Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Ensikertalaisen kysymys kokeen tekemisestä: voiko eri osiossa (ennakkoaineisto, matematiikka, englanti, äidinkieli) siirtyä mielensä mukaan kokeen aikana? Eli esim. aloittaa matikasta, mutta siirtyä välillä ennakkoaineiston tehtäviin ja palata tekemään loput matikat, jos aikaa jää? Mitä järjestystä suosittelette?
Täällä kans yks melkein 30 vuotias, haen Turkuun toimintaterapiaa. Ei muita vaihtoehtoja ja toista kertaa haen. Voi kun tällä kertaa jo pääsis opiskelee. Ollut 2010 eteenpäin työelämässä ja välissä äitiyslomalla. Nyt kotona lasten kanssa yritän löytää aikaa lukemiselle. :')
Huh ei yhtään jaksaisi lukea nuita aineistoja :D Pakkohan se tietenkin on repiä motivaatiota lukemiseen, mut nyt tuntuu siltä, että ei jaksa. Huomaan keksiväni jotain mukatärkeitä juttuja tässä kokoajan. Keittiön kaappien pyyhkimistä ja kirppiskamojen selvittelyä. Valokuvien järjestelyä jne. Kaikkea muuta ku lukemista.
Tänään itteä niskasta kiinni ja tekstien kimppuun.
Täällä yksi Turkuun havitteleva. Kymmenen päivää aikaa, mites kaikilla sujuu luvut?
Mun mielestä aineistot helpoimmasta vaikeimpaan, onko muilla samoja fiiliksiä?
- amisnuorten sekstailut
- raskaushommat
- vanhusten sairauksien ehkäisy
- voimaharjoittelut
- rutiiniammatit
- eliittilukiot
Ihan sama järjestys mun mielestä noista aineistoista. Plöä :D
Mitenhän hyvin noita taulukoita pitää osata tulkita? Lähinnä siis mietin noita eri tutkimustapoja, esim. Cronbach alfa? Tarviikohan niitä ymmärtää sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaisen kysymys kokeen tekemisestä: voiko eri osiossa (ennakkoaineisto, matematiikka, englanti, äidinkieli) siirtyä mielensä mukaan kokeen aikana? Eli esim. aloittaa matikasta, mutta siirtyä välillä ennakkoaineiston tehtäviin ja palata tekemään loput matikat, jos aikaa jää? Mitä järjestystä suosittelette?
Pystyt siirtymään mielesi mukaan. Itse oon tehnyt kokeen nyt kolme kertaa ja kaksi viimeistä kertaa olen aloittanut Matikka > Englanti > Äidinkieli > Ennakkomateriaali. Tässä mielestäni helpoin järjestys. Ekalla kerralla aloitin ennakkomateriaalista ja tuhlasin hirveän määrän aikaa siihen ja lopulta en ehtinyt äidinkieltä tekemäänkään ja matematiikkakin jäi vähän kesken.
Lukiopohjalta ponnistan mutta kävin ostamassa Lähihoitajan lääkelaskut ja matematiikka -nimisen harjoituskirjan, on itelle hyödyksi kun perusmatikkakin on välillä vähän hakusessa ja löytyy kaikkee hyödyllistä kuten yksikkömuunnoksia! :)
Ei siellä mitään taulokoita tai kaavioita tulkita.
Monivalintakysymyksiä aineistossa.
Perusmatematiikkaa, äidinkieli ja englannin ymmärtämisteksti.
Kamalat aiheet nuo ennakkoaineistot, kaikki lukiohommaa lukuunottamatta terveyspuolen tekstejä..
Huh, onneksi tuo vaihe on jo itselläni takana päin ja valmistun seuraavassa kuussa.
Tiedän porukkaa, jotka eivät päässeet Sotelia läpi. Eräs henkilö, joka ei itse päässyt oli vielä vahvasti sitä mieltä, etten minä ainakaan pääsisi sitä läpi saati koskaan valmistuisi, jos pääsisin sisälle kouluun. Valintakokeistakin minulle tuli kuitenkin lähes täydet pisteet ;) No, ehkä olen ylittänyt hänen odotuksensa jälleen, sillä valmistun alle kahden vuoden opiskelujen jälkeen 4,5 keskiarvolla 😂
Uskokaa siis itseenne, vaikka kuinka joku yrittäisi lannistaa tai kyseenalastaisi ”selviätkö pääsykokeista”. Toinen mitä saa välillä kuulla on, kun joku ei jonkun mielestä ”sovi tai ansaitse päästä tuolle ja tuolle alalle”.
Onnea kaikille kokeisiin, tsemppiä ja positiivista asennetta koitokseen 🌸
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi Turkuun havitteleva. Kymmenen päivää aikaa, mites kaikilla sujuu luvut?
