Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herättääkö tällainen elämäntyyli sinussa kateutta?

Vierailija
06.04.2013 |

Viimeisen päälle rempattu tunnelmallinen kaksio keskustan vanhasta (tyyliin 1900-luvun) kerrostalosta. Sisustus tyyliä ja laatua. Ruokaostokset lähikaupasta eli Stockan Herkusta: luomua ja tuoretta - ei tarvitse katsoa hintoja, kunhan latoo koriin mitä mieli tekee. Jos ei jaksa laittaa itse ruokaa, niin extempore vain ravintolaillalliselle. Ei autoa, vaan työmatkatkin kuljetaan kävellen. Paljon liikunnallisia harrastuksia, joiden parissa vietetään joka ilta. Pari kuukautta vuodessa matkoilla. Muutama viikko laskemassa Alpeilla, trekkaamassa Andeilla, safarilla Afrikassa, sukeltamassa Karibialla, kiipeilemässä Aasiassa, kaupunkilomalla Nykissä, Lontoossa, Amsterdamissa... Missä milloinkin. Vaatteet, harrastuvälineet, kodintekniikka jne. ostetaan harkiten, mutta aina laadusta tinkimättä ja käytännössä kalleinta.

Sitten se downside: ei lapsia. Miltä kuulostaa?

Kommentit (182)

Vierailija
101/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:42"]Sinänsä minulle on ihan sama hankkiiko joku lapsia vai jättääkö hankkimatta, mutta itse olin valmis muutamaksi vuodeksi luopumaan kuvatuista mukavuuksista[/quote]Olen vilpittömästi iloinen, jos pikkulapsiaika tarkoitti sinulle ainoastaan joistakin mukavuuksista luopumista. Joillekin se on tavattoman ahdistavaa, kuluttavaa, parisuhdetta koettelevaa, elämänlaatua oleellisesti huonontavaa aikaa, josta voi seurata mielenterveyden ongelmia, taloudellisia vaikeuksia ja eroja. Tällaiset asiat voivat osua kohdalle, vaikka oikeasti halusikin lapsia. Kokemus on tietysti vielä karmivampi, jos lasten hankinta ei todella ollutkaan sitä, mitä elämältä halusi. Tällainen kohtalo oli tavallisempi menneinä vuosikymmeninä, kun naisilla oli vähemmän valinnanvaraa, mutta kyllä se on todellisuutta monelle nykynaisellekin. En lainkaan väheksyisi sitä, että haluaa säästä itsensä tältä mahdollisuudelta. --M31 

[/quote]

Niin. Aina voi pelätä pahinta ja jättää tekemättä asioita pelon vuoksi. Suurin osa lapsista on kuitenkin terveitä ja normaaleja. "Mukavuuksilla" tarkoitin esim. kokonaisia yöunia, siistiä kotia, lähes rajatonta parisuhdeaikaa, mahdollisuutta käyttää kaikki rahat vain itseeni, vapautta viettää aikani juuri siten kun haluan tms. Näin jälkikäteen katsottuna kaikki oli sen arvoista, vaikka hetkittäin olikin todella rankkaa kahden pienen lapsen kanssa.

[/quote]

OT mutta miksi sinulle hyvä äiti on niin vaikeaa hyväksyä, ettei kaikki vain halua lapsia? Sanot, että asia on sinulle sama mutta samalla perustelet useissa viesteissä miksi lastenteko mielestäsi kannattaa? Mikset vaan voi hyväksyä, etteivät kaikki yksinkertaisesti halua lapsia?

Vierailija
102/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:42"]Sinänsä minulle on ihan sama hankkiiko joku lapsia vai jättääkö hankkimatta, mutta itse olin valmis muutamaksi vuodeksi luopumaan kuvatuista mukavuuksista[/quote]Olen vilpittömästi iloinen, jos pikkulapsiaika tarkoitti sinulle ainoastaan joistakin mukavuuksista luopumista. Joillekin se on tavattoman ahdistavaa, kuluttavaa, parisuhdetta koettelevaa, elämänlaatua oleellisesti huonontavaa aikaa, josta voi seurata mielenterveyden ongelmia, taloudellisia vaikeuksia ja eroja. Tällaiset asiat voivat osua kohdalle, vaikka oikeasti halusikin lapsia. Kokemus on tietysti vielä karmivampi, jos lasten hankinta ei todella ollutkaan sitä, mitä elämältä halusi. Tällainen kohtalo oli tavallisempi menneinä vuosikymmeninä, kun naisilla oli vähemmän valinnanvaraa, mutta kyllä se on todellisuutta monelle nykynaisellekin. En lainkaan väheksyisi sitä, että haluaa säästä itsensä tältä mahdollisuudelta. --M31 

[/quote]

Niin. Aina voi pelätä pahinta ja jättää tekemättä asioita pelon vuoksi. Suurin osa lapsista on kuitenkin terveitä ja normaaleja. "Mukavuuksilla" tarkoitin esim. kokonaisia yöunia, siistiä kotia, lähes rajatonta parisuhdeaikaa, mahdollisuutta käyttää kaikki rahat vain itseeni, vapautta viettää aikani juuri siten kun haluan tms. Näin jälkikäteen katsottuna kaikki oli sen arvoista, vaikka hetkittäin olikin todella rankkaa kahden pienen lapsen kanssa.

