetta siten, että 5 vuotta asumme erillään ja yhteenmuutto tapahtuisi vasta sitten, kun lapset ovat isompia.
Vierailija kirjoitti:
Taas koko ketju täynnä änkkäystä siitä, saako toisen puhelinta katsoa vai ei. Eikö ketään muuta kiinnosta tuo itse asia. Eli kaveri antaa jonkin puhelinnumeron, kysyy myöhemmin, lähettikö hän viestin ja hän vastaa että juu, vaikka oli tyhmää. Tuohan voi olla ihan mitä tahansa. Vaikka jonkun kaverin puolison numero, jolle kertoi kaverin pettämisestä tai työkaverin numero, johon on valittanut jostain työjutusta tai huumediileri. Miksi ainoa selitys olisi aina pettäminen? Ettekö te käytä puhelinta mihinkään muuhun kuin panoseuran etsintään?
Koska kumppani kertoo kaverilleen myös olevansa tuntumassa tähän kyseisen numeron haltijaan ja kertoo viestittelyn hänen kanssaan olevan tyhmää? Miten nämä viestit mielestäsi sopii teoriaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minä. Meillä käytetään toistemme puhelimia ja läppäreitä täysin avoimesti. Kummallakaan ei ole mitään salattavaa.
Puhelin on täynnä NDA:n alaista materiaalia ja käyttösopimus eksplisiittisesti kieltää sen luovuttamista kenellekään missään olosuhteissa. Läppäriäni saa kuka tahansa käyttää. Perheenjäsenet omilla tunnuksillaan ja vieraat vierailijatunnuksella. Sama pätee muiden perheenjäsenten laitteita, paitsi alakouluikäisten puhelimet käydään läpi aina silloin tällöin.
Ihan yksinkertaista perushygieniaa kun puhutaan tietoturvasta ja yksityisyyden suojasta.
Muistathan kertoa etukäteen lapsillesi, että puhelimet tutkitaan aina esim. perjantaisin? Lapsillakin on yksityisyyden suoja eikä lasten viestejä tai päiväkirjoja saa mennä ilman lupaa lukemaan.
T.Juristi ja äiti
En ole tuo, jolta kysyt, mutta me olemme kyllä sopineet lasten kanssa asiasta. Emme olisi muuten puhelimia voineet hankkia, ellemme olisi saaneet valtuuksia tutkia viestintää. Varsinkin heti puhelimen saatuaan lapsilla on todella omituisia käsityksiä siitä mitä viestejä voi kenellekin lähetellä. Kyllä näitä asioita täytyy voida harjoitella. Lastensuojelulaki ja lasten huoltoa koskeva laki velvoittavat huolehtimaan lapsesta ja pitämään lapsen turvass, kuten myös kansainväliset sitoumukset. Ikätaso tulee toki huomioida.
Olen siis myös avannut lapsen nimellä tulleen kirjeen, todennäköisesti sinäkin? Jos lapselle annetaan päätäntävalta sen suhteen avataanko kutsukirje lääketieteelliseen toimenpiteeseen, niin voisi hyvin todennäköisesti vastaus olla myös kielteinen. Silti minulla on vanhempana lakisääteinen velvollisuus pitää huolta, että hän saa tarvitsemansa lääketieteellisen hoidon.
Kröhöm. Pienten lasten kännykät voi tutkia, kunhan lapsille on etukäteen kerrottu, et kännykät tutkitaan. Sen sijaan ainakaan teini-ikäisen puhelinta ei noin vain mennä tutkiskelemaan, vaikka olisi etukäteen sovittu tutkimisesta. Pienten lasten kirjeet voi avata, mutta ainakaan teini-ikäisen mitään kirjeitä ei saa avata. Joka tapauksessa muistaakseni 11-vuotiaasta lukien vanhemmat eivät saa tietoa lapsen lääketieteellisistä asioista ilman lapsen lupaa (kannattaa tarkistaa tuo ikäraja).
Vain tilanteessa, jossa lapsi on esim. kadonnut, seksuaalirikoksen uhri tms. poikkeustilanteessa saa isomman lapsen viestit tutkia (ei kuitenkaan terveydenhuollon kirjeitä).