- amisnuorten sekstailut
- raskaushommat
- voimaharjoittelut
- rutiiniammatit
- eliittilukiot
Koehan järjestetään 24.4 eli 14päivän kuluttua, mitä tarkoitat kymmenellä päivällä vai onko multa mennyt jotain ohitse?? :'|
Sama juttu, rutiiniammatit ja eliittilukiot: ihan tuskaa 🥵
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuntuu etten ymmärrä taulukoita alkuunkaan enkä pääse varsinkaan tuossa lukiojutussa sisään ollenkaan tuosta tutkimuksesta ja siitä miten se on toteutettu... ihan hepreaa ainakin ensimmäisen lukukerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuntuu etten ymmärrä taulukoita alkuunkaan enkä pääse varsinkaan tuossa lukiojutussa sisään ollenkaan tuosta tutkimuksesta ja siitä miten se on toteutettu... ihan hepreaa ainakin ensimmäisen lukukerran jälkeen.
Rutiiniammateissa kun yhden oudon sanan googlettaa, se selitetään kolmella uudella oudolla sanalla. Ammattikoulun käyneenä tämä tuntuu jotenkin todella vaikealta opiskella ilman mitään pohjaa tälläisille aiheille. Ensin pitäisi kääntää jollain tavalla koko teksti selkeämmäksi suomeksi ja sitten vasta aloittaa itse aiheen opiskelu. Varsinkin nyt kun olen koko kuukauden ulkomailla ja kaikki apu mitä täältä saa on englanniksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- amisnuorten sekstailut
- raskaushommat
- voimaharjoittelut
- rutiiniammatit
- eliittilukiotKoehan järjestetään 24.4 eli 14päivän kuluttua, mitä tarkoitat kymmenellä päivällä vai onko multa mennyt jotain ohitse?? :'|
Joo tässä käsitykses mäki oon.
Sotelin sivuilla sanotaan:
Esivalintakoe järjestetään keskiviikkona 24.4.2019 kello 9.00. Koetta ei voi tehdä muuna ajankohtana.
Nyt sain valmiiksi muistiinpanot kaikista teksteistä! Kyllä siihen rutiiniammattitekstistäkin pääsi jyvälle, kun malttoi keskittyä. En aio mistään artikkelista opetella ulkoa, mitä hypoteesia missäkin on tarkasteltu tai mitä menetelmiä aineiston käsittelyssä käytetty ja mitä näitä nyt onkaan. Ne on nyt muistiinpanoissa, joista tarkastan tarvittaessa.
Nyt jatkan matematiikan kertaamista. Vinkkejä saa heittää! Lähihoitajana lääkelaskut on tuttuja. Nyt olen kerrannut yksikönmuunnoksia, prosentteja ja murtolukuja, pinta-aloja, todennäköisyyksiä, yhtälöitä sun muuta...
Itsekkin ulkomailla melkein koko kuukauden.
Samoin kirjoitan vain muistiin, enkä opettele ulkoa. Toivottavasti löytyy vain oikeat kohdat muistiinpanoista, ennen kuin aika loppuu.
Olen tehnyt kokeen kolmeen kertaan peräkkäisinä vuosina 2016-2018. Muistaisin, että kysymyksissä ei pahemmin ollut numeroita tai prosentteja. Jos oli niin vain yksi tai kaksi. Enemmän oli kyllä sellaisia "enemmän"/"vähemmän" kysymyksiä, perus kyllä/ei kysymyksiä ja muutama vähän kompakysymystyyppinen. Liittyi siis ihan ennakkoaineistoon, mutta kysymykset oli muotoiltu eri tavalla kuin tekstissä hämäyksen vuoksi. Oli vaikeampi päätellä mikä niistä olisi oikea vastaus :D Tosiaan kaksi ensimmäistä koetta meni päin honkia minulla kun en lukenut tarpeeksi ja 2018 vuoden koe oli lähellä onnistumista. Nyt luen/piirrän/sovellan viimeistä päivää 2019 vuoden aineistoa. 3. materiaali on tosiaan ollut se haastavin muistettava tähän mennessä :D kaikki muut on ollut mielenkiintosia/helppoja. Tsemppiä kaikille lukemiseen!
Noita enemmän/vähemmän-tyylisiä kysymyksiä muistan itsekin. Nyt kolmatta kertaa haen, tosin syksyllä hain vain harjoitellakseni tätä kevättä varten. Pääsin silloin esivalinnasta, varmaan kun en stressannut niin paljon, kun en ollut aivan "tosissaan"!
Monissa kysymyksissä auttoi juuri se, että olin ne prosentitkin ja muut tulokset kirjoittanut ylös peräkkäin ranskalaisilla viivoilla. On helpompi äkkiä vertailla ja vastata niistä!
Eniten mua jännittää englannin osuus. Siinä olen korkeimmillaan saanut puolet oikein. Aika ei meinaa riittää. Eikä tätä peruskoulussa opeteltua kielitaitoa oikein pysty yksinään kovin treenaamaankaan näissä ajoissa.
Aineistopohjasissa kysymyksissä kaikki on monivalintaa tai ainakin aikaisemmin on ollut ja enkussa lyhyehkö teksti ja monivalintaa (luetunymmärtäminen), samoin äikässä monivalintaa mut hiukan pidempi teksti kun enkussa