[/quote]

OT mutta miksi sinulle hyvä äiti on niin vaikeaa hyväksyä, ettei kaikki vain halua lapsia? Sanot, että asia on sinulle sama mutta samalla perustelet useissa viesteissä miksi lastenteko mielestäsi kannattaa? Mikset vaan voi hyväksyä, etteivät kaikki yksinkertaisesti halua lapsia?

[/quote]

Voin aivan hyvin hyväksyä. Kunhan vapaaehtoislapsettomatkin hyväksyvät sen, että kaikille lasten hankkiminen ei automaattisesti tarkoita noiden tässä ketjussa mainittujen asioiden menettämistä. Sitä olen tässä yrittänyt selittää, en käännyttää ketään hankkimaan lapsia vasten tahtoaan. Tiukassa tuntuu harhaluulot olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:19"]

[/quote]

En ole tuo vastaaja, mutta uskoisin että useimmilla, jotka ovat saaneet terveitä normaaleja lapsia, omiin raha- ja jaksamisvaroihinsa sovitettuja lapsia, elävät juuri tuollaista elämää- Meillä on kaksi lasta, iso omakotitalo valtavalla tontilla, voimme ostaa mitä tahdomme kaupasta, voisimme matkustella, meillä on kesämökit, veneet, uudet autot ja harrasteautot... Emme tahtoisi elää kaupungin keskustassa, koska siellä on liian vähän tilaa ja pitää olla hiljaa ettei naapurit häiriinny...  Parisuhteemme voi loistavasti, seksiä on molempia tyydyttävästi, kolmaskin lapsi on tervetullut.

En todellakaan ymmärrä miksi pitäisi kadehtia "rikkaiden" ikiteinien elämää..? :D

[/quote]

Ai niin joo, olen entinen vela, joka luuli lasten pilaavan elämän, parisuhteen, kropan, vievän kaikki rahat ja ilon elämästä, voi kuinka väärässä olinkaan..

Vierailija
104/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa ihan hyvät kuoret elämälle mutta entäs sitten se sisältö. Minusta elämä on aika tyhjää jos se perustuu pelkälle kuluttamiselle. En jaksa olla kateellinen ihmiselle, jonka täytyy reissata maailmanäärin saadakseen elämyksiä, ostaa ruokansa Stockan Herkusta ollakseen tyytyväinen tai käydä kuntosalilla liikkumassa päivittäin tunteakseen itsensä hyväksytyksi. Ja sitten vielä yrittää saada av-mammat kateelliseksi. Säälittää...

Vierailija
105/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehen kanssa eletaan aika lailla tuollaista elamaa, Helsingin sijaan vain eraan Eurooppalaisen suurkaupungin sydamessa, koti vahan isompi koska lapsiakin on. Musta kaupunki on loistava paikka lapselle kasvaa, olen itsekin viettanyt onnellisen city-lapsuuden Stockmannin varjossa. 

Ma en yleensa kadehdi ketaan, miksi kadehtia kun me suomalaiset saadaan kuitenkin aika pitkalle ihan itse valita millaista elamaa haluamme elaa, jos ei ole tyytyvainen niin kadehtimisen sijaan olisi fiksua keskittya muokkaamaan elamastaan sellaista kun siita haluaa.

Vierailija
106/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:12"]Aina voi pelätä pahinta ja jättää tekemättä asioita pelon vuoksi. Suurin osa lapsista on kuitenkin terveitä ja normaaleja.Kyse ei ole siitä, ovatko lapset terveitä vai sairaita, vaan siitä, että pikkulapsiaika on ihan oikeasti monelle äidille todella rankkaa, ei vain vähän raskasta. Mainitsemani riskit ovat todellisia kenelle tahansa, joka haluaa vanhemmaksi. Yksinhuoltajaäitien määrä, nuorten vanhempien mielenterveysongelmat ja vastaavat indikaattorit tämän osoittavat. Itse ainakin ajattelen, että vanhemmuutta on todella haluttava, jotta nämä riskit on valmis kantamaan, ja siltikin joku voi perustellusti päätyä siihen, ettei lapsia hanki.

