Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, hajosin totaalisesti :D

Vierailija
21.03.2013 |

Lukiolainen Aino Kopra avautuu Hesarin mielipide-palstalla opintotukiuudistuksista näin:

"Ei­len jär­jes­tet­tiin mie­len­osoi­tus "Nä­pit ir­ti opin­to­tues­tam­me". Tem­paus ei ol­lut vain it­se­käs vaan myös ajat­te­le­ma­ton.Kaik­ki ovat si­tä miel­tä, et­tä  leik­kauk­sia on teh­tä­vä, kun­nes pois ote­taan jo­tain omaa. Juu­ri nuor­ten pi­täi­si ol­la täs­tä huo­lis­saan: kun Suo­mi elää ve­lak­si nyt, mei­dän su­ku­pol­vem­me mak­saa sii­tä kal­liis­ti tu­le­vai­suu­des­sa.

Ai­kai­sem­min opis­ke­li­jat ovat tul­leet toi­meen huo­mat­ta­vas­ti vä­hem­mäl­lä ra­hal­la kuin ny­kyi­sin, jo­ten ra­han riit­tä­mi­nen opis­ke­luun on vain bud­je­toin­ti­ky­sy­mys. Toi­nen ar­gu­ment­ti on opin­to­jen ve­ny­mi­nen työn­teon ta­kia. Oi­keas­ti on­gel­ma on se, et­tä ra­haa saa, kun ni­mi on jon­kin op­pi­lai­tok­sen lis­tal­la. Kel­lään ei siis ole mi­kään kii­re pois.

Pöy­ris­tyt­tä­vää on myös kou­lu­jen käy­tös, sil­lä ne ot­ti­vat po­liit­ti­ses­ti kan­taa sal­li­mal­la mie­len­osoi­tuk­ses­ta joh­tu­vat pois­sao­lot. Tä­män ta­kia mo­net var­mas­ti osal­lis­tui­vat vain saa­dak­seen va­paa­tun­nin.

Ve­toan päät­tä­jiin: äl­kää aja­tel­ko seu­raa­vien vaa­lien ää­ni­sal­doa vaan Suo­men pa­ras­ta. Vai­kei­ta­kin pää­tök­siä on pak­ko teh­dä."

sitten joku näppärä oli tarkastanut Ainon verotiedot netistä ja kappas, muksulla on pääomatuloja vuodessa 300 000 euroa :D (Ansiotuloja tietysti nolla mutta mikäs sitä estää meuhkaamasta estää)

kuva: http://www.riemurasia.net/kuva/Lukiolainen-valittaa-mielenosoituksesta/117495

kyllä on varmasti äiti ja isi nyt Ainosta ylpeitä...

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, ennen vanhaan tarkoitin esim. aikaa, jolloin itse ja sisarukseni ovat opiskelleet, ilman lainoja, opintotuen ja asumistuen turvin, 90-luvulla. Ja jos mennään kauemmas, niin vanhempani ovat käyneet oppikoulua, eikä kyllä siitä maksaneet mitään. 

Musta tällainen kuvaa tilannetta aika paljon: Tuttu oli muuttamassa ulkomaille ja hänellä oli paljon kuivamuonaa, kuten makaronia, riisiä jne. Kysyin hänen puolestaan parilta tutulta opiskelijatytöltä, olisiko heillä niille käyttöä. No ei, kun en mä ton mallisia makaroneja syö jne... Itse opiskellessa aikoinaan sitä söi mitä halvimmalla sai - terveellisesti kuitenkin. Nyt ei haluta tinkiä yhtään siitä elintasosta, mihin on vanhempien kodissa tottunut.

Ja kohta joku kysyy miksi pitäisikään... no musta olisi ihan hyvä kokea sekin vaihe elämästä, kun eletään niukasti, pienessä kimppakämpässä muiden kanssa...

Vierailija
62/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 22:01"]

no, musta tossa on kyllä myös pointtinsa. Kun nykynuorten mielestä opiskellessa pitää myös voida elää mukavasti ja nauttia elämästä - se opiskelu ei ole pääasia. Ennen ehkä useampi keskittyi opsikelemaan nopeasti ja eli sillä pelkällä opinto- ja asumistuella, ilman lainoja tai muita tuloja kuin kesätyötulot.

