Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita rahoista hoitovapaalla

Vierailija
13.03.2019 |

Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.

Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.

Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.

Kommentit (502)

Vierailija
161/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten näitä samoja kyselyjä on niin paljon. Miten ihmeessä naiset suostuvat tällaiseen pelleilyyn?  Ja sanon tässä naiset, koska en ole IKINÄ nähnyt yhtään ketjua siitä, että mies olisi jäänyt kotiin sellaisella diilillä, että yrittää elättää itseään ja lastaan marginaalisen pienellä kotihoidontuella.

On iso taloudellinen uhraus jäädä kotiin lapsen kanssa, ja ainoa oikeudenmukainen tapa jakaa sen taloudellisen uhrauksen kantaminen on se, että töissä oleva puoliso (sukupuolesta riippumatta) tasaa täysin puolisoiden väliset tulot omasta palkastaan.

Ei edes riitä, että hän kompensoisi toiselle vain laskennalliset tulonmenetykset (jos kotiin jäävän palkka on ollut pienempi), koska kotiin jääminen todennäköisesti saattaa vaikuttaa negatiivisesti myös lasta hoitavan myöhempään ansiokehitykseen verrattuna siihen, että hän olisi koko ajan ollut töissä. Ainoa oikeasti reilu diili on tasata tulot ihan täysin. Jos se ei jollekulle kelpaa, hänen kanssaan ei voi lasta hankkia, tai sitten hänen on suostuttava itse jäämään lapsen kanssa kotiin.

En tajua parhaalla tahdollanikaan, miten kukaan voi olla niin heittopussi että suostuu toisen kotiorjaksi ja seuraa sivusta, miten toinen porskuttelee mukavalla elintasolla, jota ei suostu jakamaan perheensä kanssa. Avioliitossa on myös juridisesti molemminpuolinen elatusvelvollisuus - moraalisesta velvollisuudesta puhumattakaan.

Jos vain naisella on vauvakuume, niin miksi miehen pitää maksaa terveelle, työkykyiselle naiselle siitä, että nainen ei suostu lähtemään töihin? Voisihan tuo ap:n mies ryhtyä yrittäjäksi ja ilmoittaa, että naisen tehtävänä on nyt elättää perhe, hän ei tienaa mitään seuraavan 12 kk aikana. Saattaa olla, etä naiset ei ihan hyvällä katso sitä, että mies päättää jäädä naisen elätettäväksi, koska se on ainoa reilu diili, että naiset rahat on yhteiset rahat.

Vierailija
162/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin saan hoitovapaalla kahvitella, syödä ravintoloissa ja ostaa vaatetta itselleni ja lapselleni. Meillä perhe on yhteinen ja sen mukaan eletään kaikissa asioissa.

Onko teillä yhteinen tili, johon miehen koko palkka menee, vai siirtääkö hän sinun tilille joka kuukausi muutaman satasen vai miten te teette? Ap

Mies maksaa kaiken pakollisen, ja kodinhoitotuki on sitä humputtelurahaa. Välillä siirtää myös rahaa tililleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on elatusvelvollinen puolisoaan kohtaan. Samoin lapsiaan kohtaan. Nythän tää menee niin että mies maksaa elareita ekasta lapsestaan, mutta ei maksa osaansa nuoremman lapsensa menoista, vaan äiti maksaa ne 100 % pienistä tuloistaan joihin vaikuttavat pienentävästi miehen tulot! Ap saisi kotihoidontukea enemmän jos mies tienaisi vähemmän.

Ei vaikuta.

Mies maksaa asumiset, ruuat ym. Mlloin ap alkaa elättää lastaan?

Vierailija
164/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, voitko aidosti hyvin tuossa suhteessa? Mitä koet saavasi tuosta suhteesta miehen kanssa? On otettu jo esille että Kelakin jo maksaisi sulle ja lapselle enemmän kuin mitä mies teille suvaitsee antaa.

Maksaisiko? Silloin pitäisi toki maksaa ruuat, asuminen ym

Vierailija
165/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain naisella on vauvakuume, niin miksi miehen pitää maksaa terveelle, työkykyiselle naiselle siitä, että nainen ei suostu lähtemään töihin? Voisihan tuo ap:n mies ryhtyä yrittäjäksi ja ilmoittaa, että naisen tehtävänä on nyt elättää perhe, hän ei tienaa mitään seuraavan 12 kk aikana. Saattaa olla, etä naiset ei ihan hyvällä katso sitä, että mies päättää jäädä naisen elätettäväksi, koska se on ainoa reilu diili, että naiset rahat on yhteiset rahat.

AP: "Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä"

Miksi oletat että "vain naisella on vauvakuume"? Oletat itse asiassa paljon asioita joita AP tai kukaan muukaan ei ole keskustelussa maininnut sanallakaan. 

Vierailija
166/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin lähdet isäsi luokse yksin ja jätät miehen lapsen kanssa kotiin. Yövyt isäsi tai jonkun muun sukulaisen luona. Säästät jostain lapsen hankinnasta ja laitat miehesi sen maksamaan. Lahjaksi voit antaa isällesi juhlien järjestelypalvelua tms. 

Sitten vain keksit hoitovapaan ajalle jotain lisätienistiä, että pääset likkakavereiden kanssa ulos. Kai miehesi sentään lastaan hoitaa työpäivän päätyttyä?

Vierailija
167/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on elatusvelvollinen puolisoaan kohtaan. Samoin lapsiaan kohtaan. Nythän tää menee niin että mies maksaa elareita ekasta lapsestaan, mutta ei maksa osaansa nuoremman lapsensa menoista, vaan äiti maksaa ne 100 % pienistä tuloistaan joihin vaikuttavat pienentävästi miehen tulot! Ap saisi kotihoidontukea enemmän jos mies tienaisi vähemmän.

Ei vaikuta.

Ap:han elättää sitä koko ajan vaikka ei edes saa palkkaa. Lisäksi ap myös hoitaa lasta kotona. Milloin mies alkaa tehdä niin?

Ap ei elätä lastaan

Vierailija
168/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP: "Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä"

Miksi oletat että "vain naisella on vauvakuume"? Oletat itse asiassa paljon asioita joita AP tai kukaan muukaan ei ole keskustelussa maininnut sanallakaan. 

Tuo yhteinen sopimus on 99% naisen päätös. Sen sijaan miehen jääminen kotiin on yhteinen päätös.

Vierailija
169/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.

Me molemmat haluamme, että lapsi voi olla vielä kotona, koska on vasta 11 kk ikäinen. Mies senkin takia, että hän haluaa tehdä pitkiä työpäiviä, ja minun kotonaolo mahdollistaa ne, kun hän ei joudu hakemaan tai viemään päiväkotiin. Miehen palkasta jää siis joka kuukausi menojen jälkeen vähän rahaa yli, mutta hän haluaa, että ne laitetaan kaikki säästöön uutta autoa varten. Eli periaatteessa rahaa olisi, jos niitä ei pitäisi kaikkea säästää. Minun mielestä meidän nykyinen auto on riittävä, vaikka ei tietenkään mikään aivan uusi. Ap

Niin. Kai huomasit jo kirjoittaessasi että nyt tanssitaan paljon miehen pillin mukaan. Miehelle on sopivampaa koska mies haluaa tehdä pitkiä päiviä eikä mies halua ylimääräistä vaivaa päiväkodin muodossa ja mies haluaa ostaa uuden auton koska, villi veikkaus, mies sillä myös vastaisuudessa ajaa itsekseen.

Mä sanoisin että anna miehen ajaa auringonlaskuun keskenään. Sulle jää enemmän rahaa käteen ja mies saa tehdä muina kuin lapsellisina viikonloppuinaan just niin kuin tuollainen mieslapsi haluaa.

Vierailija
170/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä korviketta ap käyttää, mutta ainakin Neocate-niminen korvike maksaa 60€ per paketti ja yhdestä paketista saa tehtyä noin 2,7 litraa korviketta. En ihmettele yhtään että ap:n 400€ hupenevat lääkkeisiin ja lapsen kuluihin.

Ei hän käytä mitään. Epämääräisyyksiä lääkkeet ja korvikkeet ja hammastahnat. Ei osannut sen kummempia tähän provoon kirjoittaa

Vierailija
171/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin lähdet isäsi luokse yksin ja jätät miehen lapsen kanssa kotiin. Yövyt isäsi tai jonkun muun sukulaisen luona. Säästät jostain lapsen hankinnasta ja laitat miehesi sen maksamaan. Lahjaksi voit antaa isällesi juhlien järjestelypalvelua tms. 

Sitten vain keksit hoitovapaan ajalle jotain lisätienistiä, että pääset likkakavereiden kanssa ulos. Kai miehesi sentään lastaan hoitaa työpäivän päätyttyä?

Jos mies jo nyt maksaa perheen asumisen, vakuutukset, sähköt, netin, puhelimet jne., niin miksi ihmeessä sen kaiken maksamisen jälkeen täytyy vielä hoitaa lasta työpäivän jälkeen, jos ap ei voi edes silloin mennä tienaamaan? Aika outoa, että miehelle kuuluu sekä elatus että kodinhoito, naiselle ei oikeastaan muuta kuin  vaippapaketit ja tamponit.

Vierailija
172/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta.

Ap:han elättää sitä koko ajan vaikka ei edes saa palkkaa. Lisäksi ap myös hoitaa lasta kotona. Milloin mies alkaa tehdä niin?

Ap ei elätä lastaan

Mitä sinun mielestäsi sitten on se että ap maksaa lapsen ravinnon, lääkkeet ja vaipat?

Vierailija
173/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo yhteinen sopimus on 99% naisen päätös. Sen sijaan miehen jääminen kotiin on yhteinen päätös.

No mikä hitto teitä miehiä sitten vaivaa jos suostutte kaikkeen mitä nainen haluaa? Palstamiesten kuvausten mukaan miehet ovat vain naisten uhreja. Nainen päättää kaikesta. 

Ai niin, oletkin trolli. 

Vierailija
174/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies jo nyt maksaa perheen asumisen, vakuutukset, sähköt, netin, puhelimet jne., niin miksi ihmeessä sen kaiken maksamisen jälkeen täytyy vielä hoitaa lasta työpäivän jälkeen, jos ap ei voi edes silloin mennä tienaamaan? Aika outoa, että miehelle kuuluu sekä elatus että kodinhoito, naiselle ei oikeastaan muuta kuin  vaippapaketit ja tamponit.

Lapset ei ole koti eikä lastenhoito kodinhoitoa.

Vierailija
175/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että miehesi ei tahtoisi suoda sinulle tuollaista mukavaa iltaa ja irrottautumista arjesta. Etenkin kun tosiaan olet kotona yhteisestä sopimuksesta.

Itselleni tuo kuulostaa tosi vieraalta. Minäkin olen lapsen kanssa kotona, saan saman verran rahaa kuin sinä ja mies maksaa elämisestä palkallaan suurimman osan. Mutta meillä kaikki raha on yhteistä rahaa. Myös silloin, kun minä olin töissä ja mies työtön. Ei ole koskaan eroteltu minun rahoja ja sinun rahoja, vaan kaikki menee yhteiselle tilille. Niistä rahoista saa kumpikin myös käydä silloin tällöin hurvittelemassa tasapuolisesti.

Vierailija
176/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Lapsi on yhteinen, joten miehen täytyy osallistua lapsesta koituviin kuluihin.

En muutenkaan ymmärrä miksi rahat täytyy pitää tiukasti erillään silloin kun on yhteinen lapsi. Paras olisi kun laittaisitte kaikki tulot samalle tilille, maksatte sieltä kaikki talouden kulut ilman että kytätään montako senttiä meni kenenkin henkilökohtaisiin menoihin tai suvun juhliin (huoh). Ylijäänyt raha sitten säästötilille.

Nyt on myöhäistä katua, mutta ei ehkä olisi kannattanut perustaa perhettä noin hankalan ihmisen kanssa. Erokin on varteenotettava vaihtoehto jos elämä on kovin vaikeaa.

Vierailija
177/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi mies, joka elää ihan eri elämää kuin vaimonsa ja lapsensa. Mies hankki naisen ja pökkäsi hänet paksuksi ja vaati sitten jäämään kotiin ja elättämään lapsensa päivärahalla. Ei teillä ole samanlainen elintaso, jos sinulle kilahtaa tilille noin 400 € ja miehellesi 2600 €. Miehelläsi on yli kuusi kertaa korkeampi elintaso kuin sinulla ja lapsella.

Vierailija
178/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi mies, joka elää ihan eri elämää kuin vaimonsa ja lapsensa. Mies hankki naisen ja pökkäsi hänet paksuksi ja vaati sitten jäämään kotiin ja elättämään lapsensa päivärahalla. Ei teillä ole samanlainen elintaso, jos sinulle kilahtaa tilille noin 400 € ja miehellesi 2600 €. Miehelläsi on yli kuusi kertaa korkeampi elintaso kuin sinulla ja lapsella.

Ikävää kieltä sinulla.

Kuusi kertaa korkeampi elintaso? Kun se koko raha menee perheen menoihin.

Vierailija
179/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä ei ole aavistustakaan lapsen oikeista kustannuksista. 11 kuukauden ikäinen lapsi esim juo korviketta vielä 6 dl päivässä + sitten vielä pitää laskea mukaan ne mitä lapsi ei juonut ja kuinka paljon piti heittää pois ja tehdä uutta tilalle. Korvike kun ei säily valmistamisen jälkeen kuin tunnin. Jos tavallista kaupan korviketta menee esim 4 purkkia päivässä, tekee se 80 e kuussa. Pienemmällä vauvalla tavallinen kaupan korvike voi kustantaa helposti 140 euroa, koska pienet juovat korviketta 1,2 litraa päivässä. Erikoiskorvikkeet apteekista maksavatkin sitten hurjasti enemmän. Siis todella todella paljon enemmän.

Vierailija
180/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei hyvin mene. Maksa visalla, jos sellaista ei ole, niin hanki se. Tuohan on aivan järkyttävää.

Ja millä maksaa sitten Visa-lasku?

Mies maksaa tai lähtee. Ei vaihtoehtoja, ei kenenkään tarvitse tuollaiseen pskaan suostua.