Salassa ei saa tutkia kenenkään puhelinta, ei edes pikkulapsen. Enkä ymmärrä miksi salassa tutkimiselle olisi edes muuta syytä, kuin vanhemman uteliaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kumppani kertoo kaverilleen myös olevansa tuntumassa tähän kyseisen numeron haltijaan ja kertoo viestittelyn hänen kanssaan olevan tyhmää? Miten nämä viestit mielestäsi sopii teoriaasi?
Siis " tutustumassa vasta "omien sanojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minä. Meillä käytetään toistemme puhelimia ja läppäreitä täysin avoimesti. Kummallakaan ei ole mitään salattavaa.
Puhelin on täynnä NDA:n alaista materiaalia ja käyttösopimus eksplisiittisesti kieltää sen luovuttamista kenellekään missään olosuhteissa. Läppäriäni saa kuka tahansa käyttää. Perheenjäsenet omilla tunnuksillaan ja vieraat vierailijatunnuksella. Sama pätee muiden perheenjäsenten laitteita, paitsi alakouluikäisten puhelimet käydään läpi aina silloin tällöin.
Ihan yksinkertaista perushygieniaa kun puhutaan tietoturvasta ja yksityisyyden suojasta.
Muistathan kertoa etukäteen lapsillesi, että puhelimet tutkitaan aina esim. perjantaisin?
Asiasta on ilmoitettu käyttöoikeussopimuksessa jo ennen puhelimen hankkimista, ja opt-out mahdollisuus tehty selväksi, mutta silloin lähtee myös puhelin pois käytöstä.
t. Isä ja GDPR-asiantuntija
GDPR-asiantuntija:D Anteeksi, minäkin olen saman riesan saanut niskoilleni:D ja toimintanne on ok, kunhan lapset tietävät (muistutatte), että tutkitte puhelimet ja milloin tutkinta tapahtuu. Lisäksi kannattaa miettiä jo nyt se ikä, jolloin tutkinnat on lopetettava, viimeistään teini-iässä (miettisin 10 tai 11-vuotiasta?).
T.Toinen "GDPR-asiantuntija"
Kyllä petit siis miehesi luottamuksen ja tutkit hänen puhelintaan. Olet pettäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kumpikin on sinun mielestäsi moraalisesti oikein, pettää kumppaniaan vai päästä siitä vahingossa perille käyttäen laitetta jonka tämä petollinen kumppani on jättänyt näkyville? Moniko pettäjä haastaa petetyn oikeuteen kirjesalaisuuden rikkomisesta?
Mutta ap tuskin vahingossa näki koko keskustelun ja vielä niin kauan, että ehti opetella puhelinnumeron ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan kertoa etukäteen lapsillesi, että puhelimet tutkitaan aina esim. perjantaisin? Lapsillakin on yksityisyyden suoja eikä lasten viestejä tai päiväkirjoja saa mennä ilman lupaa lukemaan.
T.Juristi ja äiti
En ole tuo, jolta kysyt, mutta me olemme kyllä sopineet lasten kanssa asiasta. Emme olisi muuten puhelimia voineet hankkia, ellemme olisi saaneet valtuuksia tutkia viestintää. Varsinkin heti puhelimen saatuaan lapsilla on todella omituisia käsityksiä siitä mitä viestejä voi kenellekin lähetellä. Kyllä näitä asioita täytyy voida harjoitella. Lastensuojelulaki ja lasten huoltoa koskeva laki velvoittavat huolehtimaan lapsesta ja pitämään lapsen turvass, kuten myös kansainväliset sitoumukset. Ikätaso tulee toki huomioida.
Olen siis myös avannut lapsen nimellä tulleen kirjeen, todennäköisesti sinäkin? Jos lapselle annetaan päätäntävalta sen suhteen avataanko kutsukirje lääketieteelliseen toimenpiteeseen, niin voisi hyvin todennäköisesti vastaus olla myös kielteinen. Silti minulla on vanhempana lakisääteinen velvollisuus pitää huolta, että hän saa tarvitsemansa lääketieteellisen hoidon.
Kröhöm. Pienten lasten kännykät voi tutkia, kunhan lapsille on etukäteen kerrottu, et kännykät tutkitaan. Sen sijaan ainakaan teini-ikäisen puhelinta ei noin vain mennä tutkiskelemaan, vaikka olisi etukäteen sovittu tutkimisesta. Pienten lasten kirjeet voi avata, mutta ainakaan teini-ikäisen mitään kirjeitä ei saa avata. Joka tapauksessa muistaakseni 11-vuotiaasta lukien vanhemmat eivät saa tietoa lapsen lääketieteellisistä asioista ilman lapsen lupaa (kannattaa tarkistaa tuo ikäraja).