[/quote]

Ei kai ennenkään opiskeltu pelkällä opintotuella ja kesätyötuloilla, silloin otettiin opintolainaa. Lainan maksu oli helpompaa kuin nykyisin, korko oli pieni ja kun opintojen jälkeen oli työpaikka, lainan takaisinmaksu oli helppoa.

Nykyisin opintolaina ei ole kovin suosittua, korko on kovempi, eikä työpaikkaa välttämättä löydy opintojen päätyttyä. Moni käy mielummin opintojen aikana töissä kuin ottaa opintolainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 22:05"]

No ennen on ollut vuokrat, ruuan hinta yms paljon pienemmät verrattuna nykyiseen hintatasoon. Opintotuen määrä ei ole noussut juuri yhtään aikoihin ja voin sanoa, että opiskelijana en elä mukavasti, niin kuin joku sanoi. Opintotukeni ja opintolaina menevät vuokraan ja laskuihin. Käyn opintojeni ohella töissä, jonka takia olen laskeskellut valmistumisen venähtävän 2 vuotta normaalista valmistumisajasta.

[/quote]

Oletko miettinyt, että kohdallasinkin olisi omaltakin kannaltasi kannattavampaa jättää työt ja vaikka ottaa lainaa jotta valmistuisit nopeammin. Sitä paitsi monet aikuisopiskelijat opiskelevat ihan työn ohessa ja silti valistuvat nopeammin kuin nämä "kokopäiväopiskelijat". Omasta sinnikkyysedtä kiinni koko hommeli.

[/quote]

Aikuisopiskelijan on hyvä opiskella, kun on jo se työpaikka. Itse olen opiskellut lainalla, mutta otin kyllä mielestäni kovan riskin, koska työpaikka omalla alalla ei ole mikään itsestäänselvyys.

Vierailija
64/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen monia, jotka ovat opiskelleet pelkän opintotuen, asumistuen ja kesätöiden voimin - silloin 90-luvulla. Omassa tuttavapiirissäni ei ole ketään, joka olisi ottanut opintolainaa. En sitten tiedä mitä tilastot sanovat.

Vierailija
65/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen monia, jotka ovat opiskelleet pelkän opintotuen, asumistuen ja kesätöiden voimin - silloin 90-luvulla. Omassa tuttavapiirissäni ei ole ketään, joka olisi ottanut opintolainaa. En sitten tiedä mitä tilastot sanovat.

Vierailija
66/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiat on muuttuneet. Kun itse opiskelin 70-luvulla, oli pakko otta lainaa, tuet ei riittäneet edes pakollisiin vuokraan ja ruokaan. Nyt opiskelijat haluavat ilmaista tukea että voivat valmistua ilman velkaa.

No ei se ollut helppoa meilläkään, rahaa ei ollut liikaa ja kaikki lainat piti maksaa takaisin. Jotain onnettoman pientä ilmaista tukea saatiin, mutta ei sillä ollut kenenkään mahdollista elää. Puhumattakaan siitä, että lainaakaan ei saanut täysimääräisenä, jos vanhemmilla oli liikaa tuloja, vaikkeivat millään tavalla rahallisesti tukeneet opiskelua.

Vierailija
67/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 21:55"]

Ai­kai­sem­min opis­ke­li­jat ovat tul­leet toi­meen huo­mat­ta­vas­ti vä­hem­mäl­lä ra­hal­la kuin ny­kyi­sin, jo­ten ra­han riit­tä­mi­nen opis­ke­luun on vain bud­je­toin­ti­ky­sy­mys. Toi­nen ar­gu­ment­ti on opin­to­jen ve­ny­mi­nen työn­teon ta­kia. Oi­keas­ti on­gel­ma on se, et­tä ra­haa saa, kun ni­mi on jon­kin op­pi­lai­tok­sen lis­tal­la. Kel­lään ei siis ole mi­kään kii­re pois.

Tä­män ta­kia mo­net var­mas­ti osal­lis­tui­vat vain saa­dak­seen va­paa­tun­nin.

[/quote]

Voi tyttöä.

