Mikko ja Anna ostivat tunkkaisen talon 70-luvulta ja remontoivat itse katosta lattiaan
Mun mielestä lopputulosta on aika...kauhea. Sekamelska, esim. lattiat erilaisia joka huoneessa, tapetit ja tehosteseinät aika karseat. Mutta toisaalta, itsellehään rakensivat ja näemmä itse tykkäävät.
En vaan tajua, miksi tästä piti joku juttu tehdä?
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/84254dd1-6e09-4b37-8511-6ba…
Kommentit (219)
Tyypillinen esimerkki, kun remontissa yhdistyvät trendien matkiminen ja huono maku.
Aivan kaamea.
Hirveä migreenivihreä tuo lastenhuone!
Olen vieläkin katkera kun äiti sisusti mulle vaaleanpunaisen huoneen pitsiverhoineen ja ja röyhelötyynyineen.
Olin jo 13-vuotiaana mustiin pukeutuva gootti.
Mun vanhemmat rakensivatitse omakotitalon aikoinaan ja jotenkin päättivät tunkea sinne kaikkea mikä oli heistä hienoa. Esim viittä eli lattimateriaalia. Eteinen olkkari ja keittiö olivat lähes samaa tilaa ilman ovia, mutta siihenkin saatiin jo laattaa, vaaleaa lankkua ja tummanruskeaa parkettia. Ihmettelin jo teininä, että mikä järki siinä oli. Tässä on vähän samaa mutta potenssiin sata myös seinät yms on värioksennusta ja lisäksi kaikesta oikein loistaa "alennuslaarista".
Mulla jotenkin harmittaa tosi paljon tämä heidän remontti, vaikka tottakai tärkeintä on että he ovat itse tyytyväisiä. Tuossa on mennyt niin moni asia pieleen ja suoraan sanottuna koko remontti oli melkoista rahanhaaskausta. Olisivatpa kysyneet jonkun ulkopuolisen ammattilaisen mielipidettä ennen remonttia niin monelta hölmöltä virheeltä olisivat säästyneet.
Itse olisin aloittanut vaihtamalla lattian yhtenäiseksi joka huoneeseen, seinät vaaleiksi, muutama hillitty tehosteseinä, ikkunanpielet ja katto valkoiseksi. Siihen mieluisat huonekalut niin tunnelma on kotoisa, mutta lopputulos olisi ollut huomattavasti siistimpi ja valoisampi ja myyminenkin jossain kohdassa roimasti helpompaa.
Kannattaa muuten muistaa sekin että ihmiset näkevät värit eri tavoin. Etenkin vihreä on sellainen jonka miespuoliset näkevät usein eri tavalla kuin naiset. Mun silmissä räikeän vihreä (esim. kirkas lime) on mieheni silmissä hillitty väri. Hän ei ole kuitenkaan siinä mielessä värisokea että esim. punainen ja vihreä tai sininen ja vihreä sekottuisi.
"Rustiikki" on uusi tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jotenkin harmittaa tosi paljon tämä heidän remontti, vaikka tottakai tärkeintä on että he ovat itse tyytyväisiä. Tuossa on mennyt niin moni asia pieleen ja suoraan sanottuna koko remontti oli melkoista rahanhaaskausta. Olisivatpa kysyneet jonkun ulkopuolisen ammattilaisen mielipidettä ennen remonttia niin monelta hölmöltä virheeltä olisivat säästyneet.
Itse olisin aloittanut vaihtamalla lattian yhtenäiseksi joka huoneeseen, seinät vaaleiksi, muutama hillitty tehosteseinä, ikkunanpielet ja katto valkoiseksi. Siihen mieluisat huonekalut niin tunnelma on kotoisa, mutta lopputulos olisi ollut huomattavasti siistimpi ja valoisampi ja myyminenkin jossain kohdassa roimasti helpompaa.
Myyminen ja myyminen... Huoh, itselleen ne teki eikä myyntiin. Miksi itselle mieluinen olisi joku virhe? Sun "hillitty ja valkoinen" on monelle muulle ällötys.
Eräs ystäväni aikoinaan miehensä kanssa sisusti talon niin että jokaisen mieltymykset näkyi, lopputulos:
Synkkä mustavoittoinen miesluola tummine baaritiskeneen kellarissa
Makkarissa violetit seinät
Lastenhuoneessa keltaiset apinatapetit ja siniseksi maalattu katto
Kun sitten erosivat ja talo meni myytiin, moni ostajaehdokas pakeni tämän persoonallisen kodin nähtyään :D Makkarissa oli vielä lasiovet ja se violetti oikein loisti sieltä silmille.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi saman talon eri huoneiden pitäisi olla toistensa kopioita, varsinkin jos talossa asuu monta ihmistä, joilla todennäköisesti oma maku kullakin.
