Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
1041/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks täällä muita, kenellä kriittisiä ajatuksia kokeesta? Luulin että kokeessa pärjää sillä, että ymmärtää kokonaisuudet ja pääasiat tekstistä. Ajattelin kokeen olevan juuri päinvastainen ja olin varma, ettei moisia pikkutarkkoja tietoja kysytä. Mitä tällä kokeella siis haetaan takaa? Sitä, että osaat mahdollisimman nopeasti kaivaa esiin jonkun oikean sivun ja sieltä oikean taulukon ja sieltä juuri sen oikean tiedon? Mitä tekemistä tuolla on käytännön työn kanssa? Sote-alalla olen ollut useita vuosia ja vaikea ymmärtää yhteyttä tuon kokeen ja alan väliltä. Kyllä se käytännön työ on ihan jotakin muuta, ku taulukoiden ja tutkimuksien lukemista ja sieltä jonkun pikkupräntin muistamista. Käytännön työssä tarvitaan eniten ihan muunlaisia taitoja ja ominaisuuksia, kuin sitä että osaat kaivaa pikkutarkkaa tietoa mahdollisiman nopeasti esiin kymmenien sivujen joukosta. Hohhoijaa..  Ei ihme, että alalla on niin paljon epäsopivaa porukkaa työssä, jos jo painotuksen kokeessa ovat jotain muuta, kuin mitä niiden pitäisi olla.

Kokeessa testataan ennen kaikkea onko ylipäätään valmiuksia korkeakouluopiskeluun. Itse selvitin jo reilusti ennen hakuajan aukeamista kaiken mahdollisen tiedon sekä sotelista, pääsykokeista että itse koulutuksesta. Googlettamalla selvisi helposti minkä tyyppinen koe soteli on ja mitä siinä haetaan. Jos et halua lukea tieteellisia artikkeleita, tutkimuksia tai taulukoita niin miksi haet edes amkiin? Ei kaikista ole korkeakouluopiskeluun.

Vierailija
1042/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos täällä Centriaan Ylivieskaan monimuoto-sosionomiksi hakeneita? Ensisijaisia hakijoitahan oli hurja määrä ja nyt jänskättääkin kuinka korkeaksi pisteraja nousee 😕

Mä hain. Paljo hakijoita sit oli, itse en ole tarkastanut mistään.

Paljo sulla oli pisteitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1044/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kolmas kerta Sotelia itselle. Ekalla kerralla kävin vain katsomassa kokeen ja pisteet olivat luokkaa 20, toisella panostin lukemiseen ja pisteet nousivat vähän päälle 50. Viime vuonna kävinkin suuhygienistin pääsykokeissa ja jäin pisteen päähän toiselle varasijalle. Tänä vuonna toivottavasti selviän kouluun sisälle :) Olen lopen uupunut nykyiseen työhöni ja esimieheeni, liiton kanssa saa olla tekemisissä jatkuvasti. Toivottavasti alan vaihto piristää mieltä ja on kiva oppia uutta kuitenkin, työpaikasta otan lopputilin saman tien jos pääsen kouluun :D

Vierailija
1045/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku laskea pisteeni vielä?

Äidinkieli 11/15

Englanti 6/10

Ennakkomateriaali 32/40

Matikka 7/10, en tiedä- vastauksia 5. 

Onko mahdollisuuksia päästä Lamkiin sosionomin päivätoteutukseen?  Sosionomin koulutukseen haki 765 hakijaa, vaikuttaako mataliin pisterajoihin?

Oikeat vastaukset yht 56 pistettä, joista poistetaan 19 väärää vastausta x -0,3.

Yhteensä 50,3 pistettä. Paljonko hakijoita oli viime vuonna ja paljonko pisteraja silloin?

https://www.lamk.fi/sites/default/files/2019-01/Hakutilasto_S2018_pv.pd

en osaa oikee tulkita tuota tilastoa :( 

Vierailija
1046/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti alan vaihto piristää mieltä ja on kiva oppia uutta kuitenkin, työpaikasta otan lopputilin saman tien jos pääsen kouluun :D

Ota ennemmin opintovapaata. Kauanko olet ollut työelämässä, voitko saada aikuiskoulutustukea?