Mulla jää opitnotuesta ja asumislisästä vuokran jälkeen käteen 140 kuussa. Ei sillä muuten elä. Mistään mukavasta herroiksi elämisestä tässä ei todellakaan ole kyse. Eli joo, kyllä mun sitä lainaa pitää nytkin nostaa. Voisin tietty myös käydä töissä samalla, mutta oon huomannut sen haittaavan opintoja niin paljon, että en varmaan valmistuis ikinä. Jotkut jaksaa painaa molempia, mutta en aio tuntea huonommuutta siitä, että itselle riittää päätoiminen opiskelu.

Lainaa saa 300 kuussa. En halua nostaa sitä joka kuulta, jotta lainasumma ei nouse älyttömäksi. Kesätyörahoilla pärjäilee kevätlukukaudelle. Laina on riski, koska ainakin oman alan työt on niukassa... Huoh. Ja meillä opintoihin kuuluu kaksi kesällä suoritettavaa harjoittelua, joissa palkka oli n. 1000 euroa kuussa. Eli kesäisinkään ei kovin lompakkoa pääse lihottamaan.

Faktat voisi kans tarkastaa ennen lehtiin kirjoittelua. Opintotukea vastaan täytyy suorittaa 5 opintopistettä kuussa. Ja opintotukikuukausia on käytettävissä 55. Eli vain opinahjon läsnäololistalla majailu vuodesta toiseen ei aiheuta rahoissa uimista.

Ja viimeiseen lainauksen kohtaan: lukion jälkeen opiskelu ei enää ole tommosta "jes pääsin syyllä tai toisella pois luennolta! Party party".Ne luennot saattaa hei ihan oikeesti kiinnostaa ja ennemminkin harmittaa, jollei niille pääse. 90 %:sti luennot ei edes ole pakollisia (joo riippuu koulutusohjelmasta), joten sinänsäkin koominen pointti.

Likka nyt todella puhuu asiasta, josta ei tunnu tietävän mitään. Mutta onhan se ihan söpöä, että nuorilla on vankkoja mielipiteitä. Oli mullakin silloin kovin selvä kuva maailmasta... eipä ole enää. :D

Vierailija
68/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Hesari on edes julkaissut lukiolaislapsen tuherruksen asiasta josta tällä ei ole mitään oikeaa tietoa tai näkemystä? "vapaatunnit" voi lapsi rakas :D

Vierailija
69/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 22:08"]

Ennen opiskelijoille kelpasi soluasunnot. Nykyisin pitää olla yksiö vähintään Kalliosta tai mieluummin vielä lähempänä keskustaa. Onko ihme, jos tällä nirsoilulla asuminen maksaa, kun ei se Korson soluasunto kelpaa?

[/quote]

Ei kukaan muukaan asu enää kuin ennen.

Vierailija
70/85 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta solussa asuvaa opiskelijaa. Viimeistään graduntekovaiheessa oma rauha olisi kuitenkin suotavaa, jos vain mahdollista.

Vierailija
71/85 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 22:08"]

Ennen opiskelijoille kelpasi soluasunnot. Nykyisin pitää olla yksiö vähintään Kalliosta tai mieluummin vielä lähempänä keskustaa. Onko ihme, jos tällä nirsoilulla asuminen maksaa, kun ei se Korson soluasunto kelpaa?

[/quote]

T:Aino Kopra :D

[/quote]

Aino ainakin tyytyy budjetti-ihmisenä Korson kaikkein kurjimpaan soluun. Vaikeitakin päätöksiä pitää nääs tehdä.

Vierailija
72/85 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt opintotuen tulorajoja. Miksi ne ovat niin matalat/miksí opintotuella ylipäänsä on tulorajat?

Mun mustavalkoisen ajatusmaailmani mukaan kuka tahansa opiskelija saisi käydä töissä ja tienata niin paljon kuin ehtii/jaksaa kunhan huolehtii, että tuen saamiseen tarvittavat opintopisteet tulevat tehdyksi.

Vierailija
73/85 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 08:26"]

Ja opintolainan korot 80-luvulla eivät olleet matalat. Minä olen maksanut 16 prosentin korkoja omista opintolainoistani. Ei silloin ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa opintolainaa ja tehdä opintojen ohessa hanttihommia, jos köyhä halusi opiskella. 

