Muita joiden puoliso on elänyt täysin erilaisen elämän kuin sinä?
Onko täällä muita jotka tulette täysin eri taustoista? Ja oletteko silti samalla aaltopituudella? Itse asun yhdessä poikaystäväni kanssa. Olemme samanikäisiä (25 v) ja olemme olleet yhdessä kohta jo viisi vuotta. "Ongelma" on se että tulemme täysin eri taustoista. Hän tulee hyvätuloisesta akadeemisesta perheestä eikä ole kokenut suurempia vastoinkäymisiä elämässä niinpä hän on myös arjessa positiivinen, uskoo maailman hyvyyteen ja siihen että kaikki aina järjestyy. Hänellä on laaja ystäväpiiri. Minä taas kasvoin yksinhuoltajaäidin ja kahden sisaruksen kanssa, perheeni oli köyhä ja minua kiusattiin rankasti koulussa. Isälläni oli lapsuudessani mielenterveysongelmia. Tuloksena olen epävarma ja itsetunnoton. Pelkään tulevaisuutta. Haluan kovasti olla normaali yhteiskunnan jäsen, opiskelen yliopistossa ja yritän aina hankkia kesätöitä, mutta aina tulee tunne että en tule pärjäämään. Ajattelen että vaikka selviäisin opiskelusta en tule selviämään työelämässä. Olen herkkä ja ajattelen olevani surkea kaikessa. Huolehdin aina tulevaisuudesta. Kun on kyse esim rahasta, poikaystävä ei ole ollenkaan huolissaan. Saammehan opintotukea ja opintolainaa ja työskentelemme kesät. Minä taas mietin tulevaisuutta "laina pitää maksaa takaisin.. mitä jos emme saakaan töitä" jne. Vaikka rahaa on hyvin elämiseen pelkään aina jotain yllättävää skenaario X:ää joka ajaa meidät tyyliin kadulle. Miten päästä tästä ahdistuksesta eroon ja olla normaalimpi niin kuin avopuolisoni? Hän yrittää kyllä ymmärtää minua mutta mahtaa olla raskasta elää tällaisen epävarman, tulevaisuutta pelkäävän ihmisen kanssa.
Kommentit (23)
Aloittajan kaltainen tilanne meillä. Mä oon kasvanut pumpulissa, turvallisissa oloissa ja oon aina positiivinen ja jos vastoinkäymisiä tulee, en ota miitä kauhean vakavasti vaan porskutan eteenpäin. Kyl täs elämässä aina selviää. Kai se on kotoa tullut. Vaimon lapsuudessa alkoholisti-isä, rahahuolia, pelkoa väkivallasta kotona jne. Koulukiusaamista, joukkoon kuulumattomuuden tunnetta.. Välillä ärsyttää kun hän ei voi olla yhtä luottavainen tulevaisuuteen ja itseensä kuin minä. Erityisesti häntä tuntuu huolettavan että lapsemme saavat paremman lapsuuden kuin itse sai ja ettei toista omia traumojaan lapsille.. Noh, olen sanonut että pidän kyllä huolen et meidän perheessä kasvetaan niin kuin itsekin kasvoin lapsena, turvallisessa ympäristössä ilman huolia tai pelkoja.
Että joo, sanoisin että todella erilaisista lähdökohdista voi päätyä yhteen ja perustaa onnellisen tulevaisuuden yhdessä :)
Ryhdy pitämään budjettia ja elä sen mukaisesti. Tee aina vuodeksi kerrallaan ja päivitä sitä tarpeen mukaan. Jos olet tekemässä hankinnan, joka ei mahdu budjettiisi, mieti etukäteen, mistä kaikesta budjetoidusta sun on mahdollista nipistää ja kuinka monta kuukautta sun on niistä menoista nipistettävä, jotta sulla on hankintaasi varaa. Mieti myös, onko järkevämpää nipistää ensin ja säästyneillä rahoilla tehdä hankinta vai onko kyseessä hankinta, jota tarvitset ennenkuin rahat on kasassa (esim auto työmatkoja varten). Muista myös budjettia tehdessäsi laittaa joka kuukaudelle menoiksi jokin tietty summa, jonka siirrät aina toiselle tilille säästöön. Mieluiten tilille, johon et hanki sen paremmin pankkikorttia kuin verkkopankkitunnuksiakaan eli käyttääksesi säästämiäsi rahoja sun on marssittava pankin konttoriin. Pyöristä budjetissasi menot aina yläkanttiin ja tulot alakanttiin.
Taloudellinen turvattomuus johtuu hyvin usein epävarmuudesta. Maaliskuussa ei ole mitään hajua, paljonko elokuussa on tuloja ja menoja. Kun alat pitämään budjettia, näet jo hyvissä ajoin, mitkä kuukaudet vuodessa tulee olemaan kaikista tiukimmat ja pystyt reagoimaan niihin hyvissä ajoin ja esim valitsetkin kevätkenkiä ostaessasi sittenkin edullisemmat, vaikka juuri sillä hetkellä tilillä olisi rahaa kalliimpiinkin. Kun tiedät, että erotuksen tarvitset kuitenkin elokuussa, on ostopäätös helpompi.
Luepa tuo aloitus ihan ajatuksella ja huomaat, että se on pelkkää syyttelyä. Sinä olet kaksinkertainen uhri: ensin lapsuutesi aiheutti vaikka mitä ja sitten miehelläsi onkin ihan toisenlaiset kokemukset, joista häntä syyllistät (ihan totta, juuri niin teet).
En leimaa sinua masentuneeksi tai mielenterveysongelmaiseksi, ainoastaan ihmiseksi, joka ei suostu ottamaan vastuuta elämästään ja syyttää oman elämänsä "sankareita" kyvyttömiksi ymmärtämään kaltaisiasi valittajia.