Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Tsemppiä kaikille soteliin lukeville, täällä myös yksi ilmoittautuu...minua kiinnostaa tietää, että oletteko tehneet itsellenne jotakin luku "aikataulua" tai kuinka paljon esim. Luette päivässä ym...nyt on 23 päivää aikaa lukea, itse olen kahlannut materiaalit läpi kahteen kertaan, nyt alan tehdä muistiinpanoja, matikkaa olen harjoitellut lääkelaskujen kirjan avulla....tuntuu että vuorokauden tunnit ei aina riitä kun on kokopäivätyö ja perhe...
Vierailija kirjoitti:
ekaa kertaa soteli koetta tekemässä ja mietin kuinka enkun osioon voisi valmistautua. Onko luettava teksti jotain sosiaalialaan liittyvää vai ihan mikä vaan? Kertokaa te jotka jo olette aikaisemmin koetta tehneet😊
Viime vuonna liittyi aivoihin tuo enkun osio. Itse opiskelin sosiaalialan amk-englannin oppikirjojen avulla englanniksi lukemista ja alan sanastoa, kannattaa netistä myös lukea englannin kielisiä sosiaalialan artikkeleita.
Googlesta kyllä löytyy aiempien vuosien kokeita kun viitsii etsiä.
Täällä toista kertaa hakemassa myös. Viime kerralla aikaa jäi vähän tehdä esivalinta koetta koska internettini lagasi, joten vastauksia jäi vastaamatta. Pääsin pääsykokeisiin mutta pääsykokeissa huomasin että itelleni oli matikan osio, joka oli todella suuri, todella hankala. Siksi mietinkin, onko joku joka haluaisi kerrata kanssani matikkaa? Mm. Yhtälöt, prosenttilaskut ja murtoluvut olivat itselle vaikeita siinä kokeessa.
Ketä kiinnostaa harjoitella kaverin kanssa? :)
Herewegoagain kirjoitti:
Täällä toista kertaa hakemassa myös. Viime kerralla aikaa jäi vähän tehdä esivalinta koetta koska internettini lagasi, joten vastauksia jäi vastaamatta. Pääsin pääsykokeisiin mutta pääsykokeissa huomasin että itelleni oli matikan osio, joka oli todella suuri, todella hankala. Siksi mietinkin, onko joku joka haluaisi kerrata kanssani matikkaa? Mm. Yhtälöt, prosenttilaskut ja murtoluvut olivat itselle vaikeita siinä kokeessa.
Ketä kiinnostaa harjoitella kaverin kanssa? :)
Voisi olla kyllä hyvä kertailla matikkaa enemmän varsinaiseen pääsykokeeseen yhdessä, jos sinne rahkeet riittää. :D Mulla nuo samat takkuaa, tai oon vähintään hidas laskeskelija xD
Miten teillä on aika riittänyt esivalintakokeen tekemiseen?
Mä oon aika hidas lukemaan/sisäistämään kysymyksiä. Tai ehkä ennemmin tarkistan lukemani tekstin useasti...
Eniten mua jännittää että alan vastata "helppoihin" kysymyksiinkin väärin, jos aika menee tiukille.
Voiko kokeen tehdä haluamassaan järjestyksessä, vai latooko kone kysymykset toisensa perään autokortin teorialleen tyyliin?
Kokeen voi tehdä haluamassaan järjestyksessä. Itse jätin välillä matikan kesken ja palasin siihen kokeen loppuvaiheessa.
Itse luin viimeksi artikkelit ajatuksella pariin kertaan läpi samalla korostuskynää käyttäen. Itse kokeessa meni yksi väärin. Eli en tule nytkään stressaamaan ennakkomateriaalin lukemisesta. Matikka ja enkku vaivaa enemmän, kun itsellä ikää jo senverran, että kouluista on aikaa.
Itse uskon että pääasia nuissa aineistoissa on, et tietää mistä niissä puhutaan ja löytää tiedon aineistostan nopeasti ja osaa tulkita sen oikein.
Miten kertaatte matikkaa? Onko netissä mitään harjoitussivustoja tai pystyttekö vinkkaamaan jotain kirjoja, minkä avulla harjoitella?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille soteliin lukeville, täällä myös yksi ilmoittautuu...minua kiinnostaa tietää, että oletteko tehneet itsellenne jotakin luku "aikataulua" tai kuinka paljon esim. Luette päivässä ym...nyt on 23 päivää aikaa lukea, itse olen kahlannut materiaalit läpi kahteen kertaan, nyt alan tehdä muistiinpanoja, matikkaa olen harjoitellut lääkelaskujen kirjan avulla....tuntuu että vuorokauden tunnit ei aina riitä kun on kokopäivätyö ja perhe...
Itse olen lukenut materiaalit monesti jo läpi ja alleviivannut pääpointit. Nyt luen joka toinen päivä eli ma-ke-pe aina 2 materiaalia läpi, koska turkuun on ihan hitosti pääsykoe materiaalia myös itse pääsykokeisiin niin luen siihen myös
Vierailija kirjoitti:
Miten kertaatte matikkaa? Onko netissä mitään harjoitussivustoja tai pystyttekö vinkkaamaan jotain kirjoja, minkä avulla harjoitella?