[/quote]

Taidat nyt unohtaa että sait niihin lainoihisi korkotukea yhteiskunnalta. Opintolainojen korot olivat opiskelijalle -80-luvulla huomattavasti edullisemmat kuin -90-luvulla jolloin niistä tuli markkinakorkoisia ja valtion korkotuki poistettiin. Eli en todellakaan usko että sinä maksoit sen koko 16% koron, osan siitä maksoi valtio sun puolestasi. Älä unohda sitä vai valehtetko ihan tahallasi? Sun maksama korko oli 1/3 siitä mitäse on nykyään.

Vierailija
74/85 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä vittu. Mamuilta tässä pitää elatukset saada pois. Niille onneksi lukukausimaksut tulossakin.

Vierailija
75/85 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 16:37"]

Mä olen aina ihmetellyt opintotuen tulorajoja. Miksi ne ovat niin matalat/miksí opintotuella ylipäänsä on tulorajat?

Mun mustavalkoisen ajatusmaailmani mukaan kuka tahansa opiskelija saisi käydä töissä ja tienata niin paljon kuin ehtii/jaksaa kunhan huolehtii, että tuen saamiseen tarvittavat opintopisteet tulevat tehdyksi.

[/quote]

Kai niiden pointti on rangaista opiskelijaa siitä että tekee liikaa jotain muuta kuin opiskelee vaikka opinnot edistyisivätkn normaalisti. Erityisesti takaisinperintäsysteemi (eurokin yli rajojen = puolen vuoden tuet perintään) on minusta selvästi rangaistushenkinen.

Vierailija
76/85 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulorajoissa on kai se idea, että jos oikeasti opiskelee täysipäiväisesti, ei voi tehdä tuon enempää tiliä. Ja jos oikeasti tienaa tonnin kuussa, niin mihin sitä tukea enää tarvitsee? Ei yleistä asumistukeakaan saa enää tonnin tuloilla.

Vierailija
77/85 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino saa kommentoida asiaa sitten kun on itse pärjännyt opintotuella ja itse hommaamansa työpaikan ansiotuloilla. 

t. opintotuella ja työllä opintonsa maksanut juristi

Vierailija
78/85 |
29.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen ihan samaa mieltä, mutta otetaan lisäksi pois:

1. Toimeentulotuki pois, koska miksi kaiken maailma sosiaalipummien pitäisi saada rahaa esim. ruokaan, asumiseen viinaan jne.

2. Lapsilisät, koska, miksi vanhempien pitäisi saada rahaa lasten kasvattamiseen, jos ei rahaa muuten ole, ei sitten tarvitse lapsiakaan tehdä

3. Sairauspäiväraha, ei yhteiskunnan tarvitsisi sairaitakaan elättää, jos on kerran mennyt sairastumaan, olkoon sitten ilman apuja.

3. Työttömyyspäiväraha, miksi työttömiäkään pitäisi elätellä, jos kerran on joutunut pois työstä, olkoon sitten rahatta

ja lisäksi lopetetaan vielä eläkkeetkin, koska eihän yhteiskunnan tarvitse vanhuksiakaan elätellä vain sen takia, koska eivät enää työhön pysty.

Vai miten se nyt menikää...?!

Vierailija
79/85 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainon miljonääri-isä on julkisuudessa vaatinut tuloerojen kasvua ja tyttö hokee isänsä mantroja kuin papukaija, ymmärtämättä kuitenkaan mitä puhuu. Ainon mielipidekirjoituksessa ja tekstin rakenteessa ei ollut järjenhäivää.

Vierailija
80/85 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

http://www.city.fi/artikkeli/mikael+pentikainen+joskus+valinnat+onnistuvat+paremmin+joskus+huonommin/5725/

"Eikä tarvitse olla mitään Sherlock nähdäkseen, että tässä tapauksessa vanhemmat ovat luultavasti käyttäneet lapsiaan apuna verokikkailussa, niin että osinkotulojen verotettava osuus jää ansiotuloverotuksen alapuolelle

Tuloja v. 2010

www.taloussanomat.fi/verotiedot/2010/suurituloisimmat/?n=6
Kopra Yrjö Antero 333 772 € 101 539 € 31 %
Kopra Tarja Annikki 352 463 € 152 926 € 44 %

Kopra Otto Anttoni 346 887 € 98 352 € 29 %
Kopra Aino Isa Adalmiina 343 625 € 97 416 € 29 %
Kopra Anni Sofia Charlotta 343 616 € 97 385 € 29 %"

Vetää sanattomaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi