Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käytännössä pääsit sairaseläkkeelle? Pitikö tehdä jotain radikaalia?

Vierailija
05.10.2023 |

Miehelläni on useita perussairauksia, ja fyysinen ja psyykkinen kunto alenee koko ajan, eläkkeeseen on vielä muutama vuosi.
Hän on nykyisessä työssään ollut lähemmäs 30 vuotta, sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta vuorotyötä.
Viimeisten vuosien aikana on sitten niitä sairauksia alkanut tulla, ja mies ei ole enää henkisestikään sama mies jonka kanssa naimisiin menin 23 vuotta sitten.
Viime vuodet on menneet lääkäreissä hypäten, sairaslomia todella usein, mutta nykyään eivät anna kuin muutaman päivän kerrallaan vaikka mitä olisi käynyt. Työpaikalla on asiaa yritetty auttaa siten että työaikaa on hiukan laskettu ja yövuoroja on enää harvoin.

Tämä stressaa minuakin todella paljon, minä pelkään koko ajan, että milloin töissä sattuu jotain, tai kotona vaan sekoaa, tulee joku psykoosi kun psyyke pragaa lopullisesti, tai ottaa ja kuolee johonkin slaagiin ja jään ala-ikäisten lasten kanssa leskeksi.

Tekisi mieli itse ottaa hänen lääkäreihinsä yhteyttä, ja kertoa minkälaista kotona oikeasti on katsoa hänen kärsimystään, ja että miten hän on muuttunut siitäkin minkälainen oli vaikka 10 vuotta sitten.
Mies odottaa että työterveyslääkäri tekisi B-lausunnon ja suosittelisi eläkettä, mutta en tiedä tekevätkö ne pyytämättä koskaan sellaista. Jos minä olisin hän, olisin itse täytellyt hakemuksen jo aikoja sitten.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle radikaaleinta oli varmaan se, että olin kahdessa jaksossa yli puoli vuotta sairaalassa. Muuten ei tarvinnut kuin käydä kerran vuodessa uusimassa kuntoutustuki.

Vierailija
2/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos be on syöpä tms niin EHKÄ

Ei sinne eläkkeelle pääse lorvkmaan

Mies alkali on urheilla ja ruoka kuntoon- ei sokeria ja voita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda

Ei se sun mies pääse eläkkeelle kun on työkykyä

Vierailija
4/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se riitä että sinä pelkäät jotain tapahtuvan.

Minä, no minä olin oma itseni ja vietiin väkisin hoitoon jne. Että siinä mielessä voisithan sepitellä juttuja ja toimittaa hullujenhuoneelle.

Tuttavasta taas, selitteli työkyvynarviossa tahallaan tehneensä mitä sattuu, kuten esim. ruoanlaitossa heittäneensä korkit roskikseen yms. Epäilen ettei se ihan ollut syynä vaikka niin väittikin.

Vierailija
5/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää ottaa vastuu terveydestään eikä kuvitella etta pääsee eläkkeelle

Vierailija
6/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla jokunen vuosi eläkeikään, kun ilmeni syöpä ja niissä hoidoissahan sitä aikaa kului ja tulin todella työkyvyttömäksi. Sairastuin myös muihin sairauksiin mm sydän ja keuhkot eikä se mielenterveyskään ollut enää kaksinen. Pari vuotta meni ennenkuin tuli työkyvyttömyyseläke.

Ehkäpä voisit todellakin yrittää päästä omaisena sinne hoidonsuunnitteluun tai lääkäriin yleensä hänen kanssaan.

Hän taitaisi tarvita tutkimuksia myös masennukseen. Kuulostaa, että kotiväkikin kärsii jo tilanteesta.

Vierailija
7/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu selkävaivainen pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle pari kuukautta ennen kuin täytti 60v. Sitä ennen oli ollut 3 vuotta saitauslomalla ja hakenut eläkettä 3 kertaa ja hakemus oli aina hylätty.

Hänelle siis kirjoitettiin ne viimeiset 3 vuotta saikkua aina vuodeksi kerrallaan koska hän ei todellakaan ollut työkykyinen, ja hänen lääkäri sanoi että eläkkeelle pääsee helpommin sinä vuonna kun täyttää 60.

Vierailija
8/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42-vuotias ja tulesvaivojen takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Itse jouduin eläkkeelle, se oli kova paikka. Nyt olen löytänyt kevyen työn jota pystyn tekemään muutaman päivän viikossa ja haaveilen että pystyn sitä tekemään jatkossakin. Periaatteessa työterveyslääkärin pitäisi ottaa asiasta kiinni ja järjestää kolmikantaneuvottelu. Ensin kokeillaan kaikki keinot, työn kevennys jne. Jos ei sekään auta niin uudelleen kouluttautuminen, jos sekään ei auta niin eläke.