Vain tilanteessa, jossa lapsi on esim. kadonnut, seksuaalirikoksen uhri tms. poikkeustilanteessa saa isomman lapsen viestit tutkia (ei kuitenkaan terveydenhuollon kirjeitä).
Salassa ei saa tutkia kenenkään puhelinta, ei edes pikkulapsen. Enkä ymmärrä miksi salassa tutkimiselle olisi edes muuta syytä, kuin vanhemman uteliaisuus.
No eikö tuossa lukenutkin että sovitusti? Etkö osaa lukea? Ja ikätasostakin oli puhetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistathan kertoa etukäteen lapsillesi, että puhelimet tutkitaan aina esim. perjantaisin?
Asiasta on ilmoitettu käyttöoikeussopimuksessa jo ennen puhelimen hankkimista, ja opt-out mahdollisuus tehty selväksi, mutta silloin lähtee myös puhelin pois käytöstä.
GDPR-asiantuntija:D Anteeksi, minäkin olen saman riesan saanut niskoilleni:D ja toimintanne on ok, kunhan lapset tietävät (muistutatte), että tutkitte puhelimet ja milloin tutkinta tapahtuu. Lisäksi kannattaa miettiä jo nyt se ikä, jolloin tutkinnat on lopetettava, viimeistään teini-iässä (miettisin 10 tai 11-vuotiasta?).
Julkisuuteen nousseen rankan some-kiusaamisen vuoksi jopa koulutus kehoittavat tutkimaan teinien kännykät. Että se siitä.
Itse tein aikoinaan näin: kirjoitti:
Aloittajalle vinkit: Tutki miehesi puhelimen viesteistä, ovatko tapaamassa. Kun sopivat tapaamista, menet tietysti samaan kahvilaan tms. ihan vahingossa ja oot ihan että "ai mooooooi :))" ihan kuin luulisit että he ovat työkavereita. Sitten katsot, miten he kiemurtelevat tuskissaan kun luulevat jääneensä kiinni, ja sitten helpotuksissaan, kun huomaavat, että et tajuakaan asian oikeaa laitaa.
Muista "uskoa" kaikki selitykset ja hymyillä ja vain räpsytellä silmiäsi iloisesti.
Kun pettäminen näin varmistuu, ala valmistelemaan omaa kostoasi. On se sitten täysin äkillinen kamat-pois-miehen-luota-ja-puhelinnumeronvaihto tai mitä ikinä onkaan yhdistettynä täydelliseen ignorointiin. Siinäpähän ihmettelee sitten. Mulle ainakin tuli perään "mikä sulle on tullut? mitä mä oon tehnyt?" -viestejä ties mitä kautta kuukausitolkulla. Hah hah :D
Miten kukaan aikuinen viitsii lähteä tällaisiin peleihin? Jos toinen pettää, niin miksi et vain eroa ja siirry eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.Juristi ja äiti
Kumma homma, että tällaiset säännöt menevät lasten turvallisuuden edelle. Sama asia kuin vaikka takintaskujen vilkaisu, onko siellä esim. tupakkaa. Tai huumeita kokeilleen teinin narauttaminen omaan huoneeseen jääneen huumepussin nähtyään.
Ymmärrän kyllä yksityisyyden suojan, mutta onhan huoltajilla oltava mahdollisuus turvata lapsen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisuuteen nousseen rankan some-kiusaamisen vuoksi jopa koulutus kehoittavat tutkimaan teinien kännykät. Että se siitä.
No koulu kyllä kehottaa rikkomaan lakia tässä tapauksessa. On täysin yksiselitteistä, että viimeistään teini-ikäisellä on samanlainen kirjesalaisuus kuin aikuisilla. Tutustupa oikeuskirjallisuuteen asiasta. Teinin puhelin on kirjesalaisuuden piirissä eikä sitä voi ratsata varmuuden vuoksi. Eikä edes kiusaamistapauksessa, mutta puhelin voidaan ottaa kyllä kokonaan pois tai estää sen käyttö muuten. Teinille voisikin tehdä selväksi säännön, että jos jää kiinni puhelimella kiusaamisesta (kiusattu tuo ilmi), niin puhelin lähtee roskakoriin. Luulisi olevan aikamoinen pelote nykynuorille.
Jätä se sika!