Samat tyypit on varmaan näitä joilla lasten nimetkin pitää olla samaa sarjaa tyyliin Jenna, Joni, Janni, Joona..
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni aikoinaan miehensä kanssa sisusti talon niin että jokaisen mieltymykset näkyi, lopputulos:
Synkkä mustavoittoinen miesluola tummine baaritiskeneen kellarissa
Makkarissa violetit seinät
Lastenhuoneessa keltaiset apinatapetit ja siniseksi maalattu katto
Kun sitten erosivat ja talo meni myytiin, moni ostajaehdokas pakeni tämän persoonallisen kodin nähtyään :D Makkarissa oli vielä lasiovet ja se violetti oikein loisti sieltä silmille.
Maali ja tapetti ei ole kovin kallista... Aika moni vaihtaa pinnat joka tapauksessa.
Jutussa kerrottiin, että olohuoneen parketti oli kulunut. Aivan, olihan se jo ehtinyt kulua reilussa neljässä vuosikymmenessä. Mutta eikö olisi kannattanut ensin tutkia, voisiko lattian hioa ja käsiteelä vaikka jollain suoja-aineella, jos oli pelko, että koirat jättävät jälkensä. Kyllä puulattia on aina miellyttävämpi kuin muovi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ainakaan raikastunut.
70-luvun tunkkaisuudesta tuli 2010-luvun tunkkaisuus. En olisi itse sisustanut ihan noin mutta pisteet ahkeruudesta ja itse tekemisestä ja lopulta myös oman näköisestä kodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"–Se oli niin perus 70-luvun vessa kuin olla ja voi, Mikko hymähtää.
Muun kodin tapaan laminaattilattialinjalla ei voinut jatkaa siellä.
–Laminaatti ei ollut vaihtoehto lapsiperheen vessassa, koska vettä lentää niin paljon ihan vaikka käsiä pestessä. Niinpä päädyttiin valitsemaan vinyylilankkua lattiaan, koska se kestää vettä"
Siis tämä tyyppi tekee ammatikseen remonttihommia, ja edes harkitsee vessaan laminaattilattiaa? Muutenki ihanasti kuorrutettu joka paikka muovilla: laminaattia, mdf-levyä ja kuitutapettia. Toivottavasti ei ole kosteutta missään, koska mikään noista materiaaleista ei hengitä yhtään. En myöskään usko että tuo vanha parketti on ollut alkuperäinen, koska 70-luvulla suosittiin yleisemmin mosaiikkiparkettia. Muutenkin kyllä aivan hirveä remontti, näillä ei ole minkäänlaista silmää tyyleille ja aikakausille. Ulko-ovi ja painekyllästetty terassi oikein kruunaavat tämän kokonaisuuden.
Mitä vikaa painekyllästetyssä? Luuletko että se jää vihreäksi? 😆
Yleensä se terassin väri on asennettaessa valittu. Meille tuli suoraan UPM:n tehtaalta harmaaksi käsiteltyä kyllästettyä puuta ja ei tarvii alkaa vihreän päälle sävyttämään. Nykyään terassit on kyllä hyvin usein ruskealla tai harmaalla tehty eikä tuolla halvimmalla vihreällä. Ihmettelen hintaa kun jutun mukaan terassi imaisi 3000€. Ei sitte mitenkään mene tommosen vihreän laverin kasaukseen tonneja (kun siis työ tulee itseltä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustaa, sinistä, vihreää, ruskeaa, harmaata, valkoista... Tämähän on oikea sekamelska-painajainen. Saisin tuolla migreenin. Kun ei vaan itse osaa, kannattaisi tuhrata se muutaman satanen asiantuntijasuunnittelijaan. Talon ulkovuorauskin pitäisi vielä käsitellä, Siloksan tai vastaava, niin ulkokuoresta edes saisi kauniin.
Vai on isäntä oikein "ammatillisesti urakkatöitä tehnyt laminaattiasentaja". Eipä uskoisi. "Jälkikäteen ajateltuna vinyylilankku olisi voinut olla vielä parempi ratkaisu, mutta remontin tekohetkellä, pari vuotta sitten niitä ei ollut vielä niin paljon markkinoilla." Lattioiden asiantuntija on sitten laittanut kylmimmän mahdollisen materiaalin pikkulapsiperheen olohuoneeseen = laminaatti. Että vuonna 2017 ei ollut vinyylilankkuja juurikaan markkinoilla? Missä todellisuudessa tämä "ammattilainen" elää? Silmät kiinni joka tapauksessa.
