Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitotiede yliopistossa? Millaista opiskelu on?

Vierailija
31.03.2013 |

Olen jo pitkään miettinyt hoitoalalle siirtymistä, mutta perinteinen sairaanhoitaja tms. ei kiinnosta. Nyt hoksasin, että yliopistoissahan opetetaan hoitotiedettä ihan omana tieteenalanaan. Voiko tuonne siis hakea ihan ilman mitään aikaisempaa hoitoalan koulutusta/kokemusta? Onko kenelläkään kokemusta opinnoista? Paljonko lähiopetusta, paljonko voi tehdä etänä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hoitotieteen opiskeluun vaaditaan aiempi tutkinto alalta. Sairaanhoitaja etc. Itse opiskelen nyt ensimmäistä vuotta, ja olen todella pitänyt opinnoista. Läsnäoloa on alussa paljon, ja kurssit vaativia. 

Vierailija
2/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja opiskelen hoitotiedettä. Riittävän pitkään, kun sairaanhoitajan hommia on tehnyt, on hoitotieteen opiskelu todella antoisaa. Silloin nuorena, kun opiskelin sairaanhoitajaksi tuntui hoitotiede ihan ufolta, mutta nyt on työkokemusta ja elämäkokemusta, niin tuon tuo syventää tieteen ymmärtämisä. Itse opiskelen nyt alani opettajaksi ja hyvältä tuntuu ja palkka nousee opettajana huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokittelen samaan kastiin kasvatustieteen kanssa eli itsestäänselvyyksiä mahdollisimman epäselvästi esitettynä.

Vierailija
4/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ammatiltani/koulutukseltani Th, mutta th:n töitä olen tehnyt vain n. puoli vuotta elämässäni. Voinko silti hakeutua lukemaan hoitotiedettä? Opettaminen kun kiinnostaisi...

Miten kauan koulutus kestää? Erikoistutaanko siinä johonkin?

Vierailija
5/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tarkoittaako hoitotieteen maisteri siis sitä, että on aiemmin opiskellut esim. sairaanhoitajaksi ja jatko-opiskelut hoitotieteitä yliopistossa? Kenestäkään ei siis tule suoraan lukiosta hoitotieteiden yliopisto-opiskelijaa vai? Miten se eroaa sairaanhoitajan duunista työtehtävien puolesta?

Vierailija
6/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotiedettä opiskelleet toimivat aiakin opettajina AMK:ssa opettaen uusia sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia jne. Eli opetustyötä. Ei hoitotyötä sairaaloissa jne. eli ihan eri työnkuva!!

Vierailija
7/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mun mielestäni noihin on kiintiöt suoraan lukiopohjalta tulleille? Eli ei välttämättä tarvitse sh:n tmv koulutusta.

Tosin useimmat tuntemani hoitotieteitä pääaineenaan opiskelleet tuttuni (jotka siis titteliltään ovat kai terveystieteen maistereita?) työskentelevät esimiestehtävissä alalla (osastonhoitajina) tai jossain kehittämisprojekteissa, jolloin on kyllä hyvä omata aiempi tutkinto ja työkokemusta alalta... Luulisin, ettei esim oh:ksi kovin helposti palkata tyyppiä jolla ei itsellään ole kokemusta kentän hoitotyöstä...

Vierailija
8/37 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyshallintotiedettä pääsee opiskelemaan suoraan ylioppilaana. Hoitotiedettä lukemaan pääsemiseksi vaaditaan lukiopohjainen terveydenalan tutkinto. Opettamaan pääsemiseen vaaditaan nykyisin lisäksi vähintään 3 vuotta oman alan työkokemusta.

Vierailija
9/37 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi myös ala opiskelu. Missä voi opiskella? Oliko niin että ei Hki mahdollista. Onnistuuko työn ohessa opiskelu??

Vierailija
10/37 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla juuri sairaanhoitaja, voi olla myös terveydenhoitaja, kätilö, fyssari etc. Opiskelu vaatii jonkin verran läsnäoloa, joten työnteko tuskin onnistuu ainakaan kokoaikaisesti. Meillä opiskelijoista osa on opintovapaalla ja toiset osittain käyvät töissä. Helsingissä ei ole enää hoitotieteen laitosta, lähimmät löytyvät Tampereelta ja Turusta.

ja Turusta.

Vierailija
11/37 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 01:04"]

Mua kiinnostaisi myös ala opiskelu. Missä voi opiskella? Oliko niin että ei Hki mahdollista. Onnistuuko työn ohessa opiskelu??

[/quote]lks. Itä-Suomen yliopisto, jos olet Kuopiosta.

Vierailija
12/37 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Oulussa mahdollista opiskella tuota?

Vierailija
13/37 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on Terveystieteen Maisterilla ja Tereystieteen Kandilla?

Vierailija
14/37 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 01:13"]

Mitä eroa on Terveystieteen Maisterilla ja Tereystieteen Kandilla?

[/quote]

Maisteri on laajempi ja vaativampi tutkinto.

Vierailija
15/37 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tutkinut Tampereen yliopiston sivuja ja siellä sanotaan "Hoitotieteen koulutusohjelmiin hakevalta edellytetään, että hän on suorittanut terveydenhuoltoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai aikaisemman terveydenhuollon opistoasteen erikoistutkinnon (esim. erikoissairaanhoitaja tai muu samantasoinen tutkinto). Terveydenhuoltoalan tutkinnolla korvataan osa terveystieteiden kandidaatin opinnoista. "

Kelpaako siis myös esimerkiksi kätilön tai fyssarin amk-tutkinto pohjalle? Kauan opinnot kestävät? Vaikuttaako opintojen kestoon onko pohjalla ollut sairaanhoitajan, fyssarin vai esimerkiksi kätilön tutkinto?

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Vierailija
16/37 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et oikeasti kykene selvittämään, mikä on terveydenhuoltoalan amk-tutkinto, niin yliopisto ei ole sinun paikkasi.

Lähtötutkinto ei vaikuta opintojen sisältöön.

Vierailija
17/37 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandin tutkinto ei käsittääkseni oikein riitä mihinkään työnkuvaan. Osastonhoitajan pätevyys, samoin kuin hoitotyön opettajan pätevyys vaatii sen maisteritutkinnon eli ylemmän korkeakoulututkinnon. Voi olla, että kandeja voi olla esim. jossain projekteissa tms., en ole varma.

Vierailija
18/37 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset työnäkymät on hoitoalan opettajilla?

Vierailija
19/37 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotiede on hyvin teoreettista ja käsitteellistä liirumlaarumia. Olen sairaanhoitajaopinnoissa sitä joutunut pakosta opiskelemaan jonkin verran ja voin kertoa, että se olisi todellakin vihonviimeisin tieteenala, jota lähtisin yliopistoon opiskelemaan. Käy kirjastossa hakemassa muutama hoitotiedettä käsittelevä kirja ja selaile niitä, ovat oivaa lääkettä unettomuuteen.

Vierailija
20/37 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä eroa niiden työnkuvalla on? Millaisissa paikoissa siis työskentelevät?