Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks täällä muita, kenellä kriittisiä ajatuksia kokeesta? Luulin että kokeessa pärjää sillä, että ymmärtää kokonaisuudet ja pääasiat tekstistä. Ajattelin kokeen olevan juuri päinvastainen ja olin varma, ettei moisia pikkutarkkoja tietoja kysytä. Mitä tällä kokeella siis haetaan takaa? Sitä, että osaat mahdollisimman nopeasti kaivaa esiin jonkun oikean sivun ja sieltä oikean taulukon ja sieltä juuri sen oikean tiedon? Mitä tekemistä tuolla on käytännön työn kanssa? Sote-alalla olen ollut useita vuosia ja vaikea ymmärtää yhteyttä tuon kokeen ja alan väliltä. Kyllä se käytännön työ on ihan jotakin muuta, ku taulukoiden ja tutkimuksien lukemista ja sieltä jonkun pikkupräntin muistamista. Käytännön työssä tarvitaan eniten ihan muunlaisia taitoja ja ominaisuuksia, kuin sitä että osaat kaivaa pikkutarkkaa tietoa mahdollisiman nopeasti esiin kymmenien sivujen joukosta. Hohhoijaa.. Ei ihme, että alalla on niin paljon epäsopivaa porukkaa työssä, jos jo painotuksen kokeessa ovat jotain muuta, kuin mitä niiden pitäisi olla.
Valmistelee opiskelua. Mitä aattelit et koulus tehää?
Mitäs itse aattelit, että mitä siellä töissä tehdään?! Siellä tehdään käytännön duunia eikä askarrella tutkimuksien kimpussa!
Tutkimuksien ja tiedonhaun kimpussa askarrellaan siellä koulussa. Se on sitä opiskelua. Mee amikseen, jos haluat tehdä käytännön duunia. Sote-alalla pitää olla tuo oman alan teoria hyvin hallussa, ei se pelkkä käytännön duuni riitä kuin ehkä lähihoitajilla.
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille, olen lukenut jokaisen viestin.
Olen 50+ vastavalmistunut tradenomi ja osallistuinkokeeseen, alan vaihto mielessäni. Töissä olen tradenomille epätyypillisellä kuolevalla alalla esimiesasemassa, 30 v työuraa takana, mitä lienee edessä.
Sain 61,8 pistettä, uskon pääseväni sh monimuoto pääsykokeeseen, mutta en usko saavani opiskelupaikkaa, koska ensikertalaiskiintiön (75 %) jälkeen niitä on vapaana vain 5.
Tässä keskustelussa on ollut huikea draaman kaari, valmistautuminen, jännittäminen, kommentit kokeen jälkeen, kommentit vastausten tultua. Minua on jäänyt harmittamaan se, miksi en edes kokeillut laittaa englannin tehtävää googlekääntäjään ja miksi turvauduin printattuun aineistoon, jota en ollut jaksanut lukea läpi, Ctrl+f olisi varmasti johtanut parempaan lopputulokseen, mutta kaiken tein mä itse!
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tässäkin ketjussa olevat useat kommentit "et ehkä ole soveltuva alalle", kun asiallisesti kritisoi tai jostakin sanoo. Ketä ne sinne alalle soveltuvat sitten on? Nekö jotka eivät ikinä pointtaa epäkohtia, vaan joojottelee kaikkeen minkä ehtii.
Tylysti sanottuna alalla kuin alalla tarvitaan tiedonhaku-ja ajanhallintataitoja. (Myös sosiaalisia taitoja ja empatiaa, mutta ei ainoastaan niitä.) Motivaatiota näissä myös mitataan. Työelämässä _saattaa pärjätä käytännön työssä "tehden oppien", mutta laajempi osaaminen ja tiedonjano alaa kohtaan on puhdasta plussaa. Ehkä sotealalla moni ajattelee töitä riittävän kaikille kiinnostuneille... Muilla aloilla suomessa ei todellakaan ole vastaavaa tilannetta vaan niistä samoista (koulu- ja työ-)paikoista tappelee moni täysin pätevä tekijä. Kaikille ei riitä, johonkin raja on vedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks täällä muita, kenellä kriittisiä ajatuksia kokeesta? Luulin että kokeessa pärjää sillä, että ymmärtää kokonaisuudet ja pääasiat tekstistä. Ajattelin kokeen olevan juuri päinvastainen ja olin varma, ettei moisia pikkutarkkoja tietoja kysytä. Mitä tällä kokeella siis haetaan takaa? Sitä, että osaat mahdollisimman nopeasti kaivaa esiin jonkun oikean sivun ja sieltä oikean taulukon ja sieltä juuri sen oikean tiedon? Mitä tekemistä tuolla on käytännön työn kanssa? Sote-alalla olen ollut useita vuosia ja vaikea ymmärtää yhteyttä tuon kokeen ja alan väliltä. Kyllä se käytännön työ on ihan jotakin muuta, ku taulukoiden ja tutkimuksien lukemista ja sieltä jonkun pikkupräntin muistamista. Käytännön työssä tarvitaan eniten ihan muunlaisia taitoja ja ominaisuuksia, kuin sitä että osaat kaivaa pikkutarkkaa tietoa mahdollisiman nopeasti esiin kymmenien sivujen joukosta. Hohhoijaa.. Ei ihme, että alalla on niin paljon epäsopivaa porukkaa työssä, jos jo painotuksen kokeessa ovat jotain muuta, kuin mitä niiden pitäisi olla.