Harmi, talosta olisi voinut saada ihan näpsäkänkin, nyt se on edelleen tunkkainen - vain eri värimaailmalla.
What? Miksi laminaatti olisi kylmempi kuin esim. kivilaatta? Ja laatta on erityisen huono pikkulapsiperheessä, kun kaatuillaan jne.
SO!!??!! Siksi, että YLEENSÄ kivilattiaan laitetaan LATTIALÄMMITYS alle. Vinyyliin tai laminaattiin ei laiteta niin yleisesti lattialämmitystä. Ymmärsitkö, vai tuleeko lisää tyhmiä kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo lehtijuttu voisi olla sarkasmia, vaikka tosissaan kai tuo on kirjoitettu. Oliskohan toimittaja pariskunnan ystävä tai sukulainen. Muuten tuota on aika vaikea ymmärtää.
Sama, sanavalinnat on jotenkin niin ylistäviä ja outojakin, että epäilin sarkasmiksi. Esimerkiksi tuon olohuoneen yhteydessä mainitaan ”pariskunnan rustiikkinen maku”, vaikkei ko. huoneen sisustus ole mun mielestä rustiikkia nähnytkään?
”Rustiikkinen sisustus” googlen kuvahaun mukaan:
https://www.kotijasisustus.fi/wp-content/uploads/2020/05/rouhea-rustiik…
Jutun olohuone:
https://img.ilcdn.fi/hAC52UMiWPKGr3EJ0FOiLbiazic=/full-fit-in/612x0/img…
Öh.
Vierailija kirjoitti:
Uuh!!! Juttu järkytti minua. Ovat lahjakkaasti pilanneet 70-luvun alkuperäisyyden. Talon henki on ihan jotain muuta kun nuo kiiltopintakeittiöovet ja 2000-luvun alun laattavessa. Uusi ulko-ovi suorastaan huutaa kärsimyksestä talon muussa kokonaisuudessa. Talosta olisi saanut retro 70-luku originellin uudistettuna kunnioittaen talon henkeä. Nuo vanhat tapetit oli niin makeat. Tuollaisten perässä juostaan tietyissä piireissä! Mut pääasia että ovat itse tyytyväisiä. Ahkeria nuoria, siitä pisteet. Kaikilla on makunsa. Ps. Ellei sit pojalle tule päänsärkyä tuosta tajunnanräjäyttävästä vihreästä. Ja toimittajan arvostelukykyä ihmettelen.
Ihan samaa ajattelin. Olisin itse vain vaihtanut tapetit/maalannut ja ehkä uusinut vessan kalusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kiva että lapset saa itse valita oman huoneensa värit. Aika tympeää jos vanhemmat päättäisi ihan vaan jotta "sopii muiden huoneiden kanssa".
Aloin miettimään, että olenkohan liian ”natsimutsi” kun meillä lapset eivät ole saaneet valita seiniensä väriä, vaan myös lastenhuoneen seinät on valittu juurikin muuhun sisustukseen sopiviksi, niin että molempien lasten huoneissa on yksi tehosteseinä, joka on hillitty ja neutraali väriltään. Itselleni olisi järkytys, jos kotonani olisi vaikkapa myrkynvihreä tai sininen seinä. Pääsee myös helpommalla, kun seinää ei tarvitse muutaman vuoden välein maalata kun kyllästyy.
Olet natsimutsi. Et kai sä siellä lapsen huoneessa itse niin paljon aikaa vietä että lapsen v ärivalinnat merkkais niin paljon. Toki lattiat ja kalusteet kannattaa olla neutraalit mutta tapetit tai maalit pitäis kyllä lapsen (kouluikäisen nyt ainakin) saada ite päättää, tuntuu huone enemmän omalta.
Jutun ydin kai oli siinä että nuoripari tehnyt itse ja edullisesti paljon. Ei kai sen nyt mikään asuntomessutalo ollut tarkoitus ollakaan. Asuttavaksi se on tehty itselle, eikä myytäväksi.
Hassumpaa se on että laitetaan pelkkää valkoista jotta helpompi myydä ja sitten kuitenkin asutaan itse siinä 20 v jolloin pinnat pitää taas uusia.