Lääkelaskentamatikkaa laskemalla ja kertaan perusmatikkajutut.
Mä olen kokenut hyväksi helmitaulu kirjan, siinä on hyvin selitetty yksikön muunnokset, prosenttilaskut, verrannot, yhtälöt ja murtoluvun muuttaminen prosentteiksi...ym...
Heippa vaan kanssa ahertajat!
Mä oon yrittänyt kovasti pähkäillä tuon 3artikkelin yhtä kohtaa ja pakko oli teiltä tulla kysymään kun ei vaan kestä jättää asiaa vaivaamaankaan :D Mistä ihmeestä tuossa kappaleessa -Palkan muutokset rutiiniammateista pois lähtevillä, sivun 282 esimerkin prosentti luvut 2,3% ja 3,9% tulee?
Tämä kohta:
"Esimerkiksi viiden vuoden kuluttua palveluammatteihin siirtyneiden palkat olivat kehittyneet 2,3 prosenttia paremmin ja 10 vuoden kuluttua 3,9 prosenttia paremmin kuin rutiiniammateissa pysyneiden palkat."
Sitä ennen puhutaan tosiaan taulukko 3:sta, mutta en noita lukuja tuolta taulukoista suoraan löytänyt, joten helpatkaa tyttöä hädässä!
sotelle2019 kirjoitti:
Heippa vaan kanssa ahertajat!
Mä oon yrittänyt kovasti pähkäillä tuon 3artikkelin yhtä kohtaa ja pakko oli teiltä tulla kysymään kun ei vaan kestä jättää asiaa vaivaamaankaan :D Mistä ihmeestä tuossa kappaleessa -Palkan muutokset rutiiniammateista pois lähtevillä, sivun 282 esimerkin prosentti luvut 2,3% ja 3,9% tulee?
!
Tuon artikkelin taulukoita olen itsekin pähkäillyt moneen kertaan enkä tajua! Keskityn nyt muihin artikkeleihkn ja jos ehdin, yritän vielä noita pähķäillä. Mut jos en ehdi niin jätän suosiolla ne kokeessa yrittämättä. Kun ei vaan tajua. Sen jotenkin tajusin että ne prosentit ei näy suoraan vaan pitää laskea (jostain, en tiedä mistä. ..) 😐
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeastiko ihmiset käyttää aikaa tähän materiaalin opiskeluun? Ihan rehellisesti kysyn koska itse luin materiaalit kerran koetta edeltävänä päivänä ja pääsin läpi. Ei tämä ole niin vaikea koe.
Se riippuu niin siitäkin minne hakee, katsoin että jonnekin pisteraja 30 pistettä, ja se mihin itse haen, raja oli viime vuonna 59. Eli jos pääsee helpolla omasta mielestä niin kyse voi myös olla pisterajasta. Jos hakee suosituille aloille, pisteitä pitää saada kertymään paljon enemmän.
Help kirjoitti:
Nuo eliittilukioiden taulukot, huh huh. Miten niitä voi tulkita? Tektistä saa hieman avattua, mutta jos katsoo taulukoita niin ei aukea yhtään.
Paljonhan näitä pitää tankata, jos kysymykset mahdottomia? 😬
Millä taustalla/arvosanoilla lähdette hakemaan ja mihin kouluun? 😊
Samaa mieltä, ihan hirveitä :D En tajunnut kyllä mitään niistä taulukoista näin ekan lukeman jälkeen.
Mä oon koht jo 30-vuotias, haen terveydenhoitajaks monimuotoon Laureaan. Tuskallisen vähän pääsee oppilaita sisään, että ei auta kun päntätä. Oon siis ollut työelämässä 9 vuotta, matkailupuolen ja lukion pohjalta.
Mää en kans ymmärrä mistä noita tuloksia revitään😅 oon aivan kujalla mutta toivottavasti sitten väittämät olis helposti haettavissa😅
Ilmeisesti niitä väittämiä ei suoraan taulukoista näekään, vaikea myös laskea, kun kyseessä jotakin suhdelukuja ja kaikkia tuloksia ei edes materiaalissa ole. Kai ne enemmän antavat suuntaa kehityksistä ja tukevat väittämiä?
Vuonna 2018 enkun osiossa puhuttiin muistaakseni vanhuksista
Heips! Täällä kans yks soteliin valmistautuva. Todella mielenkiintoinen aineisto, 3. Artikkeli oli tosiaan vähän kankeampaa tekstiä, mutta kyllä senkin idean ymmärsi hyvin kun lukaisi läpi. Olen valmistunut aikaisemmin yliopistosta, ja nyt 26 vuotiaana lähden taivoittelemaan omaa unelmaani, joka on yhdistää kauppatieteet ja terveydenhuoltoalan opinnot. Yliopistoon verrattuna nuo tekstit ovat naurettavan helppoja :) Pari kertaa olen siskojen puolesta Sotelissa auttanut (en kylläkään artikkeleita lukenut) ja kummatkin päässeet sisään helposti.