Vierailija
1047/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.lamk.fi/sites/default/files/2019-01/Hakutilasto_S2018_pv.pdf

en osaa oikee tulkita tuota tilastoa :( 

Mmm. Tuossa tilastossa on merkittävästi vähemmän hakijoita kuin kertomasi luku tälle vuodelle ja 5 pistettä korkeampi alaraja kuin sinun pisteesi.

5 pistettä on tämäntyyppisessä kokeessa tosi paljon. Valintakokeisiin taidetaan tyypillisesti kutsua noin 3 kertaa aloituspaikkojen verran hakijoita. Ikävä kyllä on epätodennäköistä, että sinä olisit siinä joukossa.

Vierailija
1048/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kertoa, millaiset pääsykokeet on Metropolian toimintaterapeutiksi? Onko siinäkin matikkaa? Ja onko siinä haastattelua vai ryhmäkeskustelu? Vai molemmat?

Itsekin pohdin tätä. Olen löytänyt opintopolusta vain kohdan jossa lukee, rttä kokeeseen valmistautuminen tapahtuu opintosuunnitelmaan tutustumalla. Eli ei mitään muuta ennakkomateriaalia? Ja kokeessa olisi kirjallinen osuus ja keskustelu. Pitääkö paikkansa?

Vierailija
1049/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintosuunnitelmasta kannattaa sitten miettiä mitä kursseja ne ovat ja millaista taitoa opettavat sen verran kuin sitä on mahdollista ymmärtää olematta opiskelemassa alaa. Ja miettiä miksi juuri sinä olisit hyvä toimintaterapeutti, mitä sinulla on antaa työlle ja tuleville asiakkaillesi.

PS. "Haluan auttaa" tai "pidän ihmisistä" ei riitä vastaukseksi. Luuletko, ettei edelleen hakija/keskustelukumppanisi halua? Olisi kamalaa, jos joku olisi pääsykokeissa, vaikka inhoaa ihmisiä ja heidän auttamistaan!

Vierailija
1050/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo se keskusteluosuus vai kirjallinen sitten? Tietääkö joku näistä pääsykokeista, joku jona ollut aiemmin??

Vierailija
1051/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli ennakkomateriaalin kohdan 29 alkuperäinen oikeaksi laitettu vastaus?

Vierailija
1052/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli ennakkomateriaalin kohdan 29 alkuperäinen oikeaksi laitettu vastaus?

Geriatripreventio.

Vierailija
1053/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onks täällä muita, kenellä kriittisiä ajatuksia kokeesta? Luulin että kokeessa pärjää sillä, että ymmärtää kokonaisuudet ja pääasiat tekstistä. Ajattelin kokeen olevan juuri päinvastainen ja olin varma, ettei moisia pikkutarkkoja tietoja kysytä. Mitä tällä kokeella siis haetaan takaa? Sitä, että osaat mahdollisimman nopeasti kaivaa esiin jonkun oikean sivun ja sieltä oikean taulukon ja sieltä juuri sen oikean tiedon? Mitä tekemistä tuolla on käytännön työn kanssa? Sote-alalla olen ollut useita vuosia ja vaikea ymmärtää yhteyttä tuon kokeen ja alan väliltä. Kyllä se käytännön työ on ihan jotakin muuta, ku taulukoiden ja tutkimuksien lukemista ja sieltä jonkun pikkupräntin muistamista. Käytännön työssä tarvitaan eniten ihan muunlaisia taitoja ja ominaisuuksia, kuin sitä että osaat kaivaa pikkutarkkaa tietoa mahdollisiman nopeasti esiin kymmenien sivujen joukosta. Hohhoijaa..  Ei ihme, että alalla on niin paljon epäsopivaa porukkaa työssä, jos jo painotuksen kokeessa ovat jotain muuta, kuin mitä niiden pitäisi olla.

AMK:ssa on paljon tiedonhakua, tutkimusaineiston lukemista ja taulukoita. Ei todellakaan pelkkä käytännön työ riitä. Pitää olla laajasti teoriat hallussa. Ehkä et ole soveltuva alalle.

