Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Täällä (toivottavasti) tuleva sosionomi ekaa kertaa sotelin parissa!
Mulle oli myös tuo kolmas artikkeli ehdottomasti vaikein, en ymmärtänyt siitä juuri mitään ensilukaisulla. Kaikki ne tilastotieteeseen liittyvät kaaviot oli ihan kauheita! En yhtään tajunnut niitä.
Koko koe on mulle ihan vieras, ja haluaisinkin kysyä muutaman kysymyksen. Millaisia kysymyksiä pitäisi odottaa? Perus matikkaa yksikkömuunnoksineen joo, mutta mitä on odotettavissa esimerkiksi noissa kieliosioissa?
Tsemppiä kaikille urakkaan!
Ainakin englanti oli viime vuonna todella pikkutarkka ja täynnä kompakysymyksiä. Englanninkielinen teksti ei ollut kovin pitkä, mutta vastaukset menee helposti väärin, ja vääristä vastauksista miinusta.
Moikka :) Nyt tulee romaani 😂 Täälläkin siis yksi sosionomiksi hakeva. Ajattelin hakea neljään kouluun ihan sinne perus ...(ei siis mihinkään rikosseuraamukseen / diakoniatyöhön / kirkon nuorisotyöhön 😁)... sosionomi päivätoteutukseen: Metropolia, DIAK, Laurea Tikkurila ja Laurea Otaniemi.
Onpa kivan oloiset aiheet tänä vuonna! 😍 Alusta asti olen osallistunut soteli-kokeisiin, ja kyllä koko ajan on tullut mukavampia aiheita luettavaksi! Ja kivempi se, että on monta pientä aluetta, kuin pari suurta. Helpompi muistaa pikkutarkkoja juttuja, jos on selkeästi eri aiheet, eikä vain kaksi isoa mössöä :D
Harmittaa, kun en ole vieläkään päässyt sisään, mutta ehkä tässä haussa sitten! Olen kyllä vasta pariin otteeseen yrittänyt juuri sosionomiksi, aiemmin yritin vain terveysaloille. Ja viimeeksi nousi oman hakukohteen pisterajat jollain kymmenellä pisteellä edellisestä, huoh...
Koe on aina ollut peestä, ärsyttäviä pikkutarkkoja - sekä kompakysymyksiä, ei mitään kokonaiskuvan ymmärtämistä. 🙄
Tyylillä ”Liikuntaa kaikille-tekstissä sanottiin:
A. Liikunta on terveellistä
B. Liikunta auttaa terveyteen
C. Liikunta on terveyden edistämistä
D. Liikunta auttaa terveyden edistämisessä”
Ja sitten tyyliin kaikki vaihtoehdot olisivat oikein, eikä varsinaisessa tekstissä ole mitään noista annetuista vaihtoehdoista _sanasta sanaan_ mainittuna (jonka olettaisi koekysymyksen muotoilun perusteella olevan juuri se pointti). Siinä sitten pitäisi arvata mitä lausetta kokeen tekijä on meinannut, että olisi siis se oikea vastaus... Joskus aikoinaan tehtiin porukalla valitus kun oli yksi tämmöinen tapaus, mutta ei mennyt läpi :/
Englannin ja äikän osioissa on ollut aina luetunymmärtämistä. Matikassa on ollut ainakin prosentteja, muunnoksia, pinta-aloja, lääkelaskuja... Oisko ollut myös ekan asteen yhtälöitä, en muista, mutta sen vaikeampaa ei mun muistaakseni ole ollut :)
Miinusta pukkaa, mutta taisi miinuksen määrä vähän vaihdella. Olisiko matikassa ollut eri miinuksen määrä kuin muissa osioissa? En muista, kertokaa ketkä muistaa :)
Monena vuonna on pisteiden laskemisessa tullut ihmisille hassuja kiistelyitä keskustelufoorumeilla, kun osa lähtee laskemaan täysistä pisteistä alaspäin ja osa nollasta ylöspäin, jolloin tietenkin kaavat ovat vähän erilaisia. Osa ei ole miinustanut itseltään vääriä pisteitä, jos ovat lähteneet laskemaan ylhäältä alaspäin, vaan miinustaneet itseltään ainostaan ”rangaistus”miinukset :’D
Tsemppiä kaikille! Olen itse ollut kahdesti esivalintakokeessa, tokalla kerralla pääsin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tehnyt näitä kokeita joka tietäisi mitä pitää osata? Esim nuo taulukot ja luvut on tosi vaikeita ymmärtää, pitääkö osata vai onko enemmän tekstin ymmärrystä/soveltamista? Haen terkkariksi/sosionomiksi ouluun :)
Monialintatehtäviä.
Kaikki käsitteet kirjoitat erilliselle paperille selityksineen, niitä kyyyään ihan varmasti.
Samoin kaikki sellaiset nippelinappelit että "somalialaiset naiset käyttivät 12 % venäläisiä naisia enemmän äitiysneuvolan palveluja kun taas virolaistaustaiset kävivät 9 % somalialaisia enemmän lastenneuvolassa, mutta venäläiset käyttivän näitä palveluja 6 % enemmän kuin virolaiset"
Näistä kysytään aivan varmasti tyyliin, että käyttivätkä venäläiset naiset somalialaisia naisia a) enemmän b) vähemmän c) yhtä paljon lastenneuvolan palveluja.
