Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saksan terveydenhoito sen kuin paranee; käyntimaksuja ei enää ole

Vierailija
27.03.2013 |

Olipa yllätys, kun kävin lääkärillä muutama viikko sitten: Ei enää käyntimaksuja ollenkaan eikä edes erikoislääkäreille. Ja tämä kaikki tietenkin yksityislääkärin vastaanotolla, kuten Saksassa kaikki käyvät.

Ja palkkakuitissakaan ei ole mitään muutosta sairasvakuutusmaksuun. Hienoa !. Suomessa tällainen olisi kuukausien kädenvääntö ja kaikki puolueet ruikuttaisi kunniaa itselleen. 

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kokemukset. Tosiaan kiitettävästi toimii ja erinomaiset on nuo erikoislääkäripalvelut ja maksutta kaikki.

Vierailija
2/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai onko Saksassa ollut käyntimaksut? Tässä etelänaapurissa niitä ei ole ollut ainakaan sen reilu 12 vuoden aikana, kun itse olen täällä asunut, ei yleis- tai erikoislääkärille. Ja lääkkeistä menee vain reseptimaksu apteekkiin, olisko jotain 4 euron luokkaa...:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:24"]

Ai onko Saksassa ollut käyntimaksut? Tässä etelänaapurissa niitä ei ole ollut ainakaan sen reilu 12 vuoden aikana, kun itse olen täällä asunut, ei yleis- tai erikoislääkärille. Ja lääkkeistä menee vain reseptimaksu apteekkiin, olisko jotain 4 euron luokkaa...:)

[/quote]

Ai jaa, en tiennytkään ! Itävallassa vai Sveitsissäkö asut ?.

Tottunut muutenkin Suomen jälkeen, että homma toimii ja lääkkeet on halpoja, täälläkin max. 10-15 €.

Vierailija
4/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk:n periodi 10 euroa oli se entinen maksusysteemi, jota oli muutaman vuoden ajan (sitä ennen ilmainen). Sen periodin sisällä sai sitten käydä sillä samalla maksulla. Mutta vuoden alusta se periodimaksu nyt sitten poistettiin.

Vierailija
5/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan muuttaa takaisin Saksaan... Muistan, kun siellä asuttiin, miten vaivatonta lääkärillä käyminen oli. Sai itse valita, minne meni, varata ajan. Silloin maksoi vain 10 euroa toimistomaksu. Kaikki testit ja kokeet ja kaikki sisältyi samaan. Ja lääkkeetkään ei paljoa maksaneet.

Nyt Suomessa ensin jonotat puhelimessa puoli tuntia, että pääsee terveyskeskuksen vastaanottovirkailijan kanssa varaamaan aikaa terveydenhoitajalle. Sitten istut ja odotat, että näet terveydenhoitajan. Joka ei osaa sanoa mitään mihinkään - paitsi sen, että sille päivälle ei ole enää lääkäriaikoja, tule huomenna uudelleen - tai huomennahan sä voit olla jo terve.

Ja sama ruljanssi seuraavana aamuna.

Vierailija
6/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:28"]

3 kk:n periodi 10 euroa oli se entinen maksusysteemi, jota oli muutaman vuoden ajan (sitä ennen ilmainen). Sen periodin sisällä sai sitten käydä sillä samalla maksulla. Mutta vuoden alusta se periodimaksu nyt sitten poistettiin.

[/quote]

Olen asunut vasta 5 vuotta täällä ja en ole tuota maksuttomuutta kokenutkaan...

Vierailija
7/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:24"]

[/quote]

Ai jaa, en tiennytkään ! Itävallassa vai Sveitsissäkö asut ?.

Tottunut muutenkin Suomen jälkeen, että homma toimii ja lääkkeet on halpoja, täälläkin max. 10-15 €.

[/quote]

Joo, ei maksa mitään mutta lääkärin toki pitää kuulua sun omaan sairaskassaan. Suurin osa kyllä ottaa kaikkien kassojen asiakkaat. Sittenhän on myös lääkäreitä, jotka ei kuulu kassaan ja silloin pitää maksaa itse - tosin siitä ilmeisesti saa jonkun palautuksen myöhemmin. Saksassa varmaan on suurin piirtein samoin?

Minusta parasta on se, että aamupäivällä voi mennä aikaa tilaamatta vastaanotolle ja jos sitten ajan haluaa, niin niitä annetaan iltapäiviksi. Hoitoon pääsee käytännössä heti, vaikkei olisi kiireellinenkään asia.

Koskeekohan tuo uudistus teillä koko liittovaltiota, vai onko osavaltiokohtainen? Joka tapauksessa kiva uudistus teillekin. Itse en onneksi ole paljon lääkäreitä tarvinnut, mutta tuumin josko sellaisen täydellisen terveystarkastuksen menisin tekemään..