Vierailija
9/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla jokunen vuosi eläkeikään, kun ilmeni syöpä ja niissä hoidoissahan sitä aikaa kului ja tulin todella työkyvyttömäksi. Sairastuin myös muihin sairauksiin mm sydän ja keuhkot eikä se mielenterveyskään ollut enää kaksinen. Pari vuotta meni ennenkuin tuli työkyvyttömyyseläke.

Ehkäpä voisit todellakin yrittää päästä omaisena sinne hoidonsuunnitteluun tai lääkäriin yleensä hänen kanssaan.

Hän taitaisi tarvita tutkimuksia myös masennukseen. Kuulostaa, että kotiväkikin kärsii jo tilanteesta.

Kyllä on ollut selkeästi masentunut jo vuosia, ahdistusta, uupumusta. 

Ei ole minua uskonut, mutta sitten lääkärissä täytti masennustestit, ja sanoi että itsekin järkyttyi miten paha tilanne oli. Käy jollain ammattilaisella juttelemassa, ei kuulemma auta mitään. 

Aina kun pitää mennä parin päivän päästä töihin, on kiukkuinen, ei saa unta, käy yöllä kävelyllä kun ahdistaa. Vuosilomaa ei saa kerralla pitää kuin kolme viikkoa, eikä sinä aikana ehdi palautua.

Vierailija
10/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 v. sain sairaseläkkeen. 59v. sairastuin jäin sairaslomalle kylläkin kaksi työkokeilua ja kuntoutuksia 2 kpl. Nyt 63v. ja oli helpotus päästä sairaseläkkeelle.

Vierailija
11/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu selkävaivainen pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle pari kuukautta ennen kuin täytti 60v. Sitä ennen oli ollut 3 vuotta saitauslomalla ja hakenut eläkettä 3 kertaa ja hakemus oli aina hylätty.

Hänelle siis kirjoitettiin ne viimeiset 3 vuotta saikkua aina vuodeksi kerrallaan koska hän ei todellakaan ollut työkykyinen, ja hänen lääkäri sanoi että eläkkeelle pääsee helpommin sinä vuonna kun täyttää 60.

No sitä olen miehelle sanonut, että alkaa olla siinä iässä ettei enää yritetä kouluttaa uudelleen. Katuu kun ei nuorempana lähtenyt opiskelemaan, nyt ei näe siinä enää järkeä kun on jo niin vanha ja sairas, ettei ehtisi enää saada uusia töitä. Olen kyllä sanonut että mitä väliä sillä on, jos se taloudellisesti onnistuisi, niin kivempaa opiskelu on kuin se työ jota inhoaa ja joka vaan sairastuttaa lisää.

Vierailija
12/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos be on syöpä tms niin EHKÄ

Ei sinne eläkkeelle pääse lorvkmaan

Mies alkali on urheilla ja ruoka kuntoon- ei sokeria ja voita

Sinä voisit laittaa korkin kiinni pitkäksi aikaa.

Vierailija
13/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eihän sun miehesi työkuntoiselta vaikuta enää. Hänen kannattaa nyt varata ajan työterveyslääkärille ja käydä tilanne kunnolla läpi. Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea omin päin, tarvitaan lääkärin B-lausunto.

Kaikkea hyvää Teille!

Vierailija
14/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei sairastuta ollenkaan

Ei ole työn syy etta hankki itselleen sopimattoman duunin

Vierailija
15/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ei sairastuta ollenkaan

Ei ole työn syy etta hankki itselleen sopimattoman duunin

Kyllä tuollainen työ sairastuttaa, ihan tutkitusti. Pitkät työvuorot on terveydelle erittäin vaarallisia, varsinkin kun koko ikänsä on tehnyt. Ja henkisesti työ on myös raskasta, koskaan ei ole mitään positiivista, pelkkää elämän nurjaa puolta päivästä toiseen toinen toistaan surullisempia kohtaloita, minä en tekisi tuota työtä vuottakaan, mutta hänellä on ollut perheen elättäjän taakka ja velvollisuudentunto. Ei ole voinut tyhjänpäällekään heittäytyä. Olen parhaani mukaan yrittänyt auttaa ja tukea. Olen jopa sanonut nyt, että jäät vaan pois, irtisanoudut, kyllä me jotenkin pärjätään. Mutta viime talvi oli niin paha, että ei uskalla millään kun on vielä lapsia kotona.

Vierailija
16/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eihän sun miehesi työkuntoiselta vaikuta enää. Hänen kannattaa nyt varata ajan työterveyslääkärille ja käydä tilanne kunnolla läpi. Työkyvyttömyyseläkettä ei voi hakea omin päin, tarvitaan lääkärin B-lausunto.