Mulla oli printattuna kaikki ja marginaaleissa paljon merkintöjä + post-it lappusia ja irtopapereille just kaikkia käsitteitä jne.
Tee ekana alta pois matikka, suomi ja enkku ja sitten aineistotehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tehnyt näitä kokeita joka tietäisi mitä pitää osata? Esim nuo taulukot ja luvut on tosi vaikeita ymmärtää, pitääkö osata vai onko enemmän tekstin ymmärrystä/soveltamista? Haen terkkariksi/sosionomiksi ouluun :)
Monialintatehtäviä.
Kaikki käsitteet kirjoitat erilliselle paperille selityksineen, niitä kyyyään ihan varmasti.
Samoin kaikki sellaiset nippelinappelit että "somalialaiset naiset käyttivät 12 % venäläisiä naisia enemmän äitiysneuvolan palveluja kun taas virolaistaustaiset kävivät 9 % somalialaisia enemmän lastenneuvolassa, mutta venäläiset käyttivän näitä palveluja 6 % enemmän kuin virolaiset"
Näistä kysytään aivan varmasti tyyliin, että käyttivätkä venäläiset naiset somalialaisia naisia a) enemmän b) vähemmän c) yhtä paljon lastenneuvolan palveluja.
Mulla oli printattuna kaikki ja marginaaleissa paljon merkintöjä + post-it lappusia ja irtopapereille just kaikkia käsitteitä jne.
Tee ekana alta pois matikka, suomi ja enkku ja sitten aineistotehtävä.
Pääsin siis ekalla yrittämällä sosionomiksi. Jos pää ei kestä noita juttuja esivalinnassa, ei ala ole ehkä oikea, samanlaista soopaa se on koko koulutuskin.
Eri kouluissa on sitten muuten esivallinnan selvitettyään TODELLA erilaisia valintakokeita, mutta samalla pääsykokeella haetaan useampaan kouluun. Esim. Metropoliassa on ollut ryhmätehtävä, XAMK:ssa psykologin haastattelu. Voit siis päästä vaikka Metropoliaan haettuasi ensisijaisesti jonnekin vaikka Tampereelle ja käytyäsi siellä pääsykokeet, mutta ovi Tampereelle ei avautunut - pääsit silti Metropoliaan vaikka kävit ihan erilaiset pääsykokeet kuin kurssikaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän kun sivuilla luki että materiaali on noin 50 sivua ja ilmestyttyään käykin ilmi että on yli 70 sivunen... olisivat sitten laittaneet ennakkotiedon sivumäärän ylemmäksi jos eivät osaa pitää artikkelien määrää tarpeeksi alhaisena että pysyisi tuossa 50 sivussa
Otitko huomioon, että myös lähdeluettelot lisäävät artikkelien sivumäärää. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että noihin englanniksi käännettyihin abstrakteihin ei tarvitse pahemmin paneutua. Ei sitä luettavaa niin paljon loppujen lopuksi jää. Jos ennakkomateriaali tuottaa päänvaivaa, miettisin kaksi kertaa alalle hakemista. Sosiaali- ja terveysalan opinnoissa kahlataan loputtomiin läpi tuollaisia tutkimusartikkeleita koulutehtäviä ja yleistä oppimista sekä lopuksi myös opinnäytetyötä varten.
Otin huomioon, mutta joka tapauksessa ennakkoon ilmoitettu luku on huomattavasti pienempi kun tämä julkaistu materiaali. Enköhän tiedä mitä sieltä tuleman pitää, yhden ammatin jo lukeneena...
Kuukausi aikaa lukea 70 sivua, ei ole liikaa vaadittu... Esivalintakokeen jälkeenhän on vielä pääsykoe, jossa sivumäärä on helposti tuplat!
Muuten hyvä, mutta varsinaiseen pääsykokeeseen ei tule mitään materiaalia luettavaksi. Sielä on liikuntaosio, haastattelu ja pieni kirjallinen tehtävä, johon ei tarvitse lukea mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän kun sivuilla luki että materiaali on noin 50 sivua ja ilmestyttyään käykin ilmi että on yli 70 sivunen... olisivat sitten laittaneet ennakkotiedon sivumäärän ylemmäksi jos eivät osaa pitää artikkelien määrää tarpeeksi alhaisena että pysyisi tuossa 50 sivussa
Otitko huomioon, että myös lähdeluettelot lisäävät artikkelien sivumäärää. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että noihin englanniksi käännettyihin abstrakteihin ei tarvitse pahemmin paneutua. Ei sitä luettavaa niin paljon loppujen lopuksi jää. Jos ennakkomateriaali tuottaa päänvaivaa, miettisin kaksi kertaa alalle hakemista. Sosiaali- ja terveysalan opinnoissa kahlataan loputtomiin läpi tuollaisia tutkimusartikkeleita koulutehtäviä ja yleistä oppimista sekä lopuksi myös opinnäytetyötä varten.