Olen ollut alalla vuosia ja tiedän paljon sosionomeja ja sairaanhoitajia. Ainakaan omalle kohdalle ei ole tullut vielä vastaan sellaista työtä, missä pitäisi työn lomassa osata lukea ja hakea taulukoita, tutkimuksia jne vaan työ on ihan tavallista arkista puurtamista. Osa amk:n käyneistä tosin luulee olevansa sen verran parempaa väkeä, etteivät esim. viitsi käyttää asiakasta edes vessassa, kun "ei kuulu heidän toimenkuvaansa". Asiakas saa sitten pidätellä kunnes pääsee kotiinsa ellei pissi sitä ennen housuunsa. Ihmisten kohtaaminen ja oikeanlainen persoonallisuus yhdistettynä hyviin teoriatietoihin asioista ovat se pohja, mitä pitäisi huomioida.

No hienoa, että olet pärjännyt. Itse olen sh/th ja teen th:n työtä ja päivittäin teen tiedon hakua.

Teoriaa pitää kyllä päivittää ihan arkisen työn ohessakin. En käy koulutuksissa huvin vaan ammattini kehittämisen vuoksi.

Toki välillä tuntuu että tämä on vain koko ajan tätä samaa. Mutta jos tuudittautuu siihen ettei tarvitse enää päivittää/kohentaa teorian tai käytännön tietoa niin aika ajaa ohi.

T ensin sh, sitten esh, sitten sh amk ja th amk ja TtM.

Vierailija
1054/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koetta selvitin millainen koe on ollut (olin niin ajoissa että ehdin ottaa talteen viime vuoden oikeat vastaukset), kertasin matikkaa ostamani abi-kertauskirjan, netin muuntotehtävien ja edellisen vuoden tehtävien avulla. Luin kaikki tekstit kerran ajatuksella, painottuen kokeen läheisyyteen. Yritin hahmottaa kokonaisuuden jotta tiedonhaku sujuisi helpommin ja tein sen mukaisesti muistiinpanoja. Koneella kaikki artikkelit auki, ja viereen printatut materiaalit numeroituna 1-6, vihko matikkaa varten jossa myös taulukko muuntamisen avuksi ja puhelimelta laskin ja verkkomuunnin auki. Tein järjestyksessä ennakko, matikka, englanti ja äikkä. Aikaa jäi vartin verran ylikin. Matikasta ja englannista napsahti täydet, muissa pari virhettä kummastakin. Tyytyväinen olo, tein parhaani ja syksyllä aloitan opinnot! (YO todistus riittää varmasti todistuspistekiintiöön). Koe tuntui mielekkäältä, tässä testattiin opiskelussa tarvittavia taitoja (tiedonhaku, ajanhallinta jne.), valintakokeessa sitten soveltuvuutta ja motivaatiota itse alalle.

Vierailija
1055/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, tietääkö joku millainen pääsykoe diakissa nykyään? 2v sitten oli vielä essee, matematiikka ja ryhmäkeskustelu. Ilmeisesti muuttunut?

Vierailija
1056/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tänäänkö olisi pitänyt tulla pisteet sähköpostiin?

Vierailija
1057/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todistusvalinnassa täydet pisteet, voiko olettaa tulevansa valituksi sitä kautta? Hakemaani paikkaan tässä kiintiössä on tarjolla kuusi paikkaa, tasapistetilanteessa ratkaisee hakutoivejärjestys (en hakenut ensisijaisesti) tai arvonta, ilmeisesti.

Vierailija
1058/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa että onko yo-pisteillä mitään merkitystä jos on alle sen 30p?

Vierailija
1059/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti alan vaihto piristää mieltä ja on kiva oppia uutta kuitenkin, työpaikasta otan lopputilin saman tien jos pääsen kouluun :D

Ota ennemmin opintovapaata. Kauanko olet ollut työelämässä, voitko saada aikuiskoulutustukea?

Olen ollut 9 vuotta töissä tässä paikassa, viimeiset kaksi vuotta yhtä helvettiä 😅 En usko että saan opintovapaata muuta kuin vaikeimman kautta. Saako opintovapaata osa-aikaisessa työssä ylipäätään? Ravintola-alalla tällä hetkellä töissä.

Vierailija
1060/4087 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyö ei ole opintovapaan saamisen este.

Ketju on lukittu.