Kaikkea hyvää Teille!

Ei, ei ole minunkaan mielestäni. Hän käy melko usein työterveydessä kun on noita sairauksia useampi, mm. tulehduksellinen reuma. On ollut kolmikantaneuvotteluja jo useamman kerran, ja tosiaan työtunteja on vähän vähennetty ja yövuorot lähes kokonaan pois, kun niistä toipumiseen menee monta päivää. 

Kiitos tsempeistä! Turhauttaa vaan itseä niin... jos minä olisin hän, löisin nyrkkiä pöytään sekä töissä että lääkärillä, että en saatana jaksa enää. Hänellä on ammattiylpeys esteenä. Kun oikeasti tämä on mullekin jo suuri rasite. Minä näen että hän on kuin viritetty jousi, ei se loputtomiin kestä, ja siitä nämä kaikki fyysisetkin sairaudet kertoo, että elimistö on hälytystilassa. Toki myös paljon sukurasitetta tiettyihin sairauksiin.

Vierailija
17/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ellei ole aivan raato. Ja silloinkin pitää olla suostunut kaikenmaailman masennuslääkkeisiin, terapioihin, sähköshokkihoitoihin ja mitä näitä nyt onkaan. Sen jälkeen vasta alkaa kuntoutusjakso.

Eli kuntouttava orjatyötoiminta ilman palkkaa. Jos et suostu, tuet lakkaa. Sen jälkeen oletkin sitten lopulta työtön työnhakija, jonka pitää hakea töitä vaikkei kukaan huoli raatoa töihin. Sekin on pakko, muuten tuet menee.

Mulla on tällaisia entisiä työkavereita. Fyysinen ja psyykkinen kunto meni töissä ja ovat nykyään työttömiä työnhakijoita. Ja todellakin käsketään kouluttautumaan uudelleen, vaikka ikää olisi jo lähes 60.

Eläkkeelle ei päästetä, vaikka työpaikkalääkäri ja entinen työnantajakin sitä puoltaa.

Kun se on se joku päättävien tahojen vakuutusyhtiön ylilääkäri joka ne päätökset tekee siellä jossain norsunluutornissa, näkemättä potilasta kertaakaan.

Vierailija
18/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi pitää varata aika työterveyslääkärille ja pyytää häntä tekemään lausunto eläkevakuutusyhtiölle. Sen lisäksi hänen kannattaa laittaa liitteeksi mitä kolmikantaneuvotteluissa on sovittu, pyytää tuloste muutaman viime vuoden sairauslomista palkanlaskennasta ja työnantajan lausunto, että mies ei enää selviä entisistä tehtävistään ja miten töitä on muokattu. Sitten hänen pitää tehdä hakemus huolella, sitä voi ruveta laatimaan vaikka heti. Hakemukseen kannattaa varata aikaa ja täyttää se hyvin huolellisesti. Siinä pitää kuvailla, millä tavalla työkyky on laskenut ja miten se rajoittaa elämää. Ei riitä, että kertoo "selkä on kipeä" vaan pitää kuvailla, miten selkäkipu vaikuttaa töissä ja vapaalla.

Vierailija
19/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun 4 h yössä ja olen töissä sijaisena.

Vierailija
20/22 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ellei ole aivan raato. Ja silloinkin pitää olla suostunut kaikenmaailman masennuslääkkeisiin, terapioihin, sähköshokkihoitoihin ja mitä näitä nyt onkaan. Sen jälkeen vasta alkaa kuntoutusjakso.

Eli kuntouttava orjatyötoiminta ilman palkkaa. Jos et suostu, tuet lakkaa. Sen jälkeen oletkin sitten lopulta työtön työnhakija, jonka pitää hakea töitä vaikkei kukaan huoli raatoa töihin. Sekin on pakko, muuten tuet menee.

Mulla on tällaisia entisiä työkavereita. Fyysinen ja psyykkinen kunto meni töissä ja ovat nykyään työttömiä työnhakijoita. Ja todellakin käsketään kouluttautumaan uudelleen, vaikka ikää olisi jo lähes 60.

Eläkkeelle ei päästetä, vaikka työpaikkalääkäri ja entinen työnantajakin sitä puoltaa.

Kun se on se joku päättävien tahojen vakuutusyhtiön ylilääkäri joka ne päätökset tekee siellä jossain norsunluutornissa, näkemättä potilasta kertaakaan.

Osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsee, kun työkyky on laskenut 2/5. Kokoeläkkeelle työkyvyn laskun pitää olla 3/5. Olen itse ollut työkyvyttömyyseläkkeellä muutaman vuoden, sitä ennen muutaman vuoden osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Kummatkin meni läpi ensi yrittämällä ja päätökset tuli nopeasti.