Otin huomioon, mutta joka tapauksessa ennakkoon ilmoitettu luku on huomattavasti pienempi kun tämä julkaistu materiaali. Enköhän tiedä mitä sieltä tuleman pitää, yhden ammatin jo lukeneena...
Kuukausi aikaa lukea 70 sivua, ei ole liikaa vaadittu... Esivalintakokeen jälkeenhän on vielä pääsykoe, jossa sivumäärä on helposti tuplat!
Muuten hyvä, mutta varsinaiseen pääsykokeeseen ei tule mitään materiaalia luettavaksi. Sielä on liikuntaosio, haastattelu ja pieni kirjallinen tehtävä, johon ei tarvitse lukea mitään.
Ainakin tonne turun amk oli ensihoito linjalle aika paljon luettavaa itse pääsykokeeseen...
Koe pelottaa hirveesti! Varsinkin just toi kolmas teksti, en edes ymmärtänyt vielä kunnolla mikä rutiiniammatti on. Missä ootte käyneet tulostamassa nää materiaalit, en jotenkin kehtaisi mennä kirjastoon tulostamaan n. 70 sivua? 😅
Vierailija kirjoitti:
Koe pelottaa hirveesti! Varsinkin just toi kolmas teksti, en edes ymmärtänyt vielä kunnolla mikä rutiiniammatti on. Missä ootte käyneet tulostamassa nää materiaalit, en jotenkin kehtaisi mennä kirjastoon tulostamaan n. 70 sivua? 😅
Tulostin kotona..
Oamkiin ei ainakaan ole ollut mitään pääsykoemateriaalia.
Mukava, että on taas tehty tää keskusteluryhmä. Minä hain viime vuonnakin ja jäin varasijoille. Nyt sitten uudestaan hakemaan. Kiva samalla jutella täällä muiden lukemisesta ja ajatuksista hausta.
Vierailija kirjoitti:
Itelläki meni joku pari lukukertaa ennenkuin alkoi hahmottamaan tekstiä, mutta itellä auttoi kun merkkas ylös alkuun just sen et rutiiniammatti = tietokoneilla korvattava,selkeitä sääntöjä ja ei-rutiini=esim johtaminen ja ihmisten välinen vuorovaikutus... ja tosta ei rutiinista oli vielä abstrakti ja palveluammatit
Itse ekaa kertaa hakemassa. Kolmas teksti ehdottomasti vaikein. Motivaatiota löytyy lukemiseen, ja olen googlettanut kaikkia mahdollisia käsitteitä. Esim. Käsite preemio on ihan hakusessa, mitä tarkoittavat palkkapreemiot ja ammattipreemiot? Miten käsitätte kyseiset? :)
Help kirjoitti:
Itse ekaa kertaa hakemassa. Kolmas teksti ehdottomasti vaikein. Motivaatiota löytyy lukemiseen, ja olen googlettanut kaikkia mahdollisia käsitteitä. Esim. Käsite preemio on ihan hakusessa, mitä tarkoittavat palkkapreemiot ja ammattipreemiot? Miten käsitätte kyseiset? :)
Preemio=hintalisä, lisähinta
Täällä ollaan tokalla kierroksella, eli yritin 2018 keväällä enkä läpäissyt esivalintakoetta. Nyt aloittelen aineiston lukemista...
Eliittilukio-artikkeli vaikutti ensin yksinkertaiselta mutta kyllä vaan siitäkin varmaan saa vaikeita kysymyksiä... :-(
Vierelläkulkija kirjoitti:
Eliittilukio-artikkeli vaikutti ensin yksinkertaiselta mutta kyllä vaan siitäkin varmaan saa vaikeita kysymyksiä... :-(
Mietin kans samaa, koska on niin "estemaattinen" tutkimus 🙄
Tuntuu että tänä vuonna aineisto on vaikeampitajuista kuin viime vuonna. Viimeksi tajusin ihan hyvin mitä luin, mutta nyt pitäisi ymmärtää tilastotieteen juttuja ja kaikkea jotta tajuaisi...
Eliittilukio artikkeli on mielestäni kaikista vaikein. Todella tylsää ja vaikeaa tekstiä.
Olen vähän kahden vaiheilla että hakisiko vielä tänä vuonna amkiin. Olen nyt opiskelemassa lh-tutkintoa ensimmäistä vuotta, valmistuminen olisi suunnilleen 1,5v päästä. Työkkäri maksaa koulutuksesta päivärahaa 24 kuukauden ajalta eli rahahuolia ei ole. Jos opiskelen tämän ammatin loppuun ja pyrin sitten korkeakouluun, joutuisin heti aloittamaan opintorahalla kituuttamisen. Jos taas tänä syksynä pääsisi opiskelemaan, jäisi vielä yli 12kk päivärahakuukausia jäljelle.
Toisaalta en haluaisi lähteä tuolta nykyisestä koulusta. Siellä on niin hyvä yhteishenki ja suhteellisen helppoa ja rentoa.
Korkeakoulututkinto kiinnostaisi siksi, että siellä on laajemmat ja paremmat työllistymismahdollisuudet sekä isompi palkka.