Moni ikään kuin ajautuu vanhemmaksi arvojaan sen kummemmin punnitsematta. Tietenkin menneet valintansa pyrkii aina selittämään parhain päin, ja useimmille onnellisuus on mahdollista sekä ilman lapsia että niiden kanssa, mutta nykyaikana ei yhdenkään ihmisen pitäisi joutua vanhemmaksi vain siksi, että niin "kuuluu tehdä".

Lasten hankintaa perustellaan joskus huolella yksinäisestä vanhuudesta tai siitä, että hedelmällisen iän jälkeen iskeekin katumus päälle. Mitä muuta nämä ovat kuin tulevaisuuden pelkoa? Tärkeimpiä asioita ei tosiaan kannata tehdä tai jättää tekemättä pelon vuoksi.

"Mukavuuksilla" tarkoitin esim. kokonaisia yöunia, siistiä kotia, lähes rajatonta parisuhdeaikaa, mahdollisuutta käyttää kaikki rahat vain itseeni, vapautta viettää aikani juuri siten kun haluan tms.

Minulle ja vaimolleni nämä eivät ole mukavuuksia vaan aivan keskeisiä onnellisuuden lähteitä taiteen tekemisen, ystävien tapaamisen, spontaaniuden, maailmalla matkailun ja hiljaisen syventymisen ohella. Aika ihmeellistä tarjottavaa pitäisi elämällä olla, että suostuisin näistä tinkimään. Lapsen kasvattaminen ei sellainen asia ole. --M31

Vierailija
107/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:43"]Onhan tuossa ihan hyvät kuoret elämälle mutta entäs sitten se sisältö. Minusta elämä on aika tyhjää jos se perustuu pelkälle kuluttamiselle.[/quote]Hienosti projisoit omia ennakkoluulojasi sinänsä neutraalin kuvauksen päälle. Se, että joku matkustelee, ostaa laadukkaita tavaroita tai harrastaa liikuntaa, ei tee hänestä pinnallista, materialistista tai onnetonta. Ulkoisista puitteista voi muutenkin päätellä aika vähän siitä, miten merkitykselliseksi kukin kokee elämänsä. Todella ikävää (mutta ei sinänsä yllättävää), että tällainenkin asia täytyy tällä palstalla vääntää rautalangasta. --M31

Vierailija
108/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, kummasti olen päässyt ystäviä tapaamaan, matkustelemaan, spontaanisti ravintolaan lähtemään ja hiljentymään vaikka lapsia on kolme :) Toisille meistä elämä on helppoa, olis siinä lapsia tai, toisille tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa normaali elämä ja pitää täälläkin asiaa käydä pohtimassa.

Vierailija
109/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka vertailee samassa lauseessa matkustamista ja lasten saamista, kertoo kyllä jutuillaan ihan olennaisen itsestään. Kun oma kasvu on kesken on hyvä ettei hanki siihen vielä muitakin kasvatettaviksi.

Vierailija
110/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oij! Varmaan just jees! Voisin elää vaikka heti samantien tollaista elämää.
MUTTA, kunhan saisin ton 1veen mukaan rientoihin...

Vierailija
111/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:33"]Toisille meistä elämä on helppoa, olis siinä lapsia tai, toisille tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa normaali elämä ja pitää täälläkin asiaa käydä pohtimassa.[/quote]Onpas todella ikävästi sanottu. Mitä tyydytystä saat tällaisesta ilakoinnista? Kaikilla ihmisillä ei nimittäin todellakaan ole samanlaisia mahdollisuuksia vanhemmuuteen tai edes siihen "normaaliin elämään". Kaikki eivät ole energisiä, terveitä, hyvässä parisuhteessa ja vakaassa elämäntilanteessa. Monille näistä ihmisistä lapsettomuus ei ole vapaaehtoinen tai helppo valinta, ja odottaisin kyllä äidiltä heille enemmän myötätuntoa. Itse olen äitien typeriin kommentteihin tottunut, koska ymmärrän kyllä, ettei perheellisen ihmisen lähiökuplaan välttämättä kauheasti erilaisuutta mahdu. --M31

Vierailija
112/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:33"]Toisille meistä elämä on helppoa, olis siinä lapsia tai, toisille tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa normaali elämä ja pitää täälläkin asiaa käydä pohtimassa.[/quote]Onpas todella ikävästi sanottu. Mitä tyydytystä saat tällaisesta ilakoinnista? Kaikilla ihmisillä ei nimittäin todellakaan ole samanlaisia mahdollisuuksia vanhemmuuteen tai edes siihen "normaaliin elämään". Kaikki eivät ole energisiä, terveitä, hyvässä parisuhteessa ja vakaassa elämäntilanteessa. Monille näistä ihmisistä lapsettomuus ei ole vapaaehtoinen tai helppo valinta, ja odottaisin kyllä äidiltä heille enemmän myötätuntoa. Itse olen äitien typeriin kommentteihin tottunut, koska ymmärrän kyllä, ettei perheellisen ihmisen lähiökuplaan välttämättä kauheasti erilaisuutta mahdu. --M31

[/quote]

Niin, itse olet sitä mieltä ettei perheellisen elämä ole mistään kotoisin?