Valmistelee opiskelua. Mitä aattelit et koulus tehää?
Mitäs itse aattelit, että mitä siellä töissä tehdään?! Siellä tehdään käytännön duunia eikä askarrella tutkimuksien kimpussa!
No kyllä tietyissä töissä pitää osata lukea myös vaikeampia tekstejä. Ja se et vaik valmistut 2020 saikkariks takaa sitä ettei moni asia ois muuttunu 2040 mennessä. Itsensä kehittäminen on aika avainasemassa🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Mä tulostin laput ja luin papereita ja opettelin todellakin niin, että osaan kertoa esim. Eliittilukiosta ja miten se vaikuttaa loppuun... Pari ekaa koekysymystä meni ulkomuistista, kunnes tuli tällanen kysymys ja jouduin ottamaan kansion esiin ja pläräämään sivua josta löydän tämän. Löysin kyllä äkkiä kaikki, mut on ollu iso harmitus et luin väärin.. Nyt vähän kyseenalanen olo varsinaisista pääsykokeista, olen lukenu taas niin et opettelen sen kokonaisuuden.. Ja kiva jos varsinaisessa kokeessa kysytään kysymykset samalla tavalla.. :/
Olen seurannu vierestä kun muut lukee samanlaisiin isoihin kokeisiin, ja kyllä neki opetteli sitä kokonaisuutta..
Onko kukaan hakemassa Porin Diakkiin sh puolelle?
Itelle koe oli ensimmäinen ja tuntui rehellisesti sanottuna aika hankalalta. Pisteitä ei kertynyt kun vähän päälle 40, mutta toivon silti, että se riittäisi pääsykokeeseen:)
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta Diakin pääsykokeista?
Mitä osioita kokeissa on ollut ja mitä kannattaisi treenata siihen?
Oiskoha 59 pisteillä mahollisuuksia ensihoidon kokeisii? :O
Onkos täällä Centriaan Ylivieskaan monimuoto-sosionomiksi hakeneita? Ensisijaisia hakijoitahan oli hurja määrä ja nyt jänskättääkin kuinka korkeaksi pisteraja nousee 😕
Onkos täällä Centriaan Ylivieskaan monimuoto-sosionomiksi hakeneita? Ensisijaisia hakijoitahan oli hurja määrä ja nyt jänskättääkin kuinka korkeaksi pisteraja nousee 😕
Mulla oli Centria sosionomi monim. Toisena vaihtoehtona hakukohteissa. Sinne luultavasti pääsykok. Jos ei ykköseen pääse
Mitä kysytään sosionomin pääsykokeessa? Onko matematiikkaa ja jos on niin minkälaisia kysymyksiä?
Matikka 15 p.
Äikkä 12,4 p.
Englanti 6,1 p.
Ennakko 33,5 p.
= 67/80
Luin ennakkomateriaaleja pari tuntia edellisiltana ja ehdin vilkaisemaan niitä myös keskiviikkoaamuna. Kunhan tiesi, mistä kohtaa suunnilleen hakea, niin oli suht helppoa. Vaikken kyllä täysiä pisteitä siitä saanutkaan. :D myös auttoi, kun piti kännykällä aineistoja auki ja etsi sillä. Matikka oli ihmeen helppo, olen viimeksi laskenut matikkaa keväällä 2010 kirjoittaessani lyhyen matikan. Enkku oli vaikein, olen enkussa aika surkea. Äikkä ihan ok.