Minä olen Itävallassa :)

Vierailija
8/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä, että miksi täällä suomalaisella palstalla täytyy olla aina hehkuttamassa kuinka Saksassa sitä ja tätä... Hienoa teille, mutta mitä se liittyy meihin 99,9 % palstan lukijoista? Onko ideanasi, että me kaikki muuttaisimme Saksaan vai mikä on pointti?

Kannattaa muistaa, että Saksa on hiukan eri kokoluokan talous kuin  Suomi, jossa on pärjättävä 6 milj ihmisen verotuloilla. Paljonko Saksassa olikaan asukkaita? Kertoisiko joku..?

Eli kertokaa mulle näiden aloitusten pointti? Pitäisikö mun nyt harmitella, että voi voi kun en asu Saksassa ja kyllä tämä Suomi on huono maa. Mitä? Mitä Mitä?

Vierailija
9/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi yksityislääkärit olla ilmaisia? Ymmärrän kyllä julkisen terveydenhuollon ja työterveyshuollon maksuttomuuden.

Vierailija
10/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:34"]

Mä taidan muuttaa takaisin Saksaan... Muistan, kun siellä asuttiin, miten vaivatonta lääkärillä käyminen oli. Sai itse valita, minne meni, varata ajan. Silloin maksoi vain 10 euroa toimistomaksu. Kaikki testit ja kokeet ja kaikki sisältyi samaan. Ja lääkkeetkään ei paljoa maksaneet.

Nyt Suomessa ensin jonotat puhelimessa puoli tuntia, että pääsee terveyskeskuksen vastaanottovirkailijan kanssa varaamaan aikaa terveydenhoitajalle. Sitten istut ja odotat, että näet terveydenhoitajan. Joka ei osaa sanoa mitään mihinkään - paitsi sen, että sille päivälle ei ole enää lääkäriaikoja, tule huomenna uudelleen - tai huomennahan sä voit olla jo terve.

Ja sama ruljanssi seuraavana aamuna.

[/quote]

Tuttu Suomessa sanoi, että varausajat on jotenkin klo 8-9 tai 8-10 ja poikkeuksetta menet automaattisen puhelinvastaajan kautta jonoon ja viitseliäisyydestä/tuurista on kiinni, että saat elävän henkilön puhelimeen 1-3 pv:n sisällä. Sen jälkeen saat ajan n. 3 vkon päähän ja hammaslääkärin 3 kk:n päähän.

Luoja sentään ja joku vielä uskoo, että tuollainen terveydenhoitojärjestelmä on muka maailman parhaasta päästä !

Vierailija
11/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan varma ole, kuinka kauan tätä maksusysteemiä kokeiltiin nyt sitten, ehkä 7 vuotta? Olen asunut täällä tosi kauan ja muistan kyllä, ettei maksua ollut ennen, eikä sitä ollut kuulemma ollut koskaan kuin näinä muutamana vuotena.

Vierailija
12/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan varma ole, kuinka kauan tätä maksusysteemiä kokeiltiin nyt sitten, ehkä 7 vuotta? Olen asunut täällä tosi kauan ja muistan kyllä, ettei maksua ollut ennen, eikä sitä ollut kuulemma ollut koskaan kuin näinä muutamana vuotena.

Vierailija
13/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:38"]

Tuttu Suomessa sanoi, että varausajat on jotenkin klo 8-9 tai 8-10 ja poikkeuksetta menet automaattisen puhelinvastaajan kautta jonoon ja viitseliäisyydestä/tuurista on kiinni, että saat elävän henkilön puhelimeen 1-3 pv:n sisällä. Sen jälkeen saat ajan n. 3 vkon päähän ja hammaslääkärin 3 kk:n päähän.

Luoja sentään ja joku vielä uskoo, että tuollainen terveydenhoitojärjestelmä on muka maailman parhaasta päästä !

[/quote]

Olen asunut 20 vuotta Saksassa, eikä minulla ole tuollaisia kokemuksia.

Vierailija
14/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:37"] Joo, ei maksa mitään mutta lääkärin toki pitää kuulua sun omaan sairaskassaan. Suurin osa kyllä ottaa kaikkien kassojen asiakkaat. Sittenhän on myös lääkäreitä, jotka ei kuulu kassaan ja silloin pitää maksaa itse - tosin siitä ilmeisesti saa jonkun palautuksen myöhemmin. Saksassa varmaan on suurin piirtein samoin?Minusta parasta on se, että aamupäivällä voi mennä aikaa tilaamatta vastaanotolle ja jos sitten ajan haluaa, niin niitä annetaan iltapäiviksi. Hoitoon pääsee käytännössä heti, vaikkei olisi kiireellinenkään asia.Koskeekohan tuo uudistus teillä koko liittovaltiota, vai onko osavaltiokohtainen? Joka tapauksessa kiva uudistus teillekin. Itse en onneksi ole paljon lääkäreitä tarvinnut, mutta tuumin josko sellaisen täydellisen terveystarkastuksen menisin tekemään..Minä olen Itävallassa :)[/quote]

Joo, saman suuntaista eli ainakin tähän asti lääkärivastaanotot (2 kpl + hammaslääkäri) on hyväksynyt kassani välittömästi. En tiedä onko tuo muutos osavaltiokohtainen, koska en ole kyllä huomannut mitään uutisointia asiasta.