Vierailija
113/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä kateutta. Ainut, minkä tuosta paketista huolisin, olisi se, ettei senttejä tarvitsisi kaupan kassalla laskea. Ja sitäkään en toisilta kadehdi, vaan teen itse töitä siihen pisteeseen päästäkseni.

En tosiaankaan tahtoisi joka ilta harrastuksissa juosta, matkustelusta en juuri välitä ja vielä vähemmän sisustamisesta. Mieluummin otan pitkän lenkin koiran kanssa, hyvän kirjan ja oman sohvan... Ruokaakaan en Herkusta hakisi, vaikka varaa olisi, ravintoloissakaan en tykkää olla. Mulle sopii tämä täysi elämä ja kaaos lasten kanssa, hiljaisuutta osaa arvostaa, kun päivät on melua melskettä täynnä.

Vierailija
114/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin tuollaista elämää ennen lapsia:) Helsingin keskustassa, ruokakaupassa käytiin Stockan herkussa ja matkusteltiin hullun lailla. Nykyäán olen neljän lapsen äiti (tehty 10 vuoden sisällä kaikki neljä) ja asun Keski-Euroopassa. Matkustellaan edelleen, rahoja ei tarvitse laskeskella.  

Vierailija
115/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä herätä. Meillä on kolme asta ja asutaan ihanassa omakotitalossa ja vapaa-ajan asunto on niin kotimaassa kuin ulkomailla. Matkustellaan, harrastetaan, tavataan ystäviä. Stockan herkkua en ole huomannut sen kummemmaksi kaupaksi kuin Cittariakaan ja ravintolaan pääsen vaikka joka päivä syömään, harvoin tulee kyllä käytyä, golfklubilla kesällä sitten usemman kerran. Ilman lapsia en haluaisi elää ja voisin luopua monestakin asiasta lasten vuoksi, mutta mistään ei ole tarvinnut luopua. 

Vierailija
116/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä, koska koettu on. Sitten teki mieli niitä lapsia. Aikansa kutakin.

Vierailija
117/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:44"]

[/quote]Minulle ja vaimolleni se ei ole mielekäs vaihtoehto. Monet ystäväpariskuntamme vaikuttavat olevan tyytyväisiä elämäänsä lasten vanhempina. Erään erityislapsen vanhemmat ovat olleet jo pitkään aivan ilmeisen onnettomia ja saattavat olla eroamassa. Eräs vanhimmista ystävistäni on tunnustanut, että jälkiviisaana jättäisi kyllä lapsen tekemättä. Eli kokemusten kirjoa riittää, ja siksi en kai osaakaan pitää vanhemmuutta tai lapsettomuutta patenttiratkaisuna kenellekään. --M31

Vierailija
118/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 21:04"]

[/quote]Minulle ja vaimolleni se ei ole mielekäs vaihtoehto. Monet ystäväpariskuntamme vaikuttavat olevan tyytyväisiä elämäänsä lasten vanhempina. Erään erityislapsen vanhemmat ovat olleet jo pitkään aivan ilmeisen onnettomia ja saattavat olla eroamassa. Eräs vanhimmista ystävistäni on tunnustanut, että jälkiviisaana jättäisi kyllä lapsen tekemättä. Eli kokemusten kirjoa riittää, ja siksi en kai osaakaan pitää vanhemmuutta tai lapsettomuutta patenttiratkaisuna kenellekään. --M31

[/quote]

No mitäs täällä iniset jos joku on tyytyväinen elämäänsä perheellisenä ja sanookin sen ääneen? Lähiösitä nokittelu on myös ihan typerää, kasva sinäkin vähän.

Vierailija
119/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herätä kateutta. Haaveilen aika lailla erilaisista asioista (mansardikattoinen puutalo maaseudulla, iso luonnontilainen puutarha, lapsilla tilaa olla ja mennä ja tulla, iso keittiö jossa olisi mukavaa leipoa pullaa...)

Vierailija
120/182 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 21:04"]

[/quote]

En keksinyt listassasi mitään lapsia parempaa, sekä sua niin harmittaa? Ja kun tosiaan ollaan aikuisia ihmisiä ja yhteistä perhettä hoidetaan niin mainitsemiesi asioiden tekeminen ei tuota ongelmia.