Hain sairaanhoitajaksi, koska nykyisessä ammatissa ei ole tarjolla hyvin töitä. Nytkin määräaikainen työsuhde, joka päättyy syyskuussa. Harmi, koska pidän tästä nykyisestä työstä. Jos saisin tätä jatkaa, en välttämättä haluaisin kouluttautua enää, koska haluaisin säännölliset hyvä tulot. Toisaalta on taas motivaatiota kyllä opiskellakin. Bilettäminen ei enää kiinnosta, kunhan saisi sitten tutkinnon mahdollisimman nopeasti.
Jännittää aloittaa pääsykokeisiin valmistautuminen, röntgen/bioanalyytikossa on ennakkomateriaalina solubiologiaa ja ammattikoulussa ei kyllä semmoista käyty läpi... 🙈 Tsemppiä kaikille ja toivottavasti tulee pisteet s-postiin pian meille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun olen hakenut röntgenhoitajaksi, ja siellä on pääsykokeissa mm. tällaista:
"Aineistokoe sisältää koetilanteessa annettavaan artikkeliin perustuvan tehtävän sekä matemaattisen osion (ilman laskinta). Kokeessa vastataan suomen kielellä. "
Onko tietoa minkä tasoista matikkaa luvassa? Ja muitakin vinkkejä miten valmistautua... Joku pitkä essee itsestä pitäisi myös tehdä
Olin muutama vuosi sitten OAMK:n sote-alan valintakokeessa ja silloin oli tuollainen samanlainen asetelma. Piti kirjoittaa itsestään essee, jossa tuli kertoa itsestään, miksi on kiinnostunut kys. alasta, millaisiksi arvioi omat valmiudet opiskella alaa jne. Kokeessa oli artikkeli, jonka pohjalta piti kirjoittaa essee. Myös tuollainen matikkatehtävä oli ja siinä oli muistaakseni ainakin mittayksikkömuunnoksia (esim. mikrogrammat grammoiksi), helpohkoja prosenttilaskuja ja joku ensimmäisen asteen yhtälö. Taisi olla joku sievennysjuttukin. Yhdessä tehtävässä piti laskea lääkemääriä (tabletteja). Sen tarkemmin en valitettavasti muista.
Kiitoksia. Nyt vain kyllä pelottaa entistä enemmän... Olen melko susi kirjoittamaan mitään tarinoita, että tympeää jos siitä jää kiinni sisäänpääsy, ettei ole kirjailijan verta...
Hei! Ei sinne kirjailijoita haeta, eikä tarkoituksena ole kirjoittaa "tarinoita".
Itsestä kirjoitettavaa tekstiä voi harjoitella, ja kun sen kirjoittaa useampaan kertaan, teksti vain paranee. Kannattaa tehdä ajatuskartta, jotta asiat tulevat tekstiin loogisesti ja mikään tärkeä asia ei unohdu pois tekstistä. Ajatuskartta on helppo painaa mieleen.
Artikkelista kirjoitettavaa referaattia voi harjoitella myös etukäteen. Sen kirjoittaminen on ihan opeteltavissa. Etsi ohjeita netistä ja kirjoita muutamia harjoitusmielessä. Arvioituta tekstisi lukemista harrastavalla ihmisellä.
Isot kirjaimet, pisteiden paikat ja yhdyssanat olisi myös hyvä muistaa.
t. ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ouluun olen hakenut röntgenhoitajaksi, ja siellä on pääsykokeissa mm. tällaista:
"Aineistokoe sisältää koetilanteessa annettavaan artikkeliin perustuvan tehtävän sekä matemaattisen osion (ilman laskinta). Kokeessa vastataan suomen kielellä. "
Onko tietoa minkä tasoista matikkaa luvassa? Ja muitakin vinkkejä miten valmistautua... Joku pitkä essee itsestä pitäisi myös tehdä
Olin muutama vuosi sitten OAMK:n sote-alan valintakokeessa ja silloin oli tuollainen samanlainen asetelma. Piti kirjoittaa itsestään essee, jossa tuli kertoa itsestään, miksi on kiinnostunut kys. alasta, millaisiksi arvioi omat valmiudet opiskella alaa jne. Kokeessa oli artikkeli, jonka pohjalta piti kirjoittaa essee. Myös tuollainen matikkatehtävä oli ja siinä oli muistaakseni ainakin mittayksikkömuunnoksia (esim. mikrogrammat grammoiksi), helpohkoja prosenttilaskuja ja joku ensimmäisen asteen yhtälö. Taisi olla joku sievennysjuttukin. Yhdessä tehtävässä piti laskea lääkemääriä (tabletteja). Sen tarkemmin en valitettavasti muista.
