Heidi Hautala ei eroa, mitä mieltä?
Eikö Vihreät lähetä tietyllä tavalla viestiä, että harmaa talouden harjoittaminen on ok, jos pyytää anteeksi ja on pahoillaan?
Tuntuu vähän oudolta, Ruotsissa ministerit eroaa, kun ostaa "firman piikkiin" jotan suklaapatukoita ja yksi jättää tv-luvan maksamatta, meillä rikotaan lakeja ja kierretään veroja, niin anteeksipyyntö riittää.
Kommentit (74)
Mitä jeesustelua. Hautala ei ole kertonut vieläkään täyttä totuutta asiassa, vaan kertomus muuttuu ja elää koko ajan. Nunna tahri sädekehänsä ja olisi syytä erota.
Myös pääministerin olisi korkea aika tarkistaa oma kantaansa, eikä alkaa puolustella Hautalaa. Tosin kyllä vihreät taitaa nykyisin olla Kokoomuksen puutarhaosasto ja siksi kait Jyrki puolustelee väärintekijää.
Ajatelkaapa, jos tuon saman olisi tehnyt joku keskustalainen ministeri, niin mikä älämölö olisikaan ollut demareitten leirissä.
Minusta on ihan ok, että nyt on ihan hallituksen esimerkillä kerrottu, että ei se pimeän työn teettäminen niin iso juttu ole. Saadaan sitten rauhassa ja ilman omantunnontuskia ostaa kaikki hiukkasen halvemmalla pikku rempat.
Minulla on 5 lasta, enkä koe mitään tarvetta maksaa pimeänä kenellekään siitä että tulee meille tekemään jonkun remontin. Minusta on säälittävää lähinnä että meillä on ministerinä ja harmaantalouden toimintaa seuraamassa ihminen joka sitten tekee näin. Miksi?
Voitaisiinko lakkauttaa samantien koko harmaantalouden seuraaminen! Näin minä sen koen. Ihan simppeli asia. Minusta ihminen joka vaan käyttää hyväkseen harmaata taloutta ja sanoo että tämän tuleminen julkisuuteen on jo riittävää "rangaistusta" puhuu täyttä potaskaa. Onko se riittävää "rangaistusta" että rikollinen joutuu julkisuuteen? Ei tietenkään. Nyt Hautala nauttii siitä että ottaa harmaata työtä kotiinsa, moraaliton ihminen joka sitten poraa että miten harmittaa ja tahtoo pitää työnsä!? Miksi se tahtoo pitää työnsä? Koska saa siitä rahaa? Koska sitä kiinnostaa pitää harmaatalous toiminnassa? Hänhän itse käyttää sitä!
Minusta ministerit ja päättäjät nauttii luottamuksesta, se on se pointti. Ja minä en enää arvosta ihmistä vetämään harmaantalouden kitkemistä joka itse käyttää harmaata talouttaan yksityiselämässä mutta työssään muka toimii erilailla. Minusta me voitaisiin alkaa käyttää ihan julkisesti vaikka presidentinlinnan kunnostuksessa tyyppejä jotka tekee työn harmaana. Ketä kiinnostaa?
Se on vähän kuin sanoo julkisesti että ei saa tehdä näin ja noin ja sitten kun kamerat kuvaa muualle niin vetäsee jotain hihasta ja sanoo että et sä viittis tulla meille töihin pimeesti kuitenkin.
Olen pettynyt. En vaan tajua miten tuon ihmisen moraali toimii noin. Jotenkin säälittävä tapaus, muttei se sääli ja pettymys oikeuta ihmistä pitämään paikkaansa. Se meni kun se itse otti pimeää työtä kotiinsa. Vaikka se ei olisi kuin pieni remontti niin mitä väliä sillä on? Se itse toiminta joka tapautui on ainoa joka tässä on haittana: harmaatalous ja sen kitkeminen. En pysty edes nauramaan, niin käsittämätön asia.
voitaisko harmaan talouden ministeriryhmä lakkauttaa ja me kaikki Suomen kansalaiset pyydetään anteeksi yhteen ääneen, niin kaikki olisi hyvin. Sillä päästiin harmaasta taloudesta Heidin tapaan. Oletteko oikeesti niin tyhmiä, että hyväksytte sen?...jos Heidin rike oli niin pieni(muutaman kympin?), missä se raja menee? saanko tehdä satasien, tuhansien, kymmenien tuhansien, vai peräti miljoonien "oharit". Heidi pyysi anteeksi kymppejä, onko ok, jos minä pimitän millin ja huolin rangastukseksi nenänippejä?..ketkä Heidin toimet hyväksyy, ovat kieltämättä vähän Urpoja...
voitaisko harmaan talouden ministeriryhmä lakkauttaa ja me kaikki Suomen kansalaiset pyydetään anteeksi yhteen ääneen, niin kaikki olisi hyvin. Sillä päästiin harmaasta taloudesta Heidin tapaan. Oletteko oikeesti niin tyhmiä, että hyväksytte sen?...jos Heidin rike oli niin pieni(muutaman kympin?), missä se raja menee? saanko tehdä satasien, tuhansien, kymmenien tuhansien, vai peräti miljoonien "oharit". Heidi pyysi anteeksi kymppejä, onko ok, jos minä pimitän millin ja huolin rangastukseksi nenänippejä?..ketkä Heidin toimet hyväksyy, ovat kieltämättä vähän Urpoja...
Ihan hyvä ettei eroa, koska kukaan miespoliitikko Ilkka Kanervaa lukuunottamatta ei ole eronnut mokiensa jälkeen. Kun kyseessä on nainen (Arja Alho, Anneli Jäätteenmäki) niin heti ollaan heilumassa viikatteen kanssa.
En ole feministi, mutta olen vain ihmetellyt tätä munatonta suomalaismeininkiä jo aikoja. Menkööt nyt yksi Hautala samassa sopassa.
Eikös se ollut niin ettei Hautala ollut vielä rikkeen aikana tuossa ministeriryhmässä ollenkaan? Olen edellisen vastaajan kanssa samaa mieltä, että jos äijät saavat rellestää niin antaa palaa naistenkin.
Olen sitä mieltä, että ainakin oma suhtautumiseni harmaaseen talouteen ja pimeään työhön muuttui tämän Hautalan tapauksen myötä. Aiemmin pidin pimeää työtä moraalisesti tuomittavana. Mutta nyt on siis lainsäätäjä itse ja ministeritasolta antanut signaalin, että harmaassa taloudessa ei ole mitään väärää. Ikävää vaan, jos jää kiinni, mutta muuten sitä sopii harjoittaa. Se on maan tapa ja ministerit tekevät sitä yleisestikin.
Se, ettei Hautala edes eronnut, vain vahvistaa tuota signaalia. Huijaat ja petät, mutta siitä ei ole mitään seuraamuksia. Miksi siis veronmaksajana enää välittäisin maksaa veroja joka pennistä, kun jopa sellainen ministeri, joka vetää harmaata taloutta vastaan toimivaa työryhmää, tms., ei asiasta välitä?
Se, ettei Hautala edes eronnut - ja että muut ministerit haastatteluissa vaan totesivat, että eihän tämä mitään, mehän kaikki maksetaan asioita pimeästi - rapautti pysyvästi luottamustani suomalaiseen yhteiskuntaan ja haluani olla mukana rakentamassa tätä suomalaista "hyvinvointia".
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 15:03"]
Ihan hyvä ettei eroa, koska kukaan miespoliitikko Ilkka Kanervaa lukuunottamatta ei ole eronnut mokiensa jälkeen. Kun kyseessä on nainen (Arja Alho, Anneli Jäätteenmäki) niin heti ollaan heilumassa viikatteen kanssa.
En ole feministi, mutta olen vain ihmetellyt tätä munatonta suomalaismeininkiä jo aikoja. Menkööt nyt yksi Hautala samassa sopassa.
[/quote]
No kyllä minusta myös Matti Ahde oli poliittisessa virassa, kun käpälöi naisia ja joutui sen vuoksi eroamaan Veikkauksen johdosta.
Myös Jussi Halla-aho joutui taannoin eroamaan valiokunnan puheenjohtajan paikalta, että onhan noita miehiäkin muita, kuin Ikka Kanerva, joka erosi Hautalaan nähden erittäin vähäpätöisistä syista, eli tekstareitten lähettämisestä.
Hyvä Heidi, ettet eronnut. Suomi on tehopyhimyksiä täynnä, niinkuin tämäkin ketju osoittaa. Ihmiselle suotakoon mahdollisuus myös erehtyä. Heidi on selvästikin ottanut opikseen ja anteeksikin pyytänyt.
tämä on vähän tätä samaa osastoa. Molempia rötöksiä leimaa selvästi yksi ja sama maan tapa: tahallisuus. On tiedetty että rikotaan rakia.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 14:34"]
Minulla on 5 lasta, enkä koe mitään tarvetta maksaa pimeänä kenellekään siitä että tulee meille tekemään jonkun remontin. Minusta on säälittävää lähinnä että meillä on ministerinä ja harmaantalouden toimintaa seuraamassa ihminen joka sitten tekee näin. Miksi?
Voitaisiinko lakkauttaa samantien koko harmaantalouden seuraaminen! Näin minä sen koen. Ihan simppeli asia. Minusta ihminen joka vaan käyttää hyväkseen harmaata taloutta ja sanoo että tämän tuleminen julkisuuteen on jo riittävää "rangaistusta" puhuu täyttä potaskaa. Onko se riittävää "rangaistusta" että rikollinen joutuu julkisuuteen? Ei tietenkään. Nyt Hautala nauttii siitä että ottaa harmaata työtä kotiinsa, moraaliton ihminen joka sitten poraa että miten harmittaa ja tahtoo pitää työnsä!? Miksi se tahtoo pitää työnsä? Koska saa siitä rahaa? Koska sitä kiinnostaa pitää harmaatalous toiminnassa? Hänhän itse käyttää sitä!
Minusta ministerit ja päättäjät nauttii luottamuksesta, se on se pointti. Ja minä en enää arvosta ihmistä vetämään harmaantalouden kitkemistä joka itse käyttää harmaata talouttaan yksityiselämässä mutta työssään muka toimii erilailla. Minusta me voitaisiin alkaa käyttää ihan julkisesti vaikka presidentinlinnan kunnostuksessa tyyppejä jotka tekee työn harmaana. Ketä kiinnostaa?
Se on vähän kuin sanoo julkisesti että ei saa tehdä näin ja noin ja sitten kun kamerat kuvaa muualle niin vetäsee jotain hihasta ja sanoo että et sä viittis tulla meille töihin pimeesti kuitenkin.
Olen pettynyt. En vaan tajua miten tuon ihmisen moraali toimii noin. Jotenkin säälittävä tapaus, muttei se sääli ja pettymys oikeuta ihmistä pitämään paikkaansa. Se meni kun se itse otti pimeää työtä kotiinsa. Vaikka se ei olisi kuin pieni remontti niin mitä väliä sillä on? Se itse toiminta joka tapautui on ainoa joka tässä on haittana: harmaatalous ja sen kitkeminen. En pysty edes nauramaan, niin käsittämätön asia.
[/quote]
Voi mitä tekopyhää paasausta. Kärpäsestä on tehty taas härkänen tässä Hautalan asiassa. Ymmärtäisin tuollaisen saarnan jostain Sirpa Laamasesta, mutta tuollaista moraalinvartiointia tällaiséssa asiassa. Noloa toki HAutalalle, mutta niin inhimillistä. Tuntuu, että tässä takana on poliittinen ajojahti Hautalaa kohtaan, vihamiehet asialla.
Hautala halutaan pois Harmaan talouden työryhmästä, ok. Hän on eronnut siitä.
Oleellista on kysyä ketä sinne jää ja mitä asioita he ajavat, kuten RKP ja kokoomus.
Hautalan tapauksessa oikeus on todennut jo, että remonttireiska oli yrittäjä vaikka väittää muuta. Mielenkiintoista on myös tuo kosto johon Johan Bäckman liittyy.
Heidi Hautalan oviremonttia ja hänen miesystävänsä taloremonttia hoitaneelta mieheltä löytyy yhdeksän tuomiota Itä-Uudenmaan käräjäoikeudesta.
Yksi tuomioista liittyy hänen ja Andrei Nekrasovin väliseen riitaan, jossa hänet on tuomittu maksamaan kantajalle eli Nekrasoville vahingonkorvauksia remonttitöistä yli 8300 euroa sekä oikeudenkäyntikuluja 7860 euroa. Molemmat osapuolet ovat ilmoittaneet tyytymättömyytensä tuomioon.
Muut kahdeksan remonttimiehen tuomioista liittyy velkasuhteeseen perustuviin saataviin.
Suomen Kuvalehti kertoi tiistaiaamuna, että Hautalan remonttiasioissa julkisuuteen tulleella remonttimiehellä ja Hautalan kotisiivoojalla oli yhteinen yritys. Myös käräjäoikeus totesi päätöksessään, että mies teki ennen oviremonttia aloitetun Hautalan miesystävän huvilaurakan yrittäjänä eikä palkansaajana. Paremmin kuin harmaata taloutta, Hautalan tapaus symboloi moralisoinnin myrskyksi paisunutta ministerin kiristystä.
http://www.hs.fi/kulttuuri/Hautala+on+huono+symboli+harmaalle+taloudelle+/a1363668054685
Ministeriksi voi jokainen pyrkiä ja sellainen pitää olla ehdottomasti rehellinen kansalainen. Heidi ei ole sitä.
Vihreät tunnetaan nyt myös aiemman ekoterrorismin lisäksi harmaan talouden suosioina.
Minusta tuo on hyvin ristiriitaista. Puoluehan alkaa vaikutta aivan hienostelevilta persuilta.