Vierailija
15/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä, että miksi täällä suomalaisella palstalla täytyy olla aina hehkuttamassa kuinka Saksassa sitä ja tätä... Hienoa teille, mutta mitä se liittyy meihin 99,9 % palstan lukijoista? Onko ideanasi, että me kaikki muuttaisimme Saksaan vai mikä on pointti?

Kannattaa muistaa, että Saksa on hiukan eri kokoluokan talous kuin  Suomi, jossa on pärjättävä 6 milj ihmisen verotuloilla. Paljonko Saksassa olikaan asukkaita? Kertoisiko joku..?

Eli kertokaa mulle näiden aloitusten pointti? Pitäisikö mun nyt harmitella, että voi voi kun en asu Saksassa ja kyllä tämä Suomi on huono maa. Mitä? Mitä Mitä?

[/quote]

Ihmettelen Suomen terveydenhoitojärjestelmän huonoutta, siinä se.

Vierailija
16/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on, tämä Suomen "ilmainen" terveydenhoitojärjestelmä on kaikkea muuta. Yhden lapsen kanssa olemme ravanneet kuulokeskuksessa, korvapolilla ja suupolilla (oikomishoitoja), tämän kevään aikana käyntejä tulee 11. Polimaksu 27,50 €/kerta, eli yli 300 euroa menee pelkästään niihin. Lisäksi sairaalaan matkaa 40 km, joten matkoihin menee n. 10 €/kerta. Tuohon päälle tulonmenetykset, koska aikoja on niukalti ja on pakko ottaa se minkä saa, vaikka keskellä päivää. Matkat vievät yhteensä tunnin ja tuolla kuulokeskuksessa saattaa mennä reilu pari tuntia, eli puoli työpäivää voi mennä kun kuskaan lapsen koululle ja ajan työpaikalle. Onneksi on edes auto, julkisilla menisi koko päivä.

Ihan niin pienituloinen en ole, että saisin toimeentulotukea, mutta nämä käynnit ovat todella kiristäneet taloutta. Tiedän että todellisiin kustannuksiin nähden maksan naurettavan vähän, mutta en missään nimessä sanoisi että Suomen kannattaa kehua terveydenhoidollaan.

Vierailija
17/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saksassa on n. 80 miljoonaa asukasta.

Suomessa voitaisiin nuo terveydenhoitopalvelut hoitaa ihan yhtä hyvin, jos järjestelmää muutettaisiin. Mutta täällä ei uskalleta tehdä mitään ratkaisuja. Saksan järjestelmä on tehokkaampi ja maksaa vähemmän. Suomen järjestelmä on tehoton ja kallis, meillä menee rahoja ihan kankkulan kaivoon.

Suhteessa Saksan valtio saa varmaan saman verran niitä verorahoja kuin Suomikin. Jos on enemmän maksajia, on myös enemmän käyttäjiä. Meillä vaan ei voida myöntää, että jossain on asiat tehty paremmin ja me voitaisiin ottaa siitä oppia. Meillä vaan toistetaan sitä harhaa, että meillä on kaikki parhaiten maailmassa - silloin ei tule koskaan muutostakaan.

Vierailija
18/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä olevalle ihmettelijälle: Saksan väkiluku löytyy esim. Wikipediasta, jos sitä ei muuten tiedä.

Miksi tulet lukemaan ja kommentoimaan ketjua, joka ei sinua kiinnosta?  Tämä ketju kiinnostaa varmaan kuitenkin muita ulkosuomalaisia ja tuskin se sinulta mitään on pois.

Vierailija
19/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:41"] 

Olen asunut 20 vuotta Saksassa, eikä minulla ole tuollaisia kokemuksia.

[/quote]

Siis, Suomessa tuollaista "laatua" saat yrittäessäsi lääkärille.

Vierailija
20/110 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksiin pääsee myös nopeasti. Lasten nielurisat leikattiin nopeassa tahdissa, samoin viisaudenhampaat ja anopin polvet. Kun soitin kilpirauhassairauksiin erikoistuneelle lääkäriasemalle viime perjantaina vastaanottoihminen pahoitteli, ettei aikoja ole enää maaliskuulle, vasta huhtikuun alussa.