Kiitoksia. Nyt vain kyllä pelottaa entistä enemmän... Olen melko susi kirjoittamaan mitään tarinoita, että tympeää jos siitä jää kiinni sisäänpääsy, ettei ole kirjailijan verta...
Hei! Ei sinne kirjailijoita haeta, eikä tarkoituksena ole kirjoittaa "tarinoita".
Itsestä kirjoitettavaa tekstiä voi harjoitella, ja kun sen kirjoittaa useampaan kertaan, teksti vain paranee. Kannattaa tehdä ajatuskartta, jotta asiat tulevat tekstiin loogisesti ja mikään tärkeä asia ei unohdu pois tekstistä. Ajatuskartta on helppo painaa mieleen.
Artikkelista kirjoitettavaa referaattia voi harjoitella myös etukäteen. Sen kirjoittaminen on ihan opeteltavissa. Etsi ohjeita netistä ja kirjoita muutamia harjoitusmielessä. Arvioituta tekstisi lukemista harrastavalla ihmisellä.
Isot kirjaimet, pisteiden paikat ja yhdyssanat olisi myös hyvä muistaa.
t. ope
Kyllä. Aivan perusasiat kannattaa ensin miettiä, eli pitää muistaa kirjoittaa niin oikein kuin osaa ja käyttää kappalejakoa, mielellään ihan loogisesti vielä!
Kannattaa myös ennalta pohtia, miten aloittaa kirjoittaminen jännittävässä ja aikarajatussa tilanteessa. Ettei käy samoja vahinkoja, joita ihmisille käy usein esim. työhaastatteluissa: Unohdetaan oleellisimpia asioita tai jaaritellaan hermostuneena liikoja melko joutavista asioista. Ensin kannattaa pohtia ne tärkeimmät asiat ja aloittaa niistä. Jos pitää kertoa itsestään, niin ei jää kertomaan anopin kissasta jne...
Mistäköhän löytyis tietoa laurean sh-linjan varsinaisesta pääsykokeesta? Googlettanut olen, mutta löysin vain melko vanhoista kokeista keskustelua.
Voisiko joku laskea pisteeni vielä?
Äidinkieli 11/15
Englanti 6/10
Ennakkomateriaali 32/40
Matikka 7/10, en tiedä- vastauksia 5.
Onko mahdollisuuksia päästä Lamkiin sosionomin päivätoteutukseen? Sosionomin koulutukseen haki 765 hakijaa, vaikuttaako mataliin pisterajoihin?
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli 11/15
Englanti 6/10
Ennakkomateriaali 32/40
Onko mahdollisuuksia päästä Lamkiin sosionomin päivätoteutukseen? Sosionomin koulutukseen haki 765 hakijaa, vaikuttaako mataliin pisterajoihin?
Pisteesi on 50,3 ellen tehnyt laskuvirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli 11/15
Englanti 6/10
Ennakkomateriaali 32/40
Oikeat vastaukset yht 56 pistettä, joista poistetaan 19 väärää vastausta x -0,3.
Yhteensä 50,3 pistettä. Paljonko hakijoita oli viime vuonna ja paljonko pisteraja silloin?
No onpa jännä. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen lukenut lukuisia ja lukuisia tieteellisiä artikkeleita alaan ja työhön liittyen. Vähän väliä saa olla lukemassa, vielä valmistumisen jälkeenkin jos mielii pysyä kartalla ja olla hyvä työssään.
Työ on enemmän tai vähemmän arkista puurtamista, mutta se mikä erottaa perustutkinnon ja korkeakoulututkinnon on se teoria. Korkeakoulussa aiheita opiskellaan laajemmin ja syvällisemmin. Totta puhuen en ihan ymmärrä sen tiedon väheksymistä. Kaikki hoitotyö ja suositukset, linjaukset kuitenkin perustuvat tutkitulle tiedolle. On vain ja ainoastaan hyvä asia tietää alasta mahdollisimman paljon. On mielestäni asiakkaan tai potilaan väheksymistä sanoa ettei hän tarvitse niin koulutettua hoitajaa, sitä tietoa ja teoriaa mikä mahdollistaa parhaan mahdollisen hoidon.