Lyödäänkö vetoa, että nuo linkitetyt viestit postaa Heidin puolesta puoluetoimisto? ;))
Itseasiassa rikos on vanhentunut, jos sitä olikaan ja Suomessa jokatoinen on maksanut kaverilleen rahaa siivouksesta, auton korjauksesta jne. On maan tapa että pizzeriasta ei saa kuittia. Rakennusalallahan on ihan peruskäytäntö, että rahat halutaan käteen.
Nuo linkitetyt viestit laitoin minä ja hauska että näet niissä salaliiton tai suuremman puolutoimiston agendan. Itse hesalaisena luen HSanomia ja onhan tuo mielenkiintoinen kaiken älämölön keskellä tuo Bäckmanin osuus koko tarinassa.
Ensimmäisenä Hautalan eroa oli vaatimassa RKPn oikeusministeri ja on yleisesti tiedossa miten RKP haluaa vesittää harmaan talouden vastustamista.
Jatkossa esim. emme saisi tietää kansanedustajien omistuksia ja kytköksiä yrityksiin.
Kokoomus esimerkiksi ei halua antaa työsuojeluviranomaisille oikeutta tarkistaa, että työntekijöiden "palkkaus on työpaikkaa koskevan työehtosopimuksen mukainen".
Rakennusalalla on pidetty ongelmallisena työsuojeluviranomaisten hampaattomuutta valvontatehtävissä. Urakat valuvat yrityksille, jotka käyttävät usein ulkomailta tuotua alipalkattua työvoimaa. Kokoomuksen vaatimus heikentää kotimaisten pienten ja keskisuurten yritysten kilpailuasemaa.
Varovaisten arvioiden mukaan Suomi menettää kansainvälisen sijoitustoiminnan veronkierron seurauksena 800 miljoonaa euroa vuodessa. Yksi syy on se, että ulkomaisten sijoitusyhtiöiden ei tarvitse ilmoittaa Suomen veroviranomaisille sijoittajien henkilöllisyyttä.
Pohjapaperissa tilanne pyrittiin korjaamaan:
"Suomessa toimivilta etävälittäjiltä vaaditaan vuosi-ilmoitukset sijoituksista".
Sama velvoite on jo Ruotsissa käytössä, mutta RKP vaati kohdan poistettavaksi.
Katsokaa allaolevia RKP:n muutosvaatimuksia työryhmän mietintöön. Ei tarvitse ihmetellä, miksi RKP ei halua paljastaa rahoittajiaan.
Lainaus:
Muistio: Harmaan talouden torjunta on hallituksen kärkihanke
RKP: Harmaan talouden torjunta on hallituksen kärkihankkeita
Muistio: Selvitetään rikoshyödyn perinnässä sovellettavaa käännettyä todistustaakkaa
RKP: Poistetaan
Muistio: Viranomaisten väliset tiedonvaihdon esteet puretaan ja viranomaisrekisterit saatetaan kaikkien harmaan talouden torjuntaviranomaisten käyttöön
Muistio: Tilaajavastuulain kolmikantaisessa uudistamistyössä keskeisiä kysymyksiä ovat tilaajan vastuun ulottaminen koko aliurakoitsijaketjuun, laiminlyöntimaksun korottaminen sekä toistuvien ja tahallisten laiminlyöntien kriminalisointi. Selvitetään edellytykset ketjuvastuujärjestelmän soveltuvuudesta.
RKP: Kappale poistetaan
Muistio: Rakennusalalla otetaan käyttöön työntekijä- ja urakkatietoj.en ilmoittamisvelvollisuus verohallinnolle
RKP: Varauma
Muistio: Suomalaispankkeja, jotka hallinnoivat hallintorekisteröityjä tilejä, velvoitetaan selvittämään sijoittajien todellinen henkilöllisyys
Muistio: Suomessa toimivilta etävälittäjiltä vaaditaan vuosi-ilmoitukset sijoituksista
Muistio: Suomalaisten sijoittajien omistukset säilytetään julkisessa arvo-osuusjärjestelmässä
Alkuperäinen lähde: http://fifi.voima.fi/tiedostot/harmaa_talous250511.pdf
Hautala on valehtelija, jonka valheet jatkuvat ja jatkuvat. Hautala on valehdellut joko tiedotustilaisuudessa tai oikeudessa, tai jopa molemmissa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 13:00"]
Ihan sama. Kukapa ei olisi joskus kävellyt päin punaista valoa? Varsinkaan kun ei ollut edes ministeri tuona tapahtuman ajanjaksona.
[/quote]Ei ole sama. Pimeän työn teettäminen on erittäin vakava rikos. Yhteiskunnallisesti todella vakavaa. Ja jos siihen syyllistyy poliitikko, asia on kertaluokkaa pahempi